• Het waterpeil van de rivier Prachin Buri is gisteren met 24 cm gezakt. • 62 fabrieken in het hele land hebben productie gestaakt. • Dijk in Kabin Buri doorgebroken; water stijgt naar 1,3 meter.

Puntsgewijs een overzicht:

  • De industrietereinen in het Noorden, Ayutthaya en Pathum Thani blijven het risico lopen te overstromen, maar de situatie in Prachin Buri verbetert binnen een week, zegt het Industrial Works Department (IWD).
  • Het waterpeil van de rivier Prachin Buri daalt met 2 centimeter per uur.
  • Industrial Park 304 loopt geen gevaar, omdat het water wegstroomt vanuit het centrum van Prachin Buri. Binnen twee of drie dagen wordt nog een watermassa uit buurprovincie Sa Kaeo verwacht, maar ook die vomrt geen bedreiging voor het industrieterrein, dat 20 meter boven zeeniveau ligt en op de laagste plaatsen 13 meter. Bovendien wordt het terrein beschermd door een vloedwal, die sinds de overstromingen van 2011 is verhoogd.
  • In het hele land hebben 62 fabrieken de productie gestaakt, wat een schade oplevert van 83,7 miljoen baht. Ze staan in Ubon Ratchathani (10), Si Sa Ket (16), Nakhon Nayok (13), Prachin Buri (7), Chanthaburi (1), Chaiyaphum (5), Buri Ram (2) en Sa Kaeo (8). Het gaat om vrijstaande fabrieken en industrieterreinen die niet door het IWD worden beheerd.
  • Taiping Ethanol Co, een leverancier van ethanol aan PTT en Bangchak Petroleum Plc, meldt een schade van 50 miljoen baht. Voordat de fabriek dicht ging, produceerde ze 120.000 liter per dag. De productie wordt midden november hervat. [Locatie wordt niet vermeld]
  • De Ban Takud Oom dijk in tambon Wang Tal (Kabin Buri) zakte gisteren over een lengte van 40 meter in. Een watermassa stroomde snel drie dorpen en een stad in. Die stonden al onder 1 meter water; het water staat er nu 1,3 meter hoog.
  • Het Prachantakham ziekenhuis heeft tijdelijk de deuren gesloten. Een noodhospitaal is ingericht in het kantoor van het Disaster Prevention and Mitigation Department.
  • Zevenhonderd soldaten leggen langs de rivier Prachin Buri een dijk van zandzakken aan. Ze voeren een race tegen de klok. De belangrijkste prioriteit van de provincie is om het commerciële centrum van het district Kabin Buri te redden. De gouverneur verwacht dat het vier dagen duurt om het gebied droog te pompen.
  • In de stad Aranyaprathet is het water gisteren met 10 cm gezakt. Niettemin staan nog veel gebieden onder 90 tot 120 cm water en is er geen verkeer mogelijk.
  • Het Meteorological Department waarschuwt voor zware regens op dinsdag en woensdag in het Noordoosten en Oosten. Naar verwachting trekt de tropische storm Nari dan naar het beneden-Noordoosten.
  • Midden volgende week bereikt de rivier Chao Praya een recordhoogte van 2 meter. Bewoners in onbeschermde gebieden dienen het weerbericht goed in de gaten te houden, zegt tweede gemeentesecretaris Sanya Cheenimit.

(Bron: Bangkok Post, 11 oktober 2013; informatie ontleend aan ‘Floods in Kabin Buri worsen as dyke folds’ en ‘304 Park assured it will remain dry’)

Foto: Kabin Buri (Prachin Buri), eerder deze week.

Foto homepagina: Santi Songkro bij de Arun Amarin brug in Bangkok, woensdag.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

15 reacties op “Overstromingen: Goed en slecht nieuws”

  1. teun zegt op

    En na al die ellende en ca 40 dodelijke slachtoffers nog steeds geen reden om nu eindelijk eens structureel aan de gang te gaan?

    Ik begrijp niet goed, dat mensen als bijvoorbeeld de gouverneur van Bangkok besluit om sluizen verder open te zetten. Het wordt hoog tijd voor een integrale aanpak onder leiding van een “Ministerie van Rijkswaterstaat” oid. Nu wordt er ad hoc (en dus te laat) maar wat gedaan. En als de regentijd voorbij is dan is ook het probleem weg en hoeft er dus weer niks te worden gedaan. Gaan we volgend seizoen wel weer eens verder kijken……..

    Ook de materiele schade is elk jaar enorm: vernielde wegen, gesloten bedrijven etc., wegzakkende treinrails enz. In plaats daarvan wel bezig zijn met een HSL aanleg. Waar niemand iets aan heeft, want treinkaartjes (bijna) net zo duur als vliegticket. Dus groot deel van Thais kunnen dat niet betalen, toeristen gebruiken hem niet (je ziet niks van het landschap) dus wie eigenlijk wel? En bovendien, gezien de (preventieve) onderhouds-mentaliteit alhier zou ik mijn leven niet riskeren………..

