Prijsverhoging voor BTS-Skytrain valt niet goed bij consumentenbelangen organisaties
Het lijkt maar een geringe prijsverhoging (1 tot 3 baht per rit) toch hebben consumentenorganisaties kritiek op het duurder worden van de BTS Skytrain. De kritiek richt zich op de slechte toegankelijkheid van de stations voor gehandicapten.
Secretaris-generaal Saree van de Foundation for Consumers laat weten dat ze een klacht gaat indienen bij de gemeente Bangkok.
Volgens haar is de Skytrain nu al te duur voor Thai met een inkomen van 15.000 baht per maand. Bij sommigen ligt het station pal voor hun deur, maar ook zij zijn niet in staat ze te gebruiken. Saree wees er op dat de prijzen in Thailand veel hoger zijn dan in andere landen, zoals Singapore en Japan.
Drie jaar geleden stapte de Association of Persons with Physical Disability naar de rechter met de eis alle 23 stations van liften te voorzien. De bestuursrechter beval de BMTA de stations binnen een jaar toegankelijk te maken en ze kregen gelijk. De liften moeten voor het eind van het jaar in bedrijf zijn maar er zijn twijfels of dat wel gehaald zal worden.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Ik ben het er mee eens dat skytrain relatief duur is. Was vorig jaar on shanghay en heb daar een 72 uurs ticket gekocht voor 45 yuan ca. 6€ onbepekt reizen met metro. Het metronet daar heeft meer dan 10 lijnen dus spotgoedkoop. Je kan van de ene lijn op de andere overstappen zonder uit te checken. Ben
Dat is weliswaar een geweldig nieuws voor gehandicapten, alleen vraag ik mij af waarom? Wanneer ik te voet met een grote rolkoffer door de stad loop, heb ik vaak moeite om daarmee vooruit te komen. Trottoirs met gaten of te hoge stoepranden. Hoe wil een gehandicapte in een rolstoel een station bereiken? Hij moet erheen gebracht worden. Dan kun je toch beter helemaal met auto of taxi gebracht worden, want anders kun je met een rolstoel niet door de stad. Ik durf te beweren dat er nauwelijks gehandicapten gebruik maken van de skytrain. De stad heeft te veel hindernissen
Dat is niet geheel waar. Ik dacht er eerst ook zo over. Ben echter nu enkele malen met een vriend van mij in Bangkok rond getrokken en vooral ook gewandeld samen. En wat schetste mijn verbazing dat grote delen van de stad zeker daar waar het uitgaansleven zich afspeelt, zijn de stoepen zeer goed toegankelijk voor de rolstoel. Mijn vriend zei zelfs hier is het beter geregeld als in Amsterdam. Daar zijn nog vele plekken waar ie niet zelfstandig kon gaan.