Pattaya onderzoekt de mogelijkheid van een monorail

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: ,
26 mei 2020

Omdat delen van Pattaya zoals Beach Road en Second Road steeds vaker dichtslibben met verkeer, gaat het gemeentebestuur van Pattaya een haalbaarheidsonderzoek doen naar een monorail. Hiervoor is een bedrag van 70 miljoen baht gereserveerd.

Een monorail wordt als een belangrijke stap voorwaarts gezien om de stad verder te ontwikkelen binnen de bredere infrastructuur van het Eastern Economic Corridor (EEC), met de diepzeehavens van Rayong en Leam Chabang en U-Tapao.

Het stadsbestuur heeft een begroting van 70 miljoen baht vrijgemaakt voor een haalbaarheidsstudie. De stad moet volens het gemeentebestuur niet langer afhankelijk zijn van het “ Walking Street-ethos”, bars en clubs. Men wil doorgroeien naar een internationaal erkende MICE metropool of conferentieoord met goede hotels in het hogere segment.

“Het is noodzakelijk om het gebruik van personenauto’s te verminderen, terwijl de overgang naar het openbaar vervoer in de vorm van een elektrische monorail een stimulans betekent voor het toerisme en de industriële sector”, aldus locoburgemeester Manote Nongyai.

Volgens hem moet het traject van 9 kilometer via Pattaya Noord en de Second Road, eindigen bij de Bali Hai pier. Onderweg komen er haltes bij winkelcentra.

In het verleden is al eens een plan geopperd om bij de Bali Hai pier aan de onderzijde van de Boeddha Hill een fraaie boulevard en een winkelpromenade aan te leggen. Dit is niet in het voorstel verwerkt.

Bron: Pattaya Mail

Over deze blogger

Lodewijk Lagemaat

4 reacties op “Pattaya onderzoekt de mogelijkheid van een monorail”

  1. Constantijn van Ruitenburg zegt op

    Ik heb het traject gezien met 11 haltes. Je kan het ook gewoon lopen….

  2. Roland zegt op

    Ik stel me wel de vraag over ze in hun achterhoofd waarachtig de intentie hebben om dergelijk project echt tot werkelijkheid te brengen of dat sommigen misschien wel meer oog hebben van wie het grootste deel van die 70 miljoen baht (studiegeld) in zijn zak kan laten vloeien….
    Er is geen nood aan (veelal megalomane) projecten en ideeën in dit land alleen zien ze zelden hun verwezenlijking.

  3. Jacques zegt op

    Je moet er toch niet aan denken dat dit gedrocht de smalle strandweg gaat versieren. Het zicht op zee wat verloren gaat, de wandelmogelijkheid en niet te vergeten de jarenlange bouw (overlast) en het geld hiervoor, wat wel aan betere zaken kan worden besteed. We hebben de underpass gezien op Sukhumvit road, die duurde meer dan drie jaar voor een paar honderd meter aan weg voordeel. Heeft deels wat opgeleverd, maar al dat geld daaraan besteed, onbegrijpelijk. Met een normale weg aanpassing was het daar voldoende om de afslagen en doorgang te tackelen, voor aanzienlijk minder kosten en tijdsduur. Breng het spoor op orde en breid dit uit, daar kan ik mij wat bij voorstellen. Bij de spoorstations kan er dan aan vormen van vervoersaansluiting worden gedacht van wegen of vervoersmiddelen die naar het strand gaan om zodoende de bestaande wegen met verkeer te ontlasten.

    • l.lagemaat zegt op

      Het traject zal over de Second Road gaan, niet over de Beach Road.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website