De balans van 5 van de zeven gevaarlijke dagen op de weg tijdens Songkran is teleurstellend. De doelstelling voor dit jaar: 7% minder doden en gewonden in het verkeer zal dan ook niet worden gehaald.
Ondanks alle anti-alcohol maatregelen en controleposten in het hele land kwamen de eerste vijf dagen 323 verkeersdeelnemers om het leven (vorig jaar waren dat er 305) en raakten 3.140 (3.059) personen gewond, voornamelijk bestuurders van een motorbike met drank op.
Volgens cijfers van de NCPO zijn er tussen 11 en 15 april meer dan 10.000 motorfietsen en auto’s in beslag genomen. Zeker 113.450 bestuurders van motorfietsen zijn aangehouden en 69.898 bestuurders van bussen en personenauto’s. Op zondag alleen al werden 52.698 verkeersovertredingen gepleegd, inclusief rijden onder invloed. Meer dan 41.440 personen zijn aangehouden, er zijn 2.069 motorfietsen in beslag genomen en bijna 3.000 rijbewijzen ingenomen.
Einde Songkran vakantie
De nieuwjaarsvakantie zit er op en veel Thai reizen weer terug naar de steden. Op de Asian Highway in Ayutthaya stonden lange files en op het treinstation Hua Lamphong in Bangkok was het erg druk.
In Ayutthaya vond ook een ernstig ongeluk plaats. Een bus met 50 passagiers van de weg af en belandde in een greppel. De 29 passagiers die gewond raakten, zijn naar twee ziekenhuizen gebracht.
In Phitsanulok kwamen twee personen in de vlammen om toen hun auto in brand vloog na tegen een boom in de berm te zijn geknald. De brandweer had 20 minuten nodig om de brand te blussen. De bestuurder en een vrouwelijke passagier waren onherkenbaar verbrand.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips30 januari 2025Buriram: waar geschiedenis en sport samenkomen
- Eten en drinken30 januari 2025‘Naam Keng’ in je bier
- Bezienswaardigheden30 januari 2025Sukhothai Historical Park (video)
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
Het aantal gewonden en doden is natuurlijk verschrikkelijk.
Echter het afgelopen jaar is het aantal moterfietsen en autos drastisch toegenomen. Daardoor neemt ook het aantal ongevallen toe en zeker op verkeer intensieve dagen.
Van het aantal gewonde en dodelijke slachtoffers zou bovendien het dagelijks “normale” gemiddelde aantal gewonde en dodelijke slachtoffers in mindering moeten worden gebracht om een juister beeld van het aantal Songkran slachtoffers te krijgen.
Het enige wat werkt om ongelukken en doden te verminderen terug naar he echte nieuwjaar tenslotte zijn het maar 3 dagen maar de regering plakt er steeds 2dagen bij en dan nog de 2dagen om te rijden dat zijn dan de zeven gevaarlijke dagen.
Je bedoelt: voortaan nog maar de ongelukken en de verkeersdoden gedurende 3 dagen tellen? In ieder geval goed voor de statistieken – maar alleen het eerste jaar, natuurlijk………
Nee, dat is niet zo. Wat werkt is wat in andere landen zoals Zweden, de UK, Australie en Nederland ook werkt. En dat zou de regering ook moeten weten. En dat weet men ook.
Kortom, en zo is het veel zaken in Thailand, het ontbreekt aan de politieke wil om echt te doen wat werkt.
Ik denk dat rijbewijs afpakken weinig nut heeft in Thailand. Rijden ze toch gewoon zonder.
Wij kennen een jonge dame, die al 10 jaar op een motor rijd zonder rijbewijs.
Moet dat dan? Heb je dat echt nodig? Neen, nog nooit controle gehad…
Alleen rijbewijs afpakken zal inedrdaad niet helpen hoewel het de zwaartse straf is die je automobilisten kunt geven, in HUN beleving. dat wijst ondferzoek uit.
