Nederlandse ambassade Bangkok: servicekosten visumafspraak omhoog
De Nederlandse ambassade in Bangkok laat weten dat met ingang van 1 oktober 2013 de servicekosten voor het maken van een visumafspraak zullen wijzigen. Ze gaan dan 480 baht (circa 12 euro) bedragen.
Sinds augustus 2011 beheert VFS Global de afsprakenkalender van de ambassade. Sinds deze periode heeft VFS Global zich ingespannen om haar operationele activiteiten te optimaliseren om zo enige verhogingen van de servicekosten op te kunnen vangen. De recente prijsstijgingen overschrijden echter de limiet van de mogelijkheden hierin.
In de servicekosten is naast het maken van een afspraak, na beoordeling van de aanvraag, het per aangetekende post toesturen van het paspoort van de aanvrager inbegrepen.
De kosten voor een Schengenvisum bedragen nog steeds niet meer dan 60 euro of het equivalent daarvan in Thaise baht, dat op dit moment 2.400 baht is (onder voorbehoud van wisselkoerswijzigingen).
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie16 november 2024Nieuw op Thailandblog: geef artikelen een duimpje omhoog!
- Thailand algemeen15 november 2024Regering overweegt uitbreiding financiële steun: ouderen krijgen ook 10.000 baht
- Thailand algemeen15 november 2024Emirates uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld
- Thailand algemeen15 november 2024Thailand verwelkomt 28 miljoen buitenlandse toeristen in eerste tien maanden van 2024
De huidige fee is 275 baht, dan is een verhoging naar 480 baht vrij forse te noemen, een stijging van (480 -275)/275 *100 = 74,54% erbij!
Wij hebben gelukkig geen VKV meer nodig, van de service van VFS merk je verder weinig: online een afspraak maken en that’s it. Twee jaar geleden was er amper Thais talige ondersteuning (geen Schengen formulier in het Thais en ook nog geen vertaling voor de registratie en het maken van een afspraak). Mijn vriendin vond het destijds dus erg lastig, heb dmv printscreens haar door het proces moeten loodsen en toen ging het nog mis, de verkeerde tijd besproken. Meteen gebeld maar de tijd kon niet meer worden aangepast.. dus service? Gelukkig heeft de ambassade inmiddels VFS zo ver gekregen dat de Thaise talige ondersteuning wel stukken beter is. Op directe mails van mij aan VFS reageerde ze nooit, toen de ambassade een balletje opgooide kon het dus wel.
Woon je in of nabij Krunthep dan kun je net zo makkelijk langs de ambassade om het visumsticker af te halen. Ik wist niet dat de porto kosten in de 275 (480) baht fee zaten…
Persoonlijk vind ik het hele afspraak systeem opzich al jammer, maar het directe afspraak systeem via de ambassade zelf werkte ook niet: de kalender werdt volgeboekt door bureautjes en/of mensne kwamen niet opdagen. Dat is ook niets. Mooiste zou natuurlijk een directe afspraak via de ambassade zijn met bijvoorbeeld een borg systeem die dan verekend wordt met de visum kosten. 10 euro vooraf betalen en dat ben je kwijt als je niet op komt dagen zonder afmelding of wordt verrekend met de VKV kosten a 60 euro. Dit voelt eerlijker naar mijn mening. Daar zal echter wel over nagedacht zijn, maar naar onze ervaring is de “service” van VFS gevoelsmatig niet meer dan 100-120 baht waard (wat de echte kosten en winstopslag zijn voor VFS is natuurlijk een ander punt).
De afhandeling door en dienstverlening van de ambassade zelf is verder prima. Maar VFS? Die krijgen van ons echt geen pluim.
En dit gedonder is nu precies waar ik, en met mij vele anderen, bang voor was.
Als je overheidsdiensten, en dat is het aanvragen en verwerken van een visum nu eenmaal, dan is het uitbesteden van zoiets eenvoudigs als het maken van een afspraak, natuurlijk het spek op de kat binden.
Elk dienstje, hoe klein dan ook, dat door een overheid uitbesteed wordt aan een particulier bedrijf, is onderhevig aan idiote prijsverhogingen.
Dat weet U, dat weet ik, maar de ambtenaren willen het niet weten, of kunnen het niet begrijpen.
Als ik het wel heb, werkt diezelfde firma ook voor andere ambassades.
Ik heb eigenlijk nog geen goede opmerking over dat bedrijf gehoord.
Ze zijn, hoe zal ik het zeggen, erg goed…..in het binnenharken van geld en vcooraf het zo prachtig voorspiegelen aan ambtenaren.
Ik vind de idee van Rob kapitaal!
Zou een prima oplossing zijn om dat geldharken uit te bannen.
Maar, Rob, vergeet het maar, dat zal nooit gebeuren.
De eerste keer dat een ambtenaar of een politicus zijn ongelijk of fout zal erkennen maken we niet meer mee.
Ik heb deze ontwikkeling vanaf het begin gevolgd, meer en meer ambassades gaan op dit systeem over met als gevolg dat er meer en meer mensen afzien van het aanvragen voor een visum. Zelf ben ik goed bereisd maar eerlijkheid gebied dat ik landen die worden afgehandeld door kantoren mijdt als de pest. Ik ga wel ergens anders heen. Een visum bij aankomst is en blijft het gemakkelijkst. Een toetsing op het internet, met een advies. Dan gewoon vliegen. Dat zal wel een droom blijven. Daarom voor mij ook geen India en China meer! Veel te moeilijk met de visas!