De Thaise overheid heeft de productie van 600 vervuilende fabrieken laten stil leggen om zo wat te doen tegen de smog en fijnstof die de lucht in Bangkok en de buurprovincies verontreinigen.
Wanneer nodig zullen nog meer fabrieken gevraagd worden hun productie te staken. De 600 maken deel uit van 100.000 fabrieken die zijn gecontroleerd. Daarvan bleken 1.700 het risico te lopen op het veroorzaken van luchtverontreiniging, aldus premier Prayut.
Prayut vroeg de bevolking niet laatdunkend te doen over het sproeien met water, want volgens hem helpt dat wel degelijk in de strijd tegen de PM 2,5 fijnstofdeeltjes. Volgens de premier zijn de uitlaatgassen van auto’s de belangrijkste oorzaak van de smog. Het ministerie van transport moet er voor gaan zorgen dat meer auto’s worden uitgerust met een katalysator. Gebleken is dat sommige automobilisten die hebben laten verwijderen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Op de foto staan ze mooi met mondkapjes, maar de praktijk is m.i. heel anders.
De eerste paar dagen liepen er wel wat meer met een mondkapje, maar nu misschien 10% bij ons in de buurt
Wat ik helemaal niet begrijp is dat mensen nog gewoon buiten hardlopen en fietsen.
Hoeveel mensen werken er in die fabrieken die nu geen salaris hebben .Is daar wel door de overheid aan nagedacht denk het niet sluiten maar en jan met de pet moet zich maar redden zonder salaris.
Geert, stel dat je die paar duizend fabrieksarbeiders door laat werken om hun salaris te kunnen geven, en door die maatregel komen er 9 miljoen mensen in Bangkok in de problemen met hun gezondheid, en nog veel meer zieken als je de naburige provincies erbij betrekt, en de scholen gesloten moeten worden omdat de kinderen gewoon geen lucht meer krijgen, wat zou je dan schrijven op dit blog?
En hier in de isaan gaat alles gewoon z’n gangetje.
Iedereen verbrand zijn afval veel mensen maken houtskool, de auto’s blazen pure diesel uit hier.
Maar dit is Bangkok niet natuurlijk.
Bangkok heeft een hogere temperatuur in de stad.
Het verkeer is veel intenser.
Door de hoge gebouwen blijft de smog hangen.
De overheden in de provincies, ook Isaan, zijn autonoom in het nemen van beslissingen.
Ook in geval van smog of overstromingen.
Mensen kunnen hun eigen verantwoordelijkheid nemen om het milieu te sparen en zo hun gezondheid.
Maar dat is een stap te ver voor velen.
volgens mijn bescheiden mening zullen al die autonome overheden wel Bahtjes ter beschikking krijgen voor een ‘schoner milieu’!
Ik zie hier in de Isaan, meer en meer vuilnisbakken voor ‘gescheiden afval’ verschijnen! Zelfs een bak voor oude GSM toestellen in het plaatselijke postkantoor!
In de scholen wordt zelfs les gegeven over milieuverontreiniging! Ik had dat eens gevraagd aan een nichtje. Ze antwoordde me positief, maar haar medeleerlingen doen maar rustig verder met het vervuilen van de wereld. Als ze er iets over zei haalden ze hun schouders op! Dat is de mentaliteit van de Thaise bevolking! Eigenwijs als ze zijn!
En de overheid wil wel, en zal daar ook voor investeren, maar die Bahtjes zullen wel ergens blijven hangen!
Als men eerst eens in elke gemeente eens iets aan de huisvuilophaling doet, dan moeten de mensen hunne rommel niet opbranden of dumpen op afgelegen plaatsen!
De Thaise bevolking heeft nog een hele lange weg af te leggen op dit vlak!
Ach het waait weer allemaal over. Nog even en er praat weer niemand meer van. Want wees nou eens eerlijk. Steden als Bangkok Pattaya Chiang Mai en vele anderen zijn nu toch al al lang onleefbaar. Maar blijkbaar is leven in een onleefbare stad ook leefbaar. Uiteindelijk went alles.
Ja, Fred, het waait wel over: naar Peking, Tokyo, Londen, Stuttgart, Brussel en Amsterdam. En dan? Is het leven dan nog steeds leefbaar? En wat als jij straks zelf bronchitis krijgt?
Mensen leven toch gewoon verder in New Delhi en Bangkok of niet ? Sowieso zal er mee leren leven de enige optie zijn. Wie is bereid iets of wat op te offeren voor een betere luchtkwaliteit en het klimaat ? Vraag eens aan de Thai of ze hun zware diesel pick-ups willen inruilen voor een klein benzine autootje ? Vraag eens aan de farang of hij bereid is nooit meer rundsvlees te eten en zijn biefstuk te laten staan ?
Vraag eens aan de zakenman of hij akkoord gaat om de business class zetels te vervangen door een pak meer economy zetels ? Sowieso wordt de de ontembare hebzucht van de mens zijn ondergang (S Hawking) Alles moet alsmaar groter breder langer en hoger worden. Daarbij moet alles maar steeds sneller gaan. Zelfs de niets ontzienende economische groei moet alsmaar versnellen.
Iedereen wil een betere lucht maar niemand wil delen in de rekening.
Weet iemand de exacte reden waarom het dit jaar zo erger gesteld in met de verontreiniging in vergelijking met vorige jaren?
Jacob,
Vorige jaren was de luchtverontreiniging even erg als dit jaar maar was de publieke kennis en verontwaardiging minder groot. In onderstand artikel uit 2018 staat bv dat de PM 2.5 concentratie exact een jaar geleden 203 was: zeer ongezond.
https://www.researchgate.net/publication/328027314_Air_pollution_management_in_Bangkok_2018
Die fabrieken gaan weer open toch?Wat hebben dit soort maatregelen dan voor zin?
Heeft de Thaise overheid nog geen algeheel rookverbod voor de grote steden afgekondigd?
En een verbod voor zeeschepen om af te meren in Laem Chabang? Elk schip is gelijk aan 1 miljoen uitlaatgassen autos.
Dit laatste zou ook iets voor Rotterdam zijn, maar men verbiedt liever (gemakkelijk) de zeldzame oldtimer in de stad.
Grappig vandaag in Nederland. Kinderen demonsteren (ik noem het spijbelen) voor een beter klimaat. Daarna en masse wel in de rij voor Mc Donald en hun afval op straat smijten.