Het Thaise ministerie van Toerisme is van plan is om hotelexploitanten te vragen om een dubbel prijssysteem te implementeren, waarbij buitenlandse bezoekers tarieven in rekening kunnen worden gebracht die vergelijkbaar zijn met pre-pandemische periode, terwijl de lokale bevolking van hoge kortingen kan blijven genieten.

Buitenlandse toeristen zullen dan met dit plan, meer moeten gaan betalen dan de afgelopen twee jaar voor een hotelovernachting.

Mevrouw Traisuree Taisaranakul, een plaatsvervangend regeringswoordvoerder zegt: “We willen de tarieven voor buitenlandse toeristen handhaven zoals die waren voor de pandemie. Hoteltarieven die tijdens Covid-19 zijn verlaagd, blijven dan voor Thais gehandhaafd om zo het binnenlands toerisme te ondersteunen.”

Hotels in toeristische hotspots blijven ook nu nog enorme kortingen bieden om bezoekers aan te trekken, nadat de pandemie de kamerbezettingsgraad tot ongeveer 30% heeft verlaagd.

Hoewel er geen onmiddellijke reactie was van hotelexploitanten op het voorstel, zullen het ministerie van Toerisme en de Tourism Authority of Thailand binnenkort gesprekken voeren met de Hotel Association of Thailand over het dubbele prijsplan, aldus mevrouw Traisuree.

Ondanks dat Thailand alle Covid-gerelateerde reisbeperkingen heeft afgeschaft, zucht de toeristische sector nog steeds onder de zware verliezen die tijdens de pandemie zijn opgelopen. De regering verwacht dit jaar 9,3 miljoen buitenlandse bezoekers, een fractie van de 40 miljoen toeristen die in 2019 arriveerden.

Het was niet meteen duidelijk hoe het nieuwe plan van de regering – door de prijzen te verhogen en meer in rekening te brengen dan Thais – van invloed zou zijn op buitenlanders die in het koninkrijk wonen.

Bron: Royal Coast Review

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

50 reacties op “Plan om buitenlanders meer te laten betalen voor hotelovernachtingen dan Thai”

  1. Richard Barrow, vraagt zich af of ze in Thailand gek geworden zijn? Hij zegt: De overheid wil al een toegangsbelasting voor buitenlanders invoeren. Nu willen ze ook al ons hotelverblijf belasten. We betalen al meer dan Thaise toeristen bij attracties. Wanneer houdt dit uitkleden van buitenlanders eens op? Waar blijft de beroemde Thaise gastvrijheid waar we allemaal verliefd op werden? Tegenwoordig lijken ze alleen maar geïnteresseerd te zijn om zoveel mogelijk van ons geld af te pakken. Ik denk serieus dat ze de weg kwijt zijn.

    • Peerke zegt op

      Die regering in Thailand is al langer de weg kwijtgeraakt . Ze denken met dit voorstel dat er meer geld binnen komt maar het tegendeel is dan waar dat buitenlanders weg blijven en naar een ander moor tropich land gaan. Hoe goedkoper het veblijf daar is des te meer mensen er komen

  2. Rob zegt op

    Weer een mooi plan om buitenlandse toeristen weg te jagen. Weer voordeel voor de welgestelde Thai.
    De Thaise Jan modaal kan zich immers helemaal geen hotelkamer veroorloven. Het dubbel prijzensysteem vind ik verwerpelijk, de Thaise rijken worden er alleen maar rijker van, de arme mensen hebben er weinig aan.

    • Gerard zegt op

      Daar ben ik het volledig mee eens Rob. Ik heb me al vele malen die vraag gesteld. De meeste Thai hebben geen rooie duit teveel en op het eind van de maand zijn ze blij als er eten op tafel komt – hoe zouden ze dan hoegenaamd een hotelkamer kunnen veroorloven?

      En de rijke Thai die kunnen dezelfde prijs betalen als de arme Farang als je het mij vraagt. Denken ze nu echt dat ze zo het toerisme weer zullen aanwakkeren?

  3. Erik zegt op

    Heb even in de agenda gekeken maar nee, het is vandaag geen 1 april….

