Nieuws uit Thailand – 3 december 2013
Het had een feestelijk ritje moeten worden, maar het werd een farce. Gisteravond werd het gerepareerde deel van de spoorlijn tussen het station Sila At (Uttaradit) en Chiang Mai officieel in gebruik genomen, een dag nadat het tracé was open gegaan na reparatiewerkzaamheden van 75 dagen.
In de trein zat de gouverneur van de State Railway of Thailand (SRT) en die zou wel eens laten zien wat voor fantastisch werk was verricht. Maar de trein, de Nakhon Ping express, ontspoorde kort na het verlaten van het station Lamphun. Alsof de duivel ermee speelde: de gouverneur en zijn staf bevonden zich in de laatste wagon die uit de rails sprong. En eind november was het nog goed gegaan, toen ze testritjes maakten.
Alhoewel de gouverneur eerder had beloofd, ontslag te zullen nemen wanneer op de Northern Line opnieuw treinen zouden ontsporen, kwam hij gisteren op die belofte terug. De ontsporing was te wijten aan een ‘menselijke fout’ en had niets te maken met de werkzaamheden. ‘Het was de schuld van de stationschef van Lamphun, die een wissel te snel had omgezet.’ Die meneer mag zijn zonde overdenken, want hij is overgeplaatst.
Na de ontsporing werd de trein naar een zijspoor gedirigeerd, zodat een andere trein uit Chiang Mai die noodgedwongen moest wachten, kon doorrijden. Of het hoge gezelschap per trein is teruggekeerd naar Bangkok, vermeldt het bericht niet.
Aanvullend actienieuws
– De vrijwilligers in het veldhospitaal, dat is ingericht bij de Royal Turf Club, heeft geconstateerd dat de verwondingen door traangas maandag ernstiger waren dan op zondag. De slachtoffers hadden gisteren ook ademhalingsmoeilijkheden, ze hadden last van duizeligheid, moesten overgeven en hoesten. De vrijwilligers vermoeden dat een zwaarder soort traangas is gebruikt.
Er zijn ook vraagtekens over het water waarmee demonstranten worden nat gespoten. Zijn er chemicaliën aan toegevoegd, vragen demonstranten zich af, want het water heeft een paarse kleur. Een fotograaf van Bangkok Post, die een douche had gekregen, had brandwonden op zijn armen, die zich ontwikkelden tot blaren. Een arts wist niet of dit door chemicaliën kwam.
Uit een test van het water is volgens de vrijwilligers gebleken dat het water een zuurgraad van pH14 heeft, hetgeen zou kunnen wijzen op de toevoeging van zwavelzuur. Ze hebben onafhankelijke organisaties en het Medical Science Department gevraagd nader onderzoek te doen.
Volgens het Centre for the Administration of Peace and Order, dat de leiding over de politieoperaties heeft, voldoet het traangas aan internationale regels. De brandwonden zouden van tijdelijke aard zijn. Aan het water zou paarse tinctuur zijn toegevoegd om demonstranten te kunnen identificeren.
– Het veldhospitaal bij de Royal Turf Club in Nang Loeng wordt bemand door dertig vrijwillige artsen en verpleegsters. Er worden ook maskers en zwembrillen uitgedeeld als bescherming tegen traangas. Het traangas wordt behandeld met kruidenwater, gemaakt van rang cheud (laurel clock vine) en ya-nang bladeren (Tiliacora triandra).
Voor zondag kwamen voornamelijk oudere demonstranten, die met uitputtingsverschijnselen kampten, naar de tent. Ze kregen zout injecties. Sinds zondag komen voornamelijk jongeren.
– De twee roodhemden, die zaterdagnacht bij gevechten in Ramkhamhaeng om het leven kwamen, namen ook al deel aan de protesten in 2010. Een werkte bij de gemeente Bangkok en woonde in Lat Phrao. Zijn echtgenote heeft gisteren zijn lichaam opgehaald bij het Police Forensic Department om te worden gecremeerd in Ratchaburi. Het echtpaar heeft één dochter die een universitaire studie volgt.
