De Anti-Corruption Organisation of Thailand (ACT) is bang dat de geplande investeringen van 2 biljoen baht in infrastructuur niet door onafhankelijke waarnemers worden gecontroleerd.

Minister Chadchat Sittipunt (Transport) heeft een voorstel geformuleerd, waarin de ACT geen inbreng heeft gehad. Vorige week heeft de ACT protestbrieven gestuurd naar drie ministers, waaronder Chadchat.

Het voorstel waaraan Chadchat met een commissie heeft gewerkt, voorziet in de aanstelling van externe waarnemers om de aanbesteding van projecten van de overheid, zoals de infrastructuurprojecten en waterwerken (van 350 miljard baht), te controleren. De ACT wijst erop dat de regering selectief bij de keuze van de waarnemers kan zijn. Het ontwerp-voorstel ligt nu bij de Raad van State. Daarna gaat het naar het kabinet.

De regeling zet de deur open voor zogeheten ‘integrity pacts’. Aannemers die werken uitvoeren, zullen verplicht worden zo’n pact te ondertekenen, waarin ze toezeggen dat alle fasen van de werkzaamheden gecontroleerd mogen worden.

Chadchat zegt dat als eerste de aanschaf van 3.183 (aardgas) bussen voor het openbaarvervoerbedrijf van Bangkok onder de regeling kan vallen. Het kabinet heeft de aanschaf in april goedgekeurd.

– Nog meer nieuws over de infrastructuurlening van 2 biljoen baht (waarover het parlement in augustus een besluit neemt). Tijdens een seminar gisteren, georganiseerd door de Thai Journalists Association, zei Sumeth Ongkittikul, verbonden aan het Thailand Development Research Institute, dat voor diverse projecten, zoals de hogesnelheidslijnen, nog milieu-effectrapportages en haalbaarheidsstudies moeten worden gedaan. Hij acht het onwaarschijnlijk dat de hogesnelheidslijnen en de verdubbeling van vijf spoorlijnen binnen zeven jaar klaar zijn, de periode die de regering daarvoor heeft uitgetrokken.

Vice-rector Anusorn Tamajai van de Rangsit universiteit denkt dat de hogesnelheidslijnen niet levensvatbaar zijn. De meeste Thais zullen de hoge tarieven niet kunnen betalen.

Pariya Khampeerayot, hoofd verkoop van Siemens AG Thailand, is wel een voorstander van de aanleg, omdat de transportkosten erdoor zullen verminderen. ‘Ik twijfel niet aan de financiële haalbaarheid van het project, maar ik maak me zorgen of het de steun van alle partijen krijgt.’

Ook de directeur van DHL Express steunt de voorgestelde transportprojecten. ‘Ze zijn nodig voor de verbindingen binnen de regio. Maar de mogelijkheden en groei die deze projecten genereren, moeten wel duidelijk omschreven en gekwantificeerd worden. Als dat niet gebeurt, zullen ze niet gemakkelijk worden goedgekeurd, gegeven hun enorme kosten.’

– Het is pas een tweede, maar het geeft wel te denken. Een 64-jarige monnik van Wat Bang Bua in Bang Khen (Bangkok) is uit de monniksorde gestoten en zaterdag in Phayao gearresteerd op verdenking van de verkrachting van een 14-jarig meisje. Tegen hem was op 21 juni een arrestatiebevel uitgevaardigd.

De monnik vluchtte naar het Noorden, nadat hij zich vergrepen had aan het meisje. Zij is twee keer in april en mei verkracht, hetgeen de monnik heeft toegegeven. Hij heeft verklaard toen dronken te zijn geweest. Het meisje was naar de tempel gekomen om voedsel in ontvangst te nemen. Omdat ze bang was zwanger te zijn, biechtte ze de verkrachting op aan haar moeder, die de hulp van de Pavena stichting inriep.

De eerste bekend geworden verkrachting door een monnik is die van ‘jet-set’ monnik Wirapol. Hij bezwangerde een eveneens 14-jarig meisje. Het kind is inmiddels 11 jaar. Naar verluidt houdt hij zich schuil in de VS.

Het National Office of Buddhism gaat een klacht wegens verduistering tegen hem indienen. Die heeft betrekking op de oproepen van de monnik om donaties voor de bouw van een replica van de Emerald Buddha in zijn bosklooster in Kanthararom (Si Sa Ket). De donaties gingen regelrecht naar drie bankrekeningen van Wirapol. Het smaragd dat voor de replica is gebruikt, was nep, alhoewel hij claimde dat het bonafide was en uit India kwam.

