De Thaise regering heeft strengere regels ingevoerd om rijden onder invloed aan te pakken, waaronder nieuwe methoden voor alcoholtests en aangepaste bloedalcoholgrenzen voor specifieke leeftijdsgroepen.

De onlangs gepubliceerde regelgeving in de Koninklijke Gazette maakt het nu mogelijk om blaastests, urine- en bloedtesten uit te voeren bij bestuurders jonger dan 20 jaar, mensen met een voorlopig rijbewijs en bestuurders boven de 50 jaar. Deze maatregelen zijn onderdeel van de inspanningen om het aantal alcoholgerelateerde verkeersongevallen terug te dringen.

De nieuwe regels stellen de toegestane bloedalcoholgrens op 20 milligram per deciliter voor bestuurders onder de 20 jaar, houders van een voorlopig rijbewijs en mensen die zonder geldig rijbewijs rijden. Voor bestuurders ouder dan 50 is de limiet vastgesteld op 50 milligram per deciliter. Daarnaast bevatten de regels gedetailleerde procedures voor het verzamelen en analyseren van urine- en bloedmonsters, waarbij de resultaten worden vergeleken met de vastgestelde normen voor bloedalcoholgehalte.

Deze aanpassingen zijn onderdeel van de wijzigingen in de Landverkeerswet B.E. 2522 (1979) en vervangen eerdere regelgevingen uit 1994 en 2017. De bijgewerkte maatregelen werden op 3 september ondertekend door de premier en traden op 20 september officieel in werking.

Met verkeersveiligheid als een blijvend aandachtspunt in Thailand, vormen de invoering van diverse alcoholtestmethoden en leeftijdsspecifieke bloedalcohollimieten een belangrijke stap om de handhaving van de wetten tegen rijden onder invloed te versterken. De regering hoopt hiermee het aantal verkeersongevallen door bestuurders die onder invloed rijden aanzienlijk te verminderen en zo de veiligheid op de Thaise wegen te verbeteren.

29 reacties op “Strengere regels voor rijden onder invloed in Thailand”

  1. GeertP zegt op

    Je vraagt je toch echt af wie er een regelgeving introduceert waarbij een 50+er 2.5 keer zoveel alcohol mag nuttigen dan een 19 jarige?
    Hoeveel een 20 tot 50 jarige mag nuttigen zie ik hier niet terug maar als je IQ niet groter is dan je schoenmaat dan is het misschien verstandig om je niet met wetgeving te bemoeien.
    Gewoon één percentage voor alle leeftijden en strengere en vaker controles.

    • william-Korat zegt op

      Ook in Nederland zijn er verschillen, beste GeertP

      https://ap.lc/rmaGY

    • Werner zegt op

      Wie zijn wij om ons te bemoeien met de Thaise wetgeving? Thailand is zoals het is. Dagelijks je ongenoegen uiten verandert niets en helpt de wereld niet vooruit.

      Na al die jaren heb ik geleerd me aan te passen aan de dagelijkse gang van zaken. Soms maak ik in stilte een vuist, maar het blijft daarbij. Thailand heeft zoveel moois te bieden, dus stop met je te fixeren op wat je stoort. Wedden dat je je een stuk beter zult voelen?

    • PEER zegt op

      Jazeker Geert,
      Zelfs alcohol drinken én rijden zónder rijbewijs is blijkbaar toegestaan.
      Én mogen wij als overjarige tourist ook nog es meer zuipen.
      Wat betreft de grootste Th zuipers, tussen de 20 en 50 jr, worden die het hand boven het hoofd gehouden?ik blijf me verwonderen,
      T.I.T.

  2. Cornelis zegt op

    Begrijp ik nou goed dat iemand tussen de 20 en de 50 jaar, in het bezit van een rijbewijs, niet aan de genoemde testen kan worden onderworpen?

    • RonnyLatYa zegt op

      Wat ik begrijp uit de kranten konden voordien die leeftijdsgroepen niet onderworpen worden aan die urine- of bloedtesten en nu wel. Voordien enkel dan ademtesten.