De ander was in gezelschap van zijn ouders naar het Rajamangala stadion gereisd, waar het UDD (roodhemden) een rally hield. Volgens zijn moeder was hij actief in de roodhemdbeweging. De man was kostwinner voor zijn ouders en een 10 jaar oude broer. Hij stierf in het ziekenhuis nadat hartmassage geen effect had gehad. De ouders kregen een rekening van 50.000 baht.
– De rectoren van twaalf universiteiten doen een oproep het Huis van Afgevaardigden te ontbinden en ‘middelen’ in te stellen die de bevolking de gelegenheid geven haar zegje te doen over hervorming van het land.
Thammasat rector Somkid Lertpaitoon denkt aan een ‘acceptabele’ interim-regering en de vorming van een neutrale raad uit alle sectoren, die aan hervormingen op alle gebieden werkt. De regering kan volgens hem ervan afzien om demissionair door te regeren en zou de weg moeten vrijmaken voor een interim-regering. ‘Als we het zo doen, kunnen we een premier met het kaliber hebben om het land door de problemen te leiden.’
Politicoloog Sukhum Naulsakul vindt dat de regering met meer oplossingen moet komen om de impasse te doorbreken. Hij ziet weinig heil in het voorstel van actieleider Suthep Thaugsuban om een ‘Volksraad’ in te stellen. Dat voorstel mist details, is ongrijpbaar en vermoedelijk onmogelijk. Een referendum over de noodzaak de grondwet te wijzigen acht hij wel mogelijk. ‘Dan wordt de echte stem van het volk gehoord.’ Ontbinding van het Huis lost volgens hem niet alle problemen op, maar kan de spanningen verminderen.
De National Human Rights Commission is bevreesd dat de situatie uitmondt in toenemend geweld. Ze vraagt de demonstranten af te zien van geweld en de politie om mensen te beschermen en de orde te handhaven.
– Minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken) vraagt de buitenlandse gemeenschap, inclusief de VN, om steun voor de democratie in Thailand. Hij deed die oproep gisteren tijdens een briefing van diplomaten. Surapong hoopt dat het buitenland zijn standpunt over de Thaise democratie bekend maakt.
De minister zei dat de regering vastbesloten is om de situatie vreedzaam op te lossen. Volgens hem heeft het leger van de coup in 2006 geleerd dat de internationale gemeenschap een coup niet accepteert. Enkele landen, zoals Zwitserland, China, Engeland en de VS hebben al aangeboden te bemiddelen.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Ingezonden mededeling
Op zoek naar een leuk cadeau voor sinterklaas of kerstmis? Koop Het Beste van Thailandblog. Een boekje van 118 pagina’s met boeiende verhalen en prikkelende columns van achttien bloggers, een pittige quiz, handige tips voor toeristen en foto’s. Bestel nu.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand23 december 2024De redactie wenst alle lezers fijne feestdagen!
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
“de gouverneur en zijn staf bevonden zich in het laatste treinstel dat uit de rails sprong.”
Dat moet niet treinstel (zoals de naam al zegt gaat dat om een stel wagons) maar wagon of rijtuig zijn, een treinstel bestaat uit meerdere wagons: een vaste combinatie van bijvoorbeeld het uiteinde van de trein (met cabine voor de machinist), eventuele verdere rijtuigen en dan het andere uiteinde van de trein). Een trein kan dan weer uit 1 of meer treinstellen bestaan. In Nederland zie je ook weleens dat bijvoorbeeld op een statuin wordt medegedeeld dat de trein in twee stukken wordt ontkoppelt het voorste treinstel naar plaats A gaat en het achterste naar B.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treinstel
1ste foto een trein met 2 treinstellen van elk 3 rijtuigen:
http://manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/koploper_ICM_1_pagina_3.htm
Beetje vreemd verhaal trouwens, hoe kort na vertrek liep de trein uit de rails? Als de wissel is overgezet toen de trein er nog overheen reed zou je eerder denken dat de boel zou gaan scharen ( deel van de wagons gaat een andere richting op zoals het paralelspoor en daarna wordt het helemaal feest…).
