Seven dangerous days: 317 verkeersdoden op de 5e dag
De balans na dag vijf van de ‘seven dangerous days’ is 317 verkeersdoden bij 3.056 ongelukken plaats, waarbij ook 3.188 gewonden vielen. De meeste dodelijke slachtoffers vielen in de provincie Si Sa Ket, de meeste gewonden in Udon Thani. Alleen al op 1 januari kwamen 71 personen om het leven.
De meeste ongelukken zijn het gevolg van rijden onder invloed, met op de tweede plaats de overtreding van de maximumsnelheid. Motorfietsers waren het vaakst betrokken bij een ongeluk, gevolgd door pickup trucks.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
De nagestreefde 5 % wordt dus vooralsnog niet gehaald. Wel lijkt het erop, dat 2018 minder doden oplevert in 7 dangerous days dan in 2017,
Nog wel even afwachten……
Als de doelstelling is 5% minder doden haalt men dat dus vermoedelijk wel, de stand is nu -13.6%.
Erg vreemd is dat er op 1 januari ongeveer net zo veel ongelukken, gewonden en doden zijn als in de dagen daarvoor, maar dat tegelijkertijd het aantal ongelukken en gewonden op die dag ruim 50% hoger is dan vorig jaar, en het aantal doden 18% lager dan vorig jaar. Dat kan bijna niet.
Wie stelt de doelstelling (- 5 %) en wie verstrekt de statistieken? Opgelost dus, Frans. Toch?
Het is dacht ik al eerder opgemerkt.
Met ongeveeer 24.000 doden per jaar, dus meer dan 65 per dag, zijn de dodelijke dagen niet anders dan alle andere dagen van het jaar.
Elke dode in het verkeer is er een teveel, maar waarom deze, met betrekking tot cijfers, ongefundeerde aandacht voor deze dagen ?
Omdat Thailand in bovenstaande getallen alleen de doden op de weg telt en niet zij in de ambulance of in de eerste 4 weken na het ongeluk overlijden.
Die 24.000 doden is het WHO getal waarbij dus ook die doden in de eerste maand zijn meegeteld. Dat betekent dat op deze dagen ongeveer twee maal zo veel doden vallen dan gemiddeld.