Regering versoepelt laadbak-verbod: Zes personen mag
Regels en Thailand is een lastige combinatie. De nieuwe wet waarin was opgenomen dat er vanwege de veiligheid geen personen meer in de laadbak vervoerd mogen worden, is na protesten van burgers al weer aangepast. Eerst was er een uitzondering gemaakt voor Songkran en nu mogen maximaal zes personen vervoerd worden.
Het maximum van zes personen is gisteren bekend gemaakt door regeringswoordvoerder Sansern. De nieuwe wet werd woensdag van kracht en er werden al een aantal overtreder beboet. Sansern benadrukte dat de maatregel tot doel heeft de veiligheid van burgers tijdens de Songkran vakantie te vergroten.
Inmiddels is het dragen van veiligheidsgordels wel verplicht gesteld. Het geldt voor de passagiers in minibusjes en passagiers op de achterbank van personenauto’s. Het lijkt er op dat de achterbankpassagiers zonder gordel nu slechts een waarschuwing krijgen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Eventjes dacht ik dat de 6 personen versoepeling permanent zou zijn maar dat is natuurlijk behoorlijk zinloos. Als een pickup over de kop slaat heb je dan alleen iets minder doden…
Als ik de Bangkok post mag geloven is de 6 personen uitzondering tijdelijk en geldig tot dat Songkran voorbij is:
—–
The government came under fire after it introduced regulations barring people from sitting in the tray of pickup trucks (…)
Instead, the regulations will be enforced after the Songkran festival.
The exact date, however, has not yet been divulged.
During the Songkran festival, up to six passengers may continue to sit in pick-up truck trays.
—-
Bron:
http://www.bangkokpost.com/news/general/1228280/govt-admits-acting-in-haste-on-pickup-rules
Voor de veiligheid is een verbod volkomen logisch en toch echt het beste. Maar het had fijn geweest als men ook had nagedacht over hoe mensen met een minimum inkomen zich dan moeten verplaatsen…
De berichtgeving in BP is niet altijd duidelijk. Waarschijnlijk om dat de regelgeving ook niet altijd helder is. Wordt vervolgd.
Dat verplaatsen van de mensen met een minimum inkomen is meer een probleem van de mensen met een hoger inkomen. Dat zijn de werkgevers, die hun mensen zo goedkoop mogelijk willen vervoeren. Goede zaak dat daar nu een eind aan komt. Is ten eerste gevaarlijk en ten tweede mens-onterend in de hete zon of stromende regen.
Ontzettend veel ‘werkgevers’ lijden zelf een minimum bestaan. Wat te denken van armzalige landbouwers, die nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden. Met grote regelmaat zie ik in de bouw vrachtwagens met tientallen mensen in de laadruimte, benieuwd hoe dat opgelost wordt. Overigens vervoert ook de politie vaak zowel agenten als arrestanten in de laadbak. Vooropgesteld, de intentie van deze maatregel is prima maar er is te weinig rekening gehouden met de praktijk in de huidige situatie in Thailand.
Daar waar minibusjes uit roulatie gaan en vervangen worden door midibusjes zouden die vrijkomende minbusjes mooi ingezet kunnen worden om het personeels- en verdere pickupvervoer te fatsoeneren en veiliger te maken, wel zorgen voor veiliger chauffeurs.
Om een breder draagvlak bij de bevolking te krijgen zou er toch sprake moeten zijn van een Overgangsregeling opdat er op de nieuwe regels ingespeeld kan worden.
NicoB
Hoe zit dat met de ‘sorn taw’ pickups met de twee banken en tot wel 20 man erin tijdens de spits, en dan aan soms 60 a 80 km /uur 45 km ver rijden van bijvoorbeeld Laem Mae Phim naar Rayong of terug ? Veilig is volgens mij toch nog iets anders!
