Regering vreest oordeel van Europa over Thaise luchtvaart
Met bibberende knieën wachten de Thaise autoriteiten het oordeel af van het Europees agentschap voor de veiligheid van de Luchtvaart (EASA). Volgende week donderdag komt de EASA met een rapport over de veiligheid van de Thaise luchtvaart.
De overheid is nog nauwelijks bekomen van de rode vlag die men deze week kreeg van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Thailand werd gedegradeerd van categorie 1 naar categorie 2. Er ontstond daardoor direct paniek op de Stock of Exchange of Thailand, waar de hoofdindex maandag met 1,3 procent zakte. Vooral de aandelen van luchtvaartmaatschappijen en hotels werden snel verkocht. De verwachting is dat de EASA in navolging van de FAA de Thaise luchtvaart degradeert.
De regering is geschrokken van de reacties op het oordeel van de FAA en probeert de schade te beperken. Premier Prayut laat weten dat de situatie alleen schadelijk is voor de luchtvaartsector, maar niet voor de hele Thaise economie. Vice-premier Somkid ziet de crisis als een gelegenheid om nu eindelijk de luchtvaartsector te verbeteren.
De economische afdeling van de Siam Commercial Bank verwacht een straf maar denkt wel dat THAI Airways International op Europa zal mogen blijven vliegen. Dit omdat de luchtvaartmaatschappij een Operational Safety Audit Certification van de International Transport Association heeft. THAI vliegt op twaalf Europese bestemmingen. Bij een straf mogen er geen nieuwe routes worden aangedaan en mag er ook niet met andere types vliegtuigen worden gevlogen. THAI is de enige in Thailand geregistreerde luchtvaartmaatschappij die op Europa vliegt. De andere maatschappijen vliegen vooral op bestemmingen in Azië.
Voor THAI is het de zoveelste tegenvaller. De airline staat onder zware druk door aanhoudende verliezen. Europa is een belangrijke markt en goed voor een kwart van de jaaromzet. Ook Bangkok Airways zal getroffen worden door een mogelijk straf. De vliegmaatschappij heeft zes Europese maatschappijen als code-sharing partner. British Airways en Air France leveren aanzienlijke aantallen passagiers voor de binnenlandse en regionale vluchten van de airline.
Bekijk hier het grafische overzicht van de problemen in de Thaise luchtvaart.
Bron: Bangkok Post – http://goo.gl/9Xyte5
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Het commentaar van de Bangkok Post liegt er niet om: http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/783473/aviation-crisis-looms-large
Het gaat volgende week donderdag aldus om een EASA-rapport over de veiligheid van de Thaise luchtvaart. Daar ging het de Amerikanen ook al om. Zie: http://www.bangkokpost.com/news/transport/782065/us-faa-downgrades-thai-air-safety-rating
Het is goed dat nu ook de EU, nadat dus eerder deze week de VS dat al deed, stevige signalen afgeeft aan de TH luchtvaartsector. Laat ze maar schrikken. Gaan ze goed hun best van doen, hopelijk. Het is toch van de zotte dat TH op deze manier wakker gemaakt moet worden, en gemaand safety serieus te nemen. Zoals ik al eerder zei: je kunt als passagier of familielid niet hebben dat hetzelfde gebeurt als met AirAsia eind 2014, toen een vliegtuig met 162 inzittenden de dood vonden, wegens technische mankementen en vervolgens onkundig of geen handelen van de piloten. https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/technisch-en-menselijk-falen-bij/
Vreemd ook dat TH nog steeds en voortdurend internationale waarschuwingen negeert, en het er nog steeds maar op aan laat komen, zoals het afgelopen jaar al het geval was met de garnalen- en visindustrie, met de kwesties rondom kinderarbeid en migrantenuitbuiting, met problemen met vluchtelingen en deportaties naar China, en onlangs nog met misstanden in de kippenslachtsector. Als de PM het nodig vindt om een befaamd artikel uit de kast te halen om de problemen te tackelen, is dat eens te meer een bewijs dat de TH samenleving bij lange na niet volwassen is.
Als je de reacties van de luchtvaartmaatschappijen leest denk ik dat de Thai in een heel andere wereld leven. Reacties vooral van: “Wij vliegen niet op Amerika ” zijn totaal niet relevant.
Het gaat om luchtveiligheid en dat is heel wat anders. De veiligheid is hier is het gedrang, niet het wel of niet mogen vliegen op Amerika.
Kunnen jullie je voorstellen hoe het met de veiligheidseisen gesteld is van bussen, treinen, boten enz. in Thailand?
De Thaise reactie is veelzeggend, maar eigenlijk ook niet verwonderlijk.
Ze vergissen zich echter in de internationale luchtvaartsector waar veiligheid (terecht) de hoogste prioriteit heeft. De typische Thaise laksheid wordt daar niet getolereerd. Komt de Thaise luchtvaartsector dat nationaal nog mee weg, het heeft internationaal wel een negatieve uitstraling als in Thailand de vliegtuigen uit de lucht gaan vallen vanwege niet nageleefde of slecht uitgevoerde inspecties en onderhoud.
THAI zal daar ook last van gaan krijgen, want passagiers kiezen dan liever voor een betrouwbare airline. Dat kost THAI dus direct geld en daar ontbreekt het ze nu al aan….
Thailand doet er goed (preventief) onderhoud uiterst serieus te nemen en zich te realiseren dat goedkoop duurkoop gaat worden! THAI moet, om niet te eindigen als Malaysia Airlines, NU z’n routes op orde brengen, z’n personeelsbestand reorganiseren en een management aanstellen die eens niet geleid wordt door “vriendjes” van de op dat moment dienstdoende regering of junta. Maar ja, dat laatste kan weleens het moeilijkste zijn….
Geen flauw idee wat wel en minder klopt?
Uiteraard zou “Iedere”maatschappij zich bewust moeten zijn van de verantwoording die men draagt.
Steeds naar iets, of iemand te wijzen leidt af van problemen elders.
Bij http://www.jacdec.de staan ze op de 47e van 2015 (lijst van 60)valt mee toch!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegrampen_naar_aantal_slachtoffers
Blijkt vaak tot menselijk falen een oorzaak speelt al heb je de beste vliegtuigen en piloten.
Handel in goedkope onderdelen,de markt druk, bemoeienissen overheden internationaal ,het weer niet te vergeten, of kennis van de taal (engels) http://www.tvcn.nl/nl/blog/2014/11/18/wist-u-dat-engels-de-officiële-taal-van-de-luchtvaart-is/
Indien je dit leest durf je niet meer de lucht in, maar wel de weg op haha
Approximately 1.24 million deaths occurred on the world’s roads in 2013 (ff andere cijfers )
Tja tijd zal het leren
grsj
Zat vorig jaar in een vliegtuig van thai airways op een binnenlandse vlucht boven de vleugel en keek naar buiten en zag 1 klink nageltje van de vleugel bij start en landing omhoog en omlaag gaan erom heen zaten meer klinknageltjes deze waren vast gezet met siliconekit of zoiets. Maarja we zijn er nog maar je blijft er wel naar kijken vreemd gevoel krijg dan toch wel.