    Dat zal het herstel van het toerisme wel bevorderen, denk ik zo. Het gaat zo de goeie kant op, naar het failliet van het Thaise toerisme. Buurlanden lachen zich een aap.

    Nu is het maar een ‘vraag’ van het ministerie en mij lijkt dat dwang niet kan. Als Hotel-A het doet en iedereen loopt naar de buren waar men niet meedoet dan trekt Hotel-A de keutel wel in. Ik hoop dat de gezonde commercie het wint van wat een ambtenaar uitspookt aan zijn tekentafel. Worden die per letter betaald?

  4. william zegt op

    Ze zijn terug gezet met het aantal toeristen naar het eerste jaar van deze eeuw.
    Staat er net niet bij men begint met 2001 10.13 miljoen mannetjes vrouwtjes en kinderen.
    Vanaf 2011 tot 2019 groeide de bomen tot de hemel ja dan doet het zeer als die omvallen.
    Zal nog een jaartje langer duren voor dat men weer met beide benen op de grond staat.
    Zolang ‘de hut’ niet volgeboekt is zullen vele hoteleigenaren nog wel een keer achter hun oren krabbelen of dit nu wel werkt.
    Mijn vrouw is Thais dat scheelt en ik woon hier zo niet, next.
    De illusie dat iedereen gelijk had ik flink wat jaartjes terug al overboord gezet.

    https://www.thaiwebsites.com/images/Tourism/touristarrivals2005-2021.png

    https://www.thaiwebsites.com/tourism.asp

  5. chris zegt op

    Ik houd wel van de praktische instelling van de Thais bij het oplossen van de vele problemen in dit land, maar vooral om en rond het huis.
    Ik kan daarom het volgende aanbieden: mijn Thaise vrouw regelt alle hotelovernachtingen van buitenlanders vanaf morgen voor de Thai prijs. Ze boekt ze allemaal onder haar naam, ze betaalt de kamers vooraf zodat er geen problemen kunnen komen.
    Mensen met een Thais EN ander paspoort hoeven zich natuurlijk geen zorgen te maken.
    Mijn vrouw neemt de hele markt over onder de bedrijfsnaam: “Sleep farang, pay Thai”.

    • khun moo zegt op

      Mijn vrouw heeft al ooit met een Thaise telefoon vanuit Thailand een hotelbooking voor ons beide gemaakt.
      Ze was natuurlijk ook zo verstandig om alleen haar thaise naam te geven en niet die van mij te noemen.
      Ook nog de prijs van de kamer gevraagd.
      Bij aankomst moesten we alsnog de prijs van de farang betalen. ( 30% boven de Thaise prijs).

    • Ger-Korat zegt op

      Misschien kwam de voorzitter /governor van de TAT ook op dit idee en denkt op deze manier flink te gaan graaien in de grote geldpot. Vergeet hierbij niet een vorige voorzitster van TAT en haar dochter, jawel vrouwen, dachten zichzelf te kunnen verrijken via frauduleuze boekingen, betalingen en not wat meer corrupte handelingen; zij zit nu al jaren achter de tralies en dient 50 jaar te zitten en dochterlief meer dan dan 40.

  6. Cornelis zegt op

    Het lijkt er ėcht op dat ze in Thailand ‘de pedalen kwijt zijn’ – om maar eens een mooie (Vlaamse?) uitdrukking te gebruiken………

  7. Ger-Korat zegt op

    Ja in plaats van het land te regeren gaat men op de stoel van de ondernemer zitten. Maar het prijzensysteem wat ze willen invoeren is wel typisch Thais want men heeft minder omzet en denkt op z’n Thais ( nooit enig commerciele opleiding gehad) dat als ze de prijzen verhogen dat in dit geval het mindere aantal toeristen x het hogere tarief de totale omzet gelijk wordt als voorheen. En er even aan voorbij gaat dat als men een hogere prijs vraagt dat er minder klanten cq. boekingen zijn. Leg ze het nog eens uit….

