Nieuws uit Thailand – 30 december 2012
Een ATM (geldautomaat) van de Government Savings Bank in Khiri Mat (Sukothai) was vrijdag in een gulle bui. Ze betaalde twee keer zoveel uit als het bedrag dat was ingetoetst, maar bracht het dubbele bedrag niet in rekening. De bank kwam er pas achter toen een eerlijke klant de filiaaldirecteur had ingeseind. Daarna was het feest afgelopen.
Hoeveel geld de bank er bij ingeschoten is, vermeldt het bericht niet. Evenmin hoe lang de storing heeft geduurd. De mensen die van de gulheid van de ATM hebben geprofiteerd wordt ‘gezegd’ het teveel uitgekeerde bedrag terug te geven. In ieder geval kunnen ze geïdentificeerd worden aan de hand van camerabeelden. Of ze verplicht kunnen worden het geld te retourneren, wordt ook al niet gemeld. Kortom, weer zo’n lekker onvolledig bericht van Bangkok Post.
– Het aantal verkeersdoden is op de tweede dag van de ‘seven dangerous days’ opgelopen tot 71. Op vrijdag kwamen 38 personen om in het verkeer. Meer dan 800 ongelukken vonden de eerste twee dagen plaats, voornamelijk als gevolg van drankgebruik en een te hoge snelheid.
In het district Wat Bot (Phitsanulok) kwam een 26-jarige, zeven maanden zwangere vrouw om het leven toen de motorfiets waarop zij en haar echtgenoot zaten, in botsing kwam met een pickup truck. De echtgenoot, die de motorfiets bestuurde, werd gewond. De chauffeur van de pickup was onder invloed.
Vrijdagavond stond er op de Mittrapap Road tussen Kaeng Khoi (Saraburi) en Pak Chong (Nakhon Ratchasima) een file van 30 kilometer. Om de verkeersstroom op gang te brengen, opende de politie een extra rijbaan. Op de Phahon Yothin Road bij de Dechatiwong brug in Nakhon Sawan was sprake van langzaam rijdend verkeer richting noorden, zeg maar met een slakkengangetje, en op de Phetkasem Road zorgden enkele ongelukken voor oponthoud.
– De politie heeft in een rubberplantage in het district Cho Airong (Narathiwhat) een wapenopslagplaats gevonden. Wapens en explosieven waren er begraven. De politie vermoedt dat ze bij aanvallen gedurende de nieuwjaarsvakantie gebruikt zouden worden. Van de gevonden wapens bleken drie afkomstig te zijn van de wapendiefstal in 2004, die het begin vormde van het oplaaien van het geweld in het Zuiden.
De ontdekking was een uitvloeisel van de arrestatie van een vermeende leider van de Runda Kumpulan Kecil op donderdag. Hij wordt ervan verdacht een eenheid van de ‘marine police’ in Tak Bai te hebben aangevallen en een onderwijzer van de Ban Ta Ngo school te hebben doodgeschoten.
Politiek nieuws
– Met hoeveel tongen spreekt regeringspartij Pheu Thai? Volgens minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken) houdt het herschrijven van de grondwet ook in dat artikel 309 vervalt. Maar anderen PT-ers hebben het tegenovergestelde beweerd.
Artikel 309 is een belangrijk artikel omdat het de coupplegers [van 2006] vrijwaart van juridische vervolging en al hun besluiten legitimeert, zoals de instelling van het Assets Scrutiny Committee (ASC). De ASC heeft onderzoek gedaan naar corruptie onder het bewind van Thaksin en als gevolg daarvan is Thaksin veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf, is een deel van zijn vermogen geconfisqueerd en dat niet alleen: er ligt nog een aantal beschuldigingen tegen hem op de plank. Wanneer artikel 309 wordt geschrapt, zou dit Thaksin de mogelijkheid bieden zijn gevangenisstraf te ontlopen.
Maar wordt het mes in het artikel gezet? Drie eerdere uitspraken daarover:
1 Volgens Pheu Thai-woordvoerder Prompong Nopparit blijven de grondwetsartikelen over de monarchie en artikel 309 buiten schot (Thais nieuws, 26 december).
