De zeven gevaarlijk dagen rondom Songkran zijn voorbij maar de cijfers spreken boekdelen. De regering is er niet in geslaagd het aantal verkeersdoden met 7% terug te brengen.
Als reactie daarop beloofd premier Prayut in Bangkok Post dat hij een einde gaat maken aan het aantal verkeersongelukken in zijn land. Helaas vertelt hij er niet bij hoe hij dat denkt te gaan doen…
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Zouden er dan toch afnemen van auto/brommer (voorgoed), veel zwaardere boetes, levenslang afnemen rijbewijs etc. gaan volgen? Ik denk dat Prayut van die lijn is namelijk.
Al het andere blijkt nl. in elk geval niet te werken. Of gewoon niks doen. Dat is ook nog een optie.
Ben heel benieuwd.
Hij zal wel snel met strafpakket moeten komen en invoeren. Kunnen de drankrijders zich het komend jaar vast voorbereiden. Want maatregelen hebben tijd nodig om in te werken op de door drank vertroebelde bovenkamers van criminele types.
Dat had hij al vier jaar lang kunnen doen. En hij deed niks. Er is gewoon geen politieke wil om de zaken echt te regelen. Daar wordt namelijkm niemand vrolijk van. En dat wil Prayut.
Strenge(re) wetgeving lijkt een oplossing, maar laat men eerst eens overgaan tot het handhaven/afdwingen van de naleving van de huidige wetgeving – want dáár ligt het probleem! Simpel voorbeeld: geen helm? Dan ook geen meter verder rijden……..
Het zijn er natuurlijk veel meer. Want nu tellen ze alleen de gene die ter plekke overlijden. De gene die later in het ziekenhuis overlijden worden niet mee geteld.
Hoe ik het ook bereken, het gemiddeld aantal slachtoffers per dag gedurende de 7 dangerous days (59,7) wijkt volgens mij niet af van het landelijk gemiddelde per dag gedurende het hele jaar.
Ik heb gerekend met cijfers van het WHO report 2015 (via https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate) en kom dan zelfs uit op 65-68 verkeersslachtoffers per dag voor Thailand! Dat cijfer is vermoedelijk iets gedaald in de afgelopen jaren, maar waarschijnlijk niet heel veel.
Is dit verklaarbaar, of is het rapporteren over het aantal verkeersslachtoffers door de Bangkok Post en andere media tijdens Songkran een jaarlijkse hype?
Heeft iemand wellicht recentere cijfers beschikbaar?
Reken even mee. Op de 14 gevaarlijke dagen vallen ongeveer het dubbele aantal doden dan de media aangeven omdat die alleen de directe doden tellen.
Dus 14 * 2 (dubbel) * 60 = 1680 doden
)p alle andere dagen van het jaar samen : 24.000 – 1680 = 22.320 doden
per dag is dat 22.320 / (365-14) = 63 per dag.
De 14 gevaarlijke dagen zijn dus 100% gevaarlijker dan een gemiddelde andere dag van het jaar. Om over het aantal licht- en zwaargewonden nog maar te zwijgen; bijna 4000 in 7 dagen, zeg 7500 in de gevaarlijke 14 dagen. Daarvan moet je dan de 14*60 aftrekken omdat die dood gaan en door de media als gewonden worden geteld. Dus in totaal zeg 7000 gewonden voor 14 vakantiedagen.
In Nederland ongeveer 650 doden in het verkeer per jaar. Ongeveer hetzelfde aantal kilomeer snelweg maar veel minder brommers (in Thailand 20 miljoen).
Ha Chris, dank voor je toelichting.
Natuurlijk is het op voorhand te verwachten dat er meer dodelijke slachtoffers vallen in het verkeer tijdens Songkran (volgens mij is daar ook wel anecdotal evidence voor), net zoals het te verwachten is dat er tijdens dagen in het weekend meer dodelijke verkeersslachtoffers vallen dan gedurende de andere dagen van de week. Maar dat blijkt niet uit de cijfers. Je aanname dat het aantal Songkran slachtoffers groter is omdat alleen de directe doden worden geteld begrijp ik wel, maar is niet te checken. Bovendien is het de vraag of niet ook de zwaargewonden van de eerste dagen die nog tijdens de 7 dangerous days vallen worden meegeteld.
