Nieuwjaar met ‘seven dangerous days’: Toch meer doden!
Ondanks de strengere maatregelen van de Thaise overheid tellen de ‘seven dangerous days’ meer doden dan vorig jaar. Vooral tijdens nieuwjaarsdag ging het goed mis. Het resultaat: 75 dodelijke verkeersslachtoffers.
Controleposten waar functionarissen controleren op alcoholgebruik en het in beslag nemen van voertuigen, het heeft niet bijgedragen tot minder verkeersdoden.
De wederom schokkende cijfers:
- Aantal verkeersongelukken: 2.338 (vorig jaar 2.104).
- Aantal doden: 253 (vorig jaar 227).
- Aantal gewonden: 2.412 (vorig jaar 2.163).
De provincies met het grootste aantal doden zijn Nakhon Ratchasima, Chiang Rai, Songkhla en Pathum Thani (elk negen), In Chiang Mai vielen de meeste gewonden: 91.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Niet alleen de drank is in Thailand een probleem in het verkeer,zelfs de compleet nuchtere automobilist heeft bij het besturen van een auto zijn eigen gevaarlijke methoden. In geheel de familie van mijn vrouw weet niemand hoe hij bijv.een handrem bedienen moet,laat staan dat ze weten waar hij eigenlijk voor dient.
Velen vinden het dragen van een veiligheidsgordel overbodig,omdat ze zich zelf tot de betere chaufeurs rekenen. Iemand die stomdronken is,kruipt gerust achter het stuur,en verdedigd zich met het feit, dat hij hoogstens 10km te rijden heeft. Dat je op de eerste 200m reeds een dodelijke ongeluk veroorzaken kunt, houden de meesten voor overdreven of haast niet mogelijk. Een z.g.n. M.P.U.onderzoeking naar Duits model,beter bekent als ,,idiotentest” zou bij invoering in Thailand,de straten erg rustig maken,omdat velen psychisch eigenlijk niet in staat zijn een auto te rijden,afgezien of dit met ,of zonder alcohol gebeurd.
quote: “Controleposten waar functionarissen controleren op alcoholgebruik en het in beslag nemen van voertuigen, het heeft niet bijgedragen tot minder verkeersdoden.” inderdaad niet in vergelijking met het vorige jaar maar wellicht heeft het toch wel een aantal dodelijke slachtoffers voorkomen (dat de cijfers zonder deze maatregelen nog veel schokkender zouden zijn…..). Wat in Amerika gaande is met de wapenwet zou in Thailand wellicht een goed idee voor het autobezit zijn…..(b.v. regelmatig testen of iemand geestelijk nog in staat is een auto te besturen), voor sommige Thai is een auto namelijk een dodelijk wapen…
Als je de cijfers zo beleest zou je haast denken dat ze het er om doen in Thailand. Triest zoveel ongelukken.
Mijn vrouw heeft een aantal jaren geleden in Thailand haar rijbewijzen gehaald en dat van die handrem wordt ze gewoon aangeleerd. Ondanks mijn uitleg over het gebruik van de handrem is ze ervan overtuigd dat de rijleraar gelijk heeft en ik niet. Het is vechten tegen de bierkaai. Ze blijft het gewoon zo doen. Achter in de auto is het gebruik van veiligheidsgordels niet verplicht en wordt er niet voor bekeurd. Lekker inconsequent.
Ik zag van de week op tv dat er een auto werd voortgeduwd over de rijbaan met een man achter het stuur, langs een politiecontrolepost op o.a., drank rijders. Kennelijk zonder draaiende motor. Ze konden gewoon door gaan. In Nederland is er in dit soort situaties een feitelijk bestuurder en net zo strafbaar wanneer hij of zij niet aan de eisen voldoet. Er wordt achter het stuur gezeten en bedient etc. Dus zou gewoon moeten gecontroleerd en laten blazen.
Zelfs het aanstalten maken, zoals achter het stuur plaats nemen en de sleutel in het contact doen is al voldoende om op te treden.
Wat de regels hiervoor in Thailand zijn weet ik niet. Maar ja met regeltjes hebben toch vele Thaise mensen weinig op. Gewoon doen wat je wil en zeker in het verkeer. Deze mensen leg je niet de regels op maar laat je in hun waarde, zoals een bekend Nederlands liedje luidt. (Vijtien miljoen mensen die leg je niet de regels op maar laat je in hun waarde.) Het is eigenlijk dus weer niet zo verschillend in het mondiale denken.
Volgend jaar weer gaan voor een nieuw record met verongelukten en niets nieuws onder de zon. Afwachten dus.