Minister van Vervoer, Suriya Juangroongruangkit, heeft toegelicht dat de verkiezingsbelofte van de Pheu Thai Party, om een vast tarief van 20 baht in te voeren voor het openbaar vervoer in Groot-Bangkok, momenteel geen hoofdprioriteit heeft voor de regering. Hij maakte duidelijk dat dit niet op de beleidslijst zal staan die deze week aan de Nationale Vergadering wordt voorgelegd.
Hoewel de regering zich bewust is van de financiële druk van de huidige tarieven op burgers, zijn er urgenter zaken die overheidsmiddelen vereisen. Desondanks gaf de minister aan dat het voorstel voor een tarief van 20 baht in de komende twee jaar heroverwogen kan worden.
Wat betreft omvangrijke investeringen, met name die gericht op het verbeteren van de transportinfrastructuur van de Southern Economic Corridor om de Thaise kust te koppelen aan de Andamanse kust, bevestigde Suriya dat het ministerie van Vervoer deze naadloze water- en spoorwegprojecten steunt.
Een belangrijk aandachtspunt voor de regering is het verminderen van de logistieke kosten, vooral omdat de transportkosten in Thailand relatief hoog zijn vergeleken met andere landen. Hierdoor zal het ministerie de investeringen in spoorwegsystemen prioriteren om de kosten te drukken en de huidige prijzen van grondstoffen stabiel te houden.
Tot slot benadrukte minister Suriya dat de premier heldere instructies heeft gegeven over het voortzetten van projecten die binnen de huidige mogelijkheden liggen. Het ministerie van Vervoer is daarnaast bereid om de initiële investeringsfasen door overheidsbedrijven te versnellen, met als doel economische stimulans.
Bron: NNT- National News Bureau of Thailand
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
De maatregel van 20 baht voor MRT en BTS is per direkt afgeblazen want men kreeg te horen dat er nog schulden ter hoogte van 100 miljard baht open staan te betalen door de BMA (de gemeente Bangkok zeg maar) las ik op 5 september in dit blog. Denk dat dit de verklaring is en de regering zit niet op een veelvoud hiervan te wachten vermoed ik.
Volgens mij bezit de MRT grote stukken grond langs de verschillende lijnen die een veelvoud van die 100 miljard waard zijn. Als men die nu eens zou verkopen……..kopers genoeg.
Om de grond of andere bezittingen gaat het niet, MRT en BTS zijn partikulier en de overheid dient nog 100 miljard baht aan hen te betalen. Staat geheel los van de bezittingen: U heeft geld/ bezittingen dus betalen we de schuld aan u niet, daar komt jou reactie op neer.
Promises…promises. Dit is de eerste belofte op de lange baan en dan afgeserveerd… Next Please!
Noch de BTS (privaat bedrijf) noch de MRT (staatsbedrijf) zijn eigenaren van land, maar slechts de bouwers en uitvoerders van de metrolijnen. De spoorwegen (SRT) bezitten wel veel land langs de metrolijnen.
Het grote probleem ligt bij de verschillende contracten die Bangkok en de Staat hebben afgesloten voor de bouw van de metrolijnen en de treinen zelf. Zo heeft de BTS de eerste twee lijnen gebouwd, maar niet de verlengingen naar Samut Prakarn en Pathumthani. Deze lijnverlengingen zijn gebouwd door de stad Bangkok zelf met de BTS als operator van de treinen. De BTS heeft tot op heden geen geld ontvangen voor de verlengde delen van de BTS lijnen. En daar ligt de hoge uitstaande schuld van Bangkok, Samut Prakarn en Pathum Thani aan de BTS.
De rode en airport lijn zijn van de SRT. De gele en roze van de MRT. En dan zijn er ook nog de paarse en groene lijnen.
En bijna al dee verschillende lijnen kennen hun eigen kaartjes systeem. Juist dat leidt tot hoge kosten van de dagelijkse forens, want bij elke overstap moet een nieuw kaartje worden gekocht.
De prijs hoeft helemaal niet naar 20 baht. Maak voor de dagelijkse reiziger een maand/jaar kaart beschikbaar tegen een hoge korting en bruikbaar op al het openbaar vervoer. De toerist en inwoners die slechts af en toe met de metro gaan, kunnen best de huidige prijs betalen.
De MRT is dan wel een staatsbedrijf maar de concessie voor de transport is in handen van BEM (Bangkok Expressway and Metro) welke dan de uitvoering van de MRT-lijnen verzorgen. BEM is genoteerd aan de beurs en is dan een partikuliere onderneming met een concessie tot 2040.
BEm verzorgt slechts de uitvoering van de blauwe en paarse lijnen.