Nieuws uit Thailand – 30 oktober 2014
Andy Hall, voor de rechter gesleept door een fruitverwerkingsbedrijf, was een blij man gisteren. De provinciale rechtbank van Phra Khanong wees de smaadaanklacht van het bedrijf tegen hem af; overigens niet op inhoudelijke maar op procedurele gronden.
Volgens de rechtbank was het politieonderzoek, dat de basis voor de aanklacht vormde, in strijd met de wet omdat een openbare aanklager ontbrak. Die had erbij moeten zijn, want Hall gaf het gewraakte interview over uitbuiting van de werknemers en kinderarbeid, in Myanmar aan Al Jazeera.
Na de uitspraak werd Hall omhangen met bloemenkransen van supporters, maar het definitief einde van de hetze tegen Hall is nog allerminst in zicht. De directeur van het bedrijf liet direct al weten in beroep te zullen gaan. Bovendien wordt Hall ook op een andere rechtsgrond vervolgd en het bedrijf eist in een civielrechtelijke procedure een forse schadevergoeding.
Quizvraag van de dag: Wat doet de foto van een ananas op de homepagina?
– Twaalf advocaten van de Lawyers Council of Thailand (LCT) gaan de twee verdachten van de dubbelmoord op Koh Tao bijstaan. Zodra het OM de Myanmarese gastarbeiders in staat van beschuldiging heeft gesteld, heeft de LCT overleg met de ambassade van Myanmar.
Het verzoek om juridische ondersteuning werd gisteren gedaan door de ambassadeur Win Muang, die in het gezelschap was van de ouders van de verdachten. De krant schrijft dat de regering van Myanmar van mening is dat de verdachten onschuldig zijn, maar verzuimt een bron te noemen. Voor zover ik weet heeft de premier van Myanmar zich niet in die bewoordingen uitgelaten.
Volgens premier Prayut zijn de Britse waarnemers tevreden met het politieonderzoek, maar dat hoor ik toch liever uit de mond van de waarnemers zelf. De Britten zouden gezegd hebben dat het onderzoek op dezelfde manier is verricht als zij zouden doen. ‘De Britse en Thaise politie gebruiken hetzelfde studieboek.’ Verder zei de premier dat de verdachten om een nieuw DNA-onderzoek mogen vragen. Dat zou een eind maken aan speculaties dat de twee zondebok zijn.
– Het ministerie van Onderwijs moet het leren van vreemde talen gaan bevorderen ter voorbereiding van de Asean Economic Community (AEC), die eind 2015 van kracht wordt, zegt premier Prayut. Niet alleen Engels moet gestimuleerd worden, maar ook het leren van de taal van de buurlanden.
Prayut had nog meer vaderlijke raadgevingen aan het ministerie: concentreer je op de behoefte aan specialisten en academici, train meer geschoolde arbeiders zodat ze internationaal kunnen concurreren, bouw menselijk kapitaal op dat geschikt is voor baanmobiliteit in de AEC-markt, train Thaise atleten zodat ze tegen andere landen op kunnen en breid schoolwerkplannen met atletiek uit, met name in Zuid-Thailand.
– Een voormalige hoge politieofficier in Khon Kaen heeft levenslang gekregen voor de moord vorig jaar mei op het adjunct-hoofd van provinciale staten. Een medeplichtige kreeg 38 jaar. De functionaris werd voor zijn huis doodgeschoten.
– Het Thai Labour Solidarity Committee wil dat het minimumdagloon in de particuliere sector met 20 baht wordt opgetrokken naar 320 baht. De commissie vindt dat nodig vanwege de gestegen kosten van levensonderhoud.
– Vanaf zaterdag mogen straatverkopers niet meer overdag op het trottoir van Silom Road tussen Sala Daeng en Nararom staan. Dit heeft de gemeente Bangkok verordonneerd om voetgangers de hoognodige ruimte te bieden. Alleen tussen 19 en 2 uur mogen de verkopers er handel drijven.
– Ik zou bijna zeggen: vertrouwt de minister de dinsdag op zijn voordracht benoemde nieuwe directeur-generaal van het Department of Special Investigation niet? Hij wil een eind maken aan de ingeslopen gewoonte dat politici invloed proberen uit te oefenen op het werk van de DSI en met name de commissie speciale zaken.
Formeel beslist de commissie zelf welke zaken extra aandacht krijgen, maar de afgelopen jaren hebben DSI-hoofden zich er ook mee bemoeid. Volgens de wet komen 36 soorten zaken automatisch in aanmerking; daarnaast kan de commissie beslissen andere zaken eveneens prioriteit te geven.
De minister heeft verder om een overzicht gevraagd van de zaken die voor 80 procent zijn afgerond. Hij wil weten welke zaken worden onderzocht en waarom de dienst over haar selectie is bekritiseerd. Zou het soms zo kunnen zijn dat de DSI sommige zaken op last van ‘senior figures’ gekozen heeft? Verder dringt de minister aan op gelijke behandeling van politieke rivalen.
– De aangekondigde veiling van 29 olieconcessies (zowel in de Golf van Thailand als op het vasteland) gaat besproken worden door de NRC, het orgaan dat hervormingsvoorstellen moet gaan formuleren. NRC-lid Rosana Tositrakul, een fervent voorstander van hervormingen op energiegebied, juicht de beslissing van premier Prayut toe om de NRC erbij te betrekken.
Rosana en andere milieu-activisten pleiten voor uitstel van de veiling. Prayut heeft dat niet toegezegd; het enige wat hij zegt is dat de veiling vier maanden in beslag neemt. Het ministerie van Energie dringt aan op de veiling om in de toekomst aan de vraag naar olie uit eigen land te kunnen voldoen.