    • Dick van der Lugt zegt op

      @ Teun U schrijft: ‘Ik begrijp niet goed, dat mensen als bijvoorbeeld de gouverneur van Bangkok besluit om sluizen verder open te zetten.’ Het openen of verder open zetten van een stuw heeft tot doel de afvoer van het water te versnellen.

    • Pim zegt op

      Vergeet niet dat het goederenvervoer ook over de rails veel voordelen kan opleveren .
      Minder zwaar transport op de weg en veel goedkoper .
      Vooral uit de Isaan kan dat veel voordeel opleveren .
      Veel meer mensen zullen ook de trein gaan nemen omdat het de minst snelle manier van reizen is op dit moment .

      • noel castille zegt op

        De HST is niet voor Thaise mensen ook niet voor bedrijven want een goederentrein kan die
        HST niet gebruiken ? is gepromoot door China maar ik ben ook op de hoogte van de mensen
        in Laos die willen GEEN HST door hun land en terecht veel te gevaarlijk met loslopend vee en
        boeren met tractors die naar niks kijken oversteken maar een boemeltreintje nu 15 tot 80 km
        per uur en dan ineens een trein tegen 250 km ?
        China is nu een andere route aan het uitstippelen niet meer door Laos evenmin door Thailand maar rechtstreeks naarr Myanmar naar zee twee voordelen korter bij Europa en veel
        goedkoper ?

      • teun zegt op

        Beste Pim,

        Ik kan je gedachte niet volgen: vrachttreinen op een HSL???????? Dan zou er voor mij nog een extra reden zijn om niet met de HSL te reizen. Want de kans dat HSL bovenop een goederentrein rijdt, is niet geheel denkbeeldig.
        En van je laatste opmerking
        “Veel meer mensen zullen ook de trein gaan nemen omdat het de minst snelle manier van reizen is op dit moment .”
        begrijp ik helemaal niks. Een HSL is toch bedoeld om met laten we zeggen ca 200-250 km/u te rijden? Leuk als je met die snelheid een vrachttrein tegenkomt………

        • Pim zegt op

          Weleens gehoord van organiseren .
          Helemaal als iets nieuw wordt aangelegd kunnen op bepaalde plaatsen rails aangelegd worden om de 2e hands Fyra treinen te ontwijken .
          Het huidige systeem is hopeloos verouderd ,zelf stap ik tegenwoordig nog liever in een kamikazebusje die minder ontsporen .
          Alhoewel ik mis het wel die aardige mensen die met hun kip onder de arm de trein instappen .

          • teun zegt op

            Pim,

            Organiseren. Een cruciaal begrip. En dat is nu net hetgene waar ik hier in Thailand niet al te veel vertrouwen heb. Men handelt pas op het moment, dat het fout gaat/is gegaan. Woorden als: plannen, preventief onderhoud, organiseren komen in m.i. te beperkte mate voor in het thaise leven cq. bij de thaise instanties.
            *Pas als de boel overstroomd is, wordt er ad hoc gehandeld (sluizen beetje verder open, beetje baggeren etc)
            *Als een vliegtuig van Thai Air door te weinig onderhoud van de baan schuift, schildert men de logo’s zwart…
            *Pas als er teveel treinen ontsporen rond Phrae wordt voor 6 weken het hele traject gesloten om jaren achterstallig onderhoud te ondervangen/nieuw spoor aan te leggen.

            Nog meer argumenten nodig? Ik heb er nog wel een paar…………

            • Pim zegt op

              Beste Teun .
              Beloof dat wij niet gaan chatten !
              Ook Thai mensen passen zich aan ,kijk eens hoe snel zij hebben geleerd met een mobile om te gaan .
              Zwarte verf op dat vliegtuig is toch geweldig als de andere kleuren niet voorhanden waren .
              Deze mensen leren heel snel dat weet ik toevallig wel .
              In korte tijd heb ik ze haring leren eten ,dat wil jij niet weten .
              De farang betaald hem wel ,zie jij dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een kraam in NL.
              Deze mensen zijn echt wel slim .

            • Henk zegt op

              Ik heb op school nog geleerd van die begrippen zoals preventief onderhoud/
              Hoe je onderhoud dus organiseert is een keuze.

    • rebell zegt op

      Het open zetten van sluizen is helemaal geen gek idee. Tenminste, en daar zal de knoop in de vraag zitten, zolang die sluis aan de einde van het overstromings gebied ligt. Niet als je daar door water het overstromings gebied laat binnen lopen. Er is dus wel degelijk een verschil afhangkelijk van de sluis lokatie..

