Het ministerie van Transport gaat voor een aantal snelwegen de maximumsnelheid voor personenauto’s, verhogen van 90 naar 120 km. Begin april wordt de maatregel naar verwachting gepubliceerd in de Royal Gazette.

De wegen die ervoor in aanmerking komen, moeten wel aan een aantal eisen voldoen:

  • minimaal vier rijstroken
  • een vangrail in het midden
  • een rechte weg zonder bochten en U-turns

Voor de rechterrijstrook geldt een maximumsnelheid van 100 km. Bij nadering van een U-turn of bocht is de maximale snelheid 60 km.

Er worden nieuwe verkeersborden geplaatst met vermelding van de maximumsnelheden en bij nadering van een kruising of U-bocht een bord met 60 km. In woonwijken en bij scholen geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur.

Mogelijk komt er ook een aanpassing van snelheidslimieten voor vrachtwagens.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

16 reacties op “Op aantal Thaise snelwegen maximumsnelheid van 90 naar 120 km”

  1. Cornelis zegt op

    Die lagere maximumsnelheid voor de rechterrijstrook – zou dat niet de linkerrijstrook moeten zijn? Lijkt me logischer!

    • Rob V. zegt op

      Betreft hier een bekend gevalletje ‘journalist vraagt niet door maar kent braaf citaat over’. De 100km/u beperking is voor de meest rechter rijbaan indien er een U-turn is, zonder U turn is het op alle 4+ rijstroken 120km/u . Een U turn in de middenberm met snelheden van 120 of 200 km lijkt me beide echter niet zo verstandig… Zou ik journalist zijn dan zou ik daarop doorvragen.

      Het hele citaat: “The areas where cars would be allowed to legally reach 120kph must at least have four traffic lanes with median barriers and the road must be straight, without junctions or U-turns, he said. In that case, the minimum speed for the right lane would have to be 100kph to prevent crashes, he said.”

  2. Erik zegt op

    Die autoweg op de foto lijkt me ideaal voor een andere, hogere snelheid. De kans dat je op die weg op de linkerbaan een tuktuk tegenkomt, een brommer of een wandelaar met hond is weliswaar aanwezig (want this is Thailand…) maar is daar kleiner dan bij gewone snelwegen.
    Maar of de Thai zich iets gaat aantrekken van snelheidsbeperkingen bij splitsingen? De Thai trekt zich nergens iets van aan. Enfin, we zien het over een paar jaar wel aan de statistieken.

  3. ruud zegt op

    Een beetje verwarrende inzending:

    een rechte weg zonder bochten en U-turns.
    In de meeste rechte wegen zitten geen bochten.

    een rechte weg zonder bochten en U-turns
    en bij nadering van een kruising of U-bocht een bord met 60 km

    Voor de rechterrijstrook geldt een maximumsnelheid van 100 km.
    Dat zal waarschijnlijk de linker rijstrook zijn, aangezien er in Thailand links wordt gereden.

    Ik neem aan, dat de tekst “Er worden nieuwe verkeersborden geplaatst…” niets meer met die snelwegen te maken heeft, of misschien is dat al vanaf “Voor de rechterrijstrook geldt een maximumsnelheid”

    Maar ik vrees dat het aantal doden in het verkeer verder zal gaan stijgen.

    • Pieter zegt op

      Hebt u wel eens in Thailand gereden?

      Een U-turn zit op de rechterbaan, het is een soort keerstrook op de snelweg. Die gaat van rechterbaan naar rechterbaan.
      Snelwegen lopen soms ook midden door dorpen en steden. Neem de 1 van Bangkok naar het noorden. Die doorkruist menige bebouwde kom.

  4. RonnyLatYa zegt op

    Is het niet minstens 100 op de rechter rijstrook ipv maximum 100
    “The speed limit for vehicles travelling in the furthest right lane is no less than 100kph.”

    https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2028447/govt-approves-120km-h-speed-limit

    • Rob V. zegt op

      Minimum, maximum.. wat is het verschil? Ik doe toch wat ik wil. Alle gekheid op een stokje, ik had het ook niet goed gelezen door in gedachte toch nog een enkele middenberm U turn te projecteren terwijl de moderne wegen vaak netjes een on-gelijkvloerse U turn hebben.

  5. Bert zegt op

    Omdat links inhalen is toegestaan in Thailand zal de rechterrijstrook juist snelheid moeten verminderen bij het naderen van een U-turn. Als het goed is ( 🙂 ) heeft men al voorgesorteerd om de u-turn te nemen. Ook met invoegen gebruikt men dan de rechterbaan.

    • Mart zegt op

      Beste Bert,
      Graag hoor ik van jou waar je hebt gelezen dat Links inhalen is toegestaan, dat is het namelijk NIET. Als je de U-turn neemt is het veel verstandiger eerst over te steken naar de linkerrijbaan en niet in te voegen op de rechter snelle rijbaan. Daarom is het gebruik van u-turn levensgevaarlijk en veroorzaken vele ongevallen.
      Wens je goede gezondheid en geluk.
      Vriendelijke groet Mart

      • Rob V. zegt op

        Mart, dat staat in de verkeerswet: links inhalen mag indien er 2 of meer rijstroken in dezelfde richting zijn. Of wanneer een voertuig naar rechts af wil slaan. In alle andere gevallen mag het niet. Dan haal je gewoon rechts in.

