Nieuws uit Thailand – 25 januari 2014
De protesten van boze rijstboeren die al maanden op hun geld wachten, naderen Bangkok. Gisteren blokkeerden ze de Rama II snelweg, die Bangkok met het Zuiden verbindt. Wanneer de regering niet binnen een week met geld over de brug komt, zullen nog meer wegen geblokkeerd worden, dreigen ze.
Driehonderd boeren uit Pak Tho verzamelden zich op het weggedeelte richting Bangkok, nadat ze tevergeefs twee uur op een regeringsvertegenwoordiger hadden gewacht. Dorpshoofd Somsak Tamni-ngam, die de leiding had, herinnerde de regering eraan dat ze dankzij de stemmen van de boeren aan de macht is gekomen. Daarom dient de regering aandacht te besteden aan de boeren, die in de problemen zitten, in plaats van zich op de verkiezingen te focussen.
De blokkade veroorzaakte een file van 5 kilometer en die was voor adjunct-gouverneur Narong Khrongchon van de provincie Ratchaburi en districtshoofd Pairat Janpolhom aanleiding om met de protesterende boeren te gaan praten. De boeren zeiden de andere kant van de snelweg ook te zullen blokkeren, indien de regering hen niet voor 31 januari uitbetaalt.
Een van de boeren, vader van een 4-jarig meisjes, die nog 300.000 baht moet ontvangen, zei zich desnoods met zijn dochter voor de auto’s te werpen als hij op 31 januari nog steeds niets heeft ontvangen. Na onderhandelingen met de gouverneur en het districtshoofd beëindigden de boeren hun protest.
In de provincie Ubon Ratchathani demonstreerden vierhonderd boeren voor het Provinciehuis. Ze overhandigden een petitie, voorzien van 1.200 handtekeningen, waarin om snelle betaling wordt gevraagd. Wie de petitie in ontvangst nam, vermeldt het bericht niet. Het bericht noemt wel de vier districten waaruit de boeren kwamen.
Wichian Phuanglamjiak, president van de Thai Agriculturist Association, stelt een schuldmoratorium voor, nu geldschieters en ook de Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives terugbetaling van geleende gelden plus rente eisen.
Foto: Protest van een groep rijstboeren in Phetchabun deze week.
– De hoeveelheid afval die de inwoners van Bangkok produceren, is vorig jaar met 10.000 ton toegenomen, of beter gezegd: het afval dat wordt opgehaald. Nog een cijfer: de hoeveelheid afval die tussen 1 oktober 2012 en 30 september 2013 werd opgehaald, woog 120.000 ton. Een jaar eerder was dat 117.000 ton. Verwacht wordt dat dit jaar elke dag 13.000 ton meer wordt opgehaald. De milieuafdeling van Bangkok gaat plannen maken om de hoeveelheid afval terug te dringen. Dat is een loffelijk streven, maar wat die plannen zouden kunnen inhouden, vermeldt het bericht niet.
– Het geweld in het Zuiden [waar dezelfde noodtoestand geldt als sinds woensdag in Bangkok] gaat onverminderd door. Gisteren kwamen vier personen bij drie aanvallen in Pattani en Yala om het leven: een boeddhistische monnik, een ranger, een politieagent en een burger.
De monnik kwam om het leven terwijl hij in Panare (Pattani) onder begeleiding van rangers zijn ochtendronde maakte om aalmoezen op te halen. Onderweg ontplofte een bermbom. In Khok Po (Pattani) ging het om een drive-by shooting en in Than To (Yala, foto) om een bomaanslag.
In Yala heeft de politie bij een inval op twee locaties een verdachte aangehouden. Tevens werden vijftig mobiele telefoons, twee digitale klokken, vuurwerk, draden en elektronische circuits in beslag genomen.
– Pech voor het neefje van premier Yingluck, maar zijn tante woonde niet zijn bruiloft bij. De premier bleef weg omdat anti-regerings demonstranten hadden gedreigd haar bij de feestzaal ‘in hechtenis’ te nemen. De bruiloft werd gehouden in het Plaza Athenee hotel aan de Witthayuweg.
– Een long-tailed boot is gisteren 1 kilometer vanaf de kust van Koh Phi Phi omgeslagen. De 24 passagiers en schipper hielden er slechts een nat pak aan over. Ze zijn gered door een patrouillevaartuig van nationaal park Nopparat Tara-Mu Koh Phi Phi. De boot met toeristen was onderweg naar de eilanden Thalae Waek en Koh Poda.