2 Noppadon Pattama, juridisch adviseur van Thaksin, zegt dat de campagne van de regering om de bevolking warm te maken voor de grondwetwijziging er niet op gericht is artikel 309 van de grondwet te wijzigen (22 december).
3 De partijtop wil volgens parlementslid Korkaew Pikulthong de bevoegdheden van de rechterlijke macht beperken en de artikelen 237 en 309 schrappen (25 juli).
– In de continuing story over de grondwetwijziging doet nu ook kamervooorzitter Somsak Kiatsuranont een duit in het zakje. De uitkomst van het referendum [dat volgend jaar wordt gehouden] biedt een oplossing voor de meest klemmende politieke problemen, zegt hij. Somsak gelooft dat het politiek klimaat volgend jaar verbetert door het referendum en de hoorzittingen die de regering parallel aan het referendum gaat houden.
Maar de neuzen binnen Pheu Thai staan nog allerminst één kant op. Er zijn drie stromingen:
1 Zij die willen dat de stilgelegde parlementaire behandeling van het voorstel tot wijziging van artikel 291 wordt hervat, zodat een burgerassemblee aan het werk kan gaan om de grondwet van 2007 te herzien. Het United Front for Democracy against Dictatorship (UDD, roodhemden) is hier een voorstander van en wil geen referendum.
2 Degenen die het houden van een referendum steunen, waarin de bevolking wordt gevraagd of ze een voorstander is van wijziging van de grondwet.
3 Degenen, zoals vice-minister-president Chalerm Yubamrung, die de grondwet artikelgewijs door het parlement willen laten wijzigen. Dus geen referendum en geen burgerassemblee.
Zondag en maandag vergadert de partij weer in Khao Yai (Nakhon Ratchasima) over de kwestie. Wie weet, wordt de knoop dan doorgehakt.
– Oppositiepartij Democraten houdt begin volgend jaar 33 politieke campagnes in de Central Plains om zich daarna te richten op het Noordoosten. Tot nu toe vormt het Noordoosten met het Noorden de machtsbasis van regeringspartij Pheu Thai, maar de Democraten hebben het idee dat de partij er vaste voet aan de grond begint te krijgen. Partijleider Abhisit is van plan volgend jaar het Noordoosten vaak te gaan bezoeken.
– Er ligt nog een stapel wetsvoorstellen te wachten op behandeling door het parlement. Minister Varathep Rattanakorn (PM’s Office) hoopt dat het parlement die berg tijdens de huidige zittingsduur kan wegwerken, waarbij voorrang wordt gegeven aan wetswijzigingen. De huidige zittingsduur is op 21 december begonnen en duurt 4 maanden.
Belangrijke wetsvoorstellen die om snelle behandeling vragen, zijn de nationale verzoeningswetsvoorstellen, een wetsvoorstel tot wijziging van de Land Act en de handelsmerkenwet.
Economisch nieuws
– De Tourism Authority of Thailand blij: de 21 miljoenste toerist is vrijdag gearriveerd op Suvarnabhumi. Bangkok Post drukte een aardige foto af, waarop te zien is hoe een toerist (misschien wel die 21 miljoenste) wordt begroet door poppen van het Joe Louis poppentheater. Dit poppentheater was van 2002 tot 2010 gevestigd in de Suan Lum Night Bazaar. Volgens CNN Travel zou in juni 2012 een nieuw theater opengaan in Asiatique. Elke pop wordt bediend door drie spelers.
– Zo’n 500 personen, gelokt door goedkope tickets die werden aangeboden door Thai Regional Airlines (TRA), zijn van een koude kermis thuisgekomen, want er gaat geen enkel vliegtuig de lucht in. De maatschappij heeft nog geen vergunning van de Civil Aviation Department (CAD).
TRA moet volgende week op het matje komen bij het Office of the Consumer Protection Board en het Civil Aviation Department om uit te leggen hoe ze de 500 gedupeerden tegemoet denkt te komen. TRA meldt op haar website dat haar diensten ‘tijdelijk niet beschikbaar’ zijn tussen 25 december en 31 maart, maar op 1 april zouden de eerste vliegtuigen richting Chiang Mai, Phuket en Khon Kaen vertrekken.