  8. Johnny BG zegt op

    Voor de Thailand kenner zegt dit al genoeg.
    “Het Thaise ministerie van Toerisme is van plan is om hotelexploitanten te vragen om een dubbel prijssysteem te implementeren” Van plan om te vragen zijn al twee dingen en dat uit de kokers van ambtenaren.
    Je mag ze niet allemaal over een kam scheren blijkt uit een eerder ingezonden bericht maar het laat maar weer eens zien dat een gedeelte echt naast de realiteit staat en dat de hotelketens natuurlijk niet aan deze onzin gaan meedoen. Die hebben zelf de corona verliezen geleden en hebben de wijsheid van een overheid niet nodig.

  9. khun moo zegt op

    Ben verrast door de reacties.
    Het dubbele prijs systeem voor de thai en de toerist voor hotels is er toch al 40 jaar bij mijn weten.
    Wij weten niet beter, dan dit op de meeste plekken gebeurt.
    Zelfs waar de prijs aangegeven staat bij de balie zijn er dubbele prijzen.
    De farang betaald de prijs die op het bordje staat.
    De Thai krijgt meestal zo’n 30% lagere prijs.
    Ze hoeven er zelfs niet om te vragen.

    De balie medewerkster verteld dat gewoon even.
    De Thai doet vinden het de gewoonste zaak van de wereld.
    Wanneer mijn vrouw vanuit nederland een hotel boekt , wordt er altijd gevraagd of het voor een Farang is.
    De samlors doen dit ook veelvuldig.

    Voor eten in restaurants is het dubbele prijssysteem nog niet ingevoerd..

    • Rob zegt op

      Khun moo, jij kunt dit allemaal wel normaal vinden, het is gewoon discriminatie. Ik weet dat Thailand Nederland niet is, maar stel je eens voor dat we het tweeprijzensysteem in Nederland zouden invoeren, dat zou toch van de zotte zijn!

      • khun moo zegt op

        Rob,

        Goed dat je even reageert.
        Ik ben het helemaal met je eens.
        Het is ook gewoon discriminatie.
        Eigenlijk is het nog een stukje erger.
        Het is discriminatie en is helemaal ingeburgerd alsof het de normaalste zaak van de wered is.
        Ik heb overigens nergens geschreven dat ik het normaal vindt, wel dat we er inmiddels aan gewend geworden zijn.
        Je kunt je er over op winden , maar dat geeft niet echt een leuke vakantie sfeer.
        Ik schat dat ik en mijn vrouw, zo’n 300 verschillende hotelletjes en resorts bezocht hebben in Thailand.
        Vaak maakt de Thaise echtgenote er geen punt van ,aangezien ze weet dat de farang dan probemen gaat maken aan de balie.

    • Twee prijzen voor parken en attracties. Ja, maar dan kan je besluiten er niet heen te gaan. Dat is met een hotel toch wel anders, je moet toch ergens slapen.

    • Stan zegt op

      Het dubbele prijssysteem bij hotels bestaat inderdaad al heel lang. Nu gaan ze het alleen officieel maken.
      De meeste toeristen weten hier niks over, omdat ze het aan de receptie natuurlijk niet verteld wordt.
      Mijn ex werd het ook altijd gevraagd als ze een hotel belde.

  10. T zegt op

    kan iemand mij uitleggen waarom Thai grossieren in heeel slechte plannen waarmee ze het tegenovergestelde bereiken.
    Een hoop heren met een Thaise vriendin lachen zich dalijk dan wel weer dood die laten hun vriendin boeken, altijd leuk om dan vervolgens de reactie achter de receptie te zien.

    • khun moo zegt op

      Mister T,

      Je hebt nu eenmaal een hotel nodig, dus het plannetje is niet zo slecht.
      Hetzelfde geldt voor de internationale ziekenhuizen , die soms nog een hogere prijs rekenen dan in nederland.Vele willen geen gebruik maken van de staats ziekenhuizen.

      Mijn vrouw heeft een aantal keer via een nederlandse telefoon gebeld en vaak werd er dan gevraagd of ze met een farang kwam.De Thaise prijs en de prijs voor de farang worden schaamteloos gedeeld.
      De Thai moet voor de Thai zorgen is vaak het argument.