Maar het rijbewijs afpakken EN intensieve controles in de buurten waar de overtreder woont (rijden zonder rijbewijs dan ontzegging van de rijbevoegdheid voor bv 5 jaar) helpt wel degelijk.
om de verkeersslachtoffers terug te dringen zou de mentaliteit van de Thai drastisch moeten veranderen.
zelfs dan lijkt het me een moeilijke taak om dit terug te dringen, allereerst moet er de handhaving structureel toegepast worden.
heb wel eens langs de weg gestaan en staan kijken wat er allemaal mis is, zonder helm met 3 of 4 personen op een scooter(motorbike),zonder licht rijden aan de verkeerde kant van de weg dan kun je niet zien hoeveel er zonder gordel aan rijden etc.
Ik heb het eens opgezocht. In 2017 ongeveer 25.400 verkeersdoden in Thailand. Ongeveer 70 per dag. In vijf dagen 323 doden tijdens Songkran. Dat is, ondanks de grote drukte, minder dan gemiddeld doorheen het jaar (350 doden in vijf dagen). In Thailand is het 365 dagen per jaar gevaarlijk. De rest is allemaal sensationele blablablabla.
Klopt. Het probleem met alle ‘ongeluk preventie’ aandacht rond de nieuwjaars periodes – we hebben er twee hier – is dat het de suggestie wekt dat het voor de rest van het jaar wel meevalt met ongelukken en slachtoffers. Dat is dus absoluut niet zo.
Nog een keer. Die 25.400 doden zijn WHO cijfers die zowel de doden tellen direct op de weg als wel die in de vier weken erna. De doden die vallen op de weg zijn 35 en de doden ten gevolge van het ongeluk erna zijn nog eens 35 doden.
De doden die Thailand over Songkraan telt en in de pers verschijnen zijn alleen de doden onmiddellijk op de weg. Die moet je dus verdubbelen om te vergelijken met de WHO cijfers. Tijdens Songkraan vallen er bijna twee maal zoveel doden als gemiddeld daarbuiten, 64 tegenover 35.
Je kan over de precieze cijfers en je 50/50 verdeling lang twisten, maar de conclusie van Toni staat als een huis: In Thailand is het 365 dagen per jaar gevaarlijk op de weg.
Het blijft dweilen met de kraan (wat een beeldspraak) open. Hele hoge boetes (en die ook innen natuurlijk) is echt het enige dat werkt. Tref ze keihard in de portemonnee!!! Auto afpakken, rijbewijs afpakken en een boete van TBH 20.000 +. Niet betalen binnen 1 maand? De bak in voor 6 maanden en daarna alsnog betalen.
Dat is het enige dat werkt, naast een sterk verbeterde rij-opleiding.
Nee, Teun. dat werkt niet. En daar zijn genoeg bewijzen van. Van een kale kip kun je niet plukken; de auto en brommer zijn vaak gefinancierd en de gevangenissen puilen al uit; en van in de bak zitten word je meestal niet beter.
Nou Chris, het is bij mijnweten nog niet eerder zo gedaan. Ik denk, dat afschrikwekkend effect behoorlijk groot zal zijn. En die criminelen (want dat zijn en blijven het) HOREN achter de tralies. Bovendien zullen die figuren met dat sort gedrag vroeg of laat toch wel (voor ander vergrijp) achter de tralies verdwijnen.
Jouw suggestive is dus (impliciet): “de boel de boel laten” . Dat is ook een benadering, maar niet de mijne.
Ik wil niet generaliseren maar erg veel Thais hebben bij het gebruik van alcohol en het daarmee verbondene gezelligheids gevoel een duidelijk andere opvatting als de meeste farangs.
Natuurlijk zijn er bij de farangs ook uitzonderingen,maar in vergelijk tot erg veel Thais hebben ze een duidelijker andere mening over het begrip gezelligheid,en het feit wanneer iets genoeg is.
Veel Thais hebben de opvatting dat een party eerst echt geslaagd is als iedereen bezopen (Mau) is,want dan is het eerst echt sanoek.
Om dit stadium zo snel mogelijk te bereiken,wordt voortdurend en tot aan vervelends toe geproost.
Iedere normaal denkende farang die in een gezelschap van Thais wel eens een alcohol gedronken heeft,zal het het met mij eens zijn,dat dit voortdurende proosten op den duur behoorlijk storend is.
Als gevolg op deze voortdurende proosterij duurt het meestal niet lang meer, dat men om de kleinste dingen overdreven begint te lachen en te gieren.
Er wordt nu haast geen normaal woord meer gesproken,velen hebben reeds grote moeite om nog op de benen te staan,en men is nog steeds bemoeid nog meer te zuipen.
