Paaltjes tegen motorbikes op voetpaden in Bangkok
Je zou zeggen laat de politie de overtreders bekeuren, maar handhaving is een probleem in Thailand. Steeds meer motorrijders gebruiken het voetpad om zo tegen het verkeer in te rijden of sluiproutes te kiezen. Een gevaarlijke en onwenselijk situatie.
De Thaise oplossing is nu om palen te plaatsen op het voetpad, zoals op twee plaatsen in het district Din Daeng in Bangkok. Deze plekken zijn gekozen omdat daar motorfietsers vaak het voetpad gebruiken.
De palen worden S-Guards genoemd omdat ze opgesteld staan in een nauwe S-vorm. Volgens de gemeente kunnen voetgangers en rolstoelgebruikers ongehinderd passeren (?). Vorige maand is elders in de stad geprobeerd om met verkeersborden de motorfietsers van de voetpaden te weren, die hadden geen enkel effect.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Ik vraag mij toch af hoe je met een rolstoel hier langs komt?
Heel eenvoudig. Je stapt uit,neemt je stoel op en zet hem aan de andere kant neer. Terug instappen en verder rollen.
Je kan met een rolstoel vrij eenvoudig een hoek van 90 graden maken door een wiel te blokkeren en het andere te draaien. De brommer/motor lukt dat niet. Vandaar de corridor met de 2 blauw geschilderde handicap tekens. Binnen gaan 90 graden draaien. Rijden naar volgende blauwe handicap tekening, 90 graden draaien en verder gaan dus.
Wat belet ze om er kort omheen te rijden en rustig verder te tuffen over het voetgangerspad aan de ander kant van dit obstakel lol
Tussen de blauwe paaltjes door aan weerszijden, Met een rolstoel lukt dat wel, een scootmobiel wordt lastiger.
Tja,
De stoep lijkt mij breed genoeg om een fiets/brommer pad aan te leggen.
In Rangsit (vanaf de Big-C) rijden ze ook tegen het verkeer in. Ik heb eens een “rondje” gemaakt zoals het officieel zal moeten, met twee keer een u-turn en wat denk je? ruim 12 kilometer omrijden, tja ik kan wel begrijpen dat men tegen het verkeer in rijdt. Als men daar een tegengesteld fiets/brommer pad aanlegt, van ongeveer 2 km is de veiligheid enorm gestegen.
Nu hoeven ze alleen nog bij de zebra’s een paar slagbomen te maken,zodat de voetgangers ook veilig over de straat komen.555
Gewoon nu eindelijk eens een keer streng handhaven lijkt mij beter, maar ja TIT
De voetgangers en rolstoelgebruikers kunnen veilig deze oplossing gebruiken !
Ik vraag me af, of je met je brommer niet gewoon tussen die paaltjes door kan.
Eventueel door even af te stappen.
Ja onlangs was ik in Bangkok op gedeelte vam de sukenvit word er ook duchtig op het voetpad gereden, meestal taximoterbike! Maar hier in pattaya op de beachroad zie ik het ook regelmatig. Zolang de boetes voor te lachen blijven zal er niks veranderen. Het zelfde met helmplicht. Maar veel toeristen denken het is toch een kleine boeten.Maar bij een ongeval? Verzekering ja maar geen helm ,dus nul koma nul. Dus hoe dom kan je zijn zonder helm.
Vraag ik me hoe lang het zal duren totdat de paaltjes met brute kracht eruit gehaald worden. Hopelijk zijn ze goed verankerd…
Ik neem dit als aanleiding om over een prachtig aangelegd fietspad iets buiten het stadsgebied van Hua Hin te schrijven.
Overal zijn borden: alleen voor fietsers. Er zijn naast iedere oprit, kruising e.d. paaltjes en hekjes geplaatst die plaats bieden voor fietsers, maar voor auto’s en motors met zijkar te eng zijn.
Nog geen twee weken daarna: paaltjes omgereden of omgetrokken, borden weg en op het ogenblik rijden er steeds meer mensen op hun motor over het fietspad.
Deze week kwam mijn vrouw terug toen zij even op de fiets daar wilde rijden: er reed zowaar een farang op dat fietspad met zijn motor.
Had je eindelijk een stuk weg waar je een aantal kilometers veilig kunt rijden, zijn er toch weer van die gekken die de boel moeten verzieken, erger nog: kapot moeten maken!
Vandalisme in Thailand…. ik dacht dat ik het in Nederland achter mij gelaten had…