Puntensysteem om verkeersovertredingen te bestraffen wordt vanaf 9 januari ingevoerd
Vanaf 9 januari 2023 zal er in Thailand een puntensysteem worden ingevoerd om verkeersovertredingen en gevaarlijk rijgedrag te bestraffen, dit in de hoop de verkeersdiscipline van de chauffeurs te verbeteren.
Elke houder van een rijbewijs krijgt 12 punten. Er zullen vervolgens punten worden afgetrokken volgens de overtreding die men begaat. Deze overtredingen zijn onderverdeeld in vier niveaus, afhankelijk van de ernst van de overtreding.
- Eén punt wordt afgetrokken voor het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden, het niet dragen van een valhelm op een motorfiets, het niet vastmaken van de veiligheidsgordel, het overschrijden van de maximumsnelheid, het rijden met de motorfiets op de stoep, het niet stoppen voor voetgangers bij zebrapaden, geen voorrang verlenen aan hulpverleningsvoertuigen, roekeloos rijgedrag, rijden zonder kenteken of met bedekt kenteken of het niet aanwezig zijn van een geldig taks vignet.
- Er worden twee punten gekort voor het rijden aan de verkeerde kant van de weg, het rijden met een geschorst of ingetrokken rijbewijs of het niet stoppen voor verkeerslichten.
- Er worden drie punten afgetrokken als bestuurders onbekwaam worden bevonden, een aanrijding veroorzaken of onvoorzichtig rijden.
- Het maximum van vier punten wordt afgetrokken voor rijden onder invloed van alcohol of verdovende middelen, of rijden zonder rekening te houden met de veiligheid van anderen.
Ook voor andere overtredingen zoals o.a. het rijden met onbetaalde bekeuringen, het niet opvolgen van verkeersborden, het niet kunnen tonen van het rijbewijs wanneer de politie daar om vraagt, het parkeren op plaatsen waar het niet is toegestaan of niet links rijden waar het kan.
Bestuurders die hun 12 punten kwijt hebben verspeeld krijgen een intrekking van hun rijbewijs voor 90 dagen. Als ze echter toch blijven rijden riskeren ze drie maanden gevangenisstraf en/of een boete van 100.000 Baht.
Als het rijbewijs van een bestuurder in drie jaar drie keer werd geschorst, worden bij een vierde schorsing alle rijbewijzen van de bestuurder ingetrokken.
Punten worden automatisch teruggegeven na een jaar.
Als er nog maar zes punten over zijn kan de chauffeur ook een training volgen om hiermee punten te herstellen. Deze training wordt georganiseerd door het Land Transport Department.
https://www.thaipbsworld.com/point-system-to-curb-traffic-violations-to-be-enforced-from-january-9th/
Prima initiatief vind ik.
Als ik het zo bekijk dan denk ik dat tegen eind januari er nog maar weinig verkeer zal zijn op de Thaise wegen 😉
Over deze blogger
-
66 jaar en woont in Kanchanaburi/LatYa. Gehuwd in 2004 met zijn huidige Thaise vrouw.
Een carrière bij de Belgische Marine als Radiotelegrafist-Coder en Elektronische oorlogsvoering. De laatste 3 jaar in de Belgisch-Nederlandse Operationele School in Den Helder als onderwijstechnieker communicatie en Mentor. Sinds 2011 op (vervroegd) pensioen.
Hobby’s zijn vooral voetbal en wielrennen kijken, vissen, tuinieren, maar kan ook genieten van gewoon niets doen.
Lees hier de laatste artikelen
- Immigratie infobrief25 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 049/24: Invoeren van ETA (Electronic Travel Autorisation) uitgesteld
- Immigratie infobrief23 september 2024TB Immigration Infobrief Nr 048/24: Reizen naar de grenslanden van Thailand (Laos, Cambodja, Maleisië en Myanmar)
- Visumvraag21 september 2024Thailand Visa vraag Nr 170/24: Kunnen we een Visa exemption verblijfsperiode verlengen?
- Nieuws uit Thailand3 december 2022Puntensysteem om verkeersovertredingen te bestraffen wordt vanaf 9 januari ingevoerd
Kan je in Thailand onder de 18 al in het bezit zijn van een motor rijbewijs ?, op de dorpsschool hier in Isaan staan doordeweeks wel meer dan 80 motorfietsen, hebben die 12 punten dan nog zin !
Velen hebben geen motorrijbewijs , geen verzekering en geen helm
Ook niet boven de 18.
Wellicht zijn de overtredingen af te kopen.
Wanneer de kleuter geen geld bij zich heeft moet hij zijn ouders of broers geld laten brengen.
“Kan je in Thailand onder de 18 al in het bezit zijn van een motor rijbewijs ?”
Ja, dat kan. Vanaf 15 jaar mag je rijexamen doen voor een “lichte” motor of scooter. Echter, het dan behaalde rijbewijs geldt tot de leeftijd van 18 jaar bereikt is slechts voor motoren kleiner dan 110 cc.
