Plan voor spoorlijn Nakhon Ratchasima – Laos
Het Thaise ministerie van transport ontwikkelt plannen voor de aanleg van een dubbelspoorverbinding tussen Nakhon Ratchasima en Pakse in Laos. Er volgt eerst een haalbaarheidsstudie. Ook de regering van Laos is voorstander van het plan.
Een andere dubbelspoorlijn van Thanon Jira Junction in Nakhon Ratchasima naar Khon Kaen is voor 90 procent klaar en de verbinding van Khon Kaen naar de grensprovincie Nong Khai wordt binnenkort ter goedkeuring aan het kabinet voorgelegd. Een dubbelspoorlijn die Ban Pai (Khon Kaen), Mukdahan en Nakhon Phanom verbindt, is in voorbereiding en gaat ook binnenkort naar het kabinet.
Arkhom wil ook onderzoeken of een HSL Nakhon Ratchasima – Nong Khai mogelijk is.
Er zijn nog meer infrastructurele projecten zoals het verbreden van wegen in Bung Kan die een verbinding met Laos vormen. Het werk vindt gelijktijdig plaats met de geplande constructie van de vijfde Thai – Lao Friendship brug. Een zesde tussen Ubon Ratchathani en Salavan in Laos moet er in de toekomst komen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Pakse ligt in de regio Ubon Ratchathani en het lijkt me logisch die trein dan NIET via Nakhon Phanom te laten lopen. Ik heb begrepen dat van Nakhon Phanom via Laos de lijn naar Hanoi moet gaan en dan naar China voor het containervervoer van Myanmars nieuwe diepzeehaven naar China. Hoe dan ook, een positieve ontwikkeling en jaren werk voor Thaise arbeiders.
Bij Korat splitst het spoor zich al richting Khon Kaen ( naar het noorden en richting Ubon Ratchathani ( naar het oosten)Deze laatste wordt bedoeld om door te trekken naar Pakse en het huidige enkelspoor daarbij te verdubbelen.
Ban Phai ligt op de route Korat naar Khon Kaen en 40 km zuidelijk van Khon Kaen. Hierbij wordt gepraat over het spoor naar Mukdahan, men is al druk bezig in bijvoorbeeld het oosten van de provincie Roi Et en Kalasin met het traject.