Nieuws uit Thailand – 2 september 2014
Grote pech voor de kinderen en grote pech voor hun ouders die hadden gehoopt hun kroost zondag tijdens de Fashion Week 2014 op de catwalk te zien.
De ouders hadden zelfs een kaartje ad 1000 baht gekocht voor de show in het Diamond Building van de universiteit van Bangkok in Pathum Thani, ze hadden eerder tijdens de auditie een shirt ad 200 à 250 baht moeten kopen en ze hadden de kleding gekocht die de jonge mannequins zouden dragen.
Maar ouders en kinderen wachtten tevergeefs op het moment suprême. De kinderen kwamen niet verder dan een wachtruimte. Zo’n tweehonderd ouders hebben bij de politie geklaagd door het desbetreffende modellenbureau te zijn opgelicht. Ze willen hun geld terug.
– Het lijkt erop alsof de verkeerspolitie van Bangkok bezig is aan een inhaalslag voor alles wat ze jarenlang heeft verwaarloosd. Na eerder gecontroleerd te hebben op telefoneren onder het autorijden en verkeerd geparkeerd staande auto’s te hebben beloond met een wielklem, komen nu de voetgangers aan de beurt. Oversteken dient te gebeuren op een zebrapad en niet ergens anders. Wie dat toch doet, loopt de kans een bon van 200 baht te krijgen.
– Ondanks felle protesten van de exploitanten van digitale tv-zenders mag kanaal 3 gratis analoge uitzendingen blijven verzorgen en zes analoge tv-kanalen mogen via de kabel, satelliet en zendmast analoog blijven uitzenden.
Dat heeft de junta op 24 mei besloten, maar tv-waakhond National Broadcasting and Telecommunications Commission heeft gisteren besloten de gratis status van analoge tv-kanalen juist niet te verlengen. Beëindiging van die status was met 100 dagen uitgesteld. Gisteren liep het uitstel af. En dat geldt ook voor kanaal 3, dat door de junta wordt gebruikt om haar heilzame boodschappen bekend te maken.
Vandaag buigt de NBTC zich in een speciale vergadering over de kwestie. Eventueel stapt ze naar de Raad van State wanneer beide partijen [junta en NBTC] het niet eens kunnen worden.
En hiermee, beste lezer en lieve lezeres, moet u het maar doen, want het is een ingewikkelde zaak waarvan ik het fijne niet snap. En als je iets niet snapt, kun je het ook niet duidelijk overbrengen. Wie geïnteresseerd is, leze het nogal lijvige artikel in Bangkok Post, ‘NBTC lets Ch 3 stay on analogue’, en die kop snap ik weer niet, want in het bericht meen ik het tegenovergestelde te lezen.
– De NCPO (junta) heeft grote ambities: ’s lands bossen die thans 33,4 procent van de totale oppervlakte beslaan, dienen te worden uitgebreid tot 40 procent. De doelstelling staat in een masterplan dat begin vorige maand door NCPO-hoofd Prayuth Chan-ocha is goedgekeurd.
Aan het plan wordt gewerkt door het Internal Security Operations Command (Isoc) in samenwerking met de National Economic and Social Development Board. Doel is een eind te maken aan ontbossing, het kraken van overheidsland en ‘s lands natuurlijke hulpbronnen duurzaam te beheren.
Aan landkraken is nog steeds geen eind gekomen. Vorige maand werd 1.000 rai bosland in nationaal bosreservaat Muak Lek-Thap Kwang in de provincie Saraburi illegaal in gebruik genomen en hetzelfde is gebeurd met 200 rai in nationaal park Mu Ko Chang in de provincie Trat. In beide gevallen waren rubberboeren en rijke zakenlieden de boosdoener.
In de provincie Loei hebben in nationaal bosreservaat Phu Kaew-Pa Dong Pak Chom investeerders meer dan 10.000 rubberbomen geplant en er is een nieuw gebiedje van 719 rai gevonden dat bezet was. Een traditioneel huis, gebouwd van makha en teakhout, ter waarde van 50 miljoen baht is er in beslag genomen. De werkers [?] moeten bij de politie op het matje komen.
En zo gaat de lijst maar door. Het bericht noemt verder nog een gevalletje in Pattani met in beslag genomen hout. Personen die een legale grondakte hebben, worden niet verjaagd, zegt Banpot Poolpian, woordvoerder van Isoc, maar de landkrakers krijgen te maken met zowel een strafrechtelijke als civielrechtelijke rechtszaak.