Ik zou graag een dataset per dag over een heel jaar willen zien om een conclusie te kunnen trekken. Op basis van de jaarcijfers lijkt het wel mee te vallen met Songkran.
Het gaat niet om de dataset, maar om de definitie wie er nu als dode of gewonde wordt geteld. De jaarcijfers van de WHO hebben een andere definitie dan de Thaise politie er gedurende Songkran op na houdt.
Onjuist, mensen die gewond raken en later overlijden worden gewoon meegenomen in de ‘overleden’ statistieken.
Dat dat niet zo zou zijn is een urban myth.
Nee, stevenl, dat is niet waar. Het dodenaantal op een dag wordt meteen de volgende morgen in de Thaise media gepubliceerd. Daar kunnen dus nooit de overledenen in de maand erna bijzitten. De WHO cijfers, die 23.000 doden per jaar, zijn ook de doden tot een maand na het ongeluk. Vijftig procent gaat meteen op de weg dood, vijftig procent in de maand erna. Ongeveer.
Zoals gezegd, urban myth dat mensen die later overlijden niet worden meegeteld. Blij dat je het daarmee eens bent.
het klopt dat die niet worden meegenomen in de voor Songkran genoemde aantallen per dag, maar in de totaal cijfers wel degelijk.
Ik vind deze manier van berichtgeving weer eens totaal misleidend (zoals veel nieuws). Een van de redenen waarom ik nauwelijks nog aandacht aan nieuws geef. Zoals jij schrijft, Yuri, is het aantal doden echt niet veel meer dan tijdens “normale” dagen. NIEMAND die over dit soort cijfers schrijft, heeft het lef om de WARE cijfers te tonen. Niemand geeft antwoord op de vraag of dit nu zoveel meer mensen zijn, of het totale aantal doden..
Ik begin me over dit soort berichten echt te ergeren. Nieuwjaar ook… het aantal doden is hetzelfde als op een gewone door-de-weekse dag. Misschien iets meer ongelukken, ik weet het niet.
Maar het is hetzelfde soort sensatie berichtgeving over een vliegtuigongeluk. Dáár wordt over geschreven. Dat tegelijkertijd méér mensen per dag door auto-ongelukken omkomen in één land dan wereldwijd door vliegtuigongelukken, wordt geen gewag gemaakt.
Maar… dat wordt gelezen, vult de kassa, wordt verkocht….
Mij valt alleen op dat de cijfers significant gestegen zijn sinds 2014.
Dus veel actie zal er sindsdien niet genomen zijn.
Net zoals andere regels en acties die sindsdien uitgevaardigd werden en zonder resultaat bleven, buiten dan het feit dat de armen armer en de rijken rijker zijn geworden.
Mss moet de fout gezocht worden in dat jaar toen een zeer belangrijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden, waar vele expats achterstonden. Veel meer ga ik er niet over zeggen.
beste Dirk
Volslagen nonsense: zie http://www.thaiwebsites.com/cars-thailand.asp
Op basis van deze verkoop- en bezitsstatistieken zou je kunnen concluderen dat het juist de regering Yingluck is geweest die het auto- en brommerbezit ongelooflijk heeft aangemoedigd. Er was een specilae belastingmaatregel voor de aankoop van nieuwe auto’s voor eerste bezitters. Een beetje fantast zegt dan dat de regering Yingluck verantwoordelijk is voor het aantal doden en ongelukken tijdens de 2 maal gevaarlijke dagen.Volstrekt onlogisch.
De Thais zelf zijn verantwoordelijk voor het dronken op de weg gaan en te hard rijden. En omdat er in de periode 2010-2013 heel veel meer auto’s en brommers zijn bijgekomen, is het ook het gebruik gestegen en het aantal ongelukken, al dan niet met dodelijke afloop.
Wat voor akties zouden ze moeten nemen. Er was nu echt overal drank controle. Ze hebben meer dan 200.000 mensen met drank op gepakt. De Thais doen toch waar ze zin in hebben. . Ze zuipen net zolang tot ze bijna omvallen en stappen dan op de moter en racen naar hun dood. Daar helpt echt geen wetgeving of wat dan ook tegen.
