Bekende producenten van autobanden, zoals Michelin en Bridgestone, dreigen dat ze geen rubber meer willen kopen van Thaise boeren omdat de kwaliteit beneden de maat is. De ondermaatse rubber komt voornamelijk uit het Noorden en Noordoosten.

Het dreigement komt extra hard aan omdat de rubberprijzen al erg laag zijn en er een overaanbod aan rubber is. Bovendien stappen veel bandenfabrikanten over op synthetische rubber vanwege de lage olieprijs.

Lokale rubberfabrieken laten weten dat de rubberboeren tijdens het tapproces zwavelzuur aan de rubber toegevoegen, wat de kwaliteit negatief beïnvloed, aldus de directeur van de Nongkhai Central Rubber Market. Door het zwavelzuur versnelt de stolling, maar het vermindert de flexibiliteit van het rubber, wat problemen oplevert bij de productie van banden.

De directeur van Sri Trang Agro-Industry, Thailand‘s grootste rubberproducent en exporteur, zegt dat klanten in de VS en Europa geklaagd hebben. De omzet is al licht gedaald. Hij verwacht dat de omzet de komende jaren met 2 à 3 procent kan afnemen. Mocht China, een grote bandenproducent, hetzelfde doen dan kan dat de doodsteek zijn voor de Thaise rubberindustrie.

China is ’s werelds grootste importeur van rubber, Van de wereldproductie van 12 miljoen ton, neemt China 70 procent af, daarvan komt twee miljoen ton.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

8 reacties op “‘Producenten autobanden willen geen Thaise rubber meer’”

  1. Daniël M zegt op

    Ik vraag mij af waarom de boeren zwavelzuur toevoegen bij het tappen van de rubber.

    Gewoon geen zwavelzuur toevoegen en het probleem is opgelost. Of niet soms?

  2. Jan Doedel zegt op

    Weer is het de Isan die het niet goed doet. Terecht? Misschien. De rubberteelt werd er stevig gestimuleerd door de overheid en mogelijk met de beste bedoelingen. Maar was de know how aanwezig? Soms werden er drie daagse cursusjes rubbertappen gegeven en kreeg men een prachtig certificaat! Een drie daagse opleiding? Het duurt jaren om zoiets te leren. Misschien dat een enkele arbeids migrant die jaren in het zuiden heeft gewerkt het in de vingers heeft? Zelfs ondeskundige farangs van de ijskoude Nederlandse en Belgische gronden hebben zich op de rubberteelt gestort!
    Helaas komt nu toch weer het Noorden (voornamelijk de Isan!) in een kwaad daglicht te staan.
    Verpesten zij het door hun geknoei nu ook voor de rubberboeren in het Zuiden van Thailand?

    • ruud zegt op

      Blijkbaar hebben ze op die cursus dan ook geleerd, om zwavelzuur toe te voegen.
      Dat bedenk je niet zelf.

  3. Eduardus zegt op

    Zouden ze dit “zwavelzuurhoudend” rubber ook voor de productie van condooms gebruiken !!

  4. Danzig zegt op

    Hier in de provincie ziet het zwart van de rubbertapperijen. Voor de economie van de regio zou zo’n besluit rampzalig zijn. Hopelijk komen de bandenfabrikanten hier nog op terug.

  5. Leon zegt op

    Zuur voegt men toe om er rubber sheets van te maken. Niets nieuws. Maar misschien is het zwavelzuur dat de boel versneld en niet goed is.

  6. henry zegt op

    Werd vooral geprpageerd door de Yingluck regering

  7. jacob zegt op

    Zoutzuur wordt toegevoegd om het stollen te bevorderen zodat de cups niet leegstromen tijdens de regen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website