– Bogota in Colombia heeft het meest onveilige openbaar vervoer voor vrouwen, blijkt uit een onderzoek van de Thomson Reuters Foundation. Bangkok staat op de achtste plaats na Mexico City, Lima, Delhi, Jakarta, Buenos Aires en Kuala Lumpur. [U mag zelf de landennamen erbij bedenken.]
De rangorde is bepaald op basis van de antwoorden van 6.300 vrouwen in zestien steden en veldonderzoek door negen experts per stad. De respondenten kregen zes vragen voorgelegd.
Bij veiligheid na het invallen van de duisternis staat Bangkok op plaats 9, verbale en fysieke intimidatie 12, hulp van anderen 5 en de bereidheid van de autoriteiten onderzoek te doen bij een incident 8.
De veiligste stad ter wereld, althans qua openbaar vervoer voor vrouwen, is New York, gevolgd door Tokyo, Beijing, Londen, Seoul en Parijs.
– Is de regering eindelijk na lang zeuren bereid verhoging van de taxitarieven toe te staan, is het nog niet goed. De taxiwereld eist nu 20 procent in plaats van de voorgespiegelde verhoging van 13 procent (in twee fases). En wanneer LPG en CNG duurder worden, dienen de tarieven met meer dan 20 procent te stijgen.
Voorzitter Withoon Naewpanich van het Taxi Cooperatives Network wil midden volgende maand een positief bescheid, zo niet dan beraden chauffeurs zich over acties. Het netwerk wil ook dat de verhoging in één keer doorgaat en niet met een tussenpoos van zes maanden. Voordeel is dat de meters slechts één keer herijkt hoeven worden en dat spaart weer kosten.
Withoon wijst erop dat de tarieven de afgelopen 13 jaar niet zijn verhoogd, terwijl de kosten van levensonderhoud in die periode wel zijn gestegen. De tariefsverhoging dient volgens hem gebaseerd te zijn op de inflatie over die periode en niet over zes jaar, waar de regering mee rekent.
– De Pak Moon dam in Ubon Ratchathani. Gaat er al een belletje rinkelen? Sinds de bouw al omstreden en telkens eisen de bewoners van Pak Moon dat de stuwen open gaan om vissen de kans te geven te migreren naar hun paaigebied. De dorpelingen willen nu dat een gezamenlijk panel wordt gevormd om het conflict op te lossen.
De stuwen moeten vijf jaar open blijven, eisen ze: de eerste twee jaar zodat het ecologisch systeem van de Moon rivier zich kan herstellen, en daarna drie jaar zodat de dorpelingen hun traditionele levenswijze kunnen hervatten, waaraan met de bouw van de dam een eind kwam.
– Het Land Reform Network beschuldigt de autoriteiten ervan het op arme mensen gemunt te hebben bij de strijd tegen illegaal grondgebruik in bosgebieden. De afgelopen vier maanden zijn al 501 dorpelingen vervolgd en is 34.505 rai in 68 provincies geconfisqueerd.
Pornpana Kuaycharoen van het netwerk zei gisteren op een seminar van het Peace Studies Network dat de huidige praktijk in strijd is met het bevel van de NCPO (junta) aan de autoriteiten om vooral achter de grote jongens aan te gaan. Maar dat gebeurt niet. ‘Waarom worden meer en meer arme mensen vervolgd? Het lijkt erop dat de autoriteiten niet van plan zijn om de grote zaken aan te pakken, maar ze hebben er geen moeite mee arme mensen ten voorbeeld te stellen.’
Gedupeerde bewoners zijn van plan op 9 november naar Chiang Mai te macheren. Ze eisen dat het masterplan op basis waarvan wordt gehandeld, wordt ingetrokken.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Meer nieuws in:
Prayut oppert oplossing voor patstelling Preah Vihear
Loy Krathong: Luchthaven van Chiang Mai schrapt 112 vluchten
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Prachtig streven van de regering om het leren van vreemde talen op scholen te bevorderen. Men is er al enige tijd mee bezig gezien het opengaan van de ASEAN grenzen. “We zullen ons onderling in het Engels verstaanbaar moeten maken”, zo begint een nieuw leerboek (ASEAN studies) dat mijn dochter aan haar boekenpakket kreeg toegevoegd. Het boek is in twee talen (Engels en Thais) en probeert kennis bij te brengen over cultuur, economie, geografie e.d. van andere ASean landen en ondertussen mondigheid in het Engels te bevorderen. Maar in de Engelse tekst wemelt het van de fouten en geen kleine. Hoe moet dat dan als de samenstellers van dergelijke boeken zelf niet op al te hoog peil staan?
het blijven boeven, als ik van nana naar pratunam wil weigert 95% van de taxi’s de rit of geeft als antwoord 300 bath ,op de meter kost het 95-130 bath als de prijzen 20% stijgen zal het voor mij nog geen probleem zijn maar al de Thais die met de taxi gaan kunnen dat niet betalen want hun salaris is geen 20% gestegen.alles is duurder geworden dus ook de taxi tarieven na 13 jaar, maar dan moeten ze ook de taxichauffeurs aanpakken, er worden teveel zwarte ritten uitgevoerd,ze laten je gewoon staan.hetzelfde geldt voor mbk taxi’s daar gebruiken net als de tuk tuk vaste tarieven rijden zonder meter en altijd 3x de ritprijs van de meter
Redactie: Zinnen beginnen met een hoofdletter. Kleine moeite.