      “Besides breathalyser tests, drivers under the age of 20, those with provisional driving licences, and drivers over 50 can now be subjected to urine and blood tests.”

      • Henk zegt op

        Dat is raar. Voor Corona was ik na een zwembad bezoek met zijn stiefzoon en kinderen van hem en zijn zus op weg naar huis. Onderweg moest ik bij een politie controle naar de kant. Mijn stiefzoon mocht uitstappen en ging een gebouwtje binnen.
        Ik zat in de auto met de kinderen te wachten. En zag autos aangehouden worden, chauffeurs het gebouwtje ingaan en even later weer terugkomen. Maar voor mijn stiefzoon terug keerde duurde wat langer. Uiteindelijk kwam hij terug, bleek een urine test te zijn. En we hadden enkele kms eerder een plasstop gehad, dus het duurde bij hem wat langer.

        Maar of het een drank of drugs test betreft, weet ik niet. Het was geen alcohol controle betreffende rijden onder invloed. Want ik reed. En hoefde niet getest te worden.

        • RonnyLatYa zegt op

          Het gaat hier over alcoholcontrole.

          Mogelijk is de mogelijkheid van bloed en urinetesten ivm drugs voor -20 jarige al wel in de wetgeving opgenomen en was dat voor alcoholcontrole’s (wat waarschijnlijk een oudere wetgeving is) nog niet het geval en is dat nu ook hiermee wettelijk mogelijk.

          Ik ga er maar vanuit dat je stiefzoon dan -20 en niet dat hij 50+ is

  3. Dre zegt op

    Amazing Thailand ???
    Die nieuwe regeling betreffende de alcoholtesten gelden voortaan ook voor diegenen die zonder geldig rijbewijs de baan op gaan en het wegennet onveilig maken !!!!!
    Hoe zot kan men het bedenken.
    Zeg nu zelf, een Thai en ” rijden ” ? Ik hou steeds mijn hart vast als ik met de brommer de baan op moet.
    Hoe dat hier aan het verkeer deel genomen wordt tart me telkenmale aan mijn verbeelding.
    Met een diepe zucht van geluk dat ik de thuisbasis heelhuids bereikt heb is het eerste wat ik doe, een koffie drinken en tot rust komen.
    Ben ik dan een angsthaas op de weg ? NEEN helemaal niet. Bij mijn deelname aan het verkeer, ben ik defensief en tevens makkelijk in het anticiperen. Vandaar dat ik, ondanks mijn méér dan honderdduizenden kilometers ongeval vrij ben.
    Doch al enige tijd rijdend in Thailand ben ik tot de bevinding gekomen dat een Thai géén benul heeft betreffende het besturen van een voertuig en ik van mening ben dat een Thai NIET kan rijden. Negatieve reactie’s zullen wel volgen, maar dat laat me gewoon koud. De waarheid mag nu eenmaal, zonder bepampering van de steeds glimlachende Thai, óók eens gezegd worden.
    Ik herhaal het nogmaals, een Thai kan niet op een gediciplineerde wijze rijden. Is een gevaar op de weg.
    Nou ja, wat wil je……. verkeersregels, dewelke dienen om alles in goede banen te leiden, dààr hebben ze lak aan. Voorrangsregels, zebrapaden, verkeerslichten, doorlopende ononderbroken lijnen op de weg …… weten niet eens wat het betekend en de rest zijn voor hen gewoon versieringen.
    Mààr, met een dikke suv, met alle toeters en bellen erop en eraan…… ( de rest bedenk je er zélf maar bij).
    Tégen het verkeer inrijden, zowel auto’s als brommerterroristen, is schering en inslag.
    Néén, ik spreek dan niét van rijden in de grootstad, maar het betreft hier het rijden op het platte land.
    Té gek voor woorden.
    Begrijp niet dat er nog niet méér doden vallen.
    Enkele weken terug, frontale botsing tussen 2 brommers, resultaat 4 doden in één klap.
    Moet er nog zand zijn ??
    Mvg, Dre

