Noord-Thailand heeft weer te kampen met smog
Net zoals alle voorgaande jaren heeft het Noorden van Thailand weer te kampen met smog. In vier provincies is de concentratie fijnstof tot ver boven het veiligheidsniveau voor mens en dier opgelopen. Kortom een gevaar voor de gezondheid van de bewoners. Dat zegt het Air Quality and Noise Management Bureau.
In het Mae Sai district in Chiang Rai is de hoogste concentratie fijnstof geregistreerd met 148 u/cg (microgram per kubieke meter), gevolgd door Muang in Phayao (139), beide ver boven de limiet van 120 u/cg waarbij het gevaarlijk wordt. De andere provincies zijn Chiang Mai en Mae Hong Son.
Fijnstof is erg slecht voor de gezondheid het draagt bij aan het ontstaan van hart- en longziekten, acute en chronische bronchitis en astma. Het is mede de oorzaak dat mensen vroegtijdig overlijden.
De stad Chiang Mai wordt voor het vierde achtereenvolgende jaar geteisterd door smog. Oorzaak zijn bosbranden (boeren steken bos in brand om zo meer landbouwgrond te krijgen) en in brand gestoken oogstresten. De droogte verergert het probleem omdat de grond gortdroog is en daardoor gemakkelijk in brand vliegt.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Wat een alarmerend nieuws. Pattaya en Bangkok hebben al jaren een veel te hoog fijnstof gehalte in de lucht. Nu ook het noorden van Thailand, zoals elk jaar weer opnieuw. Waar is het nog veilig wonen in dit land? Of in welk land?
Pure onwil om zaken aan te pakken. Als je met het vliegtuig in Chiang Mai landt zie je zonder moeite vele brandhaarden.Daar gaat echt niemand achteraan. 60 jaar gelden werden in Nederland ook wel bermen en velden afgebrand en afval verbrand. Door handhaving van verboden is dat bijna volledig verdrongen.Kleinschalige branden door hiltribes die nog enigszins in overeenstemming met de natuur leven zullen niet het grootste probleem opleveren. Grootschalige branden door boeren zouden moeten worden teruggedrongen door handhaving van verboden maar ook door voorlichting over de mogelijkheden en voordelen van compostering. Jaarrond vervuiling door songthaws, tuk-tuks en oudere auto’s is er waarschijnlijk alleen maar door corruptie. Jaarlijkse controles van de uitlaat wordt afgekocht. Ik zat laats in een songthaw met daarin een bordje 5000 baht boete voor roken in het voertuig. Uit de uitlaat kwam zwarte rook die ervoor zorgde dat het leek of alle passagiers 2 of 3 zware shag tegelijk aan het roken waren. Ik vrees dat het in Thailand nog decennia zal duren voordat het echt verbetert. Dat het qua verkeer ook anders kan zie je in bijvoorbeeld Kuala Lumpur ware alle verkeer schoon is.
Afgelopen jaren dus ook last van smog. Hoelang duurde die periode en was de hoge fijnstof concentratie voor Songran al voorbij? Gaarne jullie reactie.
Zelfs als je in een dorp woont,is het een dagelijks gebruik van de Thai zijn overtollige vuil te verbranden, zodat het zeker niet alleen de grote plantage bezitters zijn die dit probleem alleen veroorzaken. Dat deze grote plantage bezitters het grootste gevaar zijn voor deze lucht verontreiniging zal niemand ontkennen, maar het ook verbranden op de dorpen van afval afkomstig uit private huishoudingen,geeft te kennen dat veel mensen dit probleem helemaal niet zien. Dit verbrannen van afval wordt reeds jaren gedaan,en als je mensen op de mogelijk schadelijke gevolgen wijst,kijken ze met een gezicht ,als of ze water zien branden.
De meesten snappen er helemaal niets van,zodat ook bij dit probleem alleen de overheid gevorderd is, met goede voorlichting,en daadwerkelijke controle. Ik zie ieder jaar in ons dorp de wachtkamers van de dokter vol met mensen,die problemen hebben met hardnekkige ontstekingen die ze hoofdzakelijk te verdanken hebben aan de jaarlijkse luchtverontreiniging,en eveneens ieder jaar door de zelfde dokter behandeld worden met een antibiotica kuur,waarvan de problemen uitvoerig besproken zijn o.a. ook door Thailandblog NL.
Waarom hebben ze in pattaya geen verbod voor die grote bussen,zat lekker bij bon cafe aan de naklua Road en daar rijden die smerige bussen af en aan met een zwart rook gordijn ,werkelijk waar zo smerig en ongezond,was daar ook in gesprek geraakt met een arts uit de USA en die vertelde mij ,kom hier maar niet teveel als je gezond wil blijven,met andere woorden ?