Waarom gaat Prayuth niet eens een licht opsteken in andere landen met dezelfde van grote en inwoners aantallen als Thailand .
En kijken hoe zij het beter doen .
Frankrijk of Duitsland alleen al te noemen als voorbeeld .
Misschien komt hij er dan eindelijk achter dat deze landen een politieapparaat hebben om van te watertanden .
Want zo als het altijd hier toegaat in Thailand er is totaal geen angst of enige discipline of wat dan ook onder de weggebruikers , met dank aan het bruine keurkorps .
En hoe zit het dan met de jaarlijks gemaakte financieele onkosten van de ziekenhuizen vraag ik mij dan weleens af , al die verkeersgewonden die jaarlijks opgenomen worden op intensive care en op zaal .
Daar hoor je niks over , want die moeten toch ook betaald worden .
De meesten van die ongeval patienten hebben geen geld , en de verzekeringen als die al betalen is ook maar een niknoj .
Oh ja dan is er altijd nog de 30 bath optie .
Als er weer eens een tourist onverzekerd op vakantie hier is , en hij komt in het ziekenhuis terecht dan schreeuwen de ziekenhuizen moord en brand en staat de krant er vol van .
En dan nog maar te zwijgen over het familie drama .
Familie lid soms kostwinner kan nooit meer werken en zit de rest van zijn leven in een rolstoel oid .
Deze verkeers ongevallen uit het kamikaze rijgedrag en ook uit het in benevelde toestand rondrijden gaat al jaaaaren en jaaren aan .
En tot op heden zie ik hier nog geen enkele verbetering in .
Een buurjongen van mijn vrouw haar nicht , wonende in HangDong heeft dit jaar Songkran ook niet overleeft door een verkeersongeval .
daarom begrijp ik nog steeds niet dat de regering Prayuth die zegt dat hij Thailand lief heeft nog nooit eerder ingegrepen heeft .
Bij een soort gelijk verkeers veiligheids probleem hadden regeringen in onder andere Europa en andere westerse landen allang verandering in aangebracht .
Zo als het nu lijkt , zo denk ik er tenminste over is een mensenleven hier in Thailand niks waard .
Jan Beute .
Songkran bestaat reeds honderden jaren. In die tijd waren er geen brommers en wagens en werd dit ook gevierd.Maar wel in familiekring en gingen dronken te voet of met de fiets huiswaarts.Volgends mij moet men dit in deze tijd afschaffen.
Ik woon hier, in de Isaan, nu 7 jaar. Ontelbare malen ben ik aangehouden in de ochtend of vroege middag. Waarschijnlijk zijn ze uit op het niet dragen van veiligheidsriemen. Of het niet hebben van een verzekering of betaalde belasting. In de avond of nacht, wanneer de dronkaards op weg gaan, heb ik nog nooit een politiecontrole meegemaakt. Zo krom als een hoepel!
Ben gisteren van Ban-Chuan via Saquel naar huis gereden in Huay Yai, 500 km onder erbarmelijke weers- omstandigheden. Het aantal auto’s wat we onderweg tegen bomen hebben zien staan of in greppels hebben
zien liggen is bijna niet te tellen. Je kon bijna niets zien door de hevige regen. De thai knallen gewoon met 140 door. Even later zie je ze totaal in de kreukels liggen. Politie controle? Alleen op bepaalde posten? Of in
de nacht? In de nacht zie je ze zeker niet, want ze zijn bang in het donker. Het is simpel beste lezers.
Thailand is nummer 1 in de wereld met de meeste verkeersdoden en deze positie willen ze onder geen
voorwaarde uit handen geven. Zoals ook lezers schrijven, ze doen wat ze willen en hebben schijt aan jou en de gevolgen zijn ook voor jou! Had je hier maar niet moeten zijn!
Zolang de Thaise overheid het niet nodig vind om dagelijks echt te controleren zal niemand iets echt leren!
gedrag wat getolereerd word is dus toegestaan ! zo werkt het ook elders in de wereld!