Uit een onderzoek naar stadsbussen in Bangkok blijkt dat de meeste respondenten ontevreden zijn over de lange wachttijden, de ouderdom van de bussen en de stinkende zwarte uitlaatgassen.
In een peiling van het Bangkok University Research Centre onder 1.299 personen zei 46,7 procent het minst tevreden te zijn, 33 procent enigszins tevreden en 29,3 procent heel tevreden te zijn. Meer dan de helft (61%) klaagde over de lange wachttijden en te weinig beschikbare aantal bussen, 51,7 procent zei dat de meeste bussen te oud zijn, 41,2 procent klaagde over de zwarte vieze rook die de bussen verspreiden.
Gevraagd naar ideeën voor verbetering zei 61,6 procent dat bussen beter op tijd moeten rijden, zodat forenzen niet te laat op hun bestemming komen, 51,3 procent wil airconditioning in alle bussen en 51,9 procent wil dt ze minder vol zijn door meer bussen in te zetten.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
- Thailand tips19 december 2024Ontdek de magie van wellness: Van Thaise voetmassages tot aromatherapie in het hart van Bangkok (video)
Voor bangkok is maar een oplossin
1. Nieuwe bussen in dien mogelijk elektrisch of lpg/cng.
2. Min 6000 nieuwe bussen wel met auto. transmisie. ( beter voor de chauffeur).
Op de grote wegen zoals sumkhumvit busbaan en bij hey verkeerslicht de bus eerst.
3. Hoge boetes voor onnodig rijden op de busbaa .wel naar inkomen doch min. 1000 baht.
4
De bus moet eventueel het verkeerslicht kunnen aansturen.
Zo is er mijns inziens nog meer mogelijk.
Zoals totgeld wanneer men met auto de kernstad im wil (wel naar cleanheid en grote van de auto en progerssief stijgend.
Ben dat dit allemaal voor de thais te ver gaat.
Opbrengsten gebruiken om het openbaar vervoer te stimuleren ( goedkope kaartjes).
Ben
Voordat er nieuwe bussen gaan rijden is het zaak om de chauffeurs eerst fatsoenlijk te leren rijden. Een voorbeeld is bv de route van bus nummer 8.
Dit gedrag van de chauffeurs is ver beneden pijl.
Er rijden al veel nieuwe bussen (blauwe kleur)
Maar als je ziet waar de thai voor kiest is het de rode bus met open ramen. Voor 8 baht kun je het hele traject reizen.
Zoals je meld tol betalen bij het gaan naar bv bangkok is al standaard. Prijzen 60 bij gebruik van de rondweg.
Neem de weg naar pattaya en je schrikt van het tolbedrag.
Voor de thai zijn dit dagelijkse kosten waar wij om lachen. Maar verandering gaat langzaam. Je ziet ook de vele motorsai. Snel, handelbaar en betaalbaar.
Onderhoud aan het gemotoriseerse bussen park is lastig maar er worden regelmatig nieuwe bussen ingezet.
Onnodig rijden op de busbaan?
Leer de thai dan eerst verkeersregels. Dagelijks zie ik de problematiek.
Doorgetrokken streep, verdrijvingsvak, rood licht, gebruik knipperlicht etc..
Echter dit is thailand en dat heeft zijn charmes.
België doet beter, maar beduidend minder goed dan Nederland.
In Vlaanderen wordt 50% van de ritten gereden door De Lijn, en 50% door pachters aangesteld door De Lijn. Aan de bussen of de chauffeurs merk je dit niet, tenzij je op de nummering let.
Alle bussen automatische transmissie. Elektrische bussen rijden er nauwlijks, geen bussen op LPG of CNG, een kleine vloot hybride bussen en het grootste deel diesel. Er rijden nog veel vervuilende exemplaren die dieselwalmen produceren, maar de laatste 7 jaren werden enkel nog milieuvriendelijke dieselbussen aangekocht die stiller zijn en geen walm en stank meer uitblazen,
Gemiddelde leeftijd van de bussen zit om en bij de zeven en half jaar. In principe worden de bussen na 15 jaar vervangen, enkele uitzondering daar gelaten.
Nederland presteert qua openbaar vervoer veel beter. Zowel qua milieu, verkeersdoorstroming, stiptheid en efficiëntie. Dit komt door privatisering. Dit is helaas niet helemaal positief. De Lijn bezit een starre structuur. De onderaannemers van De Lijn zitten ook vast aan deze starre structuur, maar slagen er in efficiënter te werken met meestal kleinere entiteiten. De budgetten die De Lijn bekomt laat te weinig toe om milieuvriendelijke bussen in te zetten.
Thaise bussen zijn meestal oud, weinig gebruiksvriendelijk, en met veel walm. Wel goedkoop. De doorstroom is een groot probleem in Bangkok.