      Wat nog leuker was is, dat mijn vrouw een hotel geboekt had, via haar thaise telefoon in Thailand en toen we bij het hotel ons melden , zeiden ze doodleuk , dat de afgesproken prijs aleen voor Thaise mensen was en niet voor de Farang.

      • herman buts zegt op

        Mijn Vrouw is Thaise dus zij krijgt de goedkope prijs en ik ben farang ik betaal de dubbele prijs , hoe gaan ze dat in de praktijk doen ? En je moet dit ook zeker voor de start van het hoogseizoen opstarten gaat zeker evtra boekingen creeren.Hoe dom en corrupt kun je zijn.Ik stel voor dat de buitenlanders dan alleen nog kamers boeken bij hotels en guesthouses uitgebaat door buitenlanders.

  11. Willem zegt op

    Lijkt me prima.
    Ik denk dat de boekingen engines vast wel kunnen regelen dat Thais buiten Thailand een opslag krijgen berekend.

  12. Jan zegt op

    Mevr. Traiseree spreekt niet over prijsverhogingen maar over het aanpassen van de tarieven van voor de pandemie.
    Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt, wanneer ik een hotel boek ben ik het wel of niet eens met de prijs en ga me echt niet druk maken over iemand die minder betaald of een membercard heeft met recht op een forse korting.
    Tijdens de pandemie hebben veel Thais gebruik gemaakt van de hoge kortingen en dat is hun goed recht.
    En dan de “arme” Thais ……….al biedt je een hotelkamer voor niets aan komen ze nog niet.

    In Nederland is het natuurlijk veel beter geregeld , gemiddelde hotelkamer kost 250 euro per nacht en om over een bungalowpark maar niet te spreken.
    De ” arme Nederlander” kan lekker op een kleedje in het park gaan zitten of op z’n balkonnetje blijven hangen.
    Biertje voor 7.00 euro of kop koffie voor 5 euro is voor bijna niemand meer te betalen.

    We mogen blij zijn dat we nog naar Thailand kunnen en dat kost geld dus niet zeuren.

    • TH.NL zegt op

      Een gemiddelde hotelkamer in Nederland voor 250 Euro en een biertje 7 Euro? Wat een onzin Genoeg hele mooi hotelkamers rond de 100 Euro te vinden en een biertje voor 3,25.

  13. Toto zegt op

    Er bestaat voor de Thai al een kortingssysteem: “Rao Tiew Duay Gun” ( We travel together).

  14. Staf zegt op

    Bye bye Thailand. Vietnam en Cambodia zullen er goed bij varen. En ik weet nu waar mijn volgende reis naartoe zal gaan.

    • khun moo zegt op

      Staf,

      In Vietnam en Cambodja hebben ze hetzelfde systeem.
      Verder heb ik zowel in Laos, Vietnam en Cambodja gemerkt dat er weinig lokale mensen in de hotels verblijven.

  15. kees de wit zegt op

    Ze jagen zo de toeristen weg die gaan dan naar andere landen in Azie. Maar deze mevrouw is dan echt niet zo slim want kost de gewone Thaise bevolking weer veel geld die de Toeristen nodig hebben voor hun inkomsten. Laat ze eerst maar zorgen dat de toeristen terug komen de Thaise bevolking weer meer inkomsten hebben door de toeristen.Maar iedereen weet dat deze regering niet zoveel weet hoe het moet.Maar zal goed zijn als de verkiezingen er zijn voor alle Thaise mensen.En er mensen komen die wel weten hoe meer Toeristen naar Thailand te laten komen naar land van de smile in plaats van de traan

    • Rodger zegt op

      Met verkiezingen denk ik dat er echt niets verandert….net zoals overal in Europa met de verkiezingen. Altijd nieuwe wijn uit oude vaten of zoals je wil oude wijn uit nieuwe vaten .
      En discriminatie is er in Thailand in overvloed: probeer maar eens als jonge vrouw van 35 aan een nieuwe job in een coffeshop te geraken….of wat denk je van de lagere lonen voor de Maleisiërs of de Laotianen..en ga zo maar door.

