Taxi’s in Thailand stapsgewijs duurder
De taxitarieven in Thailand gaan stapsgewijs omhoog. De eerste en tweede verhoging van de taxiprijzen zijn al ingegaan en bedragen samen 13 procent.
Een derde verhoging komt er aan, maar die geldt alleen voor taxi’s die geregistreerd zijn via het Taxi OK programma. Over zo’n registratie beschikken 12.986 van de 80.647 taxi’s in Bangkok.
De taxichauffeur moet aan hogere eisen voldoen als het gaat om dienstverlening en de taxi-auto’s moeten veilig en technisch in goede staat zijn veiligheid.
Minister Arkhom (Transport) moet de verhoging nog goedkeuren.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Waaraan kan ik zien of de taxi van het OK-programma is?
Van mij mag het best nog wat duurder als ze maar op de meter willen rijden in plaats van steeds onrealistische bedragen te eisen.Het bordje Meter Taxi zou moeten worden ingenomen als ze weigeren deze te gebruiken. Beter een bordje Hassle Taxi.
Aan de sticker OK op de taxi
Wil je met mij wat lachen met dit artikel ? Ik heb nog nooit een taxi kunnen nemen die op de meter rijdt. Je moet elke keer zwaar onderhandelen of gekke prijs betalen.
Je hebt dan wel iedere keer enorme pech gehad.
In Bangkok heb altijd met meter taxi’s gereden.
Van de zeg 20 taxiritjes in BKK reed ik 20 op meter, geen gezeik of gedoe. Van A naar B zonder problemen, gewoon normale vriendelijke chauffeurs. 1 keer geweigerd, ach kan gebeuren. Tijdstip, locatie en kans op een klant terug zal een rol spelen. Kan me voorstellen dat ze een beschonken toerist die om 3 uur ’s nachts vanaf een uitgaansgebied naar een rustige wijk wil eerder op gedoe kan rekenen dan een toerist buiten de spits van een gebied met mensen naar een gebied met mensen door een klant die de indruk geeft dat hij weet waar hij moet zijn.
Nee geen zin om met je te lachen want 9 van de 10 keren wel een taxi kunnen nemen die op de meter rijdt zonder elke keer zwaar te moeten onderhandelen. Die ene keer is zo erg niet.
Wat wel zo is dat ze graag een passagier terug willen hebben, ze willen je dan daarom weleens weigeren wanneer je te kennen geeft ergens in een buitengebied zo als de bedrijvengebieden in Samut Prakan net even buiten Bangkok te willen zijn.
Ja Emiel,
sommige mensen hebben altijd pech en anderen altijd geluk. Heb in Bangkok nog geen enkele taxirit gehad die niet op meter was. En dan nog zonder er zelf te moeten om vragen…. instappen en de meter aan, geen gezeik of onderhandelen.
Taxi’s zijn in Thailand verplicht de meter aan te zetten. Geen onderhandelingen over de prijs. Je kunt aangifte doen, wanneer ze willen proberen zonder meter te rijden. Meteen een nieuwe taxi zoeken, als ze dat doen. En zit je erin, maak dan een foto van de ID van de chauffeur dat voren in de taxi hangen moet.
Dan is een goed drukmiddel. Heb ik al eens gedaan. Aan het einde van de rit was de man zo stil als een muis en wilde geen geld meer. Maar goed, een ander kan weer anders reageren…
Normaal gesproken is het geen probleem om een taxichauffeur zijn meter te laten gebruiken. Het kan op sommige trajecten nog wel eens voorkomen dat een taxichauffeur je weigert mee te nemen. Vooral als je naar een gebied wilt waar op dat moment veel file staat.
De meter van de taxi loopt namelijk alleen op als er kilometers gemaakt worden, en niet zoals wij in Europa gewend zijn op basis van afstand en tijd. Zou de meter hier ook oplopen met het verstrijken van de tijd, verdient de chauffeur ook in de file, en zou hij eerder bereid zijn je mee te nemen, ook naar drukke gebieden.
Het is te hopen dat ze ook hier overschakelen naar dat systeem. Veel eerlijker voor de chauffeur en het voorkomt een hoop ergernis.
Ook de Thaise taximeter tikt door bij filerijden:
“time-based fare rate also poses a problem given traffic jams. The rate is set at 2 baht per minute when taxis move at speeds not exceeding 6 kilometres per hour. However … ”
Bron: https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1526234/the-curious-case-of-cabbies-refusing-fares.