@ Rob V Tekst is aangepast. Bedankt voor de vingerwijzing. Of de wissel de boosdoener is, meld ik op gezag van de SRT-gouverneur, dus voor wat het waard is. Misschien was het baanvak toch niet goed gerepareerd, maar dat zal hij nooit toegeven. Om zijn eigen hachie te redden, mag Barbertje hangen.
Nu beperkt mijn kennis van treinen zich tot modeltreintjes en wat algemene spoorkennis, een deskundige werkzaam bij het spoor zal vast meer weten, maar als ik zo het bericht lees lijkt mij de kans best aannemelijk dat ze een zondebok hebben gekozen.
– Als het achterste deel van de trein de verkeerde aftakking opgereden was dan had de heleboel geschaard en was schade veel groter geweest. Of de wagons hadden haaks over de sporen heen gehangen als enkel spoor vertakte in dubbel spoor en een deel op het linker en een deel op de rechter rails reden (en een wagon dus diagonaal tussen de twee sporen hangt).
– Als de trein bij een invoegend spoor kwam van dubbel naar enkel spoor. Het bewegende deel van de wissel (de tongen) horen dan ook in de goede richting te staan. Anders duwt de trein de tong open (open rijden van een wissel) en kan de wissel beschadigd raken en kan de trein ontsporen. Maar de kans hierop lijkt mij niet zo groot. Even googlen brengt mij dit over het Nederlandse spoor: “…het openrijden (en daarmee mogelijk beschadigen) van een wissel (2007-2011: 107 maal beschadiging) of het ontsporen (2007-2011: drie maal zonder botsing).”
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoptonend_sein en http://nl.wikipedia.org/wiki/Wissel_(spoorweg)
Nu staat hier niet hoe vaak een wissel is open gereden, maar zelfs als bij elke openrijding er een beschadiging was dan zou er nog grofweg een kans van 2 op 100 zijn (107 beschadigingen, 3 ontsporingen).
Helaas zegt het bericht niet in welke richting de trein over de wissel ging, hoever van de wissel de ontsporing plaats vond etc. Het zou mij niet verbazen als men wel het spoor maar niet de wissel heeft verlegd (veel meer gedoe dus ” mai pen rai, dat komt een andere keer wel” ), de rails gewoon niet goed terug gelegd is en dan is er nog de factor van de technische staat van de trein zelf… Zonder details valt het dus niet te zeggen of de bewuste medewerker de wissel heeft overgezet terwijl de trein er overheen reed en of dit de oorzaak van de ontsporing is. Maarja, er is een schuldige aangewezen dus het probleem is opgelost… Anders hangt er vast nog ergens een schilderij of foto van een treinongeluk die daardoor de treinen nog steeds doet ontsporen… TIT.
PH-waarde van 14 is basisch en NIET zuur
Ik heb het volgens mij toch goed gelezen. Inderdaad wordt er melding gemaakt van een treinstel en wagon……….alleen ……treinstel is het begin van aangevoerde foto’s .
Als Rob.V alles goed gelezen had,,,,dan kan hij ook beamen, dat er inderdaad wagon staat in plaats van
treinstel.
Leo
Het verzoek van minister Surapong aan de buitenlandse gemeenschap om de regering te steunen in haar democratisch functioneren is hypocriet. Daarvoor zijn volgens mij twee redenen:
1. in allerlei voorkomende gevallen waarin sprake is onvoldoende kennis, mankracht of materieel in Thailand vraagt deze Thai regering geen hulp van buiten of veel te laat. (bv. hulp bij de overstromingen in 2013 en zeker in 2011)
2. Niet zo lang geleden heeft Yingluck de aftrap gegeven voor een forum voor verzoening. Grote namen van buiten (bv. Tony Blair) werd gevraagd naar Bangkok te komen en hun licht te laten schijnen over hoe deze verzoening aan te pakken. Sinds deze aftrapmiddag is er niets meer van het forum vernomen en zeker geen (naar de Thai context vertaalde, internationaal erkende) ideen om partijen met elkaar te verzoenen.
Verzoening heeft absoluut niet de prioriteit van de regering Yingluck, een amnestiewet wel.
En ik dacht dat ik Tony Blair had horen zeggen dat je zeker geen zaken door moest drukken in pogingen tot verzoening. (bv. de nederzettingen-politiek van de Israelische regering)