De vakbond van de spoorwegpersoneel verzet zich tegen de sluiting van centraal station Hua Lamphong in november dit jaar, wanneer alle treindiensten worden overgeheveld naar het gloednieuwe Bang Sue Grand Station in Bangkok.
De ‘State Railway Workers Union’ is tegen de sluiting van Hua Lamphong omdat duizenden forenzen daardoor gedupeerd dreigen te worden.
In een brief aan minister Saksayam van Transport, schrijft voorzitter Suwit dat hij pleit voor handhaving van enkele treintrajecten om de gevolgen voor de forenzen te verminderen. De sluiting van het oude station heeft vooral gevolgen voor de bewoners in de westelijke voorsteden die afhankelijk zijn van een goedkope treinverbinding naar Hua Lamphong. Ook treinen naar het Oosten van Thailand gebruiken het station als overstappunt.
Suwit wijst er ook op dat het station een culturele en historische waarde heeft die de SRT zou kunnen gebruiken voor commerciële activiteiten.
SRT-gouverneur Niruj geeft toe dat sommige forenzen worden gedupeerd, maar hij zegt dat gewerkt wordt aan plannen om de gevolgen te compenseren. Volgens Niruj hebben drieduizend forenzen die dagelijks van Makassan naar Hua Lamphong reizen, last van de verhuizing. De SRT kan voor hen speciale shuttlebussen inzetten, zegt hij. Daarnaast bestudeert SRT een plan om het gebied rond stadsstations te ontwikkelen, zoals station Samsen. Hua Lamphong wordt dan tijdelijk gebruikt als treindepot en onderhoudsstation.
Wat de Thaise spoorwegen (SRT) uiteindelijk van plan zijn met het 105 jaar oude station is niet bekend. Er werd eerder gesproken over plannen om het station te laten voortbestaan als spoorwegmuseum.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ik ben blij om te lezen dat er vakbonden zijn in Thailand. Meestal heeft Thailand nogal autoritaire regeringen en die houden niet van mondige vakbonden. Of het mogelijk is om Hua Lompong in bedrijf te houden is een andere zaak.
@B.Elg,
U zult versteld staan wat er allemaal wel is maar waar totaal niet over gesproken wordt omdat het geen NL of BE (linkse) belangen dient. In het begin van de crisis waren er nog voedseluitgifte punten maar die zijn in Bangkok niet meer zichtbaar. Is de situatie verbeterd? Liggen mensen aan de geeuwhonger?
Mensen hebben zich aan het nieuwe nu aangepast en er is gratis geld beschikbaar voor zowel degene die het wel of niet nodig hebben en alles georganiseerd door de overheid.
Mijn vrienden Rob V. en Tino kunnen er vast meer over vertellen over wat de regering doet om de financiele pijn voor vele Thai te verminderen.
Vakbonden in Thailand zijn betrekkelijk machteloos om een aantal redenen die in onderstaande link worden opgesomd. Verdwijningen en moord komen voor.
Dat geldt echter niet voor de vakbonden van staatsbedrijven, zoals de spoorwegen. Die worden in de watten gelegd want ze steunen bijna altijd het bestaande regime.
https://www.thailandblog.nl/achtergrond/vakbonden-in-thailand-en-de-verdwijning-van-thanong-pho-arn/
Volgens andere en altijd zeer welingelichte kringen-spoorwegchefs, is er echter een toch wel riekend problem: die ouwe treinen hebben geen afgesloten WCs en op dit gloednieuwe station mogen enkel treinstellen komen die afgesloten WCs hebben. Met als gevolg dat de ´klassieke´ treinen vooralsnog nog steeds HLP moeten bedienen.
De SRT heeft vrijwel enkel ouderwetse treinen, het wordt niet voor niets meestal als rijdend openluchtmuseum betiteld.
Vakbonden zijn in TH vooral sterk bij alle overheidsdiensten, zoals treinen, overheid zelf, post e.d. Worden helaas/of niet? vaak als grote rem op vooruitgang gezien. Houden vrijwel alle vernieuwingen tegen-er zou eens werkgelegenheid verloren gaan.
Er zijn toch al plannen om er ‘n cultureel/commercieële instelling van de maken. En ‘n spoorwegmuseum.
Het is een van de mooiste Neo-renaicance – en eclecticime gebouwen van meer dan 100jr oud.
Dát wordt zeker niet afgebroken maar gekoesterd.
En áls dat doorgaat zullen er duizende mensen hun nering doen.
De forensen zullen zeker op hun werkplek komen.