De onderhandelingen over de eerste van 14 deelcontracten tussen Thailand en China over de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) Bangkok – Nakhon Ratchasima zijn mislukt, maar minister Arkhom van transport denkt wel dat de partijen er uit komen.
Het contract heeft betrekking op de rails, het elektrisch systeem, materieel en training. De begrote kosten zijn met 7 miljard naar 45 biljart baht verhoogd. China dat 85 procent van de investeringskosten voor zijn rekening neemt, wil meer rente ontvangen over het uitgeleende bedrag.
Beide landen zijn het daarnaast oneens over de garantieperiode. China stelt 1 jaar voor maar Thailand wil 2 jaar, wat internationaal de standaard is.
De uitvoering van twee andere HSL trajecten zijn ook nog niet in kannen en kruiken. Er schijnt bij investeerders weinig belangstelling te zijn voor de HSL Bangkok – Hua Hin.
Verder zijn er problemen voor de geplande luchthaven HSL. Het consortium geleid door de Charoen Pokhand groep (CP) die het winnend bod heeft uitgebracht, komt nu met aanvullende eisen. De kans is aanwezig dat het hele project daarom niet door gaat.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Afblazen die HSL- plannen!
Geld investeren in het upgraden van het bestaande netwerk, dat geschikt maken voor Talgo/Pendolino materieel, desnooods electrificeren, en vrij blijven van de Chinese manier van “helpen”.
De kennis voor upgraden is in huis, Talgo is ook beschikbaar voor meterspoor, klassiek materieel voor meterspoor is beschikbaar voor 170 km/u topsnelheid op rechte stukken, kantelbak voor 175 km/U in bochtige trajecten.
Mogelijkheden zat zonder dat miljarden besteed moeten worden aan een concurrerend system met een niet zoveel hogere snelheid dat nooit zijn geld op zal brengen laat staan winstgevend worden.