Premier Prayut Chan-o-cha wil een onderzoek naar de prijzen van eten en drinken bij de luchthavens Suvarnabhumi en Don Mueang, na klachten van passagiers over hoge rekeningen.
Op een website voor Japanse toeristen die naar Thailand reizen verschenen berichten over de prijs voor een klein flesje water die 40 baht moest kosten.
De premier wil als reactie daarop weten of de prijzen voor eten en drinken op de luchthavens inderdaad veel te hoog zijn, zoals door passagiers wordt beweerd. Zo ja, dan moeten autoriteiten de oorzaak van de hoge prijs achterhalen en ervoor zorgen dat de prijzen voor eten en drinken redelijk zijn. Hij wil niet dat exploitanten van de passagiers profiteren door eten en drinken tegen te hoge prijzen te verkopen, omdat hij bang is dat dit het imago van het land aantast.
Bron: Thai PBS
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie16 november 2024Nieuw op Thailandblog: geef artikelen een duimpje omhoog!
- Thailand algemeen15 november 2024Regering overweegt uitbreiding financiële steun: ouderen krijgen ook 10.000 baht
- Thailand algemeen15 november 2024Emirates uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld
- Thailand algemeen15 november 2024Thailand verwelkomt 28 miljoen buitenlandse toeristen in eerste tien maanden van 2024
Prijzen voor eten en drinken op luchthavens zijn hoog, overal op de wereld. Grotendeels door de grote bedragen die moeten worden neergeteld om op een luchthaven een restaurant/coffeeshop of winkel te mogen exploiteren. Die vormen een heel belangrijk deel van de inkomsten van een luchthavenexploitant. Dat die kosten doorwerken in de prijzen is vanzelfsprekend.
Lijkt mij geen zaak voor een premier om zich mee te bemoeien – genoeg èchte problemen voor de man…………
Om een idee tecgeven van de bedragen waar het b.v. op Schiphol om gaat (in Thailand zal dat niet structureel anders zijn): in 2016 inde Schiphol bijna 143 miljoen euro aan concessies voor ‘airside’ winkels en Horeca – nog zonder Schiphol Plaza dus. Zo’n concessie geeft het exploitatierecht, de huur van de benodigde ruimte komt daar nog eens bij………….. Hoe een ondernemer dat weer terugverdient? Door die kosten in de prijzen te verrekenen, natuurlijk. Op zich niks mis mee: marktwerking, vraag en aanbod enz. enz.
Nogmaals, dat zal wat de Thaise luchthavens betreft niet wezenlijk anders zijn. Ook een luchthaven streeft er naar toch minstens kostendekkend te kunnen werken – halveert men bij voorbeeld de prijzen van de concessies dan moet er elders geld worden gevonden, zoals verhoging van de landingsrechten. Gaan de ticketprijzen als gevolg daarvan omhoog dan wordt uiteraard dáár weer over geklaagd.
http://www.jaarverslagschiphol.nl/pdfondemand/printpdf?docId=144715&nodes=148529
40 thb = €1,10 8)7
Hij kan eerst eens onderzoeken wat de huur kost van zo’n winkeltje.
Of hij kan eens een tussenlanding in Amsterdam maken…
Ik was er laats vertrokken en vond de prijzen ook aardig hoog, maar ja ik weet dat op in (gesloten) luchthaven alles duur is.
Wou daar een zakje gedroogd fruit kopen 350 thb !
Maar de Mac of KFC was net zo duur als overal in het land.
Dit moet die Premier Prayut Chan-o-cha maar eens uitzoeken, hoe kan dat een fastfood restaurant duurder zijn dan in Nederland?
Mac, KFC, BurgerKing, etc. op luchthaven wel degelijk veel duurder dan elders. Net als geld wisselen.
Toch wel goed dat Prayut dit even onder de aandacht neemt…prijzen die op de luchthaven tot 600% hoger liggen is er echt wel ver over…en dan heb ik het enkel over voeding en drank.
Is de luchthaven van de overheid? dan mag de premier zich er mee bemoeien zeker als ze ook de huur die men moet betalen mee gaat rekenen. En waarom zou ene aanpassing dan niet mogen in voordeel van de passagiers?