– Een vrouw in Bung Khong Long (Bung Kan) dacht 1 miljoen baht aan verzekeringspenningen te kunnen incasseren na de dood van haar echtgenoot. Maar dat feest ging mooi niet door. Zowel zij als haar schoondochter zijn aangehouden omdat ze opdracht had gegeven te man te vermoorden. Ook de huurmoordenaar is gearresteerd. Hij heeft een bekentenis afgelegd. Twee nichten die hem hadden geholpen, worden nog gezocht.
Het drietal wilde het doen voorkomen dat de man doodgeschoten was bij een motorfietsdiefstal, maar in werkelijkheid werd hij bij een rubberplantage in de vak gelokt. Met het geld wilde de vrouw haar zoon helpen die wegens een drugsvergrijp gevangen zit.
– Het Thaise onderwijs is niet alleen van een armzalig niveau [zoals blijkt uit internationale vergelijkingen], maar er wordt ook flink gesjoemeld met huiswerk. Het ministerie van Onderwijs heeft op internet 1,58 miljoen advertenties gevonden waarin huiswerkhulp wordt aangeboden of beter gezegd aangeboden het huiswerk voor iemand te maken die het dan als het zijne inlevert. Daarvoor moet uiteraard betaald worden. Onderwijs meent dat de toenemende ‘huiswerkindustrie’ het gevolg is van te moeilijk huiswerk.
‘Een potentiële bedreiging voor de veiligheid van het land’, vindt Suthasri Wingsamarn, permanent secretaris van het ministerie, deze praktijk. ‘Ze verzwakken de mogelijkheid van jonge mensen om kennis te verwerven en ondermijnen het onderwijsstelsel. En dat heeft op zijn beurt een schadelijk effect op de beroepsbevolking.’
Het ministerie stuurt de lijst met gevonden advertenties door naar het ministerie van ICT, zodat de desbetreffende bronnen (websites, blogs, Facebook, Instagram) geblokkeerd kunnen worden. Als het gaat om leraren, kunnen ze disciplinaire actie verwachten. De leraren zouden hun leerlingen de juiste hoeveelheid huiswerk moeten geven en eisen dat het handgeschreven is in plaats van getypt, bepleit Suthasri. Eén uur huiswerk per dag vindt ze het maximum.
– Twee soldaten uit Lop Buri hebben premier Prayuth Chan-ocha gevraagd een ongeluk te onderzoeken waarbij ze gewond werden en een man om het leven kwam. Ze werden in november 2013 geraakt door de limousine van de commandant van het onderdeel, waarbij ze dienen, maar die aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor het ongeluk. Hij probeert de schuld in de schoenen van zijn chauffeur te schuiven. Een van de gewonde soldaten zegt onder druk te zijn gezet de zaak te laten rusten.
– Een assistent-dorpshoofd van Yata (Yala) is zondagavond doodgeschoten terwijl hij in een kruidenierswinkeltje onderweg naar huis iets zat te drinken. Hij werd in zijn hoofd, nek, borst en heup geraakt en stierf ter plaatse. Zijn aanvallers waren op de motorfiets gearriveerd.
In Pattani was het diezelfde avond ook raak. Een man, in Sai Buri op de motorfiets op weg naar huis, werd er doodgeschoten en in Yarang werd een man op de motorfiets onder vuur genomen met een AK47 geweer. Zijn vriend die achterop zat, was ongedeerd.
– De moeder van een 11-jarig meisje wier lichaam in mei in een duiker in Muang (Trang) werd aangetroffen, is zwaar teleurgesteld dat de verdachte zonder tenlastelegging is vrijgelaten. Volgens de politie kan de vrijlating kan geen kwaad omdat ze een ijzersterk bewijs tegen hem heeft, met name DNA-testen.
Volgens de moeder heeft de politie de zaak te laat overgedragen aan het OM, waardoor er geen tijd meer was hem tijdig in staat van beschuldiging te stellen. De politie wijst echter met de beschuldigende vinger naar het OM. Het hoofd van de provinciale politie zegt dat de politie het bewijsmateriaal snel heeft verzameld en bij het OM ingeleverd. Hij weet niet waarom het OM in gebreke is gebleven.
