KITTIKUN YOKSAP / Shutterstock.com

Thai Airways International (THAI) zal niet meer als staatsbedrijf verder gaan. Het ministerie van Financiën heeft bekend gemaakt 3,17 procent van zijn aandeel in de maatschappij over te dragen aan het Vayupak 1 Fund wat overigens wel in handen is van de overheid.

Hierdoor is de luchtvaartmaatschappij niet meer gebonden is aan de State Enterprise Labour Relations Act van 2000, die een grondige reorganisatie in de weg stond. Het Vayupak 1 Fund gaat de aandelen zo snel mogelijk kopen, zegt Minister Uttama van Financiën. Daarna wordt het faillissement aangevraagd bij de Central Bankruptcy Court.

Het ministerie van Financiën bezit nu 51,03 procent van de aandelen van THAI en de Government Savings Bank 2,13 procent. Nadat de 3,17 procent aandelen zijn afgestoten, bedraagt het aandeel van beide overheidsinstellingen minder dan 50 procent. Een bron zegt dat de aandelen verkocht worden voor 600 tot 700 miljoen baht.

De vakbond van THAI verzette zich eerder tegen de aandelenverkoop, omdat die zal leiden tot opheffing van de vakbond, maar inmiddels heeft ze haar bezwaar ingetrokken, zei de voorzitter van de vakbond gisteren.

Volgens een bron bij het ministerie van Transport zullen 6.000 van de 21.000 personeelsleden moeten afvloeien. Ze krijgen een ontslagvergoeding van tien maandsalarissen.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “THAI Airways geen staatsbedrijf meer door verkoop aandelen”

  1. Rob V. zegt op

    Met alleen personeel schrappen komt men er niet. Mogen we echt ingrijpende veranderingen verwachten in het bestuur? Wat tot op heden niet mocht lukken? Wat gaan ze doen met de te diverse vloot? Airbus wil nog huurgeld zien. Wat doen ze met de boeings? Verpatsen? Er staat er eentje ter waarde van 100 miljoen baht bij iemand in de achtertuin (niet bekend of dat een kadootje is dat de vliegtuig fan zijn portemonnee heeft getrokken om Thai Air te helpen). Hoe gaat het financiële plaatje in orde worden gebracht?

  2. Ben zegt op

    Volgens mij gaan ze in een uitstel van betaling zoiets als chapter 12 zoals in de usa.
    Dus failiet gaan ze niet.
    Ze zullen driftig moeten reorganiseren.
    Dit betekent het mangement zal zal uit goede mensen moeten bestaan en politieke vriendjes die alleen maar een hoop geld krijgen voor niets doen zullen moeten verdwijnen .
    Verder zullen de salarissen over de hele linie naar beneden moeten te beginnen de top en middenkaderen vliegend personeel.
    En ook geen supergoedkope vliegreizen voor politici e..d.
    Dus met harde hand reorganiseren.
    Verder denk ik dat er teveel managers zijn
    Ben

    • Bruno zegt op

      Chapter 11

  3. Ben zegt op

    O, de thai zal moeten accepteren dat er eventueel buitenlandse topmanagers komen.
    Dat zal wel niet goed voor de thai te accepteren.
    Maar het is simpel als ze zelf geen geen goede managerd hebben dan maar buitenlandsedie wel door de aandeelhouders en de regering gestuind moeten worden anders wordt niks.

  4. Pat zegt op

    En ondertussen staat de minder kapitaalkrachtige Thai werkloos in de rij geduldig te wachten op zijn voedselpakket…
    Krommer kan gerechtigheid niet zijn .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website