Beste medereizigers,
Dat de prijzen op de luchthavens veel te hoog zijn komt vanwege het feit dat eenmaal
Door de douane je geen kant meer uit kunt.dat ruikt naar zware misbruik.
Het is voor de gewone man die niet gebruik kan maken van de diverse lounges
Ikweet dat dit overal gebeurd,maar kan het niet goed praten.
Hierover wordt meer gediscuteerd dan alleen in Japan.
Een goede reis gewenst.
Theo
Als hij denkt dat dit het imago van het land schaadt, dan heeft de regering al wel andere wetten uitgevaardigd die veel meer schade berokkenen, denk maar oa aan het verbod van strandstoelen en parasols op het strand !!!
Suvarnabhumi airport heeft ook een food court: veel stands met diverse soorten warme/koude gerechten te koop voor normale prijzen. Te vinden op etage alwaar de bussen vertrekken naar Pattaya en Hua Hin.
Inderdaad, dat is het Magic Food Point, begane grond en dan iets rechts van het midden als je met je neus vanaf de weg richting de terminal kijkt.
https://www.thailandblog.nl/eten-drinken/goedkoop-eten-bangkok-airport-video/
Dat andere horeca en winkeltjes op het Suvarnhabhumi vliegveld duur zijn is niet veel anders dan op de meeste andere grote luchthavens ter wereld.
Dat klopt wel, maar dat is niet op het vliegveld zelf ik bedoel op de Terminal, waarvoor je eerst alle dranken moet inleveren en na de veiligheid het weer duur mag kopen.
Wat denk u van een saucijzenbroodje op Schiphol van 4.95 euro. Of 11 gulden . Voor een stukje bladerdeeg en gemixt gehakt met brood. Zolang een Thaise maaltijd 200 baht kost hebben wij niet te klagen op Suvarnabhumi.
Wel eens op Schiphol een flesje water willen kopen? Ik meen me te herinneren dat dat nu € 2,40 (THB 80,-) kost. En daar krijg je (via de huurdekking op het flesje) op het rommelige Schiphol heel wat minder voor terug dan de veel mooiere luchthaven Suvarnabhumi………..
Prayut gaat niet over Schiphol, dus vergelijkingen met andere luchthavens heeft weinig zin.
Wat vinden die japanners van de prijzen, die ze zelf op hun eigen luchthaven moeten betalen? Daar hoor je ze niet over.
Als Prayut dit laat onderzoeken, komen ze tot de ontdekking, dat de uitbaters veel hogere kosten hebben. Dit doorberekend in hun prijzen en klaar is Kees. Als een streetverkoper, op een gewone plek 1000 baht per maand huur moet betalen, zal hij er op de Airport minimaal 20000 moeten betalen. Ga dat maar eens eerst terug verdienen. Hoef je niet veel voor te onderzoeken hoor
Als niemand meer iets koopt gaan de prijzen vanzelf naar beneden maar ja zolang er verkocht wordt gebeurt er niets.
vraag en aanbod.
Die prijzen gaan niet naar beneden. Integendeel. Als de mensen minder verkopen, moeten ze met minder omzet toch de onkosten blijven betalen. Of had u soms gedacht , dat deze mensen geen onkosten hebben.
Licentie aan de luchthaven, huur, electro, lonen,social security, eventueel belasting. Deze kosten blijven echt iedere maand terugkomen hoor, met veel of weinig verkoop. Daarbij, wat is 40 Baht op een vluchtprijs naar Europa? En, er bestaat ook nog zoiets als kraantjeswater. Een leeg flesje meenemen, na de security vullen met water en, hop je heb gratis drinken.
Enkele dagen geleden las ik genoeg commentaar, over gierige mensen, betreffende 100 baht prijsverschil bij entree van een park.
Er zijn 2 oplossingen:
* koop je drink-/etenswaren buiten de luchthaven voor je daar heen gaat of
* iedereen boycot 1 jaar door niks te kopen.
Ik denk, dat het mechanism van vraag en aanbod zijn werk zal doen. Net als op dit moment trouwens.(even doordenken aub)
laat meneer prayut nou eerst eens kijken wat die hardwerkende mensen aan huur moeten betalen.