– In Bang Kapi is gisterochtend een eerstejaars student van de Rajamangala University of Technology doodgeschoten. Volgens getuigen hadden twee mannen op een motorfiets op hem staan te wachten. Toen de student arriveerde, namen ze hem onder vuur.
– De provinciale gezondheidsdienten in Phrae waarschuwen voor conjunctivitis, een infectie aan de ogen. De afgelopen maand hadden 1.400 mensen in de provincie er last van. Landelijk zijn 80.000 personen geïnfecteerd. In Phrae ging het voornamelijk om kinderen. Het district Muang spant de kroon met 536 gevallen, gevolgd door Sung Men (316), Long (190) en Nong Muang Khai (188).
Toerisme
– De Tourism Authority of Thailand (TAT) heeft hoge verwachtingen van het komende hoogseizoen dat in oktober begint. Ook de Association of Thai Travel Agents (ATTA) rekent zich al rijk. De vereniging verwacht dat de staat van beleg wordt opgeheven nu de interim-regering gevormd is en die opheffing zou het toerisme een stimulans geven in het vierde kwartaal.
‘Misschien dat sommige Europeanen Thailand boycotten omdat ze een negatieve perceptie van de coup hebben, maar velen zien dat over het hoofd en blijven zoals gebruikelijk naar Thailand reizen’, zegt ATTA-voorzitter Sisdivachr Cheewarattanaporn.
De TAT heeft berekend dat in het hoogseizoen chartervluchten met 100.000 stoelen in Thailand arriveren: 30.000 van Londen naar Krabi (Tui Travel), 8.200 van Warschau naar Bangkok (Enter Air) en 52.600 van Finland naar Phuket (FINNMatKat). Verder arriveren 3.200 chartervluchten uit Rusland in de periode december-maart.
De ATTA denkt dat in het vierde kwartaal 6 tot 7 miljoen toeristen naar Thailand komen, evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aankomsten via haar touragenten daalt dit jaar met 30 procent. In het vierde kwartaal verwacht de vereniging dat de situatie in de zeven belangrijkste markten verbetert: China, Rusland, India, Japan, Indonesië, Vietnam en Zuid-Korea. Positief gestemd is de vereniging ook over het Midden-Oosten. Sinds juli is het aantal toeristen met 40,25 procent gestegen naar 46.282 per maand.
– Vietnam’s no-frills carrier (letterlijk: geen fratsen, dus een budgetmaatschappij) Jetstar Pacific begint op 10 december met een dagelijkse vlucht tussen Ho Chi Minh City en Bangkok. De nieuwe route is een reactie op de frequentie-uitbreiding van VietJet Air. Die gaat vanaf 12 september tweemaal per dag op deze route vliegen, waardoor de capaciteit naar 5.000 stoelen verdubbelt.
Jetstar vliegt met de single-aisle Airbus 320, waarmee VietJet Air ook vliegt. Bangkok is de tweede buitenlandse bestemming na Macau. In het binnenland vliegt Jetstar op Hanoi, Danang, Vinh, Haiphong, Buon Ma Thuot, Nha Trang, Phu Quoc en Hue.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Meer nieuws in:
36 procent van de Thaise mannen komt te snel klaar
Eerstejaars student overlijdt tijdens ontgroening
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
De verkeerspolitie heeft van hogerhand de opdracht gekregen om voetgangers te bekeuren die niet op de zebrapad oversteken, het zou dan ook geen kwaad kunnen als de hogerhand er voor zou zorgen dat er meer zebrapaden zouden komen in Bangkok alvorens deze maatregel te nemen, ik weet niet of het in de verkeerswet is opgenomen dat de automobilist dient te stoppen als er een voetganger wilt oversteken op een zebrapad (ik denk het haast niet) zo ja dan lijkt het mij logisch ook de automobilisten te bekeuren die niet stoppen.
Hans ik ben het helemaal eens met jou,men zou eerst de bestuurders van motorvoertuigen moeten leren ,waarom er eigenlijk Zebra overgangen zijn.
Als voetganger krijg je het gevoel,dat de meeste bestuurders een Zebra zien als een soort decoratie,maar dat je hier ook stoppen moet is voor velen vreemd.