Zo ken ik ze weer, eerst hoog van de toren blazen en daarna weer terugkrabbelen. Wel apart want gezichtsverlies lijden is niet iets waar de Thai om bekend staat. In dit geval weer afwijkend dit te constateren en de regering geeft wel het goede voorbeeld in deze. Ja er is nog hoop, na songkraan en inventarisatie van het doden- en gewonden aantal zal er mogelijk een honderd procent verbod komen, maar wanneer is nog een grote hamvraag. Daar kan je ook wel meerdere kanten mee uit. Afwachten of het veiliger wordt in het verkeer. Ik heb er zo mijn bedenkingen over, want een mensenleven is in Thailand kennelijk toch minder belangrijk als bijvoorbeeld in ons landje.
Nu versoepelt naar 6 personen per laadbak,
morgen versoepelt naar 6 personen per meter laadbak.
Weet u wat ik in die hele discussie nou niet begrijp.
Uiteraard is het gevaarlijk om personen te vervoeren in de laadbak van een pick-up, daar zijn we het allemaal over eens.
Maar de reden is, afgezien van de boeren, die er graag gebruik van maken om hun waar te vervoeren naar de markt e.d., dat de prijs van een pick-up aanzienlijk lager is dan een personenwagen vanwege extra belasting op die personenwagen.
Als je als overheid wilt dat er veiliger wordt gereden, verlaag je eerst de belasting op personenwagens, en stel een termijn van bijvoorbeeld 2 jaar in waarna het verboden is om nog personen in die laadbak te vervoeren.
Het kan zo makkelijk zijn.
Inderdaad een overgangsregeling. Want velen hebben een pick up juist aangeschaft om veel personen te kunnen vervoeren.En niet voor de boodschappen.
Tijdens mijn laatste verblijf zouden we naar het strand gaan. En ik moest dan maar de pick up nemen, want daar kunnen alle kinderen makkelijk achterin.
De meest creatieve “knutselaars” zijn al 2 laadbakken meerlaags in de stokoude pick-ups aan het lassen.
Drielagen en hoger is voor de nabije toekomst … 🙂
De wet dat er niemand in de laadbak vervoerd mag worden bestaat al lang zie Section 20 of the land traffic act 1979. Hierop een uitzondering zijn de songtaews. Deze wet is echter nooit toegepast. Ik las net een artikel dat met name de armere bevolking de dupe wordt van deze maatregel. Gezamenlijk vervoer in een pickup maakt het voor hen nog betaalbaar. In dit artikel werd ook vermeld dat uit onderzoek is gebleken dat staan en meer dan 7 personen in de laadbak de pickup instabiel maken. Vandaar denk ik ook 6 personen. Gezien de vele protesten denk ik zelf dat het wel definitief zal worden. Er werd in dit artikel ook een aanbeveling gedaan om dusdanig een dekzeil te monteren dat de passagiers droog en uit de zon zitten.
Vaak als je met de Familie van je Thaivrouw een uitstapje maakt,blijft de Farang met de meeste onkosten zitten. Als nu de overheid voorschrijft,dat hoogstens 6 mensen op de laadbak mogen plaatsnemen,wordt het ook weer aantrekkelijker voor die Farangs die voortdurend klagen over de slechte wisselkoers.5555.
Of niet, ipv 1 pick=up moet je nu 2 busjes huren, nog meer onkosten voor de farang. 🙂
De vraag is of de politie het ook gaat controleren. Die reizen immers zelf ook met de familie in de laadbak.
Echt controleren op dronken achter het stuur zal meer doden schelen. Ik vind het hier abnormaal hoeveel mensen dronken achter het stuur kruipen.
Men is van plan de regering maandag 10 onder druk te gaan zetten het verbod na Songkran op te heffen en toe te staan dat personen in de laadbak vervoerd mogen worden, vermits deze is voorzien is van een berschermend raamwerk rondom.
Voor deze (verboden) staatdemonstratie hadden zich al 5000 gedupeerden aangemeld.
BRON Thai TV TNN24 en Chan.5