Nieuws uit Thailand – 30 juni 2014

Door Redactie
Geplaatst in Nieuws uit Thailand
Tags: , ,
30 juni 2014

Het Department of Highways dringt sterk aan op de aanleg van een nieuwe snelweg tussen Bang Pa-in en Nakhon Ratchasima. Die kan een eind maken aan de verkeersopstoppingen op de Mittraphap Road tussen Saraburi en Nakon Ratchasima naar het Noordoosten.

Highways (zeg maar de Thaise variant van Rijkswaterstaat, ook al zo’n fervente wegenbouwer) pleit er ook voor, omdat de weg welvaart in de verarmde regio kan brengen en omdat de weg onderdeel gaat vormen van het Asean Highway Network. Dat wegenstelsel moet de integratie van de Asean Economic Community (die eind 2015 van kracht wordt) bevorderen.

De aanleg van de 196 kilometer lange weg (kosten 84 miljard baht) zou deels gefinancierd kunnen worden uit het infrastructuur programma van 2 biljoen baht van de vorige regering, dat thans door de junta wordt herzien. Het resterende bedrag moet uit publieke-private samenwerking  komen. Voor de aanleg moeten 3.200 percelen onteigend worden, de meeste in Saraburi. Dat kost het lieve bedrag van 6,63 miljard baht.

Naar verwachting beginnen de werkzaamheden volgend jaar. In de eerste fase wordt het weggedeelte tussen Bang Pa-in en Pak Chong aangelegd. Dat moet er in 2017 liggen. Daarna volgt (ja, heel goed) fase 2 met de aanleg van Pak Chong-Nakhon Ratchasima. Daar wordt tussen 2016 en 2018 aan gewerkt. De weg krijgt vier rijbanen en zal, aldus een bron, aan de strengste veiligheidsvoorschriften voldoen.

– De leiding van het Government Lottery Office dient haar biezen te pakken omdat ze er niet in slaagt de prijs van een (dubbel) staatslot op 80 baht te houden. Het People’s Network for the Reform of Lottery dringt op het ontslag aan omdat voor loten doorgaans 100 tot 110 baht moet worden neergeteld.

Het probleem van de opgedreven prijs ligt op het bordje van Anantaporn Kanchanarat, hoofd van de begrotingscommissie van de junta. Hij heeft al gesproken met de GLO-leiding en erop aangedrongen dat ze de medewerking van groothandelaren en wederverkopers vraagt de prijs op 80 baht te houden. Op één plaats gebeurt dat al: voor het kantoor van de GLO, maar elders in het land is de prijs hoger.

Thanakorn Khomkrit, coördinator van het netwerk, zegt dat het nog niet zo gemakkelijk is het probleem van te dure lootjes op te lossen omdat wederverkopers die geen quotum van het GLO krijgen, hun lootjes van handelaren moeten kopen, die een hogere prijs vragen. Thanakorn gaat de Rekenkamer vragen de financiën en de ‘organisatorische transparantie’ van de GLO te onderzoeken.

– Twee agenten zijn om het leven gekomen en twee dorpelingen gewond geraakt toen een politiepatrouille vanuit een hinderlaag onder vuur werd genomen. De aanval vond zaterdag rond middernacht plaats in Tak Bai (Narathiwat). Zes agenten op motorfietsen stuitten er op tien militanten. Nadat de agenten die op de voorste motorfietsen zaten, waren gedood, brak een vuurgevecht van circa 20 muniten uit, waarna de aanvallers er vandoor gingen.

In het district Rangae werd een transformator beschadigd door een bomaanslag. Rubbertappers hadden een groep van vijf tot zes jongemannen om 2 uur ’s nachts gezien. Ze zouden de twee bommen bij een telegraafpaal hebben gedumpt uit vrees bij een politiecontrolepost in de buurt tegen de lamp te lopen.

– Thailand heeft weer last van bosbranden op het Indonesische eiland Sumatra. De wind blaast de rook naar het Zuiden van Thailand. Het niveau fijn stof in Hat Yai (Songkhla) blijft evenwel nog onder de veiligheidslimiet, aldus het Regional Environmental Office.

– Sinds het begin van de WK voetbal op 13 juni zijn 800 illegale goksites gesloten. Volgens de politie zijn er nog 200 in bedrijf. De Technology Crime Suppression gaat er in samenwerking met het ministerie van ICT naar op zoek.

– Het zijn leugens, zeggen reders van vissersboten in Samut Sakhon. Namens zijn collega’s die lid zijn van de Mahachai Fishing Boat Association zegt een reder dat de visserij niet afhankelijk is van dwangarbeid. ‘Bij ons werken geen slachtoffers van mensenhandel. Onze boten zijn schoon. Ze kunnen andere ten voorbeeld dienen.’

