Regering voornemens om drie hogesnelheidslijnen te schrappen
Een bron bij het ministerie van Transport laat weten dat de regering erover denkt om drie hogesnelheidslijnen te schrappen. De reden hiervoor is dat er geen particuliere investeerders te vinden zijn voor de projecten. Zij zien er geen brood in. Het gaat om de lijnen Bangkok – Chiang Mai, Bangkok – Surat Thani en Rayong – Trat.
Het nieuws komt nu naar buiten omdat de drie lijnen niet zijn opgenomen in het investeringsplan van het ministerie van Transport. De bron zegt dat particuliere investeerders geen belangstelling hebben omdat de routes te lang zijn en enorme kosten met zich meebrengen.
Dat de lijn Bangkok – Chiang Mai waarschijnlijk niet door zou gaan was al eerder bekend, omdat in oktober vorig jaar Japan afhaakte. Tijdens een bezoek van voormalig minister van Transport Arkhom aan Japan kreeg hij al te horen dat de Japanse regering niet wilde investeren in de lijn. De kosten waren te hoog en het rendement te klein.
De lijn zou 50.000 reizigers per dag moeten trekken om rendabel te zijn, maar uit een haalbaarheidsstudie van het Japan International Cooperation Agency is gebleken dat men hooguit 10.000 personen per dag zou vervoeren.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand behoort tot de vier landen met het grootste risico op overstromingen
- Eten en drinken4 november 2024Isaan wordt culinaire bestemming van wereldklasse
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand getroffen door dodelijke overstromingen en zware regenval
- Bankzaken4 november 2024Waarom Wise handig is voor geld overmaken naar Thailand
Nah!!! Wat heb ik steeds gezegd? Commercieel niet haalbaar. Kennelijk heeft iemand het licht gezien.
Wel naar natuurlijk voor China en zij (binnen de overheid) die vanuit hen moverende redenen (…., pensioenbijdrage?) steeds hebben gepocht met deze HSL-capriolen. Laten ze om te beginnen de helft van het uitgespaarde bedrag investeren in verbetering bestaand spoor.
Die hadden we niet zien aankomen…..
In een eerdere posting ” Hoge snelheidslijn tussen Bangkok en Korat” werden er terecht indertijd door andere bloglezers opgemerkt, dat dit geen rendabele lijn zou kunnen worden gezien de hoge ontwikkelingskosten.
Een subjectieve niet onderbouwde indruk is dat Japan zich gepasseerd voelde doordat Thailand ook China
inschakelde bij de diverse projecten. ( Japans gezichtsverlies!) Een doodzonde in de Aziatische cultuur!
Denk dat Japan wel onderzoek deed naar de haalbaarheid en passagiersaantallen voor het trajekt Bangkok-Chiang Mai, en er worden ook daadwerkelijk aantallen genoemd. Kijk dan heb je informatie. Wat de lijn Bangkok naar Korat, deze eerste lijn die op stapel staat, heb ik nog nooit iets gelezen over enig onderzoek naar de haalbaarheid, passagiersaantallen of kostenoverzichten. En laat de Isaan met 20 miljoen inwoners wel de meeste mensen herbergen in Thailand dan denk ik als dit trajekt niet slaagt dan de andere genoemde trajekten zeer zeker niet want daar minder passagiersaanbod, langere en dus duurdere trajekten en meer concurrentie van vaak een goedkopere en snellere vliegtuig. Japan bekijkt het economisch net zoals China het ook doet met de lijn Bangkok naar Korat want China houdt vast aan de toch wel lage rente van 2,3 % over de leningen. Denk degene die het financiele plaatje niet in ogenschouw willen zien in Bangkok wonen. Dus geen gezichtsverlies maar gewoon rekenwerk op een zakjappaner of Chinese telraam
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar inderdaad Bangkok droomt zich rijk, misschien aandelen bij de TAT?!
Wat lees ik nu dan toch weer, de high speed lijn naar Chiangmai gaat niet door.
Hoe moeten al die miljoenen extra verwachte toeristen die jaarlijks steeds meer Thailand gaan bezoeken dan naar Chiangmai komen.
Met de huidige boemel verbinding.
Jan Beute.
Hoge snelheidstrein naar Chiang Mai is gekkenwerk, tot Phitsanulok zou nog wel kunnen maar daarna wordt het een moeilijk en kostbaar project door de bergen naar Chiang Mai. Ook nu is dit het meest tijdrovende deel van de reis.
Verdubbeling en elektrificatie van het spoor zal minder kostbaar en aanzienlijk reistijdverkorting opleveren.
De enige manier om het spoor rendabel te maken is verbieden van korte afstandsvluchten.
Maar dat is een utopie denk ik
Het spoor hoeft niet rendabel te zijn. Dat is het in de meeste landen niet. De overheid stopt er terecht geld in. Er zijn ook overheden die luchtvaatmaatschappijen direct of indirect subsideren. Thai Airways is voor 70% van de Thaise staat en maakt 4 miljard verlies per jaar. Misschien dat overheden moeten stoppen met het geld toeschuiven naar airlines.
En wiet iemand hoe het dan zit met de hogesnelheidsverbinding van Bangkok naar Hua Hin ?
Ze zijn al een jaar bezig met grote betonnen peilers te plaatsen ?
Mvg,
Erik