    • Wil zegt op

      Ben grotendeels met je eens, doch ik zal niet zeggen alle Thais kunnen niet rijden. Ik heb geleerd als je een auto bestuurd in Thailand moet je denken wat de Thai gaat doen. Dus gaat hij links of rechtsaf zonder richting of wisselt van rijbaan. Blijf er maar even achter. Niet bang zijn en doe hetzelfde als de Thai

    • Rob zegt op

      Helemaal mee eens Dre, al zijn er wel wat fatsoenlijke en goede chauffeurs, maar ik hou mijn hart vast bij mijn schoonzoon die zit alleen maar te ouwehoeren en rond te kijken zonder op het overige verkeer te letten, ik heb hem al een paar keer behoed voor een aanrijding.
      Daarom rijdt ik dan maar liever zelf, maar ja wat wil je de rijopleiding stelt ook helemaal niks voor, en jaren geleden werden we eens aangehouden vanwege het overschrijden van de witte streep, mijn schoonzoon reed maar had nog geen rijbewijs, maar daar werd ook helemaal niet om gevraagd wel 200 bath boete voor het overschrijden, ja TIT.
      Rob

    • Wim zegt op

      Zo goed als alle Aziatische landen hebben een verkeersbeeld dat chaotischer is dan die in NL of BE. Als je daar niet mee kunt omgaan, doe dan zoals wat @Jan zegt in zijn reactie van 12:18. In NL waren er volgens het CBS iets meer dan 9 miljoen personenauto’s. In Thailand is dat het 3-voudige, plus het dubbele van dat aantal aan andersoortig vervoersmiddel, zoals scooters en motoren. Die zwermen allemaal om je heen. Wat farang denken, met hun Westerse bril op, is dat ze er recht op hebben als ze achter het stuur gaan zitten, dat Thailand zich hetzelfde dient te gedragen als hoe het in hun thuisland aan toe gaat. Lees eens goed wat je zelf zegt: “verkeersregels, dewelke dienen om alles in goede banen te leiden, Voorrangsregels, zebrapaden, verkeerslichten, doorlopende ononderbroken lijnen op de weg…weten niet eens wat het betekend”. Weten de weggebruikers in BE/NL dat wel dan? Thailand kent slechts een minimum aan verkeersopleiding, de handhaving laat te wensen over, Thai voelen zich bevrijd van beslommeringen als ze in hun auto zitten: maar het gros van Thai gedraagt zich gewoon netjes in het verkeer.

      • Roger zegt op

        “maar het gros van Thai gedraagt zich gewoon netjes in het verkeer.”

        Dat is bij ons toch ook zo. Het zijn de anderen die zich niet aan de regels houden en het verkeer onveilig maken, en die duiken overal en op elk moment op. Van zodra ik de baan op kom zie ik telkens weer dergelijke onnozelaars.

        En dan heb je nog ‘die anderen’ die het vertikken om opzij te gaan en zich als een slak verplaatsen. Al even gevaarlijk.

        En nog 1 vaste regel waar ik me voor geducht ben: Vrachtwagens hebben ALTIJD voorrang! Die behoren tot de groep die zich netjes gedraagt.

        • Wim zegt op

          Dat zeg ik! Zet je Westerse bril af en ga niet uit van het Nl/BE/EU- verkeersreglement. Kijk en zie hoe het Thaise verkeer zich gedraagt. Blijf uit de buurt van vrachtauto’s want hun achterlichten doen het niet of zijn bedekt door smurrie, bij een U-turn draaien ze eerst helemaal naar links n de chauffeurs zitten vol met red bull. dan heb je er nog die vertikken om opzij te gaan, dus die ga je zelf voorbij. Ook zij die zich een slak wanen. Ook niet letten op de dikbuikige farang die zonder helm tegen het verkeer in op zijn scooter tassen vol boodschappen thuisbrengt, met moeder achterop en tussen hen in een kind 2e leg. Inderdaad het zijn de anderen, maar als je zelf rustig, kalm en beheerst, zonder ergernissen en opwinding je weg weet te vinden, valt het Thaise verkeer allerzins hartstikke mee.