        “Section 45 (400-1000B)
        [No driver shall overtake another vehicle from the left-side unless:
        a. the vehicle to be overtaken is making a right turn or has given a signal that he is going to make a right turn
        b. the roadway is arranged with two or more traffic lanes in the same direction.]”

        Bron: https://driving-in-thailand.com/land-traffic-act/

      • Bert zegt op

        Gewoon op de site van de ANWB

        https://bit.ly/3uGSa22

  6. Michel zegt op

    Helaas, elke Thai vindt van zichzelf dat hij een goede chauffeur is.

    In Vlaanderen zegt men dat “je ogen op je gat moet hebben” als je je in het verkeer begeeft in Thailand.
    Kan iemand mij verklaren waar de oorzaak ligt van de Thaise rijvaardigheden?

    De eer van één van de dodelijkste landen in het verkeer mogen ze hebben. Waarom wordt er vanuit de overheid hier niet wat strenger opgetreden? Dan gaan we maar zwijgen over de staat van heel wat voertuigen, het is schandalig wat er hier rondrijdt op de wegen. En hoe meer lawaai mijn voertuig produceert hoe gelukkiger ik ben 🙁

  7. Martin farang zegt op

    Dit is goed nieuws!
    Opde meeste intersections wordt toch al sneller gereden dan is toegestaan. Nu nog met de motor op de tolwegen en we komen er.
    Kan flut Rutte een voorbeeld aan nemen! Verhogen van de toegestane snelheid.

  8. janbeute zegt op

    Overigens niks geen nieuws onder de zon, vele Thais rijden voorheen al die maximale snelheid en niet alleen op 4 baans wegen met of zonder bochten en U turns.
    Ja je moet er tenslotte wat aandoen om eerste te kunnen blijven op de wereld ranglijst van dodelijke verkeers ongevallen.

    Jan Beute.

  9. Kees janssen zegt op

    Een U turn kan zowel aan de rechterkant zijn waar je dus op de andere weg richting komt. Levens gevaarlijk daar de gemiddelde weggebruiker niet kan anticiperen op het voorsorteren. Ze blijven ook vaak nog eens op de 2e baan staan en blokkeren dus het doorgaande verkeer. Ook richting aangeven kennen ze meestal niet.
    De andere U turn welke veel veiliger is, is degene onder de brug. Helaas heb je deze mogelijkheid niet altijd.

    Snelheid verhogen zolang er niets gedaan wordt aan de rijvaardigheid geeft meer doden tot gevolg.
    Regelmatig merk je dat ze zo dicht op je zitten (dit heet bumperkleven) dat je genoodzaakt bent om de waarschuwingslampen aan te doen. Ze komen daan vervolgens links of rechts voorbij met een zwarte wolk ut de uitlaat en moeten vervolgens weer boven op de rem omdat de drukte op de weg dit vereist.
    De gevaarlijke rijders zijn vaak de kerry busjes, thailandpost en veelal het werkverkeer.
    Ook hoe gek het ook is er zit wel een kenmerkend gedrag in: BMW rijders doen het qua asociaal gedrag erger alsmedee veel nieuwe automonilisten met een rood nummerbord (nieuwe auto)
    Zolang men dus geen aanpasiing doet aan rijgedrag zal het aantal ongevallen toenemen.
    Nog een toevoeging maar dat geldt min of meer voor de bebouwde kom dat rood licht stoppen is. Veelal zie je dat er nog gauw met een antal auto;s door rood gereden wordt. Rij je dus weg bij groen dan is het nog uitkijken.
    Je hebt ogen voor en achter nodig en links en rechts. Meedoen op de thaise manier is dus he beste..

    • Pieter zegt op

      Wat je niet moet vergeten, is dat je niet met de Nederlandse mentaliteit moet rijden in Thailand. In Nederland bezitten we ons plekje op de weg. Als iemand dreigt vlak voor ons in te voegen, rijden we het gaatje dicht. Als je net op de maximum snelheid in wil halen en er komt iemand met (te) hoge snelheid aanrijden, gooi je hem ervoor. Want ja, dan moet je maar niet te hard rijden. En komt iemand te dicht op de bumper, dan blijven we opzettelijk langer voor hem rijden, want anders leert ie het nooit.
      In Thailand heeft niemand echt haast. Als je een doorgaande weg op wilt rijden, laat je je auto heel langzaam de weg oprijden, er is altijd wel iemand die stopt. Komt er nog iemand door rood gezeild, dan geef je gewoon net iets minder gas. En als iemand te dicht op je kentekenplaat zit, ga je naar links en laat hem passeren.
      En, in Thailand moet je wel defensief rijden, want anders ben je de klos.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website