Het ministerie van Volksgezondheid gaat onderzoeken of ook buiten de vakantieperiodes verkeersdeelnemers op alcoholgebruik kunnen worden getest. Dit na aanleiding van de gunstige resultaten die tijdens de afgelopen nieuwjaarsvakantie zijn geboekt. Daardoor is het aantal verkeersongelukken en slachtoffers teruggebracht.
Rijden onder invloed is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen op de Thaise wegen. Tijdens de ‘seven dangerous days’ werd 43,7 procent van de ongelukken veroorzaakt door alcoholgebruik en 25,2 procent door snelheidsovertreding.
Echter controles buiten het vakantieseizoen zijn niet op korte termijn te verwachten. Het grootste probleem is het budget en de controle of het daadwerkelijk gebeurt, zo laat een woordvoerder van Volksgezondheid weten.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Dat controle op controle van alcohol in het verkeer een struikelblok vormt kan ik niet plaatsen. Evenmin een gebrek aan budget, de noodzaak om hier structureel geld beschikbaar voor te stellen lijkt mij evident. Bovendien, bij meer controles vallen er blijkbaar minder slachtoffers én is er minder materiële schade wat juist geld oplevert. Overigens, ik heb in Pattaya en Bangkok met enige regelmaat wel alcohol controles plaats zien vinden buiten het vakantieseizoen en ook controles op gebruik en bezit van Yaba bij weggebruikers op wegen in Thailand buiten deze steden. Dat zal de woordvoerder van Volksgezondheid toch ook wel weten?
Als ik de lijn doortrek reedt 43% dronken want de controles gebeuren naar ik mag aannemen willekeurig en niet enkel na een ongeval.
Controle kost geld maar een mensenleven sparen is meer waard. Oplossing de boetes hoger maken zodanig dat de kosten gedekt worden.
Buiten de vakantie mag er volop gedronken worden er is toch geen geld en dan weet men nog niet eens of de controles wel gebeuren. Is er dan niemand die hier toezicht op houd? In België moet moet elke test negatief of positief genoteerd worden.
Nee, natuurlijk zijn de cijfers bij ongevallen niet representatief voor alle bestuurders. Als dat zo zou zijn dan zou het voor de veiligheid niet uitmaken of je nuchter of lavenloos achter het stuur zit. U kunt de lijn dus niet doortrekken en u mag ook niet aannemen wat u aanneemt.
Heerlijk toch, die Thaise logica, buiten het vakantie seizoen wordt er niet dronken achter het stuur gereden.
Ook na de bekeuring, na het aanhouden van rijden zonder helm, kun je gewoon je weg vervolgen.
Dit is echt een land waarbij o.a., een alcoholslot in een auto verplicht moet worden. De motorbike vereist een weer andere aanpak. Veel mensen zien er geen gevaar in om dronken (in kennelijk beschonken toestand) te rijden. Ze doen dit al sinds mensenheugenis en het is een soort cultuur gewoonte die niet snel afgeleerd zal worden. Hogere boetes zullen niet leiden tot minder dronken rijders. Vele hebben toch geen geld om die boetes te betalen. Zeker als ze hun laatste beetje geld aan Bacchus hebben geofferd.
Maar zoals anderen al aanhalen, er zal op dit fenomeen niet beknibbeld moeten worden. Het beleid moet worden aangescherpt en controles zullen blijvend moeten worden uitgevoerd in het verkeer op alle soorten van drugsinnamen.
Wat een negativiteit weer.
Als ik het objectief lees concludeert men uit de controles tijdens de zeven gevaarlijke dagen dat die enige zin gehad hebben, en is er in ieder geval de wil om die controles uit te breiden, alleen moeten er eerst fondsen worden verworven en dient er een duidelijk protocol te worden opgesteld ter verantwoording van de beschikbaar gestelde gelden.
Daar is toch niks mis mee?
De conclusie dat de controles zin hebben gehad is helemaal op niks gebaseerd. De afgelopen jaren werden er ook controles uitgevoerd en toen waren de resultaten echt anders.
De conclusie zou wellicht getrokken kunnen worden als men zou vertellen HOEVEEL controles zijn uitgevoerd van zeg 2007 tot 2017, en HOEVEEL bestuurders in overtreding waren. Ik durf wel een wedje te wagen dat er geen duidelijke daling te zien is van het aantal overtreders.
Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat er in deze 7 dagen minder mensen op de weg waren? Is men wel gestart met meten op de juiste dag? (Bij mij op kantoor waren veel Isaners al op 27 december onderweg; het meten begon op 28).
Wat betreft budget is het natuurlijk een kwestie van prioriteiten. Uit alles is mij duidelijk dat de regering geen serieuze bedoelingen heeft om het alcoholprobleem op de weg op te lossen.
Hier in Buriram-stad neem je echt wel een risico als je met alcohol op een motorbike of auto bestuurd, er wordt, vooral in het weekend, ’s avonds zeer regelmatig op alcoholgebruik gecontroleerd en de boetes zijn, ook voor een westerling, niet mals, ze beginnen met een nachtje cel en 5000 baht.
Snap het niet helemaal hoor maar ik kom ieder dag wel ergens langs een kruispunt waar een stuk of 5/8 mannen zich schuilhouden in een hokje en 1 daarvan bediend denk ik de verkeerslichten ( heeft hij geen opleiding voor gehad ) en de andere komen zo nu en dan eens buiten om een auto of scooter aan de kant te laten stoppen voor controle.
Er kan veel meer gecontroleerd worden door die groep. Voor het stoplicht word een scooter ertussenuit gehaald waarvan beide opzittenden géén helm dragen !!!! Waarom niet al die anderen waar of de bestuurder of de passagiers géén helm dragen c.q met meer als 2 personen op de scooter zitten.
Ik denk dat de agenten geen opdracht hebben om dit te doen ze zijn er om het verkeer te regelen ( zwaaien dat je door moet rijden als je tussen 5000 ander auto’s staat die ook niet verder kunnen). Waarschijnlijk hebben mensen die de leiding hebben en aan moeten sturen andere zaken aan hun hoofd of zitten met hun horloge te spelen.
Zolang er geen echt streng beleid komt word het dweilen met de kraan open. Bij streng bedoel ik de verkeersregelementen toepassen ook, niet alleen op alcohol controle, maar ook op overdreven snelheid, helmplicht ook moterbike taxi klant! (bij deze sluit politie vaak de ogen zie ik dagelijks), niet stoppen rode lichten, zebrapaden (autos en moerbikes die niet stoppen) , auto die niet stoppen waneer ze van hotels en parkings rijden, gisteren nog meegemaakt, diene thai reed dan nog met donker ruiten, waarschijnlijk was hij aan het slapen!Was er niet met gediend dat ik iets zij, ja het land van de glimlach…
“gunstige resultaten”.
Ik kan mij ook nog het verhaal herinneren van een 19 jarige bestuurder die eerst positief getest werd en na aandringen in het ziekenhuis negatief werd getest. De politie scheen een potje te maken van alle monsters en niet meer weten welk potje op welk dekseltje pastte.