Nieuws uit Thailand – 5 oktober 2014
Twaalf bochten over 4,6 kilometer, aangelegd in 422 dagen, kosten 2 miljard baht. Gisteren werd in Buri Ram het Chang International Circuit in gebruik genomen met de Buriram United Super GT.
‘Vandaag is geschiedenis’, zei initiatiefnemer Newin Chidchob (de man die Abhisit in het zadel hielp). ‘Vandaag is de dag dat Thailand de wereld zijn vermogen laat zien de hoogste standaard van een racecircuit tot stand te kunnen brengen.’ En dat laatst is geen opschepperij want de FIA en FIM hebben het circuit gecertificeerd voor Formule 1 en MotoGP races.
Hoeveel bezoekers de openingsrace trok, vermeldt het artikel niet; wel dat de grote hotels in de stad volgeboekt waren. De grandstand was in ieder geval wel zo goed als vol. De Buriram Tourism and Hotels Society verwachtte voor dit weekend 70.000 bezoekers, goed voor 200 miljoen baht.
– Tachtig kilometer verder klinken minder enthousiaste geluiden over het circuit, waarvan verwacht wordt dat het de economie van de provincie een flinke injectie kan geven. Dorpelingen in Ban Yang en Magueang vragen de autoriteiten al tien jaar de gevaarlijke en verwaarloosde wegen te repareren. Een boer vertelt op zijn motorfiets een uur nodig te hebben voor een afstand van 5 kilometer, zigzaggend tussen kuilen, en in het regenseizoen is het nog erger.
Een andere weg kostte een leerling onlangs het leven nadat hij in een kuil was gereden. De meeste dorpelingen mijden de weg en gras heeft er nu vrij spel.
De Ban Yang TAO, het lokale bestuur, zegt geen geld te hebben voor reparaties. Drie maanden geleden is 320 meter gerepareerd van de meer dan 3 kilometer die dringend opgeknapt moet worden. Maar dat kost 11 miljoen baht.
– Koning Bhumibol is vrijdag in gezelschap van koningin Sirikit met koorts en een bloedinfectie opgenomen in het Siriraj ziekenhuis. Het Royal Household Bureau zegt dat de koorts inmiddels is gezakt en de bloeddruk van de koning weer stabiel is. De vorst wordt intraveneus met antibiotica behandeld.
– Het meisje dat drie jaar geleden beide benen verloor op een metrostation in Singapore, roept de regering op Thais die in het buitenland studeren alle steun te geven als ze in de problemen zijn. ‘Ik wil niet dat anderen genegeerd worden zoals ik’, zei ze gisteren tijdens een persconferentie bij de Thai Crime Press Assocation.
Gisteren keerden Nitcharee ‘Nong Than’ Peneakchanasak en haar vader (foto homepagina) terug uit Singapore waar ze getuige waren van de uiterst teleurstellende uitspraak van het Hooggerechtshof dat ze geen schadevergoeding krijgen omdat de metro-exploitant niet nalatig is geweest. Het station was ‘redelijk veilig’, aldus het Hof. Een nogal partijdige uitspraak want de wet schrijft er voor dat metrostations schotten dienen te hebben aan de rand van het perron. Op het desbetreffende station zijn die pas later geplaatst.
De rechtsgang in Singapore heeft het gezin 3 miljoen baht gekost aan advocaatkosten en andere uitgaven. Hulp van Thaise diensten kregen ze niet. Alleen Nitcharee’s kunstbenen zijn betaald door prinses Sirindhorn. Volgende maand moeten ze vervangen worden. De vader overweegt Duitse exemplaren aan te schaffen omdat de huidige erg veel pijn doen tijdens het lopen.
– Negentien provinciale gouverneurs zijn door het Disaster Prevention and Mitigation Department gewaarschuwd voor overstromingen. Tot dinsdag worden zware regens verwacht in het Oosten, Zuiden en de centrale regio. Daarvoor zorgen de zuidwestelijke moesson boven de Andaman zee en de Golf van Thailand en een lagedrukgebied boven de Zuid-Chinese zee, dat zich mogelijk tot een tropische depressie ontwikkelt. In het Zuiden wordt vanaf morgen tot vrijdag 90 mm regen verwacht.
Bewoners in de gewaarschuwde provincies, die in lage gebieden wonen of bij steile hellingen, dienen rekening te houden met overstromingen, grondverschuivingen en overstromende rivieren. De gouverneurs is gevraagd dammen, reservoirs en dijken te inspecteren en waar nodig te repareren.