  16. Jean zegt op

    Thailand beseft blijkbaar niet dat een groot deel van de doelgroep toeristen, gepensioneerden zijn die juist door de betaalbaarheid er verblijven cq. overwinteren.
    Weer een voorbeeld dat de Thai weinig notie heeft van wat er in andere landen gebeurt en geen leering trekt van landen waar juist hierdoor het toerisme op de fles ging.

  17. Erik2 zegt op

    Ik snap niet zo goed waarom veel reageerders hier op hun achterste benen staan bij dit voorstel. Als ik het verhaal lees dan gaan wij falang de prijzen betalen die voor corona ook geldig waren, wat is daar mis mee, waren die prijzen zo verkeerd dan, of willen we weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Hotels hebben nu eenmaal voldoende inkomsten nodig om te kunnen overleven. Omdat slechts 25% van de buitenlanders van voor corona naar Thailand komt moeten de hotels worden gevuld om te overleven, Thai krijgen daarvoor kortingen die overigens al heel lang gelden voor Thai. En is dat zoveel anders dan in NL met de Valk loyalty card, de Fletcher vouchers en de AH bungalow aanbiedingen die de gemiddelde toerist nooit te zien krijgt? Voor al degenen die Thailand een warm hart toedragen, laten we niet op een stuiver kijken maar ruimhartig de mensen steunen in de toeristen industrie die het het hardste nodig hebben, daar hoort dus ook een realistische kamerprijs bij. Voor degenen die hierom afscheid nemen van Thailand en zich naar de buurlanden spoeden, veel geluk daar.

  18. Alexander zegt op

    Het is nooit anders geweest en het wordt nu officieel door een plaatsvervangende regeringswoordvoerder gezegd. Wat doet deze dame verder? Werkt ze in de hotelkeuken?
    Is het misschien plaatsvervangende regering-schaamte dat dit zotte bericht op deze wijze naar buiten komt?
    Want dit soort idiote statements behoeven en horen toch niet uit een regeringsluikje te lekken.
    Het wordt namelijk de hoogste tijd dat dit vermaledijde discriminerende trekje wordt verboden.
    Het staat namelijk haaks op de alom bekende hoffelijke vriendelijke en gastvrije mentaliteit die de Thai in zich draagt.
    De regering moet eens stoppen met hun amateuristische geklungel om het toerisme weer op gang te krijgen, want ook hiermee gaat dit zeker niet lukken.

  19. Luit zegt op

    Dit doen ze in heel veel landen hoor, niks nieuws onder de zon, dat ze hier ruchtbaarheid aan geven is wel nieuw. Ik woon zelf al heel wat jaartjes op Bali als de local’s een kamer boeken krijgen ze zo ie zo al korting, komen vervolgens niet met 2 personen maar met 8,

  20. william zegt op

    De reacties hier zijn vaak komisch.
    Mag niet ‘op de man’ spelen dus zal gedetailleerde beschrijving achterwege laten.
    Laten wij zeggen dat ‘Europa’ eens wat meer in de spiegel moet kijken.
    Als of ‘wij’ van die eerlijke rakkers zijn.

    Heb het artikel nog eens even door een vertaalmachine gehaald.

    ………………………………………………..

    De Bangkok Post heeft gemeld dat het ministerie van Toerisme van plan is hotelexploitanten te vragen een tweeledige tariefstructuur toe te passen waarbij aan buitenlandse bezoekers tarieven kunnen worden aangerekend die vergelijkbaar zijn met die van vóór de pandemie, terwijl aan de plaatselijke bevolking verlaagde tarieven kunnen worden aangerekend.

    ……………………………………………………………………..

    Eigenlijk niets meer dan dat het al was met wat stevigere kortingen tijdens deze covid problematiek voor iedereen.
    Voordat covid bekend was kregen vele al een andere mindere prijs ook al staat op het bordje op de balie dat je kamer zeg 2500 Baht kost.
    Toen ging het stilzwijgend nu staat het toevallig in de krant.
    Boekingen via de digitale snelweg zijn zowiezo al niet te volgen.
    Denk dat deze plaatsvervangend regeringswoordvoerder wel even om toelichting gevraagd gaat worden.