– Met een van de drie boeien in de Andamanzee, die moeten waarschuwen voor een tsunami, is het contact verloren. Vermoedelijk heeft hij de benen genomen naar Sri Lanka, zegt het hoofd van het National Disaster Warning Centre. Experts gaan op zoek naar de boei en zullen volgende week een nieuwe boei installeren.
– Ouders die goed in de slappe was zitten en hun kroost op een prestigieuze school willen binnenloodsen, weten wel hoe je dat doet. Je doneert geld (in de wandeling tea money genoemd) aan de school en je kroost wordt geplaatst ongeacht of hij over de benodigde hersencellen beschikt om het onderwijs er te volgen. Die praktijk is verboden, zegt het kantoor van de Basic Education Commission nog maar eens ten overvloede. Het waarschuwt de schooldirecties. Zou het helpen?
– Om een ‘brain-drain’ van ervaren piloten en co-piloten te voorkomen, gaat Thai Airways International hen de komende drie jaar elke maand een extraatje geven. De lagere staf krijgt 5 tot 6 procent extra, ander personeel 2 tot 4 procent. Dat kost THAI 600 miljoen baht [per?]. De maatregel wordt genomen ondanks dat het bedrijf zware verliezen lijdt. Bij THAI werken 1.342 piloten. Naar verluidt zijn het vooral de senior co-piloten die naar andere maatschappijen overstappen, omdat ze daar meer kunnen verdienen.
Ingezonden brief
– Dat chauffeurs van minibusje niet de meest veilige weggebruikers zijn, dat weten we nu wel zo langzamerhand. Wrang wordt het helemaal als blijkt dat je in een ongeregistreerd busje hebt gezeten en dat bij een ongeluk al je bezittingen zijn gestolen.
In een ingezonden brief in Bangkok Post schrijft John Lenaghan dat zijn neefje uit Australië, hier op vakantie, ernstig gewond in het ziekenhuis ligt, nadat het minibusje waarin hij had gezeten gecrasht was in Lam Luk Ka (Pathum Thani). Al zijn bezittingen, inclusief zijn porfeuille en iPhone, werden op de plaats van het ongeluk gestolen.
Het busje was mogelijk niet geregistreerd en reed te snel. ‘Wanneer stopt de politie deze slachting?’, vraagt de schrijver zich vertwijfeld af. Het antwoord laat zich raden. Mijn antwoord luidt: nooit, zolang het Thaise politieapparaat het meest corrupte deel is van het overheidsapparaat.
Een tweede brief gaat ook over illegale busjes. De schrijver heeft geconstateerd dat twee vijfsterren hotels in het centrum van Bangkok van die busjes gebruik maken om gasten te vervoeren. Dit betekent dat de verzekering in het geval van een ongeluk geen cent uitbetaalt. De briefschrijver heeft foto’s van de busjes van gemaakt en stuurt die naar de hoofdkantoren in de VS en Canada.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie16 november 2024Nieuw op Thailandblog: geef artikelen een duimpje omhoog!
- Thailand algemeen15 november 2024Regering overweegt uitbreiding financiële steun: ouderen krijgen ook 10.000 baht
- Thailand algemeen15 november 2024Emirates uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld
- Thailand algemeen15 november 2024Thailand verwelkomt 28 miljoen buitenlandse toeristen in eerste tien maanden van 2024
Ga met officiele grote busmaatschappijen, nooit! Met welke minibus dan ook. Hoor dat straat protest in Bangkok spoedig wordt beeindigd, er zijn al veel minder deelnemers nu.
Ik volg de blogs mbt minibusjes al enige tijd en het moet me van het hart dat de stemming toch wel wat overdreven is. Ik reis al meer dan 10 jaar enkele keren per maand in een minibus en ik ervaar weinig problemen.
-Ik denk dat de gemiddelde minibus chauffeur beter rijdt dan de gemiddelde Thaise bestuurder.
-Als de maximum snelheid 80 km/uur is, dan rij je al gauw te hard. Met al die mooie autowegen mag het ook wel wat harder want dan heb je nog een kans dat je op dezelfde dag aankomt.
-Ik denk dat er geen verband is tussen het ongeluk met een minibus en het al of niet stelen van de bezittingen.
En de Thais zijn het met mij eens: het zijn immers de grote bussen die vaak (bijna) leeg zitten!