Het marine departement zal geen vergunning voor de bedrijfsvoering afgeven als er op de boten voor de passagiers geen goedgekeurde reddingsvesten aan boord zijn. Dit werd tijdens een vergadering op de Bali Haipier in Pattaya aan de booteigenaren medegedeeld.
Deze maatregel moet er toe dienen, dat het vertrouwen van de passagiers zal terugkeren. De vervoerders moeten de passagiers op deze zwemvesten attenderen en ze er ook gebruik van leren maken.
Hoewel er nog geen standaard reddingsvest aan de voorwaarde voldeed, stelde men wel de volgende eisen aan het nieuwe zwemvest. Het moet een goedgekeurd overheidslabel hebben. Het moet een goed draagvermogen hebben en een goed reflecterende band van een bepaalde breedte. De kleur moet oranje of oranje/rood zijn.
Het departement heeft zes bedrijven de opdracht gegeven om met gestandaardiseerde zwemvesten te komen. Wanneer er exploitanten aangetroffen worden zonder deze voorgeschreven reddingsvesten dan zal hun registratie en hun vergunning niet verlengd worden.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
En de jaarlijkse controle? Gaat die werkelijk plaatsvinden???
Meer dan de hoogste tijd. Zeker als ik zie dat met name speedboats met passagiers gewoon uitvaren, ook als dit weerstechnisch niet verantwoord is. Financieel gewin staat vaak boven veiligheid. Wat men zich ook vaak niet realiseert als tourist is, dat de reddingsdiensten nou niet bepaald een europees niveau hebben. Dit betekent dat als je boot omslaat, of lek slaat het heel lang kan duren voor er hulp komt, voor op gesteld dat de schipper in staat was een mayday uit te zenden. Ik heb dat zelf meegemaakt bij windkracht 7 ter hoogte van Koh Kood: een van der twee motoren viel uit, en de (houten) boot begon in de hoge golven water te maken, stoelen braken af etc. We hebben met meer geluk dan wijsheid het eiland kunnen bereiken, en voor de terugtocht hebben wij een mooie dag afgewacht, en een andere boot genomen! De eerstgenoemde boot is overigens een jaar later daar wel vergaan onder soortgelijke omstandigheden.
Nou, hier hebben ze natuurlijk lang over moeten nadenken; Zwemvesten aan boord, en dan ook nog eens voldoende!! De eisen daar gaat mee gesjoemeld worden, maar als de kleur oranje is dan zijn we al een eind op weg. Nu nog even een contract voor levering van zwemvesten aan een vriendje gunnen en dan hebben we het lek voorlopig weer boven water.
Ik zie alleen de boten waar er al een paar van gezonken zijn dat passegiers reddingvesting dragen ( de boten van 150 bath) . De andere van 30 bath hebben wel vesten maar uitzonderlijk dat er iemand van het personeel zegt reddingsvest te dragen? Moet daar ook eerst een paar zinken naar koh larn? Voor dat er iemand van marine departement in aktie schiet? Zelf neem ik een vest en draag deze.
Toen ik een reddingsvest aandeed, en buiten ging staan op die water makende boot werd ik door een bemanningslid aangesproken : “you are panicking the passengers”.
Let wel: Ik ben zeegaand vanaf mijn 17e, en heb 14 jaar jachtdelivery gedaan over de hele atlantische oceaan.
Ik heb dus wel enig recht van spreken.
Dat schiet echt lekker op: ” Wanneer er exploitanten aangetroffen worden zonder deze voorgeschreven reddingsvesten dan zal hun registratie en hun vergunning niet verlengd worden “.
Preventieve controle van de bestaande vergunningshouders vind niet plaats, voorlopig helaas dus nog dweilen met de kraan open.
NicoB