  21. Jan si thep zegt op

    Laat de ondernemer ondernemen en zelf zijn prijzen bepalen. Als hij ‘ korting’ wil geven of zijn kamers duur aanbied is dat zijn zaak. De overheid kan toeristenbelasting innen.

    In voorgaande corona jaren konden Thaien door gebruik van steunmaatregelen met grote kortingen in dure resorts verblijven.
    Alleen waren dat de middenklas en hiso die daar gebruik van maakten. De gewone Thai gaat een dagje uit, hoogstens ergens een nachtje slapen.

    Misschien is het voordelen potje nu leeg en willen ze op deze manier de boel aan de gang houden.

    Ze moeten (de Thaise overheid) eens leren geen proefballonnetjes in de publiciteit te gooien maar eerst een strategie bepalen en plannen uit werken met de juiste expertise. Er zijn zeker verbeterpunten en kansen.

    Zo’n uitspraak als we moeten Thailand gaan branden als premium zo krijgt Louis Vutton met zijn dure prijzen ook zijn klanten is ook niet slim. (Minister van gezondheid) Thailand alleen voor de rijken.
    Je mag nu blij zijn met de toeristen die willen komen en geld spenderen.

  22. Martin zegt op

    Ik begrijp de heisa niet zo erg. Toeristen betalen niets meer of minder als de geregistreerde prijzen van voor de pandemie. Die is nu dus ‘over’ dus terug naar de normale prijs
    Dat de Thai nog steeds korting krijgen boeit me niet zo

  23. Henkwag zegt op

    Waar maken we ons druk over ? Dit is gewoon weer een soort proefballonnetje van
    iemand uit de regering die geen voeling heeft met de werkelijkheid. Gelukkig hebben inmiddels,
    o.a. in de Bangkok Post van vandaag (8 juli), diverse overkoepelende hotelorganisaties al
    laten weten helemaal niets in het plan te zien. Kortom, het ballonetje is al zo goed als leeggelopen……

  24. chris zegt op

    Er bestaan natuurijk geen twee prijzen (voor buitenlanders en voor Thais) maar dankzij het zogeheten yield management bestaan er vele prjijzen, voor dezelfde kamer of vliegtuigstoel, voor dezelfde dag en voor hetzelfde hotel.
    Komt nog bij dat degene die een pakketreis bij een toeroperator boekt niet eens weet wat hij voor de kamer en/of de vlucht betaalt.
    En als je zelf boekt: test eens de prijs van een kamer in een hotel in Thailand via verschillende websites en de website van hotel. Je krijgt zoveel prijzen als pogingen; en de systematiek van prijsschommelingen is absoluut ondoorzichtig voor de consument.

    • Evan zegt op

      Sorry Chris,

      Ik begrijp wat je bedoeld maar dat heeft hier niets mee te maken.

      Als ik een kortingsbon, spaarprogramma of lidmaatschap heb voor een product, of eerder mijn vliegticket boek dan een ander dan komt dat door oa. vraag en aanbod en fluid pricing (en 26 andere factoren) maar niet door mijn nationaliteit. (ondergetekende is al 20 jaar werkzaam in de reiswereld)

      Als een Thai minder betaald omdat hij Thai is en geen (buitenlandse) toerist dan, ben je aan het framen, discrimineren en in hokjes aan het plaatsen.

      Wij, de buitenlandse toerist, worden gezien als een melkkoe om de binnenlandse financieringsproblemen, veroorzaakt door een pandemie en een falend financieel beleid, op te lossen. Gewoon omdat wij een makkelijke ‘prooi’ zijn worden wij geplukt.

      Het zal niet snel gebeuren dat er op overheidsniveau structurele (belasting) hervormingen komen alleen al door de verwevenheid van overheid en bedrijfsleven (lees: vriendjespolitiek en corruptie).

      Een hogere prijs voor buitenlandse toeristen dan voor de eigen bevolking is niet ondoorzichtig maar een glasheldere ad hoc oplossing om de rijke Thai niet in het harnas te jagen.