Als dan die gekke farang aan het eind van de avond zegt,dat het levensgevaarlijk is om nu nog achter het stuur van de auto of motorbike te kruipen,wordt hem lachend verteld dat ze geen lange weg naar hun huis hebben.
Veel Thais hebben schijnbaar de opvatting,dat een ongeluk alleen kan plaats vinden als men een langere weg te rijden heeft.
Betere voorlichting, betere rijscholen, en strengere straffen die men werkelijk financieel gaat voelen, kunnen hier misschien verbetering in brengen.
Bij herhaalde overtreding zou men misschien aan een z.g.n. idiotentest moeten denken zo dit o.a ook in Duitsland gebruikelijk is,met in beslagname van het rijbewijs.
Als uiterste maatregel het onteigenen van het voertuig,en een levenslang rijverbod.
Het is weeral heel jammer voor de gezinnen waar het gebeurt [doden en gekwetsten] maar de controle laat te wensen over als ze controleren op de baan goed maar dat ze eens beginnen de kleine winkels die heel de dagen maar alcohol verkopen aan zelfs mensen die al een beetje te veel op hebben en het komen halen met de auto en brommer alleen maar voor het geld maar daar is zeker bij ons geen enkele controle te zien er is nog heel veel werk in Thailand nu is er zeker maanden geen controle meer zo lang dat de Thai de wetten aan zijn laars lapt zal het enkel maar meer worden meer echte controle heel het jaar door op alles zou al een heel verbetering zijn maar ja het is Thailand.
Dit volk is zelfvernietigend in het verkeer. Een groot deel staat niet open voor kritiek en doet wat het wil. Het drank en gok gedrag, om maar eens wat te noemen, is alom bekend. Rijden zonder rijbewijs, er zijn er velen die dit doen. Als jonggediende geleerd en toegestaan door de ouders. Rijopleiding is hier een lachertje.
Je zou denken dat men beter moeten weten en hun kinderen het nodige bijbrengen, maar onder de mantel der liefde wordt bijna alles gedoogd. Natuurlijk zijn de ouders ook kind van de rekening want hebben ook niets op dit vlak geleerd van hun ouders. Het is een vicieuze cirkel. Dat ze zichzelf doodrijden of wat aandoen(deze groep is niet te beïnvloeden), is tot daar aan toe, dat ze er vaak anderen mee om zeep helpen is verschrikkelijk. Al dat nieuwjaarsleed telkens maar weer te mogen meemaken. Wanneer wordt men eens wakker en doet het wat aan het eigen gedrag. Ik benijd de regering niet in het nemen van maatregelen om verandering te krijgen ten goeden. Er is een scala aan maatregelen nodig om het veiliger te krijgen. Als het niet in het DNA zit van velen, dan blijft dit gedrag te aanschouwen.
In navolging van Tino, ook maar even de procedures die in andere landen wel degelijk werken als het gaat om verkeersovertredingen en misdaden (dronken achter het stuur is een misdrijf, ook in Thailand):
– het verhogen van de psychologische pakkans (niet zozeer de feitelijke pakkans) middels aangekondigde en onaangekondige controles, 24 uur per dag, met nieuwsberichten hoeveel overtreders zijn gepakt en waar;
– directe feedback op snelheidsoverschrijdingen zonder onmiddellijke boetes (middels signalen langs de weg: “U rijdt nu 125 kilometer”);
– altijd alcoholcontrole bij elk checkpoint, 24 uur per dag;
– het communiceren van de strafmaat en de procedure;
– snelrecht (rechtbanken die 24 uur per dag werken en mobiel zijn: de rijdende rechter) en onmiddellijke strafoplegging (bij misdragingen betekent dit: ‘einde Songkran’);
– straffen die ook als straf worden gevoeld (dus niet boetes en het tijdelijk in beslag nemen van de brommer) maar – in het geval van Thailand, denk ik, als voorbeeld- het om de 3 uur melden op het politiebureau tussen 6 uur ’s avonds en 8 uur ’s ochtends, en wel nuchter. Indien dronken: achter de tralies gedurende de rest van de 7 gevaarlijke dagen; met steekproefgewijze controle van de procedure van hogerhand;
– het direct betalen van schadevergoeding aan de eventuele slachtoffers.