Volgens een bron bij de CAD is TRA veel te vroeg begonnen tickets te verkopen. TRA vroeg in september een vergunning aan en begon al in oktober 5.000 vluchten naar Chiang Mai en Phuket voor 1.000 baht per ticket (enkele reis) te verkopen. De maatschappij negeerde waarschuwingen om pas tickets te gaan verkopen, wanneer de vergunning binnen is.
In januari 2011 kreeg TRA een air taxi-vergunning voor twee Piper PA-31-350 Navajo Chieftains, die plaats bieden aan 8 tot 10 passagiers. De lijnvluchten gaan gevlogen worden met twee Airbus 320 leasetoestellen.
– Niet 1,2 miljoen, zoals eerder geschat, maar vermoedelijk 1,3 miljoen auto’s wordt de eindstand van het regeringsprogramma voor kopers van een eerste auto, denkt de Belastingdienst. Dat gaat de overheid de lieve duit van 91 miljard baht kosten aan terug te betalen belasting. Op 31 december eindigt het programma, dat regeringspartij Pheu Thai al tijdens haar verkiezingscampagne aankondigde. Aanvankelijk werd gerekend op 500.000 voertuigen en een bedrag van 30 miljard baht.
– De verliezen op alle subsidieregelingen voor gewassen, zoals rijst, cassave en maïs, zullen de komende 7 jaar geen grote gevolgen hebben voor de hoogte van de staatsschuld, verwacht het Public Debt Management Office (PDMO). Volgens critici moet de overheid jaarlijks 400 miljard baht lenen met grote gevolgen voor de staatsschuld, maar het ministerie van Financiën komt voor het afgelopen seizoen op een bedrag van 70 miljard baht, hoofdzakelijk voor rijst.
PDMO directeur-generaal Chularat Sutheethorn zegt dat de staatsschuld de 50 procent van het bruto binnenlands product (bbp) niet te boven zal gaan, wanneer de verliezen gemiddeld 100 miljard baht per jaar bedragen. Het ministerie hanteert een bovengrens van 60 procent. Het PDMO voorspelt dat de staatsschuld in 2016 het hoogst is met 49,9 procent van het bbp en daarna zakt naar 46,1 procent in 2019.
De stijging naar bijna 50 procent wordt voornamelijk veroorzaakt door uitgaven aan infrastructurele werken, waarvoor de regering 2 biljoen baht wil lenen, en uitgaven aan watermanagementprojecten, waarvoor 350 miljard baht is geleend.
In het afgelopen rijstseizoen heeft de overheid 350 miljard baht gebruikt om rijst van boeren te kopen en voor het seizoen, dat in oktober is begonnen, rekent de regering op een bedrag van 400 miljard baht. Daarvan zou 265 miljard baht moeten komen uit rijstverkopen door het ministerie van Handel en de rest moet met overheidsgarantie geleend worden door de Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives, die het hypotheeksysteem voor rijst voorfinanciert.
Thans bedraagt de staatsschuld 4,82 biljoen baht oftewel 43,3 procent van het bbp.
De Wereldbank waarschuwde onlangs voor de stijgende staatsschuld van Thailand. De bank verwacht dat die dit jaar oploopt tot 45 procent en volgend jaar tot 50 procent van het bruto binnenlands product. Thailand zou er beter aan doen de gelden die nu naar stimuleringsprogramma’s gaan, zoals het hypotheeksysteem voor rijst, aan sociale programma’s te besteden (Zie Nieuws uit Thailand van 20 december).
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Betreffende de berichtgeving over het verontrustend aantal verkeersdoden in deze dagen.
Normaliter zou je ervan uitgaan dat deze dwazen (moordenaars is eigenlijk dichter bij de waarheid) die deze ongevallen veroorzaken een zéér zware straf wacht, tevens financieel.
Echter weet ik van zeer nabij van een zulk triestig voorval 12 jaar geleden inmiddels. Het gebeurde in Surat Thani.
Wat gebeurde er, wel, een dronken dwaas knalde op een verkeerswissel met zijn pickup tegen een andere auto aan. Resultaat, 2 jonge mensen lieten er het leven in de aangereden auto.
De dwaas die de pickup bestuurde kwam er met nauwelijks een schram vanaf, wat veelal voorkomt. Hij werd tevens dronken bevonden.