      Prettige vakantie!

      • chris zegt op

        Laat gewoon een Thai voor je boeken, onder zijn of haar naam.
        Beetje praktisch blijven zoals de Thais zelf zijn.
        Of boek via een touroperator. Is echt niet zoveel duurder als online. Dat is een misvatting.

        Niemand kan online zien of je een buitenlander bent of Thai. Zelfs niet aan je naam.
        Ooit gehoord van Ben Davis, Nicolas Mickelson of Patrik Gutavsson? Wel, dat zijn voetballers die in het nationale team van Thailand onder 23 spelen.

  25. KnunTak zegt op

    misschien een idee om een website te maken welke hotels dit dubbele prijzensysteem hanteren en welke niet?
    Als waarschuwing voor de die farang die met vakantie naar Thailand wil.
    Of zoals Staf het al eerder verwoordde: Cambodja en Vietnam zullen er wel bij varen.

  26. Evan zegt op

    Verschrikkelijk en ja mijn haren staan overeind; gekker moet het niet worden!

    Denkend aan mijn eerste Thailand ervaringen: student, al backpackend en keihard gespaard voor grote reis, staand bij de kassa moest ik 3-5X zoveel entree betalen als de Thai in smetteloos gestreken overhemd die net aangereden kwam in vette auto….

    En denk nog maar eens na over (on-)gelijkheid , indien dat systeem wordt ingevoerd m.b.t duale hotelprijzen, aan die rijke Thai (CEO van een mid-cap) met zijn gezin als ze een (groter) appartement betrekken in hetzelfde hotelcomplex waar u verblijft maar minder betalen…..
    Het ‘ uitknijpen’ op systematische basis van de toerist 2.0.

    Hier een artikel uit de Bangkok Post van 2 augustus 2020 juist tegen het ‘duale’ systeem…

    https://www.bangkokpost.com/business/1962279/hotels-urged-to-end-dual-pricing-scheme

    • Francis zegt op

      Ik vind dit weer een opgeklopt verhaal waar velen onder ons zo goed als geen last zullen van hebben.

      De meeste bezoekers van dit blog hebben een Thaise echtgenote en als de dame in kwestie de boekingen en de check-ins in de hotels voor haar rekening neemt betaal je helemaal geen Farang prijs.

      Maar goed, als het over centen gaat ligt dit bij velen erg gevoelig en wordt dit alles precies verschrikkelijk. En voor de goede orde, dit is nog maar een voorstel. Voor hetzelfde geld sterft dit een stille dood.

      • khun moo zegt op

        Francis,

        Helaas gaat jouw trucje niet op.
        Tenminste bij ons niet.
        Niet met bellen met een nederlandse sim kaart en ook niet met een Thaise sim kaart.
        Wij hebben in de afgelopen 40 jaar toch al een ongeveer 300 hotel boekingen gedaan.
        Vaak per telefoon en in de begin jaren aan de hotel balie.

        Laat je vrouw eens telefonisch contact opnemen met een hotel en laat ze vragen wat de prijs is.
        Hopelijk kun je het gesprek volgen, hetgeen niet alle Thaise prettig vinden.

        Wat centen betreft , ligt het inderdaad gevoelig bij nederlanders.
        Het ligt wel veel gevoeliger bij de Thai.

    • Roger zegt op

      Je haren staan overeind voor iets dat al jaren toegepast wordt? Overdrijf je niet een beetje?

      Telkens je een hotelprijs opzoekt op een andere website krijg je verschillende prijzen. In heel veel gevallen krijg je fikse kortingen als je een website bezoekt in de Thaise taal of als je vrouw rechtreeks mailt (of Facebook) met het hotel in kwestie.

      Dus niets nieuws onder de zon.

      • Evan zegt op

        Beste Roger,

        Hotelprijzen vergelijken op sites waar u het over heeft is toch net iets anders mede omdat deze vorm meer te maken heeft met marktmechanismen, concurrentie, vraag en aanbod e.d.
        U heeft het ook zelf in de hand waar u een bepaald product koopt dan wel een kamer boekt. U bepaald die keuze.

