De junta heeft het gebruik van de nieuwe parasols met het Chang-logo op het strand van Pattaya verboden. Volgens generaal-majoor Yutthachai Thienthongt wordt met de reclame op de parasols de alcoholwet overtreden. In Thailand is het niet toegestaan om reclame voor alcohol te maken.

Een aantal weken geleden zijn zo’n 150 strandstoelen op de stranden van Pattaya en Wongamat opgesierd met nieuwe uniforme ligbedden en parasols, voorzien van het Chang-logo. Ze waren aan de gemeente Pattaya gedoneerd door drankproducent Thai Beverage.

Het stadsbestuur had geen moeite met de reclame op de parasols omdat Chang ook water verkoopt. Het leger heeft daar nu een stokje voor gestoken. De parasols mogen niet meer gebruikt worden, totdat de kwestie is opgelost.

De ligstoelen die ook een Chang-logo hebben hoeven niet vervangen te worden, omdat de groende matrasjes het logo van Chang bedekken.

Bron: Der Farang

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Parasols met het Chang logo op strand van Pattaya verboden”

  1. teun zegt op

    Als generaal-majoor Yutthachai Thienthongt gelijk heeft (verboden reclame te maken voor alcohol) dan heeft hij nog een hoop werk te doen. Want als je het op 1 plaats verbiedt dan moet je consekwent (moeilijk woord!!!) zijn. Als ik hier in Chiangmai bijvoorbeeld om mee heen kijk, zal binnenkort het straatbeeld drastisch gaan veranderen……… Maar ja, dat moeilijke woord he?

  2. Sjaak S zegt op

    Ik was vanavond in Hua Hin in de foodcourt van Soi 88, waar Chang met zijn logo’s alles overheerste… dat is dan geen reklame maken?

  3. Jacques zegt op

    Net zoals bij veel andere onderwerpen is het reclame maken voor alcoholhoudende drank iets wat bij mij een dubbel gevoel geeft. Feitelijk stoor ik mij en niet zo aan en heb ik zelf shirtjes met logo’s van bier erop, terwijl ik heel weinig alcoholhoudende drank tot mij neem. Af en toe een biertje bij de maaltijd als we uit eten gaan. Ik ben behept met een discipline die mij behoedt voor verslaving en overdrijving. Dus waarom daar gratis reclame voor maken. Ik ga daar vanaf nu mee stoppen, want waarom doe ik dit eigenlijk. Alcohol met mate moet kunnen en daar ligt voor velen toch wel een probleem op de loer. Vooral voor jongeren is het verheerlijken van alcoholische dranken en de verleiding er vele van te nuttigen significant aanwezig. Ouderen verslaafden kunnen hiervan meepraten. We zien er velen al aan de Thaise barretjes zitten, vaak al behoorlijk vroeg op de dag en werkend aan een sixpack. Ik ben in dit verband wel een tegenstander van strandreclame voor bier. Ik moet denken aan jaren geleden toen er veel reclame was voor Marlboro sigaretten. Die cowboy op dat paard met die Arizona mountains op de achtergrond, een prachtig plaatje van mannelijkheid. Je was geen echte man als je dat niet rookte toch. Nu liggen er een deel van de Marlboro of anders sigaretten of shag gebruikers onder de groene zoden of zijn uitgestrooid over land of water of verborgen na verbranding in urns, kennelijk afkomstig door het roken. Hopelijk hebben ze er wel van genoten of is dit niet het juiste woord. Ik prijs mij gelukkig hiervan te zijn gevrijwaard door mijn bewuste keuze hier dus niet aan te beginnen. Ik wens mijn medemens altijd het beste toe en daarom is het beter om de verheerlijking van genotsmiddelen tegen te gaan, ook met het stoppen van reclame te maken hiervoor. Dit dient alleen maar de handel in dit soort van artikelen. Ik las laatst dat de dochter van Heineken een van de rijkste vrouwen ter wereld is. Dan hoef ik meer niet te zeggen toch.
    Nee het kunnen verspreiden van nicotine houdende sigaretjes en alcohol houdende drank is wat mij betreft een gewetensvraag, zeker omdat je weet dat velen hier niet tegen bestand zijn en aan ten onder gaan. Ik zou het niet kunnen, maar ja kwestie van moraal en dat is voor een ieder verschillend.

  4. Leo Th. zegt op

    Ja, kan wel begrip opbrengen voor dit standpunt maar zo’n verbod zou dan natuurlijk landelijk moeten gelden en niet enkel voor het strand in Pattaya, zoals Teun en Sjaak terecht opmerken. Zullen heel wat parasols opnieuw bekleed moeten worden en wie gaat dat betalen? Ook van suiker wordt steeds duidelijker dat het negatieve effecten heeft op je gezondheid, daarom groeit in Amerika de weerstand tegen de met vele lampjes verlichte reclametruck van Coca-Cola, zoals onlangs in het nieuws was. En wat te denken van Red Bull, een miljarden budget voor marketing, denk alleen maar aan de Formule 1, terwijl een klein blikje zowat 6 suikerklontjes bevat. Dus als reclame daarvoor wellicht in de nabije toekomst eveneens verboden wordt, zullen ook uit die hoek de sponsors voor parasols afhaken. Jij noemt de shirts met logo’s van biermerken, een geliefde bron voor een discussie. Heb in Thailand verhoudingsgewijs ook vaak shirts met de bekende hennepplant gezien en ook met de tekst cocaïne (en dan niet van de cola). Verbaasde mij daar wel enigszins over omdat in Thailand het gebruik van (soft)drugs toch streng bestraft kan worden maar blijkbaar zijn er geen consequenties om er, min of meer, reclame voor te maken.

  5. Joost Buriram zegt op

    Hier in Buriram ligt het ‘Chang International Circuit’, met veel reclame voor Chang (water), daar worden veel belangrijke auto en motorraces verreden, volgend jaar zelfs de nummer een race onder de motoren, de MotoGP.

    Ook heel veel voetbalclubs in Thailand hebben op hun shirt de naam en het logo van Chang, Leo of Singha, dus ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website