Thailand en Maleisië hebben gezamenlijk besloten om de rechtstreekse treinverbinding tussen Bangkok en Butterworth nieuw leven in te blazen. Dit plan omvat een proefrit van de dienst, die naar verwachting de reiservaring voor reizigers aanzienlijk zal verbeteren.
De State Railway of Thailand (SRT) en de Maleisische spoorwegmaatschappij KTMB hebben onlangs een principeakkoord bereikt om deze dienst gedurende een proefperiode van zes maanden te testen. Oorspronkelijk was deze dienst in 2016 geannuleerd, waardoor passagiers die vanuit Bangkok naar Butterworth wilden reizen, moesten overstappen bij Padang Besar, de grensovergang tussen Thailand en Maleisië.
Naast de plannen voor de herstart van de rechtstreekse treinverbinding, hebben de twee spoorwegmaatschappijen ook de intentie om de route van de Maleisische vakantietrein “My Sawasdee” uit te breiden. Deze dienst, die momenteel rijdt tussen Kuala Lumpur en Hat Yai, zal in de toekomst worden verlengd naar Surat Thani. Surat Thani is een provincie in het zuiden van Thailand, die beroemd is om zijn prachtige resorteilanden zoals Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao. De exacte startdatum voor deze verlenging moet nog worden vastgesteld.
Dit initiatief, dat tijdens een bijeenkomst in Kota Kinabalu, Maleisië, werd overeengekomen, heeft tot doel het toerisme en de connectiviteit tussen Thailand en Maleisië te verbeteren. Butterworth, gelegen in de Maleisische deelstaat Penang, speelt een cruciale rol als toegangspoort tot het populaire toeristische eiland Penang. De herstart van deze rechtstreekse treinverbinding zal de aantrekkingskracht voor reizigers die deze bestemming willen bezoeken, verder vergroten.
Door deze samenwerking hopen beide landen het reizen per trein aantrekkelijker te maken, niet alleen voor toeristen, maar ook voor de lokale bevolking die regelmatig tussen Thailand en Maleisië reist. Dit biedt een duurzaam alternatief voor andere vervoersmiddelen en versterkt de economische banden tussen de twee landen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Ben benieuwd wanneer deze 6-maandse proefperiode gaat starten. En ook of het zo succesvol is, dat ik ’n “blijvertje” gaat worden.
Ik ben me ’n beetje aan het oriënteren op ’n verblijf op Penang in Maleisië en daarna door te reizen naar Bangkok, met eventueel ’n tussenstop van enkele dagen ergens op deze route.
Heb de reis al eens in omgekeerde richting gemaakt in het begin van de 90-er jaren. Toen ook met één treinverbinding, dus zonder overtappen bij de grens. Kan me nog wel herinneren dat er ’n stop aan de grens was van zeker ’n uur, om alle paspoorten te controleren. Je hoefde (of mocht) de trein niet uit totdat alle paspoorten Thailand uit- en Maleisië in waren gestempeld.
Na vertrek van de trein was je korte tijd later in Butterworth, om van daaruit de ferry naar Penang te nemen.
Het zou mooi zijn wanneer ik deze keer met de trein vanuit Maleisië richting Bangkok kan, zonder overstappen aan de grens.
Ben benieuwd of het op dezelfde manier er aan toegaat als toen mijn gezin en ik deze oversteek deden. We moesten allemaal met onze bagage de trein uit en via twee kantoortje (1 voor paspoortcontrole en 1 voor bagage controle) weer de trein in. Erg koddig.