De regeling voor kopers van een eerste auto, door Pheu Thai beloofd tijdens de verkiezingscampagne en vanaf vrijdag tot eind volgend jaar in werking, krijgt van drie kanten zware kritiek.

Financieringsmaatschappijen vrezen dat het aantal wanbetalers zal toenemen. De automobielindustrie is verontrust omdat het prijsverschil tussen een conventionele en een eco-wagen kleiner wordt. En met de buurlanden dreigt een handelsoorlog omdat geïmporteerde wagens niet voor de regeling in aanmerking komen.

Financieringsproblemen

De financieringsmaatschappijen hebben voorgesteld het bedrag van de accijnsteruggave, die maximaal 100.000 baht bedraagt, aan hen uit te keren en niet aan de kopers om het risico van wanbetaling te verminderen. Het aantal aflossingstermijnen zou dan verminderd kunnen worden en het aflossingsbedrag verlaagd. Ze deden dat voorstel gisteren in een vergadering met vice-minister Boonsong Teriyapirom (Financiën) en het hoofd van de Accijnsafdeling. Maar Boonjong wilde er niets van weten: het geld gaat naar de autokopers, zoals besloten door het kabinet. Hij zei ook dat kopers die in gebreke blijven en de accijns al hebben ontvangen, deze moeten terugstorten.

De maatschappijen verwachten dat het aantal wanbetalers dat nu 100.000 per jaar bedraagt, zal verdubbelen. Ook al omdat sommige mensen door de regeling worden gestimuleerd een auto te kopen, terwijl ze zich die eigenlijk niet kunnen veroorloven. Teruggenomen auto’s zijn voor de bedrijven een zware last, omdat ze de veilingkosten moeten dragen. Bovendien kan de nieuwe koper geen aanspraak maken op de belastingteruggave omdat de (oude) kopers hun wagen niet binnen 5 jaar mogen verkopen. Het is niet onmogelijk dat de financieringsmaatschappijen het bedrag van de aanbetaling gaan verhogen om te voorkomen dat auto’s al te snel moeten worden teruggenomen.

Automobielindustrie

De autoproducenten kritiseerden gisteren al de regeling omdat niet alle fabrikanten er in gelijke mate van profiteren. Vandaag wijzen ze erop dat het prijsverschil tussen conventionale wagens, waarop een accijns van 30 procent wordt geheven, en eco-cars met een accijns van 17 procent vermindert. Dit knelt destemeer omdat vorige regeringen en de Board of Investment hen hebben gestimuleerd om eco-cars te ontwikkelen. Zij hebben daarin miljarden baht geïnvesteerd.

Buurlanden

Als derde valt kritiek te verwachten uit autoproducerende landen als Maleisië, China en India, omdat geïmporteerde auto’s buiten de regeling vallen. Volgens bronnen in de autoindustrie ziet Proton uit Maleisië de regeling als een vorm van protectionisme, wat in strijd is met de Asean Free Trade Area. Het bedrijf exporteert auto’s met een kleine cilinderinhoud naar Thailand, die wanneer in Thailand geproduceerd onder de regeling zouden vallen.

In het verleden stond Thailand op zijn achterste benen toen Maleisië geïmporteerde auto’s zwaarder belastte om de eigen nationale auto, de Proton Saga, te beschermen. De twee landen hebben ook de degens gekruist over de weigering van Maleisië de importtarieven op Thaise auto’s en auto-onderdelen te verlagen. Thailand nam wraak door het importtarief op geïmporteerde palmolie te verhogen.

Het Indiase bedrijf Tata Motors Thailand maakt lokaal pickups, die in aanmerking komen voor de regeling, maar de lowbudget Nano, de goedkoopste auto ter wereld, valt buiten de boot omdat die uit Indonesië wordt geïmporteerd. Later dit jaar zou de eerste Nano in Thailand moeten arriveren.

www.dickvanderlugt.nl

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “Regeling eerste auto ligt van drie kanten onder vuur”

  1. nok zegt op

    In Maleisie zie je inderdaad haast alleen maar Proton’s rondrijden. Dat is vast niet vrijwillig gebeurd omdat het nu niet bepaald de mooiste auto;s zijn.

  2. Johnny zegt op

    Het is een vreemde zaak. Discriminerend voor die mensen die wel zelf hun eerste auto hebben opgehoest. Voorts ook niet best voor de 2e hands markt. Dat het niet geld voor importwagens lijkt me logisch. Mevrouw Ying roept wel vaker iets wat ze niet waar kan maken, het zal uiteindelijk wel uitdraaien op een forse belasting verlaging op eco auto’s voor iedereen……

    • Robert zegt op

      @Johnny – met een mooi woord ook wel ‘subsidieren’ genoemd

  3. hans zegt op

    Geldt die korting ook als je als farang een nieuwe auto wil kopen…

    Kun je als farang de/een auto op je eigen naam zetten of zitten daar weer allerlei maren aan..

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Als ik het goed heb begrepen geldt die korting alleen voor Thai die voor de eerste keer en auto kopen, boven 21 jaar zijn en de wagen gedurende vijf jaar houden. En je kunt als buitenlander een auto op eigen naam hebben. Daar zitten weinig maren aan, maar wel een paar voorwaarden.

      • hans zegt op

        Hans Bos,

        Wat zijn die voorwaarden dan?? Ik heb geen idee.. Wat Johnny zegt is natuurlijk ook niet verkeerd. dan worden de 2 handsje stuk goedkoper.

        • Hans Bos (redactie) zegt op

          Je moet onder meer een briefje hebben van Immigration met verificatie adres en pasfoto. Ga naar Land Office en je weet alles.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website