      Gelukkig is de weg van Kabin Buri (nr. 33) naar Sa Keao weer vrij gegeven voor alle verkeer. En omdat we nu net een Thailandblog over sex hebben bedoel ik hier, het verkeer op wielen. Het zou ook gelden voor de splitsing van de 304 en de 331 ter hoogte van de Son Kitie fabriek. Bron: traffic info. local police station Sa kaeo. rebell

      • teun zegt op

        Beste Rebell,

        Het gaat er niet om of het verder open zetten van sluizen al dan niet een goed idee is, maar over de vraag of de gouverneur nou bij uitstek degene is die een dergelijke beslissing moet/kan nemen. Persoonlijk denk ik, dat hij niet de specifieke kennis en kunde heeft en bovendien ook handelt vanuit het Bangkok belang

        • Dick van der Lugt zegt op

          @ Teun Het lijdt geen twijfel dat voor de gouverneur van Bangkok het belang van de stad voorop staat. In 2011 zijn er dan ook tal van ruzies geweest tussen Bangkok en de regering over het openen en sluiten van stuwen en die liepen soms hoog op. Overigens heeft Bangkok een eigen afdeling die belast is met het waterbeheer en die zal de gouverneur ongetwijfeld geadviseerd hebben de desbetreffende stuw verder open te draaien.

  2. Henk zegt op

    Aan de ene kant vind ik het zielig voor de gedupeerde mensen die hun hele hebben en houwen weg zien rotten of weg zien drijven .Aan de andere is het ook een gedeelte hun eigen schuld want zodra het water gezakt is zie ik de mensen meteen weer de riolering als afvalput gebruiken .Ik had vorige week bijna de neiging om uit de auto te stappen en een paar mensen op hun vingers te tikken maar ik dacht op tijd :::dit is Thailand !!!
    Wat was het geval :hier vlakbij zit een bouwmaterialen die regelmatig een vracht metselzand op de stoep gekiept krijgt .Dit metselzand scheppen ze in zakken voor de verkoop .Nadat de zakken gevuld zijn word de stoep met een slang gereinigd zodat al het zand in de riolering komt.De stoep is mooi schoon maar ik vermoed dat de riolering ook voor 75% dicht zit met zand .Ja dan moet je het ook niet zo gek vinden als het water slecht wegloopt met een hevige bui ,Overigens zitten de meeste straatkolken ook dicht met plastic zakken en tempex bakken.Maar zoals het hoort zn goed Thais :water weg alles vergeten en vergeven en volgend jaar zien we wel weer verder .

  3. Henk zegt op

    Het water in Prachin buri zakt, maar vandaag hoor ik voor het eerst dat de familie in Prachin buri last heeft van het water.

  4. Wilanda zegt op

    Ik ben pas nieuw op dit forum, dus het kan zijn dat ik iets schrijf wat al eerder elders uitgebreid aan de orde is geweest. Moge de redactie dit bericht dan ‘deleten’.

    Koning Chulalongkorn de Grote (Rama V) maakte z’n eerste reis naar Europa in 1897.
    Tijdens zijn bezoek aan Nederland werd hij door onze toenmalige Koningin Emma ontvangen.
    Hij maakte de reis overigens met het Koninklijke Jacht Chakri met aan het roer de Nederlandse kapitein Kamming. Ook de andere officieren waren Nederlanders.

    Een van zijn verzoeken was om een Nederlandse waterbouwkundige ingenieur te sturen om iets te doen aan de jaarlijkse overstromingen van Bangkok, die veroorzaakt werden door de enorme watermassa’s van de Mae Chao Prya rivier.

    Een absolute aanrader om te lezen is het prachtige proefschrift van Dr. Han ten Brummelhuis dat hij aan deze periode gewijd heeft: De Waterkoning (King of Waters).

    Onder leiding van de jonge Nederlandse waterbouwkundige Homan van der Heide (hij was 37 toen hij in 1902 in Bangkok aankwam) werden de grachten, hier ‘klongs’ genoemd, gedregd en werden er langs de rivier sluizen gebouwd.
    Het teveel aan water kon dus geloosd worden en bij te hoge waterstanden werd de rivier afgesloten van de stad.

    Homan van der Heide ondervond veel tegenwerking en in 1909, zeven jaar na z’n aankomst gaf hij de moeizame strijd tegen de bureaucratie op en ging terug naar Indonesie waar hij eerder werkzaam was.

    Dat was in maart van dat jaar …
    Het grappige is dat de gouverneur van Bangkok, Sukhumbhand Paribatra, in maart 2009, dus precies 100 jaar nadat Homan van der Heide gefrustreerd afscheid nam, tesamen met onze toenmalige Nederlandse ambassadeur, Tjaco van den Hout, in een helicopter stapte om vanuit de lucht de probleemgebieden inzake wateroverlast te bestuderen.

    De Nederlandse ingenieurs die waren ingeschakeld tijdens de laatste grote overstromingen, waren niet hier om hardop te praten, maar het schijnt dat ze geadviseerd hebben om tenminste een deel van het budget dat daarvoor jaarlijks op de begroting staat ook daadwerkelijk te gebruiken voor het schoonhouden van de ‘klongs’.
    Op sommige plaatsen waren ze nog maar een meter diep, hetgeen de doorstroming van grote hoeveelheden water nogal belemmerde.
    Er wordt echter al op verschillende plaatsen hard gewerkt om de situatie te verbeteren.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website