Thai Airways International moet kleinere vliegtuigen aanschaffen
De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, Thai Airways International (THAI), moet van staatssecretaris Pailin kleinere vliegtuigen aanschaffen om zo te besparen op de operationele- en onderhoudskosten. Volgens hem kan de verliesgevende airline dan beter concurreren met budget maatschappijen.
THAI kampt al jaren met een enorme schuldenlast, dat geldt ook voor andere staatsbedrijven zoals het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok (BMTA) en de Spoorwegen, samen goe voor een schuld van naar schatting 200 miljard baht. Het kabinet wil dat ze met plannen komen om hun schulden weg te werken.
THAI wil dit jaar 28 nieuwe toestellen kopen: 19 voor de eigen airline en 9 voor budgetdochter Thai Smile Air.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond26 november 2024Onthullend rapport over misstanden in Thaise immigratiedetentiecentra
- Nieuws uit Thailand26 november 2024Thaise regering wil schonere lucht en betere leefomstandigheden door regen te maken
- Adult26 november 2024Nachtleven in Bangkok (video)
- Chiang Mai26 november 2024Chiang Mai, het andere gezicht van Thailand
Zelf heb ik altijd het gevoel dat Thai Airways zeer veel verschillende types vliegtuigen heeft. Kan me niet voorstellen dat dit efficiënt is. Hoe het toevoegen van nieuwe types lijkt me niet handig vooral niet van andere versies en configuraties.
Misschien dat iemand op dit forum ervaring heeft in de luchtvaartindustrie en een andere mening heeft.
THAI zou een voorbeeld kunnen nemen aan Malaysian; vloot herstructureren, personeel inkrimpen, routes herzien en last but not least capabele managers aanstellen. Dat laatste zal duur zijn en zeer waarschijnlijk Westerse managers betekenen. En dan moet de politiek zich er eens niet mee bemoeien en lopen te miepen over de hoge salarissen van managers.
In elk geval is THAI met de koop van nieuwe A350 en B787’s op de goede weg
Nee, Dennis,
Het kopen van zowel de Airbus A350 als de Boeing 787 zijn dezelfde type’s voor dezelfde doelgroep, dat betekend 2x een piloten crew en 2x gecertificeerde monteurs. Hoe inefficiënt kan je bezig zijn. Neem een voorbeeld aan de KLM, deze vliegen alleen met de Boeing 787 en het bijkomende voordeel, deze piloten zijn ook gecertificeerd voor de Boeing 777. Dus voor hun langheul vluchten 1x piloten crew.
Groetjes Gerrit
Waarom een voorbeeld nemen ver weg. neem Air Asia Thailand : 1 soort toestel, winstgevend en een echte succesvolle Thai aan het hoofd nl. T. Bijleveld ( Nederlandse vader).
Met maar één soort toestel als de Airbus A320 waar AirAsia mee vliegt ben je beperkt in je actieradius. Wanneer je zowel regionaal als intercontinentaal vliegt zoals Thai Airways, redt je het daarmee niet.
Lees de reactie van Gerrit die het heeft over de vliegtuigen van KLM. Dus beperk de variatie aan vliegtuigen dan bespaar je veel kosten. Iets wat Air Asia dus ook doet. En als andere maatschappijen het wel lukt en Thai niet ja dan ligt dat aan beleid en management.
Bovendien leidt meer toestellen van hetzelfde type tot lagere aankoopprijs.
Veel toestellen worden niet gekocht maar geleased.
Lijkt me altijd moeilijk afwegen hoe groot een toestel moet zijn denk ik . Vloog laatste jaren bijna elke 4 weken Melbourne BKK met Thai en terug . Soms tot de nok toe vol andere keer heel vak leeg achterin. En dan ook met Thai Smile van Khon Kaen naar BKK en retour alrijd vol geen stoeltje meer vrij hoe laat je ook vliegt. Zeg het maar weet nog 10 jaar geleden zelfde route vlogen ze 3 keer nu al 5 keer en AiR Asia bijgekomen maar ongunstig voor mij vanwege Don Muang.
Helaas terug gebracht naar 4x. De morgen vlucht van 8.30uur hebben ze laten vervallen sinds vorige week. Net nu ik deze vlucht nodig had ivm. de aansluitende vlucht naar AMS.
De financiele problemen van Thai Airways hebben verschillende redenen:
1. veeel verschillende typen vliegtuigen waarvan de operationele en de onderhoudskosten hoog zijn;
2. heel veel medewerkers om het werk te doen. Singaore Airlines doet hetw erk met ongeveer eenzelfde aantal vlieguigen met 30% minder personeel;
3. 41 vice-presidenten die allemaal een mandsalaris opstrijken;
4. een business-class die wel altijd goed vol is maar waarvan zeker de helft van de passagiers gratis vliegt of met enorme kortingen;
5. langlopende contracten voor de aankoop van kerosine waarvan de contract-prijs veel hoger is dan de huidige marktprijs.
Zoals gewoonlijk pikt de regering er 1 uit en vergeet de anderen gemakshalve. Die anderen duiden immers op mismanagement (van vrienden van de regeringen in de afgelopen decennia), patronage, cronyisme en vriendjespolitiek.
Luchtvaartmaatschappijen moeten private ondernemingen zijn. Het mogen geen speeltjes van overheden zijn. Overheden moeten hun land besturen, niet bedrijven.
Het routenetwerk hangt nauw samen met de economisch verantwoorde keuze voor een type toestel. Voor Intercontinentale routes zijn er bijvoorbeeld 2 types mogelijk:
* het type dat wel nonstop de afstand kan overbruggen maar minder passagiers vervoeren kan en
* het type dat ook nonstop afstand kan overbruggen maar daarbij ook meer passagiers kan vervoeren.
Simpel stellen (zoals deze staatssecretaris doet), dat Thai Air kleinere toestellen moet aanschaffen getuigt niet per definitie van duidelijk aanwezige kennis van zaken.