Behalve van verkrachting en verduistering wordt Wirapol beschuldigd van belastingontduiking, drugsgebruik, doodslag en allerlei loze beweringen.

– Alsof Thailand zich al niet diep in de schulden steekt met het hypotheeksysteem voor rijst, de investering van 2 biljoen baht voor infrastructurele werken om maar eens twee geldverslindende zaken te noemen, maar nu heeft de luchtmacht van premier Yingluck en de minister van Defensie opdracht gekregen vier vliegtuigen aan te schaffen voor het vervoer van koninklijke hoogheden en VIP’s. Eén toestel wordt volgens een bron bij de luchtmacht mogelijk gereserveerd voor de premier haarzelf, naar het voorbeeld van Air Force One van de Amerikaanse president.

– Een 30 meter lange sectie van Thailand’s langste houten brug in Sangkhla Buri (Kanchanaburi) is ingestort. De brug, die bij toeristen bekend staat als Saphan Mon, bleek niet bestand tegen de sterke stroming van de rivier na dagen van zware regenval. De brug meet 850 meter en verbindt de stad Sangkhla Buri met een Mon dorp. Het is ’s werelds tweede langste houten brug. De langste ligt in Myanmar.

– Het Mae Ramphung strand is niet verontreinigd met olie en het stinkt er ook niet meer naar olie, zoals zaterdag. Dus dat geeft de burger moed dat de olielekkage die zaterdagochtend ontstond, geen rampzalige gevolgen heeft. Volgens PTT Global Chemical Plc en de marine is de olievlek ingekapseld en vormt ze geen gevaar voor het zeemilieu.

De lekkage ontstond toen olie werd overgepompt van een tanker naar de vaste wal van Rayong. Zo’n 50.000 liter ontsnapte, alvorens het lek werd ontdekt en de verbinding werd afgesloten. Volgens  de marine was de vlek gisteren geslonken tot 500 meter bij 1 kilometer (volgens de directeur van industrieterrein Map Ta Phut 500 vierkante meter) en was de resterende olielaag dun. Er worden oplosmiddelen over gespoten, een operatie die gisteren geëindigd zou zijn.

Vissers in het gebied en touroperators hebben een schadevergoeding van PTT geëist voor gederfde inkomsten en schade aan het milieu.De president van een vereniging van kleine vissers spreekt over een bedreiging van de visserij en het toerisme, omdat het bedrijf alleen maar chemicaliën heeft gebruikt om de olie te laten zinken. ‘Die heeft op de lange termijn schadelijke gevolgen voor het milieu.’

– Tachtig gedetineerden in het Women’s Correctional Institution for Drugs Addicts (zeg maar vrouwengevangenis) nemen deel aan een rehabilitatieprogramma, waarin ze leren met geld om te gaan en ze een beroepstraining krijgen. In het artikel vertelt Noi dat ze de 60 baht die ze per maand met werken in de gevangenis verdient, plus het geld dat ze van haar moeder krijgt, spaart om met het gespaarde geld een eethuisje te beginnen wanneer ze vrijkomt. Een ander droomt over een bakkerij. De gedetineerden krijgen les in marketing en boekhouden van experts van het Kenan Institute Asia en de Citibank.

– Oud-premier Thaksin haalt zijn schouders op over een YouTube-video met een doodsbedreiging. In de video, getiteld ‘Al-Qaeda video against former Thailand Prime Minister’, zeggen drie in Arabische kleren gestoken mannen dat ze wraak zullen nemen voor de moslims die Thaksin in 2004 heeft gedood in het Zuiden, andere andere in Tak Bai. De videohosting verwijderde de video zaterdag, maar uren later dook hij weer op.

Paradorn Pattanatabutr, secretaris-generaal van de National Security Council, vindt het opvallend dat de video een dag na Thaksins’verjaardag werd verspreid en dat de mannen in de video nieuwe kleren dragen, wat niet gebruikelijk is bij Al-Queada leden. Bovendien heeft AQ zich nooit bemoeid met de problemen in het Zuiden. Hij denkt dat de video tot doel had de vredesdialoog tussen Thailand en verzetsgroep BRN te frustreren.

Update: Op de website van Bangkok Post noemt Paradorn de video ‘namaak’. Hij verdenkt de wittemaskers ervan hem gemaakt te hebben. Het bericht in de krant laat dit onvermeld.

– Er heeft inderdaad op 20 juli een explosie plaatsgevonden bij een staalfabriek, waarbij één werknemer om het leven is gekomen en een ander gewond. Dit heeft het hoofd van industrieterrein Map Ta Phut (Rayong) bevestigd, nadat dorpelingen hem hadden verteld een explosie te hebben gehoord. De fabriek had nagelaten hem te informeren.

