Premier Prayut: ‘Thailand moet een nieuwe economie bouwen’
Premier Prayut laat weten dat Thailand een nieuwe economie moet bouwen nadat het land sterk afhankelijk is geweest van de export en het toerisme, die nu op z’n gat ligt door de Covid-19 pandemie. Volgens Prayut kan dat door te investeren in de infrastructuur.
Zo heeft hij de opdracht heeft gegeven om een haalbaarheidsstudie te doen naar de bouw van een landbrug tussen de Golf van Thailand en de Andaman zee. De brug bestaat uit een 100 km lange weg en een spoorlijn die de zeehavens aan het westen en het oosten van het Zuiden verbindt.
Prayut gaf de opdracht gisteren tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering. Hij wil ook dat de ministeries andere mogelijkheden bestuderen voor ontwikkelingsprojecten in het Zuiden. De regering heeft al een budget goedgekeurd voor een studie naar de aanleg van twee nieuwe diepzeehavens aan de Golf van Thailand en de Andaman zee. Er is ook budget voor de aanleg van een dubbelspoorbaan tussen Chumphong en Rayong.
In het recente verleden is er al eens studie gedaan naar een verbinding tussen diepzeehaven Pak Bara in de Andaman zee en het district Chana (Songhkhla). De kosten werden toen begroot op 1,5 biljoen baht, te besteden aan de aanleg van een spoorlijn, snelweg, olie- en gasleidingsysteem en twee zogeheten special economic development gebieden voor zware en lichte industrie.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Nou, ik denk dat Prayut niet een studie hoeft te maken maar gewoon even die Kra verbinding even goed moet overdenken.
Om vracht in 2 zeehavens over te slaan moet je rekenen op 1 dag per haven en 1 dag voor transport. Totaal 3 dagen om 2 dagen omvaren rond Singapore te besparen. Dat zal wel geen succesvolle buisness worden.
Beter is om dat kanaal te graven, dan bespaar je 2 dagen varen en dan in de buurt een grote haven maken met een forse Free Zone, dat zijn dingen die geld en werkgelegenheid gaan opbrengen.
Hi Sjaak,
Over dat kanaal wordt al heel lang gesproken, maar dat ligt politiek strategisch gevoelig.
Het zuiden wordt fysiek gescheiden van Thailand.
Groet van Jos
Die prayut .
Is hij toch even vergeten een studie te doen naar het electriciteits net werk in het hele land en in het bijzonder de isaan.
Hij wil graag bij de grote jongens horen maar hij vergeet dat die hem niet zien staan in het donker.
En hij hun niet kan zien als ze hem uitlachen.
Hij is schijnbaar gek op bootjes al duikt hij af en toe onder.
Maar aan geld geen gebrek behalve voor de inwoners van dit land.
En dan maar vebaasd in de rondte kijken als het volk het niet meer pikt.
fijne dag verder.
pjoter
Met dat dubbelspoor tussen Chumphon en Rayong zal wel RANONG bedoeld worden. Het is niet alleen maar 1 lettertje verschil maar ook wel een goeie 600km verschil.
Dát vermoed ik ook!!
Want ik heb al geen hoge pet van de “econoom” Prayut, maar om 2 zeehavens in dezelfde baai met ‘n spoorlijn te verbinden is weggegooid geld.
Maar dáár is hij goed in. Goeie ideën: ho maar
Ik denk dat plannen om de economie te veranderen niet verkeerd zijn (ik denk niet aan de specifieke plannen die hier beschreven werden, maar al aan de mogelijkheid om het te doen).
De afhankelijkheid van het toerisme was niet bepaald een goede basis. Vooral het massatoerisme maakte veel kapot. Het geld was maar van korte duur en je blijft met leegstaande gebouwen en vernield milieu achter.
Toerisme mag er zeker zijn, maar zou slechts een minimaal deel van de inkomsten van een land moeten betekenen.
Ik hoop dat het gaat lukken, je weet het maar nooit.
De heren en vrouwen van de politiek onder aanvoering van Prayuth hebben in ieder geval begrepen dat stilstand achteruitgang is en dat een veranderende wereld nieuwe innovatieve acties verlangt. Terug naar af is geen optie, ondanks dat dit bij de regelmaat wordt geopperd door de dinosaurussen onder ons. Men is dus wel wakker en de adviezen van ter zake deskundigen zullen nu van essentieel belang zijn om de juiste keuzes te maken en geld te investeren. Infrastructuur is een van de zaken die inherent is aan het bouwen van de nieuwe economie. Er zal veel breder moeten worden ingezet en het zal mij benieuwen wat er nog meer uit de koker gaat komen. Investeren in de Thaise burger is essentieel wil het gaan slagen.
Ik denk dat uw wens qua vermindering van prostitutie wel gaat uitkomen omdat de gedachte van de regering eraan bijdraagt dat er ook op lager niveau wat met deze situatie gedaan moet worden.
Prayut maakt wilde plannen om zijn aankomende einde uit te stellen. Gisteren nog had hij een opmerking over “dat er geen sprake is van een aanstaande coupe” , dat soort berichten duiden meestal op het tegenovergestelde.
Ik voorspel het einde van de regering Prayut en al de bijbehorende grootspraak, nog dit jaar.
Als ze dan toch plannen willen maken, doe dan eerst iets aan verbetering van het onderwijs.
Zowel laag als hoog onderwijs.
Want met een goed opgeleide bevolking kom je economisch en maatschappelijk een stuk verder.
Jan Beute.