Na al die jaren is de zaak nog steeds “hangende” bij diverse “rechtbanken”… nog steeds geen uitspraak, laat staan enige schadevergoeding voor de nabestaanden van de slechtoffers.
De slachtoffers waren 2 jonge mannnen van vooraan de 20, welke dra zouden afstuderen als ingenieurs.
De dader was een begoede plantage eigenaar. Er is zogezegd beslag gelegd op een deel van zijn bezittingen, maar hij loopt steeds vrij rond en verder gebeurt er helemaal niets…
Zelfs de advocaten van de slachtoffers vangen bot bij navragen van de stand van zaken op de rechtbank. Alles blijf gehuld in een eeuwig stilzwijgen…
Waar is de meest elementaire gerechtigheid in Thailand???
Ook deze reactie gaat over het ‘verontrustend aantal verkeersdoden in deze dagen’.
In Thailand vallen ongeveer 12.000 verkeersdoden per jaar, zie https://www.thailandblog.nl/vervoer-verkeer/verkeersdoden/
Dat is ongeveer 33 per dag. Als het gemiddelde na 2 van de 7 ‘dangerous days’ 35.5 bedraagt, is er eigenlijk niets bijzonders aan de hand.
Begrijp mij goed, alle aandacht voor verkeersveiligheid is welkom, maar ga niet zoals de Bangkok Post spreken over ‘7 dangerous days’ als het er in werkelijkheid 365 zijn.
Dat is zéér prachtig verwoord.
Tevens heb ik de indruk dat u zéér goed bent ingelicht en over degelijk cijfermateriaal beschikt.
In 1972 had Nederland met 13 miljoen inwoners ruim 3000 verkeersdoden per jaar. Dat is 230 doden per miljoen inwoners per jaar.
Thailand heeft nu 66 miljoen inwoners en 12000 verkeersdoden per jaar. Dat is 182 doden per miljoen inwoners per jaar.
Nederland was in 1972 dus gevaarlijker dan Thailand nu. En toch stapte iedereen hier vrolijk in de auto.
Een groot deel van de huidige gevaren in Thailand kunnen worden verklaard door de wijze van vervoer (relatief veel meer motorfietsen), de wat achterlopende infrastructuur, de technische staat van de (vracht)vervoermiddelen met de daaruit voortvloeiende grote snelheidsverschillen, de beperkte kwaliteit van de rijopleiding en ga zo maar door.
Het is simpelweg niet juist dat iedereen daar maar als een dwaas rondrijdt. En agressief rijgedrag kom je naar mijn bescheiden mening in Nederland minstens net zo veel tegen.
Dat er alles bij elkaar nog een hoop leed te voorkomen valt staat natuurlijk buiten kijf.
Inderdaad herken ik je reactie dat niet iedereen daar als een dwaas rondtoert, dat is evident.
Maar een groot deel dwazen is al voldoende om voor véél ellende te zorgen.
Dat gekoppeld aan het feit dat Thais lak hebben aan verkeersregels. Je moet maar eens een zebrapad proberen over te steken in Bangkok…
Slechts een klein percentage van de motorfietsers draag een helm en laat ons het niet hebben over hun rijgedrag…
En dat er tevens dwazen en agressievelingen rondrijden in westerse landen ook dat is juist.
Maar daar lopen ze (gelukkig maar) regelmatig tegen de lamp daar er nogal wat (ernstige) verkeerscontroles geschieden, zeker in de periode rond de jaarwisseling.
In Thailand lijkt het erop dat er geen politiekorps bestaat (toch niet in het straatbeeld), om nog van ernstige wegcontroles te zwijgen.
Beste Frans
Beetje vreemd dat je er cijfers bij haalt uit 1972.
En daar mee de indruk wekt dat het in het verkeer veiliger is in Thailand dan in NL.
Het aantal inwoners is inmiddels 16.730.632 Het aantal verkeers doden per jaar 661
Dat is zo ongeveer 40 per miljoen.
In Thailand zeg jij 182 per miljoen. Dat scheelt wel een slok op een borrel zou ik zegen
Ik stap net als Fred hierboven zegt vrolijk in de auto. als ik in Thailand ben stap ik ook vrolijk in de auto. Maar pas wel goed op . Als mijn vrouw rijd die al 25 jaar haar NL rijbewijs heeft en nog steeds keurig volgens het NL boekje rijd. Dan zit ik hem regelmatig goed te knijpen.