Het slachtoffer was de eigenaar van een onderhoudsbedrijf. Tijdens het onderhoudswerk ging er iets mis. De fabriek heeft het werk voor 30 dagen moeten stilleggen voor nader onderzoek.

– Thailand kent al het programma One Tambon One Product (OTOP, specialisatie op één product per dorp) en nu stelt het Department of Water Resources het programma ‘One Tambon One Million Cubic Metre Water‘ voor in dorpen in het Noordoosten die met watergebrek kampen. Minister Vichet Kasemthongsri wil het project zelfs over het hele land uitrollen.

Volgens afdelingshoofd Nitat Poovatanakul is het vrijwel onmogelijk om in het land nog (grote) waterreservoirs aan te leggen als gevolg van oppositie door bewoners. De Isan, het Noordoosten van Thailand, leent zich niet voor de bouw van dammen en het onttrekken van water uit de Mekong stuit op bezwaren van buurlanden.

‘De beste oplossing is om in elk dorp een klein reservoir aan te leggen om water tijdens het droge seizoen te bewaren. We streven ernaar dat in elk dorp minstens 1 miljoen kubieke meter water wordt opgeslagen.’ Gemakkelijk zal het niet zijn, moet hij toegeven, want de plaatselijke autoriteiten zullen een geschikte lokatie moeten vinden. Naar verwachting kost de aanleg van een reservoir 10 miljoen baht.

Varia

– Gelezen bij Voranai Vanijaka, die wekelijks op zondag een column heeft in Bangkok Post.

  • Het Laem Chabang havenproject werd in 1961 gelanceerd, het was in 1991 klaar.
  • Suvarnabhumi: 1960-2006.
  • Op 16 maart 1993 keurde het kabinet een dubbelspoor project goed; 13 procent daarvan is aangelegd.
  • Op 30 augustus 1994 had het kabinet het lumineuze idee voor een hogesnelheidslijn Bangkok-Nong Ngu Hao-Rayong; 19 jaar later is er niets gebeurd.
  • Op 22 april 1997 keurde het kabinet een project goed met vijf snelwegen; 14 jaar later is daarvan 20 procent gerealiseerd.
  • Op 7 september 2004 keurde het kabinet een project goed, bestaande uit zeven MRT-lijnen (metro). Daarvan is 27 procent gerealiseerd.
  • Ten slotte is er nog één project dat het aardig heeft gedaan: een vierbaans snelweg waarvan na 17 jaar 78 procent klaar is.

– Gisteren vierde kroonprins Maha Vajiralongkorn zijn 61e verjaardag (zondag schreef de krant 59 jaar). Bangkok Post trok zondag een volle pagina uit om te vertellen waar de prins zich zoal mee bezighoudt. HRH (His Royal Highness) wordt aangeduid als ‘The people’s prince’, een term die mij sterk doet denken aan prinses Diana die zichzelf ‘The people’s princess’ noemde, toen ze zwaar onder vuur lag.

Na zijn lagere en middelbare school studeerde de kroonprins in Engeland (wat vermeldt de krant niet) en Australië. Daarna volgde hij het Royal Military College, waar hij in 1975 afstudeerde. De kroonprins is gediplomeerd fighter jet piloot en commercieel piloot. Dat betekent dat hij een Boeing 737-400 mag vliegen.

De krant schrijft dat hij gek is op klassieke auto’s, waarvan hij er een aanzienlijk aantal in zijn garage heeft staan. Net als zijn vader bespeelt hij een instrument (welk vermeldt de krant niet), maar hij luistert liever naar muziek. Over de rol van de monarchie zegt hij: ‘Ze houdt het land bij elkaar. De monarchie zorgt voor iets waaruit de mensen inspiratie kunnen putten en aanmoediging aan kunnen ontlenen.’

In 1977 werd de Foundation for the Crown Prince Hospitals opgericht als cadeau aan de kroonprins. De stichting, die financieel gevoed wordt door bedrijven en donaties van de bevolking, heeft inmiddels 21 ziekenhuizen gebouwd, voornamelijk in afgelegen gebieden.

www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

6 reacties op “Nieuws uit Thailand – 29 juli 2013”

  1. Khun Peter zegt op

    Uit het Nieuws: De luchtmacht heeft van premier Yingluck en de minister van Defensie opdracht gekregen vier vliegtuigen aan te schaffen voor het vervoer van koninklijke hoogheden en VIP’s. Eén toestel wordt volgens een bron bij de luchtmacht mogelijk gereserveerd voor de premier haarzelf, naar het voorbeeld van Air Force One van de Amerikaanse president.