Als je zelf als farang deelneemt aan het Thailandse verkeer,is je grootste vijand ,de onwetentheid van de Thailandse verkeersdeelnemer waarvan een groot deel helaas ,geen verkeersregels kent.
Ik steek meestal in het kielzog van een aantrekkelijke Thaise dame over. Ik heb oversteken in Azië geleerd in Ho Chi Min City Vietnam en dan is oversteken in Bangkok al snel te doen. Het is zoals Dick schrijft verstandig om op drukke punten even de trap op te gaan voor een skywalk. Die dingen zijn niet voor niks gebouwd.
Inderdaad, na oversteken in Vietnam – ik heb in Hanoi ervaring opgedaan – is Bangkok een eitje! Expats in Hanoi duidden oversteken ook wel aan als ‘assisted suicide’ en dat is het in Bangkok zeker niet……………
@ Jack G De situatie in Ho Chi Minh City ken ik ook. Als je kunt oversteken in HCMC, dan is oversteken in Bangkok een fluitje van een cent. Er worden veel indianenverhalen over oversteken verteld. Zoals: Je moet rennen voor je leven. Je moet helemaal niet rennen bij het oversteken. Dat doe je beheerst en je laat de andere verkeersgebruikers duidelijk zien wat je doet. Thaise automobilisten rijden niemand doelbewust aan. Kijk hoe de Thai het doen en pas je aan.
Veel farang zijn dikwijls ook te lui om even wat trappen te lopen om de skywalk te nemen of om even wat verderop te lopen om op het zebrapad over te steken, nee hoor, liever snel even ‘gewoon’ oversteken met alle gevaar van dien. ;(
Ben het overigens met je eens Hans, oversteken is sowieso niet makkelijk en zeer gevaarlijk in Bangkok, óók op een zebrapad en dan ben ik niet eens slecht ter been.
Dick van derLugt,het is inderdaad veiliger om in Bangkok een voetgangersbrug te gebruiken,maar het ging hier om een actie van de Bangkokse verkeerspolitie,voetgangers te leren op zijn minst een Zebra te gebruiken,en niet overal over te steken,waar dit na eigen denken mogelijk is.
Verder zou het normaal moeten zijn, dat als een bestuurder van een motorvoertuig een Zebra nader komt,dat hij zijn tempo aanpast,en bij het bevinden van voetgangers op de Zebra overgang hij automatisch stopt,zo zijn de internationale regels. Dat deze regels in Thailand bij veel bestuurders niet bekend zijn,dwingen ons daar toe, met handbewegen,en vinger hoog steken,zelf het verkeer te regelen,maar dit is eigenlijk niet normaal,en hier zou de verkeerspolitie een opgave hebben.
Dat het in Ho chi min City,of andere steden in Azië nog erger is,mag zeker waar zijn ,maar is voor een verkeers slachtoffer in Thailand,geen troost.
@ John Ik heb geleerd in Thailand dat er formele en informele (verkeers)regels zijn. Als je de informele verkeersregels niet beheerst, is het verkeer gevaarlijk. Maar wanneer je de informele verkeersregels wel beheerst, is het al een stuk minder onveilig. De formele regel zegt dat een automobilist dient te stoppen voor een zebra, maar de informele regel zegt iets anders. Overigens willen bij het oversteken de mannen met die irritante fluitjes die bij uitritten van parkeergarages/terreinen staan, ook wel eens helpen bij het oversteken.
Dick van der Lugt ik kom ook al vele jaren in Thailand, en de beheersing van de z.g.n.informele verkeersregels zoals jij deze noemt, worden haast door iedereen noodgedwongen toegepast, omdat je anders nog gevaarlijker leeft.
Maar ik hoop dat je het mij eens bent, dat de werkelijk formele verkeersregels in het grootste deel van deze wereld beter functioneren, als de zeer gebrekkige verkeersregels die zich vele Thais zelf verkeerd hebben aan gewend.
Als nu bij een actie van de verkeerspolitie alleen voetgangers bekeurd worden, die men eigenlijk leren wil een zebra te gebruiken, zou het toch normaal zijn als dit mogelijk was met de formele verkeersregels, zonder dat deze voetgangers zelf het verkeer regelen moeten.
Thailand is een erg mooi land, maar moet helaas met betrekking op de verkeerszekerheid nog erg veel leren, en dit beperkt zich niet alleen tot zebra overgangen.
