Problemen op Koh Chang door aanhoudende regen
Overstromingen als gevolg van zware regenval hebben gezorgd voor problemen op het populaire vakantie-eiland Koh Chang. Veerdiensten en rondvaartboten mochten niet uitvaren vanwege hoge golven. Diverse bruggen raakte beschadigd en toeristen kwamen vast te zitten.
Ook een aantal wegen waren onbegaanbaar door het woeste water, afvoerwater vanuit de bergen zorgde voor gevaarlijke situaties.
Huizen en hotels raakte beschadigd door het wassende water en modderstroom. De Khlong Plu-brug is vernield en de reparatie ervan gaat lang duren. Er is een tijdelijk loopbrug gemaakt van electriciteitspalen, zodat toeristen terug naar hun voertuigen konden lopen.
Op sommige wegen in Trat staat een meter water en zijn onbegaanbaar voor verkeer.
Ook in vier noordoostelijke provincies van Roi Et, Si Sa Ket, Ubon Ratchathani en Yasothon zijn overstromingen gerapporteerd.
Volgens de weersvoorspelling zal de regen vanaf dinsdag afnemen in het noorden en het bovenste deel van het noordoosten, echter in het oosten en het bovenste zuiden zal het blijven regenen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Dit kan gebeuren tegen het einde van de regentijd. Over een goede maan is alles weer normaal.
Zie deze verschrikkelijke beelden van Koh Chang news
https://www.facebook.com/199186187550475/posts/512711262864631
Zien Thaise wegen er dan niet altijd uit, als op bovenstaande foto?
De betonnen weg naar het dorp bestaat meer uit gat, dan uit beton.
Ieder jaar kort voor het regenseizoen vullen ze die gaten op, en na een maand zijn ze weer terug.
Waarschijnlijk zit er teveel natte klei onder het wegdek, en niet genoeg fundering.
Dat lijkt op de foto niet anders te zijn.
Een laagje “gewapend beton” op de klei gelegd.
Inderdaad Ruud, lokale wegen die een paar jaar geleden nog werden aangelegd vertoonden al snel gaten door inferieure kwaliteit en door de extreme regenval. Maar de weg voor ons huis die twee jaar geleden is veranderd van een zandpad in een betonweg ligt er nog uitstekend bij ondanks een meter regen in korte tijd. Die weg is gestort en gewapend. De dikte van het beton bedraagt naar schatting 15-20 cm. En belangrijker nog: achteraf is gecontroleerd of die dikte overal gerealiseerd is want op diverse plaatsen zitten er boorgaten in de weg. De mensen die de opdracht gaven voor de aanleg hebben blijkbaar geleerd dat controle nodig is en dat goedkoop duurkoop is.
Beton krijgt zijn sterkt door langere tijd uit te harden in een “natte omgeving”. Het is een hydraulisch chemisch proces. Als het beton te snel droogt is het minder sterk. Het water verdwijnt te snel uit het beton, of door in de droge ondergrond (bodem) te dringen of door verdamping.
Om te vermijden dat het water uit het beton gezogen wordt in de bodem wordt een ondoordringbare laag gelegd, meestal met plasticfolie, maar het kan ook met een vette klei-achtige laag. Dat laatste wordt in Thailand op veel plaatsen toegepast omdat vette klei-achtige bodem in de omgeving van de wegenwerken dikwijls in overvloed aanwezig is.
Om te snelle verdamping tegen te gaan wordt het verse beton afgedekt met kunststoffolie, suikerwater of door water te sproeien met een fijne broes.
Niet enkel in Thailand leeft de misvatting dat beton sterk wordt door (snel) te drogen 🙂
Echte wapening van beton om trekspanning op te vangen wordt in betonwegen in ruraal gebied zelden aangebracht. Zogenaamde “krimpwapening”, draadwerk met diameter van 3 à 4 mm, gebruiken ze wel regelmatig.
De fundering in de vorm van bedding met bijvoorbeeld steenslag ontbreekt dikwijls in ruraal Thailand. Vaak omdat die honderden km in de omtrek niet beschikbaar is (hoge kosten transport) of omdat daarop bij de aanleg sowieso bezuinigd moet worden.
Door de massale hoeveelheden neerslag waarmee ze in het regenseizoen te kampen hebben is de (water)druk op de infrastructuur ook vele malen groter dan in de lage landen.
Koh Chang heeft het probleem dat het centraal hoge bergen heeft. Al het water van de bergen moet via de enige weg die rondom eiland loopt en waar allle huizen, winkels etc staan naar de zee .
Opmerkelijk is hoe de Thai zich aanpassen aan de wateroverlast. Het dagelijkse leven lijkt gewoon verder te gaan. Winkeltjes en eetstalletjes worden tijdelijk ingericht op hoger gelegen plekken. Dit is Thailand.