De proefvaart van de veerdienst Pattaya – Hua Hin was al uitgesteld vanwege hoge golven en ook de officiële start van de ferry, die voor morgen was gepland, gaat niet door.
Het weer is nog dusdanig slecht dat de oversteek niet verantwoordelijk wordt geacht. In de Golf van Thailand is de ruwe zee de spelbreker. Een nieuwe datum is nog niet vastgesteld. De komende dagen blijft het ook weer slecht.
De gratis vaartochtjes naar Koh Larn, gaan wel door (tot zondag), tenzij het weer dit niet toelaat.
De veerdienst tussen Pattaya en Hua Hin moet een aanzienlijke tijdswinst opleveren en overtocht duurt zo’n 90 minuten. Over de weg ben je al snel 5 – 6 uur kwijt.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
en alweer word gemeld ong. 90 min. dit is niet haalbaar !
Jammer maar helaas doodgeboren kindje 🙁 wat schiet je op om van P naar HH 4 uur sneller te gaan ?
vakantie is rust en lekker rustig aan ; kan ook in de bus dan zie je nog wat !
Over water yep zie je water en niks meer dan water
Prettige vaart !
De overtocht kan misschien sneller zijn, dan de auto.
Maar als de boot niet gegarandeerd uitvaart, kun je met de boot heen gegaan zijn, maar sta je zonder vervoer naar huis aan de overkant, als het weer, of de zee, er voor zorgt, dat de boot niet uitvaart.
De prijs is ook al niet erg aantrekkelijk, lijkt mij geen succes te worden.
Die overtocht van pty naar hua hin zal zowel voordelen als nadelen hebben,maar hoe je het ook draait of keert,volgens mij toch gezelliger per boot(als er geen hoge golven zijn) niet dat dat onmiddellijk groot gevaar oplevert maar voor de mensen die zeeziek worden niet prettig.
In een bus of minibus van pty naar bkk,kunje van den airport met airco bus gaan naar hua hin,ofwel met minibus naar bkk en dan minibus naar hua hin.Veel meer dan gekken en zondagsrijders op de weg is niet te zien en qua uitzicht,is het toch ook niet spectaculair.Maar het gevaar van een ongeval is hier toch sterk aanwezig!
En als je een ticket koopt met de boot en schrik hebt dat d e treugtocht niet doorgaat kun je nog altijd een ow kopen en dan desnoods met bus terugkomen,maar als je tijd zat hebt so what.
In eerdere berichten werd aangegeven dat de boot zou kunnen varen bij golven tot 2 meter.
Golven van 2 meter en hoger kun je verwachten vanaf windkracht 5.
Windkracht 5 geldt vanaf 17 knopen, 19mph.
De windverwachting voor Pattaya voor de komende 10 dagen is maximaal 12mph, voor 20 januari.
Voor morgen, 12 januari, is de windverwachting 9mph.
Allemaal ruim beneden windkracht 5 dus.
Ik sluit niet uit dat het midden op de Golf wat harder waait en bekritiseer het uitstel dan ook niet bij voorbaat, maar er zou allicht een website met de ferryboat-weatherforecast in het leven moeten worden geroepen om in ieder geval van te voren enig zicht te hebben op de gegevens aan de hand waarvan wordt bepaald of de boot wel of niet zal varen.
Want zoals het nu gaat lijkt het meer op een van overheidswege gefaciliteerde loterij.
Gaat niet alleen om windsterkte, maar juist ook om golfhoogte. Als er bij Phuket harde wind heeft gestaan, kun je dit bij de juiste windrichting best merken ter hoogte van Pattaya.
Ik heb ditzelfde type catamaran trouwens gevaren bij windkracht 3/4, was goed te doen. Windkracht 5/6 zou ik iedereen afraden, wordt een grote glij/kotspartij.
Zeker als ze beweren het te kunnen doen in 90 minuten – dat is op de afstand van 110 km. dan zo’n 75 km. per uur – een snelheid die ze volgens mij niet eens kunnen halen met deze kleine cat.
Conclusie: Het is een veel te klein vaartuig om op deze grote afstand een regelmatige lijndienst aan te kunnen bieden.
Wat is dat toch met die Chinese vaar/voertuigen in Thailand.
Eerst afgelopen maand een lading bussen die nog op de kade staan te wachten: bang voor teveel passagiers in Bangkok, dan een veerboot die met een beetje golfslag watervrees krijgt. En straks krijgen we de Chinese duikboten: als het water wat te diep is worden ze bang dan ze naar de bodem afdalen en niet meer boven komen zoals de Koersk, let maar op.
De media hebben het maar druk met deze veerdienst als ik alles zo lees wat de afgelopen tijd allemaal is geschreven. Mij lijkt het beste als één der redactieleden eens een proefvaart gaat maken. Gringo heeft dacht ik zeebenen en kan alles goed en onafhankelijk kan beoordelen. Mijn ervaring is dat op de TV schermen op snelle veerboten in tropisch wateren bijna altijd een Aziatische vechtfilm uit de vorige eeuw wordt vertoond.