          • Stefaan zegt op

            Als jij durft te beweren dat het Thaise verkeer hartstikke meevalt behoor je tot de minderheid.

            De grootste frustratie van heel wat Farang is de houding van de chauffeurs op de weg.

            Wat ik begrijp uit je verdediging is dat je zonder je zorgen te maken in alle veiligheid als voetganger een zebrapad kunt oversteken. Dit heb je te danken aan het correct gedrag van de weggebruikers.

            Probeer ons iets anders wijs te maken.

            • Wim zegt op

              Natuurlijk valt het mee. Er is vaak genoeg gewag gemaakt hoe om te gaan met Thaise weggebruikers en hun verkeersgedragingen. Maar degenen die het niet zien zitten zullen eerder hun gram proberen te halen dan degenen die zonder zorgen gewoon hun weg vervolgen, zoals ik dat doe. En als je het niet ziet zitten, ga dan per taxi. Wat me dan wel weer verbaast is het grote aantal farang op een scooter zonder helm die op dezelfde slinkse manieren zich een weg banen in het Thaise verkeer, wars van regelgeving, zich tussen de rijen wachtende auto’s heen wurmen. Zouden die allemaal gefrustreerd zijn als autobestuurders en maar overgestapt op 2- wielige vehikels? Ik denk het niet. Ze hebben de manier van zich voortbewegen afgekeken van Thai en gezien dat het goed was. Wat zebrapaden betreft: uit je doppen kijken is het devies.

  4. Louvada zegt op

    Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil ???? Men zou met onmiddellijke ingang beter de wegcode aanleren want de meeste Thais hebben er geen flauw benul van maar ze hebben wel een rijbewijs ?
    Ik deed de test, een afgestuurde univ studente die bij mij in de auto zat, wij kwamen aan een mooi ingericht rond punt en ik vroeg : wie heeft hier voorrang…. ze keek mij met grote ogen aan en… ze wist het niet !
    Dus zelfs op de Univ wordt er niet over de wegcode gesproken ? Voor het uitreiken van een rijbewijs zou men een examen moeten instellen waarbij de wegcode een must is maar helaas …….

    • Daan zegt op

      Leg me eens uit op welke universiteit in eigen land de wegcode in het lessenpakket zit.
      Juist, op geen enkele.

      Geen onzin verkopen a.u.b.

      Een bijkomende tip: De wegcode kennen en ze toepassen is een groot verschil.

      • Ger-Korat zegt op

        In Nederland was er in mijn lagere schooltijd (jaren 60 en 70 van de vorige eeuw) voor een ieder al verkeerslessen op de basisschool ( kinderen tot 12 jaar) en dat is nu nog steeds zo. En je kreeg zowaar een verkeersdiploma.

    • Stef zegt op

      Louvada man,

      Ik ben er zeker van dat als jij nu het examen over de verkeersregels in je eigen land opnieuw zou moeten doen, je waarschijnlijk niet zou slagen. En ik geef eerlijk toe dat ik hetzelfde over mezelf kan zeggen.

      Verkeersgedrag draait niet alleen om de wegcode, maar veel meer om gezond verstand, discipline, respect voor andere weggebruikers en assertief gedrag.

      Elke Thai legt wel degelijk een theoretisch examen af, en de basisregels vergeet niemand. Het echte probleem is de lakse houding in het verkeer en het egoïstische gedrag van veel chauffeurs.

      PS: De wegcode wordt op geen enkele universiteit aangeleerd, ook bij ons niet … een beetje serieus blijven …

    • Peter zegt op

      Sedert wanneer moet een Thai geen theoretisch examen afleggen voor het bekomen van een rijbewijs?
      Geen nieuwe regels uitvinden Louvada.

