Prayut geeft startsein voor aanleg van twee monorails in Bangkok
Premier Prayut heeft maandag het startsein gegeven voor de aanleg van twee monorails in Bangkok. Het gaat om de 30 kilometer lange Yellow Line van Lat Phrao naar Samrong, die 52 miljard baht gaat kosten en de 34 kilometer lange Pink Line van Min Buri naar Khae Rai, 34 km. De aanleg is al voor 3 tot 5 procent gevorderd. BSR Venture is verantwoordelijk voor de bouw van de monorail.
Bij de start van de aanleg van de Yellow en Pink Line heeft Prayut er bij overheidsdiensten op aangedrongen infrastructurele projecten niet te laten hinderen door onteigening processen. Dat lijkt een probleem te worden omdat de grondprijzen op bestaande en toekomstige metroroutes de pan uitrijzen.
Op de routes van beide monorails is de grond vijf tot tienmaal zoveel waard geworden. Hierdoor is het onteigenen van grond, eigendom van particulieren, steeds moeilijker geworden, aldus de premier. De regering is volgens hem niet in staat die kosten alleen te dragen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
- Bezienswaardigheden28 januari 2025Wat Tham Sua in Kanchanaburi: De ene tempel is de andere niet
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Amerikaanse marine bezoekt Pattaya: 5.400 personeelsleden in de stad van 27 tot en met 31 januari
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Bangkok pakt luchtvervuiling aan met gratis openbaar vervoer
Bij de start van de aanleg van de Yellow en Pink Line heeft Prayut er bij overheidsdiensten op aangedrongen infrastructurele projecten niet te laten hinderen door onteigening processen.
Ze moeten dus gewoon doen, alsof er geen wetten bestaan?
Wetten stellen natuurlijk toch al niet veel voor, maar toch…
Wat is als er überhaupt al een verschil is het verschil met de skytrain?
Het verschil is dat zo’n monorail niet op de BTS skytrain rails kan. Reuze handig om naast de Airport Rail, BTS en MRT metro nog een 4de trein-achtig iets te bouwen in plaats van meer van hetzelfde te bouwen.
MRT is van een partiulier, familie. Daarnaast zijn de overige projekten van verschillende bedrijven dus waarom zouden die hetzelfde moeten bouwen ? Het is allang goed dat de Yellow lijn begint bij MRT station Ladphrao en eindigt bij de eindpunt van de Skytrain, en onderweg kruist met de Airport link; 3 mooie overstappunten. De lijnen zijn tenslotte ook lang en kennen vele stations.
Voordeel van een monorail is dat het in vergelijking met de dubbele railssysteem, zoals de Skytrain, weinig onderhoud vergt. Las ook dat er onbemande voertuigen gaan worden gebruikt.