Je kent het wel. Je ziet een leuke reis naar bijvoorbeeld Thailand en voor een aantrekkelijk prijs. Wanneer je eenmaal gaat boeken blijken er allerlei kosten bij te komen en ben je alsnog duur uit. Dit is verboden en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de reisbranche dit jaar juist daarom onder een vergrootglas gelegd.
Hierdoor is de situatie is daardoor wel verbeterd, maar het is nog te vroeg om te juichen want een kwart van de reisbedrijven lapt de regels aan haar laars. De ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Kosten voor verplichte schoonmaak, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare toeslagen die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld en dat is misleiding.
De ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort. Reisorganisaties die zich niet houden aan de regels kunnen forse boetes tegemoet zien die lopen op tot 450.000 euro per overtreding. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat 25% van de reisaanbieders sjoemelt met de prijzen. Het gaat om vliegticketverkopers, boekingsites, vakantieparken, reisbureaus en touroperators.
Regels voor prijzen in de reisbranche
Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:
- De reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs.
- Keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan.
- Onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten.
- Variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.
Controle
De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne “Reisprijzen: laat je niet inpakken” geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermelden.
De komende maanden zal er niet meer gewaarschuwd worden. De ACM gaat vooral de grote spelers controleren en bij een overtreding zullen er boetes worden uitgedeeld.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Hallo redaktie,
Wat te denken van een e-mail adres van deze ACM, zodat iedereen dit door kan geven, inclusief naam reisburo + vliegmaatschappij en verder wie zich schuldig maakt aan deze oplichting.
Kunnen ze gericht boetes uitdelen en naar ik hoop zeer riante.
LOUISE