Recordverlies voor THAI: Ruim 141 miljard baht
Thai Airways International (THAI) heeft vorig jaar een recordverlies geleden doordat het vliegverkeer zo goed als stil is komen te liggen vanwege de pandemie.
Het nettoverlies in 2020 bedraagt 141,2 miljard baht. Dit verlies is het grootste ooit gemaakt door een Thais bedrijf, zo blijkt uit gegevens van de SET. De omzet daalde 73,8 procent naar 48,3 miljard baht.
THAI schrijft al sinds 2013 rode cijfers. De nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand die in surseance van betaling is, bereidt momenteel een schuldsaneringsprogramma voor dat volgende maand wordt aangeboden aan de Bankruptcy Court in een poging haar verplichtingen van 336,7 miljard baht te reduceren en weer winst te gaan maken.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda1 november 2024Agenda – Festivals en evenementen in Thailand november 2024: Een maand vol cultuur en feest
- Vliegtickets1 november 2024British Airways keert terug naar Bangkok met directe vluchten en nieuwe reismogelijkheden
- Nieuws uit Thailand1 november 2024Thaise regering versnelt proces voor burgerschapsaanvraag langdurige inwoners
- Expats en pensionado1 november 2024Een doolhof van regels rond Thaise ziektekostenverzekering voor buitenlanders
Tja,
Op een enkele maatschappij na (Korea Airlines) maakt iedere airliner verlies, dus vreemd is het niet.
Wat wel vreemd is, dat men gewoon door blijft vliegen of er niets aan de hand is met een negatief eigen vermogen, zoals Alitalia, AF+KLM, Thai Airways en vele, vele anderen.
Dat is toch heel goedkoop om te ondernemen met vermogen van een ander, waarom leasen of huren ze de vliegtuig: dat is omdat ze dan geen grote investeringen hoeven te doen en langdurig vastzitten aan aflossing- en renteverplichtingen. Het is voor bestaande eigenaars/aandeelhouders juist rendabel als je wilt groeien want je gebruik geld van een ander waardoor je meer opbrengsten hebt en meer winst genereert.
Eigenaardig dat al die verlieslatende maatschappijen dan toch miljarden kunnen geven aan sponsoring…denk maar aan de grootste voetbalclubs. Volgens mij maakt men Jan Modaal zoveel wijs als men wil.
337 miljard THB is, als ik goed kan rekenen, +/- 9 miljard euro, mijn inziens “krak” hetzelfde bedrag dat Merkel in 2020 aan Lufthansa heeft gegeven ? Niks hierover gelezen in deze blog. Hopelijk kan Prayuth Chan-ocha dit bedrag ook uit zijn mouw toveren, het zal zelfs zeer waarschijnlijk ook zo zijn .. in eerste instantie op basis van de gefortuneerde aandeelhouders en uiteraard ook omwille van de nationale trots.
Welke maatschappij heeft het trouwens niet moeilijk buiten de Arabische die, bij wijze van spreken, op kraantjeswater vliegen, en die inderdaad voetbal-fabrieken (ploegen is een groot woord) steunen.
Laat ons open dat Thai Air en ander luchtvaartmaatschappijen, al dan niet met steun, het overleven en we binnen een paar jaren niet met een monopoly zitten van enkelen die dan de prijzen naar 13.000 ft brengen. “Gezonde” concurrentie moet er zijn en blijven.
En verder dat men de prijs vraagt die “reëel is”, is niet moeilijk = cost price + overhead (10%?) + verhoopte winst (8%?).
Kost nu een vlucht naar Bkk dan 1.000€ h/w ipv 700€, so what … als je 3 x Pad Thai gaat eten ipv in een goed restaurantje in de Benelux dan heb je het er al uit .. en anders ga je naar Benidorm.
Vele maatschappijen staan voor de afgrond. Staatssteun en/of staatsbescherming is noodzakelijk.
De vloot gedeeltelijk verkopen is ook al geen mogelijkheid, want er is nauwelijks vraag naar vliegtuigen. Vele worden geleasd. Zijn de leasingmaatschappijen bereid te helpen ? Vraag me eigenlijk af hoe de Europese maatschappijen momenteel overleven met de strenge EU-regels.
Ik hoop dat Thai Airways en de vliegroute Brussel-Bangkok blijft bestaan.
Er word geschreven dat thai arways overweegd om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, het is hun eer te na om de mensen die de gecancelde tickets nog niet hebben terug betaald gekregen eerst een te betalen, en niet op een nog langere baan te schuiven, wij wachten al een jaar op ons geld.
Wij ook zo we wachten inmiddels via Budget air op de correcte terugbetaling van de door ons in maart 2020 geboekte tickets.
Wij wachten ook nog op terugbetaling vanaf september.
Er is door de huidige bewindsman toch al meermaals gezegd dat dit enkel iets wat een journalist geopperd is en daar helemaal geen sprake, laat staan geld voor is.
Wanneer Th Air al 8 jaar zo’n gigantisch verlies draait, dan kan het niet anders zijn dan dat het einde van de Nationale Thaise luchtvaartmij is.
Hoa lang moet er nog op gewacht worden want dit is gezichtsverlies op werelniveau.
Daar houden Thai niet van.
Hoe moeten Prayut & Co dit verkopen?
Peer,
Mijn vrouw heeft uit goede bron gehoord dat Thai Airways heel goede bescherming geniet vanuit het koningshuis en de hoogst geplaatsten binnen de regering. Het is de trots van hun land. Hoe diep en hoe lang die schuldenberg ook is denkt ze niet dat men die maatschappij zal laten teloorgaan. Ik denk dat dit wel eens zou kunnen kloppen, anders was die maatschappij al lang opgedoekt.
Het is uiteraard zeer triestig dat de mensen die nog een terugbetaling tegoed hebben misschien nooit meer hun centen zullen zien.
Mijn vrees is echter dat we de economische terugslag van de coronacrisis nog niet gehad hebben. Ik verwacht nog geen onmiddellijke opflakkering van de economie.