– Niet tien nieuwe maar vier medische condities (plus de vijf al geldende) zijn reden om een rijbewijs te weigeren of niet te verlengen. Een panel heeft dat dinsdag besloten. Het gaat om epilepsie, patiënten die een hersenoperatie hebben ondergaan, diabetici en patiënten die een hartoperatie hebben gehad. Eerder was sprake van tien condities. De vijf bestaande zijn elephantiasis, lepra, krankzinnigheid en alcohol- en drugsmisbruik. Het panel heeft de eerste twee geschrapt, omdat ze gediagnostiseerd en genezen kunnen worden.
– ’t Is weer eens wat anders. Ditmaal geen ontsporing waardoor het treinverkeer werd gestremd maar de fundering van een pilaar van een BTS-station in aanbouw, die het begaf. Dat gebeurde bij het station Rangsit in Pathum Thani. Treinverkeer tussen Taphan Hin (Phichit) en Bangkok was uren niet mogelijk. Meer dan tweehonderd forenzen zaten twee uur vast in een trein. Zo’n vijftig, meest kinderen en ouderen, werden met een song taew naar het volgende station gebracht.
– Ze zouden het wel graag doen, steun betuigen aan de protesten in Hong Kong, maar ze durven het niet vanwege de staat van beleg die bijeenkomsten van meer dan vijf personen verbiedt. Dus komt er geen seminar dat hij wel had willen organiseren, zegt student-activist Rangsiman Rome, die rechten studeert aan de Thammasat universiteit.
Rangsiman wil geen herhaling van 18 september toen soldaten voortijdig een einde maakte aan een seminar op de universteit en sprekers en organisatoren korte tijd aanhielden. De studenten in Hong Kong zou hij graag een hart onder de riem steken. ‘Maar ik geloof niet dat de campus veilig is zoals voorheen.’ Dus blijft het voorlopig bij steunbetuigingen via Facebook.
Woensdag demonstreerde overigens een kleine groep studenten bij de Chinese ambassade. Ze hielden borden omhoog met teksten waarin een vergelijking werd getrokken tussen de situatie in Hong Kong en Thailand. Het bericht vermeldt niet of soldaten ingrepen.
– Thailand krijgt de komende vijf jaar drie nieuwe luchthavens in Uttaradit, Kanchanaburi en Sa Kaeo en drie bestaande in Betong (Yala), Aranyaprathet (Sa Kaeo) en Mukdahan krijgen een upgrade. De zes luchthavens moeten voor een betere verbinding gaan zorgen met de zogeheten special economic zones in grensgebieden die thans in ontwikkeling zijn. Die SEZ’s komen in de grenssteden van Sadao (Songkhla), Mae Sot in Tak, Aranyaprathet in Sa Kaeo, Khlong Yao in Trat en in Mukdahan.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Vandaag spreek men van overstromingen? gisteren over dammen die leegstaan. Regen op de verkeerde plaatsen??
Hallo.
@ Dick.
Om te reageren op het eerste stukje in je column.
Hier in Pattaya hebben ze twee weken geleden de bovenste asfaltlaag in volle regenseizoen eraf geschraapt, begrijpe wie begrijpen kan.
Levensgevaarlijk om er overheen te rijden met al die plassen door de stortbuien… daarenboven reed er elke dag een grote vrachtwagen overheen, die de weg nat spoot, alsof er al geen water genoeg is.
En nu komt het… Heb nog nooit in België tijdens een ganse week zware regen asfalt zien storten, hier is dat geen probleem, het asfalt is toch warm genoeg. In België klaren ze die klus in de zomer, hier mag een regenbuitje geen enkele belemmering zijn..
Groot was mijn verwondering toen ik deze ochtend zag dat het eerste rijvak gegoten was, ondanks al het water.
MAAR… klein détail… ze hebben er 2 cm afgeschraapt, en er 10 cm nieuwe asfalt terug op gegoten, met als gevolg dat de ontelbare riooldeksels waarlangs het regenwater wegstroomt nu centimeters diep zitten.. er zijn dus ontelbare diepe putten in dat nieuwe wegdek… als je daar met je motorbike inrijdt, kun je ofwel de schokdempers van je bike vergeten, of beland je in een ziekenhuis.
En de aannemer, of bestuurder van de asfalt machine moet erg mauw geweest zijn, of zijn bril vergeten, want het is hie water aan het gieten, en ben er net met de motorbike overheen gereden, en heb nog nooit zoveel plassen op het wegdek van second road zien staan…
Vriendelijke, doorweekte groet uit Pattaya.
Rudy.
Dus als ik het goed lees komen er in sa kaeo 2 luchthavens, een nieuwe en er wordt er één opgeknapt.