  5. Jan zegt op

    Kwam vorig jaar naar Thailand, wist alleen dat ze links rijden,honderdduizend x gevraagd waarom men rechts rijd,waarom men links en rechts wordt ingehaald, wie voorrang heeft..weet het nog niet echt..recentelijk een fiets gekocht bevalt beter :))

    • Arno zegt op

      Wel raar dat er geen voorschrift is voor tussen de 20 en 50 jaar qua alcohol promillage, of mogen die toeter lampion aan het verkeer deelnemen?
      in Thailand word net zoveel onnodig rechts gereden als in Nederland onnodig links gereden word.
      Wel te verstaan dat nog wel eens de linker rijstrook in Thailand aan barrels gereden is door vrachtverkeer en je dus om kuilen te omzeilen wel rechts moet rijden.
      Gelukkig word het toegestaan om links in te halen, dus als iemand op rechts blijft sukkelen met ledige linker rijstrook kan je er gewoon voorbij.
      In Nederland ben je de verkeershufter als een sukkelaar op links zit te slapen met ledige rechterrijstrook. wanneer je die rechts voorbij gaat.
      Verder verbaas ik me in het Thaise verkeer niet meer, ik verwonder me nog slechts.
      Vlak bij Udon Thani op de 2 hebben ze mooie nieuwe verkeerslichten gezet.
      twee rijstroken voor recht door en één rijstrook voor links af.
      Maar men maakt van die strook voor linksaf gewoon een rechtdoor rijstrook, en gaan na de kruising over de vluchtstrook gewoon recht door en prakken botweg hun vehicel er tussen maar ja TIT.
      En een rood verkeerslicht bij een zebra pad is voor anderen en de voetganger welke met groen licht op het zebra pad loopt word uit zijn / haar schoenen gereden.
      Over de motorcy niet te spreken, velen hebben een ongelooflijk grote doodswens.
      Verkeersregels zijn er voor een ander!!!!!!!!
      Mijn vrouw zegt altijd, in Thailand, de Thai op de weg doet maar wat.

      Gr. Arno

      • Willy zegt op

        Als ik dergelijk verkeersbord zie (wat hier zeer gebruikelijk is) wil dit zeggen dat je kan kiezen: ofwel gebruik je de rijstrook voor rechtdoor ofwel voor linksaf. Je doet wettelijk niets verkeerd als je daar staat als je rechtdoor wil.

        • Chris zegt op

          Klopt Willy.

          Waar ik woon hebben we twee drukke drievakswegen die elkaar kruisen.

          Boven de weg staat een wat uitgebreider verkeersbord dan dat wat jij aanhaalt. 3 pijlen rechtdoor, waarvan de linker pijl rechtdoor en/of linksaf aanduidt. Een rechthoekig wit bord met zwarte pijlen.

          Bij rood licht staat er al vlug op de 2 rechter vakken een lange file terwijl de linkse lijn voorbehouden wordt voor het verkeer dat linksaf wil. Ik trek me daar eigenlijk niet veel van aan.

          Als ik rechtdoor wil zet ik me meestal toch op het linker vak en steek ik al het wachtend verkeer voorbij tot aan het rood licht. Dan win ik heel wat tijd. Wettelijk doe ik inderdaad niets verkeerd.

          • Louis zegt op

            Zolang er geen verbodsbord staat dat het linker rijvak enkel voorbehouden is om links voor te sorteren mag je daar inderdaad ook rechtdoor rijden. Soms wekt dat wel eens wat frustratie op.

          • Chris zegt op

            Ter info het desbetreffende bord:

            https://ibb.co/6BcK63F

            Als er een lange file staat op de 2 rechter stroken dan steek ik die altijd links voorbij. Lekker veel tijd gewonnen.

    • Roger zegt op

      En draag je dan een helm op de fiets?
      Is toch wel belangrijk hier in Thailand … niemand zal je dit zeggen …

  6. Henk zegt op

    Okay, strengere regels.
    Ook aanpassingen in straffen?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website