Ja zeker met 15 jaar heeft mijn dochter ook gedaan krijgt dan voor 2 jaar en dan weer op nieuw 2 jaar om dat zij nog geen 18 is bij verlenging.
Hopelijk wordt er ook gehandhaafd.
3 keer onder invloed rijden en je hebt de 12 punten?
Dat zal er inhakken aangezien er 7 dagen per week zijn.
Dat is inderdaad het punt. Ik geloof absoluut niet dat de politie de al bestaande verkeersregels nu gaat handhaven. Nu rijd je vrijwel straffeloos zonder helm, tegen het verkeer in, zonder rijbewijs of verzekering, noem maar op, en ik kan me niet voorstellen dat het puntensysteem daar enige verandering in zal brengen.
Bovendien: als je al helemaql geen rijbewijs hebt, wat deert je dan het verlies van punten (die je dus niet eens hebt)?
Simpel toch, geen rijbewijs is een boete van 10.000THB onmiddellijk te betalen. Kan je niet betalen? Geen probleem, je voertuig moeten ze dan maar in beslag nemen. Zal vlug gedaan zijn!
Dat voertuig is in – naar schatting 75% van de gevallen – geen prive eigendom maar bezit van de financier, lees: de bank.
Het is natuurlijk niet prettig maar als je je maandelijkse termijnen altijd betaald hebt, is er vast wel een bank die je nieuwe auto wil financieren. Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen.
Het is niets anders dan een verschuiving van mogelijkheden voor de politie om weer toegang te krijgen tot wat extra geld bij controles. De laatste jaren waren die in BKK afgebouwd en daarbij kwam ook nog de vrijgave van cannabis en kratom.
Zelf vind ik een toerist die blind een taxideur open gooit in een file waar vele motorrijders langs rijden een poging tot doodslag met het gegeven van een hoge stoep ernaast. Zo zijn er ook een hoop toeristen die door stilstaande files lopen zonder rekening te houden met diezelfde motorrijders die snel moeten bezorgen.
Taxi chauffeurs kunnen er ook wat van om spontaan voor een klantje te stoppen maar ontlopen gewoon de dans want dat is niet te controleren totdat je met je bek in de achterbak ligt. En dan zat je er te dicht bovenop…
Wat mij betreft geen extra toevoeging op verkeersveiligheid behalve dat het wat meer armere dronkere droppies in de gevangenis zal zetten maar tijdens de tweejaarlijkse 5 gevaarlijkste dagen zal er amper een verschuiving zijn. 17 april 2023 moeten we dit maar eens opnieuws gaan bespreken op dit forum.
Hopelijk blijven we gespaard van nog intensere corruptie. Al meer dan 1 keer werd ik langs grote wegen in de Isaan bij een controle aan de kant gezet.
Telkenmale werd me met de glimlach en al wijzend op mijn kilometer teller meegedeeld dat ik ‘zogezegd’ te snel reed. Ze wijzen dan willekeurig naar de 120 of zelfs meer.
Ik rijd nooit maar nooit meer dan 80 op de grote wegen. Omzeggens alle pick-ups gaan me voorbij.
Ik kwam er telkens vanaf met een steekpenning van 200 of al eens 100 Baht. Erger wordt het als die gangsters ook nog eens gaan dreigen met aan je rijbewijs te zitten.
Dit is een totaal foute beslissing. Dit kan je alleen doen in landen waar de politie niet corrupt is.
Dan zal het over een paar maanden lekker rustig zijn op de weg.
Met 4 of 5 op één scooter blijft of met een kleine onder de arm…
Een leuk opstapje voor een social credit system.
Mooie uitleg ,maar volgens mij enkel bedoeld om de “Buitenlanders” die meestal wel een rijbewijs en verzekering hebben wat extra de politie kassa te laten spijzen !
Regels en controle zijn er zeker in Thailand nodig ,maar dit nutteloos invoeren van het “punten systeem” gaat daar NIETS aan veranderen !
Weer een mooi initiatief maar waar het toe zal leiden is een andere vraag.
Aan de wegcode en de wetgeving schort er niets in Thailand, die is, in grote trekken dezelfde als in andere landen. Waar het schoentje wel erg wringt is aan de opvolging, controle en naleving ervan. Dit heeft vele oorzaken:
– door de verkeersgebruikers onvoldoende of zelfs geen kennis ervan.
– door de overheid, politie, eveneens: vele agenten ‘kopen’ hun job, zijn onvoldoende opgeleid en zien het als een bron van lucratieve inkomsten.
– economisch: haal alle niet reglementaire voertuigen, personen zonder rijbewijs of verzekering…. van de weg en meer dan helft van de economie, vooral landelijk, ligt stil.
Ja, het is soms kiezen tussen de Cholera en de Pest.
En hoeveel punten worden er afgetrokken als je met onveilig voertuig (motor met zijspan) rijdt?
Deze zijn NOOIT goedgekeurd dus NIET te verzekeren…
Ik weet niet wat de training die door het Land Transport Department aangeboden wordt inhoudt maar ik weet wel dat het trainen voor het halen van de rijbewijs heel summier is.