Beste Henny,
Als je in Pattaya op een terrasje zit,en ziet, en vooral ruikt, wat daar zo voorbij komt,wordt het probleem zeker nog duidelijker. Het probleem van dieselvaartuigen die vaak oud, en slecht onderhouden zijn, tref je aan in geheel Thailand,en zijn meestal het resultaat van een slecht functonerende controle,en de ontbrekende kennis onder de bevolking,voor het gezondheidsrisico. Ook de berichtgeving van het VW schandaal uit Amerika,wat in heel de wereld in de nieuwsmedia actueel was,heeft in het Thaise nieuws, haast geen enkele rol gespeeld. Als ze namelijk de luchtverontreiniging veroorzaakt door diesel
vaartuigen vergelijken met Amerika en Europa,dan zou iedere negatieve berichtgeving in Thailand een lachertje worden. Het is daarom onmogelijk,om van vandaag, op morgen,de zelfde strenge wetgeving te handhaven,zo wij die uit Amerika,en Europa kennen,omdat dan een groot deel van Thailand qua verkeer lam lag.Maar afgezien daarvan, heeft die arts uit de USA zeker gelijk gehad.
Volgens Johannes Lelieveld van het internationale Max-Planck-Instituut te Mainz overlijden jaarlijks ruim 3 miljoen mensen als gevolg van de luchtverontreiniging. Zeer kleine fijnstof deeltjes kleiner nog dan 2,5 micrometer dringen tot diep in de longen door en bereiken zelfs de bloedbanen en kunnen leiden tot hartaanvallen. Opvallend genoeg was niet de industrie en het verkeer de grote boosdoener, maar de vele huishoudens in o.a. China en Indië die nog fossiele brandstoffen gebruikten om te koken en te verwarmen.
In China overleden in 2010 1,36 miljoen mensen als gevolg van de luchtverontreiniging.
Als het in het noorden van Thailand niet gaat regenen of flink waaien, zal de smog nog lange tijd blijven hangen. Komen er geen ingrijpende maatregelen in zuid- en zuidoost Azië, dan is er een toenemende lucht vervuiling te verwachten.
En weer is de natuur de dupe net als in Indonesië al massaal gebeurd wat mij betreft mogen ze hier zo hard tegen optreden met levenslange gevangenis straffen het is namelijk de hele wereld die langzaam met deze aangestoken bosbranden wereldwijd de longen uit het lijf gereten worden.
Dit probleem stelt zich al jaren in het noorden van Thailand. In deze periode van het jaar is er inderdaad veel smog. Ik pendel regelmatig op en neer van Chiang Mai naar Lampang en onderweg is er duidelijk te zien wat er aan de hand is, overal zie je brandhaarden. De lokale overheid voert campagne tegen het verbranden van huisvuil en het opzettelijk in brand steken van bossen. In de buurt van Lampang zijn er zelfs grote borden langs de weg te zien die de gevaren voor de gezondheid, aan de hand van tekeningen, duidelijk maken. Maar daar blijft het dan ook bij, er wordt niet opgetreden door politie of andere ordehandhavers. Ik heb met verschillende lokale Thai hierover reeds gesprekken gehad en ze zijn zich weldegelijk bewust van de gevaren voor de gezondheid. Blijkbaar is het geen prioriteit voor de politie om de daders op te sporen en aan te pakken. No “public mind” zeggen de Thai.
Zoals overal, een beloningsprikkel helpt. Laat de overheid elke grondbezitter financieel belonen als hij een compostkuil kan laten zien, die hij in gebruik heeft.
De grote voordelen van composteren zijn het stoppen van verbranden van organisch restafval en dit verwerken tot nuttige voedzame grondverbeteraar. Daar ontbreekt het in Thailand aan. Kijk naar de oerwouden, arme grond met een toplaag van 30 cm door het woud zelf gemaakte compost. Dank zij de afwezigheid van zonlicht op de bodem blijven de gevallen bladeren vochtig en kunnen dan composteren. Dus plantresten in de kuil, wat water erbij en voor een groot deel afdekken met planken of bamboe en evt folie. Om rotting te voorkomen moet een metalen of kunststof pijp vertikikaal in de kuil gezet worden, 20 cm vanaf bodem en 1,5m boven de kuil uitkomen. Dit zorgt voor een natuurlijke trek overdag waardoor voldoende zuurstof aangevoerd wordt.
Mogelijk zijn er farang die dit systeem een willen proberen, na 1-2 maanden bij 30-40 C. kan de compost al zijn nuttig werk doen in of op de tuin.
Beste Guus,
Goede tip. Ik maak mij alleen een beetje zorgen over de aantrekkingskracht van de composthoop op ongedierte en slangen, schorpioenen e.d.
Tevens vraag ik mij dan af waarom de Thai dit niet doen en er voor kiezen het te verbranden.
Groet Joy