    Yingluck besteedt de Thaise belastingcenten nuttig. Misschien een vliegtuigje minder en wat geld besteden aan verplichte zwemlessen voor kinderen. Nu verdrinken er 3 per dag in Thailand.

    • GerrieQ8 zegt op

      Sorry, weet niet of ik er goed aan gedaan heb. Heb namelijk een duimpje gegeven aan dit artikel. Gewoon omdat het snel op het blog kwam en niet omdat ik het de inhoud eens was. Misschien dat de vlucht van de parlementariërs naar Hong Kong, om te gaan feesten met TS en ze zelf moesten betalen, wat aan de hoge kant was. En als je dan toch samen reist, dan kun je tot dit soort conclusies komen.

  2. willem zegt op

    Thai-news[29-7]:
    Wat is er momenteel gaande met”onze Thaise monniken”? Dronken en een minderjarig kind verkrachten! Ik dacht dat dit zich alleen maar in ons”vrome-europa”afspeelde!
    Thaksin negeert gelukkig bedreigingen van een groep”waar mn broek gelijk van afzakt”!

  3. egon wout zegt op

    Wederom uitstekende samenvatting.Sorry,Dick,ik was te snel .In de thaise kranten wordt in twijfel getrokken de uitlating dat dit een fake video zou zijn:1Al queda heeft video niet bestreden2De arabische landen zijn merkwaardig stil .De tijd zal het leren,echter dit nieuws wel sensationeel.De aanschaf van 4 vliegtuigen voor representatie acht ik schandalig in een ontwikkelingsland:betere bestedingsmogelijkheden aanwezig voor rendabele projecten ipv. verhogen schuld.

  4. jan veenman zegt op

    Toen ik 10 jaar geleden in Thailand kwam, had ik nog bewondering voor het boeddhisme
    Ik ben katholiek, zeg maar was Ik en ik was klaar met die katholieke kerk en zijn instelling, schandalen en gedrag.
    5 jaar terug zei ik al tegen mijn vrouw dat het boeddhisme dezelfde kant op zou gaan. ALLES is gebaseerd op geld, geld en nog eens geld.en daarnaast de gebruikelijke macht.
    Ze speculeren op de angst van de mens , [als je niet geeft , hoef je,nu of later ook geen gunsten van Boeddha te verwachten.
    Intussen zijn ook hier langzaam de misstanden binnen de kerk naar buiten getreden en ik voorspel je ; Het einde is nog lang niet in zicht. Als de Leiding van het boeddhisme niet snel zware OPEN maatregelen neemt en ook openlijk stelling neemt tegen dit soort praktijken ,is het snel gebeurd met hun geloofwaardigheid.
    Zij zullen ook moeten stoppen met het onnodig bouwen van nog meer grote tempels ,die ,
    voor het overgrote deel weer door de arme lagere klasse gefinancieerd moeten worden
    Laten ze , zelf ook eens de handen uit de mouwen steken en eerst de bestaande tempels
    restaureren en beter onderhouden, al was het alleen maar uit respect tegenover de mensen die deze tempels ,vroeger ,van hun laatste bathjes betaald hebben.
    Pas dan ,dwing je, als kerk, respect af!!!!!!!Niet alleen maar op je kont ,je hand ophouden.
    Geloof mij of niet ; als Ze, als kerk, niet snel het roer omgooien ,is het met het boeddhisme
    gebeurd en dat zou ECHT JAMMER ziijn!!!!
    jantje

  5. fransTurkije zegt op

    Monniken.

    Helaas moet ik het met ‘Jantje ‘eens zijn. Wat we zien en of horen over wat er gebeurd is in de Katholieke Kerk is zeer beschamend. Ooit was ik ook kaholiek maar ik kon het ook niet vinden met de leiding daarvan.
    Nu gaat het met het Boeddhisme dezelfde kant op. Meer dan jammer want ik ben / was een fervent liefhebber daarvan en ik hoop ‘stilletjes dat ook te kunnen blijven ‘
    Nu durf ik er nog nauwelijks over te praten.
    Laten we hopen dat de leiding van het Boeddisme in Thailand er inderdaad wat aan gaat doen en zoals ‘Jantje ‘al zei ” Respect dwing je af “.
    Laten we het allerbeste hopen want de echte volgelingen van Boeddha verdienen dat !

    frans


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website