Dan vind ik het niet gek dat men hier vaak roekeloos rijdt. Wat je niet geleerd hebt kun je ook niet zomaar bedenken.
Straffen heeft dan weinig zin. Eerst intensief leren rijden zoals wij dat bijvoorbeeld in de westerse wereld kennen zou een beter optie zijn.
Iemand iets leren doormiddel van straf is eigenlijk dom en gemeen.
Het wordt al ietsje beter met het stoppen bij zebrapaden
Een paar jaar geleden was dit een poging tot zelfmoord
Nu stoppen ze wel( met moeite) behalve motorbikes.
Gewoon lopen aankijken en wijzen naar zebrapad
Ik heb nochtans een andere ervaring hoor. Onlangs nog in Pattaya moeten springen voor mijn leven OP het zebrapad (oversteekplaats aan Central Pattaya). En de politie, die stond erbij en keek ernaar…
Je doet maar Adrie, als je nu echt denkt dat de egoïstische Thaise chauffeur voor jou zal stoppen dan leef je in een droomwereld. Er zal heel wat moeten gebeuren om hun gedrag in het verkeer te veranderen.
Heel toevallig Adrie afgelopen week in Pattaya een tourist morsdood gereden in Pattaya die zich veilig wwande op een zebrapad filmpje werdt op kanaal 34 uitgezonden,zal ongetwijfeld nog ergens op YouTube staan.
En als ik me niet vergis stonden de voetgangerslichten op GROEN!
De wagen had rood licht en moest stoppen. En toch rijdt men een voetganger dood. SCHANDALIG, een ander woord heb ik er niet voor.
Maar we weten ondertussen dat je als voetganger maar beter uit je doppen kijkt. Als Adrie meent dat het nu al wat beter is dan vrees ik dat hij het verkeerd voor heeft.
Alle systemen om wetten en regels te handhaven staan of vallen bij een adequate, effectieve, soms aangekondigde, soms onaangekondigde controles door integere en onomkoopbare, betrouwbare vertegenwoordigers van de overheid.
Chris,
In theorie heb je gelijk maar de Thaise praktijk is anders toch?
Integer, omkoopbaar en betrouwbaar bestaan in alle gradaties en zeker in een maatschappij waar contacten belangrijk zijn en waar een fout door de vingers gezien wordt zolang een zaak nog niet bij de rechter is beland. En soms zelfs dan zijn er krachten die je niet willen cancellen. ( zie link over de aanklager in de Red Bull zaak)
True heeft als onderdeel van CP mede op kosten van de samenleving onlangs ook een fijne deal gesloten voor de WK voetbaluitzendrechten. Armzalig is True niet en hun aandeelhouder zeker niet maar integer en betrouwbaar was hier m.i. ook niet echt aan de orde richting de samenleving. shorturl.at/bmszI
Terugkomend op het oorspronkelijke onderwerp denk ik dat het niemand bang zal maken en is het een kwestie van een maand of wat na ingaan van de regels even netjes zijn en dat zal vele best wel lukken en daarna is het een wet die bij de rest van de lijst kan.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2452109/red-bull-case-prosecutor-discharged
Op het locale TMN TV kanaal was er enkele dagen geleden weer een rapport over iemand die zwaar aangereden werd op een zebrapad.
Het is inderdaad levensgevaarlijk op de knop te drukken en dan zonder kijken over te steken. Zelfs als je kijkt dan stoppen ze nog niet. o.a. zelf meegemaakt aan de Best Supermarkt aan het loma ronde punt. De politie stond aan de tegenovergestelde zijde bromfietsen aan te houden en had er ook geen oog voor.
Dat is net een paar dagen geleden gebeurd op de Second Road in Jomtien, ter hoogte van de Jomtien Beach Condominiums. Zebrapad plus stoplicht op groen voor de voetgangers en dan toch aangereden worden door een auto die gewoon doorrijdt. Ik heb daar ook enkele keren opzij moeten springen.
Misschien kun je maar beter geen zebrapad en stoplicht hebben, dan weet je ten minste van tevoren zeker dat je voor je leven moet rennen.
Er is een beruchte kruising net ten zuiden van Nongkhai; daar waar de autobaan van/naar Udon Thani aansluit op de ‘bypass’ die van/naar de brug naar Laos loopt. Een kruising met stoplichten en uit de richting Udon Thani worden kruising én stoplichten vér van tevoren aangekondigd. Twee grote stoplichten boven en rechts van de weg.
Ik stond daar heel vaak met mijn brommer en wachtte op groen. En dan rijden? Vergeet het maar. Daar komen grote vrachtwagens aan en die verdraaide personenbusjes die alleen maar haast hebben. Niet de lijnbussen, die stoppen netjes voor rood. Men knalt vrolijk door rood heen! En rij ik wel op, een enkele meter dan, dan ramt men op de toeter en steekt een zekere vinger op… Nee, de rem wordt vergeten…..
Alleen als er duidelijk zichtbaar zo’n bruine politiekar staat, of een persoon die voor smeris kan doorgaan, dan haast men zich te remmen. Want dan kost het geld. En geld is dat soort chauffeur liever dan een mensenleven….