‘Rode vlag van de VS voor Thaise luchtvaart’
Opnieuw een flinke klap voor de Thaise luchtvaart. Gisteren heeft de Verenigde Staten de rode vlag gehesen voor de luchtvaart in Thailand. Door de US Federal Aviation Administration (FAA) is de Thaise luchtvaartsector gedegradeerd van categorie 1 naar categorie 2, omdat men niet voldoet aan alle internationale (veiligheids) eisen.
Categorie twee betekent overigens dat bestaande vluchten naar de VS wel kunnen doorgaan, maar dat uitbreidingen van routes niet zijn toegestaan. De kans is groot dat Europa deze status zal overnemen. In het ergste geval kan het leiden tot een vliegverbod.
De International Civil Aviation Organisation van de VN gaf Thailand eerder al een rode kaart. Het European Aviation Safety Agency maakt op 15 december zijn bevindingen bekend. Mocht de EASA tot dezelfde conclusie komen als de Amerikanen dan heeft dat gevolgen voor de vluchten van THAI Airways International, zo zegt een anoniem bron in Bangkok Post.
Tassapon Bijleveld, chief executive van low-cost carrier Thai AirAsia, drong er bij premier Prayut Chano-cha op aan om een leidende rol te spelen bij de aanpak van het probleem. Volgens Tassapon is de betrokkenheid van de minister-president nodig omdat het Command Centre onder leiding van Air Force Commander Tritos Sonchaeng, verzuimd heeft om de problemen effectief aan te pakken.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/9G4GXC
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Wat is dan wel veilig om binnen Thailand en aangrenzende landen te vliegen????
Ik zou wel eens willen weten, wat er nu precies verkeerd is in de luchtvaart van Thailand.
Kan mij toch niet voorstellen dat ALLE maatschappijen er een zootje van maken.
Het aantal maatschappijen is de laatste 10 jaar ernorm gegroeid, dus daar zitten zeker slechte tussen en mijn vraag is natuurlijk; welke????
En vooral wat doen ze verkeerd.
Dag Nice,
Het komt erop neer dat de vliegtuigen veilig zijn, het onderhoud is goed uitgevoerd en de piloten zijn bekwaam. Indien dit niet was, krijg je een verbod op vliegen.
Maar, de Thaise organisatie dewelke deze controles doet, is, voor USA, en Europa zal wel volgen, niet volledig onafhankelijk.
Omdat Thai airways een Nationale Maatschappij is, gecontroleerd door de Thaise staat, geen prive maatschappij, en de controlerende organisaties, in Thailand, ook afhankelijk zijn van dezelfde organisatie, de Thaise staat, is er een kans op potjes dicht dekken en/of dat controles niet zorgvuldig worden uitgevoerd.
USA haalt ook aan dat er te weinig personeel is voorzien om deze controles uit te voeren.
Andere Asiatische landen hebben hier geen probleem mee omdat ze bijna eenzelfde structuur, van nationale luchtvaartmaatschappij met nationale controle organisaties, hebben.
Om te beginnen vliegt Thai niet meer op de VS sinds 25 oktober j.l. Vervolgens zijn het niet zozeer de airlines die niet aan de veiligheidseisen voldoen, maar meer de instanties er omheen die moeten controleren en certificeren.
De rode kaart is een forse smet op het blazoen van premier/generaal Prayut, die de Thaise luchtvaart nu terugziet in het rijtje landen als Bangladesh, Ghana, Indonesië en Uruguay.
Je weet niet, of de luchtvaartmaatschappij aan de veiligheidseisen voldoet, als de controlerende instanties hun werk niet goed doen.
Moderator: U bent aan het chatten.
Bangkok Airways is een samenwerking aangegaan met Siem Raep Airways en deze staat op de zwarte lijst! Code Sharing dus. Ik heb wel met Siem Raep Airways gevlogen en heb geen problemen ondervonden.
Ik maak geregeld gebruik van Bangkok Airways , steeds tot mijn grote voldoening.vriendelijk, stipt en voor zover ik het kan beoordelen ook veilig. bovendien mag je , zelfs als economy passagier, gebruik maken van hun lounges met hapjes , fruitsap, koffie enz. dààr mag Thai Airways nog eens een puntje aan zuigen …
Heb in januari 2016 een vlucht H/T vanuit Brussel met Thai Airways geboekt.
Wacht 15 december af. Maar moet ik nu vrezen dat ik mijn geld (gedeeltelijk) kwijt ben? Zijn er precedenten?
Het is goed dat nu de VS, en over een paar weken de EU, stevige signalen afgeven aan de TH luchtvaartsector. Hiervan gaat een uitermate preventieve werking uit naar andere (zuid)oost-aziatische landen. Je kunt als passagier of familielid niet hebben dat hetzelfde gebeurt als met AirAsia eind 2014, toen een vliegtuig met 162 inzittenden de dood vonden, wegens technische mankementen en vervolgens onkundig of geen handelen van de piloten.
https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/technisch-en-menselijk-falen-bij/
Laten we maar blij wezen te kunnen zeggen dat we tot op vandaag geen problemen hebben ondervonden op onze vluchten, anders hadden we het hier nu niet kunnen melden. Maar als safety procedures slecht worden uitgevoerd geldt ook hier dat ervaringen in het verleden geen garantie bieden voor wat in de toekomst kan gebeuren. En dat is nu juist wat in de luchtvaart zo veel mogelijk moet worden nagestreefd.
http://www.bangkokpost.com/news/transport/782065/us-faa-downgrades-thai-air-safety-rating