Een beetje kromme vergelijking, fransamsterdam, 1972 is 40 jaar geleden en een topjaar met het aantal verkeersslachtoffers. Het gemiddelde van de laatste 2 jaar in Nederland is 650 per jaar, wel een verschil en dat met meer inwoners in Holland.
Nederland streeft ernaar om dat aantal terug te brengen naar 500, m.a.w. ze doen wat aan de veiligheid
In Thailand zie je niets in het gemiddelde aantal verkeersslachoffers veranderen omdat daar ten eerste niets aan gedaan wordt en ten tweede, als er maatregelen worden genomen, geen enkele Thai zich daaraan houdt.
Al met al is Nederland echt niet gevaarlijker zoals jij becijfert en ik stap hier nog steeds net zo vrolijk in mijn auto al moet je hier wel iets beter opletten met de brommers die je links en rechts, al dan niet met een slok op, passeren.
Hoe zou het in 2555 zijn in Nederland;)
Geachte Redactie
Heb ik iets misdaan dat ik niet meer reageren kan
Ook mijn naam en Email adres steeds in moet voeren
En vervolgens verdwijnt mijn reactie.
Of legt het aan mijn computer??
Dick: Dat is een technisch probleem, waar hard aan gewerkt wordt.
Wij krijgen momenteel veel e-mailtjes van lezers die zich af vragen waarom ze iedere keer hun naam en emailadres opnieuw moeten invoeren. Soms blijkt een reactie verdwijnen of krijgt men een boodschap dat ze te snel reageren. Het ligt niet aan jouw computer, probleem zit bij ons, wordt aan gewerkt.
@ Fransamsterdam, Fred CNX, Kees 1 e.a.
Wat de zeven ‘gevaarlijke dagen’ gevaarlijk maakt is dat in een korte tijd een groot aantal ongevallen plaatsvindt en dat voornamelijk motorfietsers het slachtoffer zijn. Een gemiddelde per dag, zoals Frans uitrekent, zegt dan ook weinig. Je kunt beter naar de mediaan kijken, maar het voert te ver om dat hier uit te werken.
Als je de vergelijking Nederland-Thailand wil maken, moet je het aantal verkeersslachtoffers niet relateren aan het aantal inwoners (van Nederland en Thailand) maar aan het aantal afgelegde reiziger/kilometers en/of het aantal voertuigen. Maar die gegevens zullen moeilijk of niet te vinden zijn.
Beste Dick
Het enige wat ik doe is reageren op Frans die cijfers hanteert uit 1972 NL
Tegen cijfers uit Thailand van het heden.
Als je het tot op de bodem uitzoekt zal je best wel het aantal doden in Thailand wat naar beneden kunnen stellen. Maar dat je in de buurt komt van het aantal doden in NL dat gaat je niet lukken. Ik zit hier helemaal Thailand niet af te zeiken er zijn nog genoeg landen hier in Europa waar het net zo is of slechter.
Ik ben 23 jaar internationaal chauffeur geweest en ook veel in de oost blok landen gereden
wat toen der tijd wel een beetje vergelijk baar was met Thailand.
Als ik zelf een auto bestuur in Thailand heb ik vaak de grootste lol als ik ze zo zie rommelen
Maar ik ben ook wel eens behoorlijk zenuwachtig als ik midden in zo een mieren hoop z
En Fred fietspaden goede wegen flits palen bij stoplichten flits palen op de snel wegen helm controle bromfiets rollenbanken Alcohol controle. Dat zijn dingen die niet uit de lucht komen vallen. Dat kost een hoop geld dat is investeren in veiligheid
En een bekeuring krijgen als je er 1 verdient is nooit leuk. Maar er 1 krijgen terwijl je niets verkeert gedaan heb. Waarom zal je je dan aan de regels houden. die bekeuring krijg je toch wel. Ik denk een beetje de Thai mentaliteit
Ps Dick neem me niet kwalijk het was maar een vraag
Dick, ik ben het met je eens dat in feite iedere vergelijking met Nederland mank gaat, kwaliteit wegen, fietspaden, geen brommers op de rijksweg etc. etc. , het valt gewoonweg niet te vergelijken…ook niet met 1972;)