        Het voorstel van het Min. van Toerisme gaat louter uit van nationaliteit.

        Discriminatie op grond van nationaliteit is vastgelegd in Art. 7 van onze grondwet.

        Ziet u het verschil?

  27. Ger-Korat zegt op

    Voor al degene die het wel prima vinden dat de buitenlanders meer betalen zou je de reactie van de Thaise hotelorganisatie eens moeten lezen. Zij delen bijvoorbeeld mede dat op het toeristeneiland bij uitstek, Phuket, de helft van de hotels nog dicht zit en de andere helft op een bezetting van 30% draait. Er is denk ik geen 1 hotel in Thailand welke van plan is deze maatregel in te voeren tenzij ze ( heel Thailand) op een bezetting van voor corona zitten, en dat kan nog wel even duren zo niet jaren. De ondernemers bepalen zelf hun prijzen wel voor hun gasten, en als men meer gasten wil dan volgt er een promotie met verlaagde prijzen zoals nu het geval is. Zodra er een hotel meer geld vraagt wrijft de ander zich in de handen want de keus is gigantisch voor de boekers en een goedkopere is snel gevonden. Van dit soort Chinees beleid om de prijzen te dicteren is men niet gediend.

  28. Boris zegt op

    Wat teleurstellend!
    Wat is de kans dat dit voorstel wordt omgezet in een definitief besluit?
    Wat mogelijk gaat gebeuren, is dat de luchthaven van Bangkok meer en meer als overstaplocatie gaat functioneren.
    Zelf zal ik dan tot mijn verdriet slechts een weekje blijven, om vervolgens mijn geld in Laos, Vietnam en Indonesië uit te geven.

    • chris zegt op

      a. men is VAN PLAN om het de hotels te vragen. Gaat men dat ook werkelijk doen? Ik denk het niet.
      b. Gaan de hotels dat uit eigen beweging doen? Ik denk het ook niet. Men heeft – bij de huidige lage bezettingen – veel liever gasten die een beetje minder betalen dan helemaal geen gasten (en die situatie zie ik niet zomaar drastisch veranderen) en …de regering bepaalt niet de prijsstrategie van de hotels. De sector heeft al negatief gereageerd dus de vraag komt niet.

      Kortom: dit is een proefballonnetje (en weer niet zo’n slim ballonnetje) en past in het rijtje: de 300 baht luchthavenbelasting, een polsbandje zodat de toerist niks overkomt, het uploaden van een apps etc etc etc

      Eigenlijk zou men om het toerisme een beetje te helpen het omgekeerde moeten doen: de Thais betalen de volle prijs voor een kamer (zijn vooral de rijke en bemiddelde Thais) en alle buitenlanders krijgen 50% korting.

  29. Wut zegt op

    khun moo, heb dezelfde ervaring. Heb al ver voor het “Corona -tijdperk” op sommige Thaise hotel vergelijkingssites, maar ook op sites van gerenommeerde Thaise hotels zelf, prijzen gezien die alleen voor Thaise ingezetenen gelden en lager zijn dan de prijzen voor buitenlandse reizigers.
    Het zij zo, heb mij er nog nooit druk over gemaakt en dat ga ik niet doen ook. Bovendien, vergeleken met België en Nederland blijven kamers in 4 en 5 sterren hotels in Thailand ook voor buitenlandse gasten zeer redelijk qua prijspeil.

  30. henryN zegt op

    Overal waar de overheid zich mee bemoeit gaat het heel vaak fout. Ze hebben al moeite met regeren maar van economie weten ze vaak niets af. Ze moeten dit soort zaken gewoon aan de markt overlaten. Zijn de prijzen te hoog dan zoekt een ieder naar goedkopere produkten. Zijn de hotel prijzen redelijk dan zit je zo vol met gasten.
    Het is in Thailand helaas wel vaak zo dat als er weinig gasten zijn/komen men dan de prijzen verhoogt/ Men denkt dan waarschijnlijk met die minder gasten toch dezelfde winst te behalen en die gedachte opzich is niet raar maar de praktijk van de economie spreekt dat tegen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website