Kumjorn Mongkontreelak, president van de vereniging, meent dat de Thaise visserij-industrie het slachtoffer is van de neiging van de westerse media om te overdrijven. ‘Ik heb met eigen ogen gezien hoe de media nieuws verdraaien toen ik Amerikaanse functionarissen rondleidde. We passeerden een kindje dat met een vis speelde. De volgende dag noemden de media dat kinderarbeid.’

De anonieme reder erkent dat sommige reders dwangarbeiders inzetten, maar dat geldt absoluut niet voor de gehele sector. Hij vermoedt dat dit vooral geldt voor de trawlers die lang op zee zijn en bij Indonesië vissen. Die zijn maanden onderweg en moeilijk te volgen. De boten in Mahachai, de grootste visserijhaven van Samut Sakhon, zijn slechts één of twee dagen buitengaats.

De man geeft toe illegale migranten in dienst gehad te hebben, maar sinds de junta de touwtjes heeft aangetrokken, heeft hij ze geregistreerd. Dat kostte hem 5.000 baht per migrant. Een merkwaardig fenomeen is dat de bemanning aan het begin van de maand wordt betaald. Als iemand de benen neemt, is hij 7.000 baht kwijt. ‘Dit gebeurt vaak.’ Behalve het loon van 7.000 baht krijgt de bemanning ook elke drie dagen een bonus van 100 baht.

Mensenhandel is een heet hangijzer in Thailand sinds het Amerikaanse State Department het land heeft verplaatst van de Tier 2 Watch lijst (waarschuwing) naar de Tier 3 lijst van het Trafficking in Persons rapport 2014, dat onlangs is uitgekomen. Het rapport stel vast dat Thailand onvoldoende doet om anti-mensenhandel wetten te handhaven en corruptie van functionarissen te bestrijden.

– Hoera, we hebben weer eens een onderzoekje, ditmaal van het National Institute for Development Administration. De meeste Thais, althans de meeste van de 1.251 respondenten, maken zich geen zorgen over de reactie van de VS en de EU op de coup. Gevraagd werd hun mening over de bevriezing van militaire steun door de VS en de degratie van Thailand in het TIP-rapport.

55,9 procent maakt zich geen zorgen; 18,7 procent een beetje; 16,4 procent nog iets meer; 8,5 procent maakt zich veel zorgen en 0,2 procent heeft geen mening. De percentages bij de vraag over de reactie van de EU verschillen er niet veel van.

Gevraagd welk land vertrouwd kan worden of het meest vriendelijk is voor Thailand, zegt 41 procent Asean (Association of South East Asian Nations); 32,6 procent China en 11,9 procent Japan.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Meer nieuws in:

Jakrapob: Kom maar op met je bewijs
Indrukwekkende uitstalling van geconfisqueerde wapens

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

3 reacties op “Nieuws uit Thailand – 30 juni 2014”

  1. Gerrie Q8 zegt op

    Het verbeteren van de infrastructuur brengt alleen maar meer economische voorspoed voor de ontsloten gebieden. Maar laten ze dan ook eens denken aan de 201 richting Loei. Sommige plaatsen 2 baans en gevaarlijk met de huidige drukte.

  2. Gerrie Q8 zegt op

    BREAKING NEWS: de eieren waar de kip met volle maan is op gaan zitten, zoals beschreven door mij, zijn vanavond om 20.00 uur gedeeltelijk uitgekomen. Dit alle tips en informatie ten spijt, dus 3 dagen te vroeg. Een bijkomend probleem is dat de moeder is verdwenen. Misschien geschrokken van deze vroege levering? Dat is dus werk aan de winkel.

  3. Hemelsoet Roger zegt op

    Hoezo ’n nieuwe snelweg? die bestaat toch al? Van voor Don Meuang tollway, komende van Bangkok naar Korat e.v. noordoost: de motorway nr.2. Die heeft 3 rijvakken in beide richtingen en daar hoeft maar 1 rijvak in bijde richtingen bijgelegd te worden alsook de zijwegen herlegd en de gelijkgrondse U-Turns vervangen te worden door bovengrondse. Die gelijkgrondse U-Turns zijn immers levensgevaarlijk.
    Wat ze ook gerust mogen aanpassen, zijn de 2 vaks provinciewegen. Daar zit doorgaans veel vrachtverkeer op en dat geeft aanleiding tot nogal wat ongevallen. Van 2 vakken zouden ze er gerust 3 langs weerszijden mogen leggen, De electriciteitspalen zijn daartoe al op veel plaatsen daar allang op voorzien, ze staan ver genoeg van de bestaande baan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website