Voetgangersbruggen. Geweldige uitvinding. Minstens 40 treden naar boven en daarna hetzelfde naar beneden. Sir Charles weet het beter. Veel Farangs zijn dikwijls te lui om even wat trappen te lopen.
Je ziet de Thaise mensen ook in grote getalen gebruik maken van die uitvinding.
Helaas is het in de samenleving zo er ook slemielen zijn die moeilijk trappen kunnen lopen.
In dit geweldig moderene Bangkok met Sky train enz. En miljoenen aan Bht’s weggegooide projecten
zou het misschien een overweging zijn om die voetgangerbruggen uit te rusten met een roltrap.
Ik weet trouwens niet waar Sir die informatie vandaan heeft over die luie Falangs.
Zelf zitten turven boven of beneden aan de trap?
Cor van kampen.
Zoals gezegd beste Cor, veel farang niet alle. Uit eigen waarneming dat wel.
Vraag mij af hoe ze dat telefoneren in auto’s kunnen controleren.
De meeste auto’s zijn voorzien van zonwerende glazen, waarbij je niet kunt zien of en wie er achter het stuur zit.
@ Henk Dat was een eenmalige campagne waarbij agenten de bestuurders fotografeerden, dus door de voorruit van de auto’s. Zie Nieuws uit Thailand van woensdag 6 augustus.
Hans,nogmaals ik ben het helemaal eens met jou dat oversteken in geheel Thailand niet ongevaarlijk is.
Nog avontuurlijker wordt het,als mensen op deze site,anderen proberen te leren hoe je moet oversteken,
door zelf het verkeer te regelen,met vinger hoogsteken,en duidelijk te laten zien wat je voor hebt.in de hoop dat een bestuurder dit ook ziet.
Normaal zou de voetganger, de zwakste in het verkeer, het meeste beschermd moeten worden,en de bestuurder van een motorvoertuig zou moeten leren wat ze te doen hebben,bij het naderen van een zebra-overgang,zodat een voetganger ,die zich op de Zebra bevind niet gedwongen wordt zelf het verkeer te regelen.
Helaas zijn er veel Thais,die hier geen kennis van hebben,en als we dan steden gaan noemen waar het nog slechter is,kunnen we net zo goed steden noemen,waar normale verkeersregels prima functioneren.
Voor een invalide persoon als ik is de voetgangersbrug geen optie en ‘effe snel oversteken’ ook niet. Ik heb een driepoot voor steun en die zwaai ik dan maar voor me op het zebrapad, dat wel indien aanwezig, in de hoop dat men geen kras op zijn bolide wil. Maar helaas, veel bolides in Bangkok zijn al van parkeerkrassen voorzien.
Ik vraag dus zo’n bromtaxi me naar de overkant te brengen en geef hem 20 baht en vraag cha cha te willen gaan. Dan gaat het niet cha cha maar alleen het zeggen al geeft een geruststellend gevoel.
Ik stel voor dat men voetgangerslichten plaatst. Je drukt op de knop en het licht wordt groen, en rood voor het verkeer. De kans op doodrijden is dan ietskes kleiner….. Ietskes.
Erik,
Op Lat Phrao 101 hebben we enkele van die lichten. Die lichten bestaan dus, maar wanneer je op de knop drukt werken ze meestal niet. Daarenboven, wanneer ze wel werken, denk ik dat de bestuurders het zien als een uitnodiging om zoveel mogelijk voetgangers ineens van de weg te kunnen maaien.
Ik heb dus eigenlijk liever dat ze niet werken…. misschien is dat ook wel het veiligste.
Erik,
Maar helaas ook met lichten niet veilig.
Dit zijn brandende uitnodigingen om nog even snel gas bij te geven.
LOUISE
Grappig dat zovelen naar Thailand verhuizen en er vervolgens graag een soort Nederland met beter weer van willen maken. Als je jezelf enorm stoort aan de hier gebruikelijke wijze van oversteken, dan wordt het hoog tijd om terug te gaan naar Nieuwegein.
De basale verkeersregels naleven betekent er nog niet dat je er een ” zonnig Nederland” van maakt (alsof daar trouwens wat mis mee zou zijn als het op verkeerswetgeving of wetgeving van openbare orde aankomt). Officieel heeft men te stoppen voor een zebra, de politie gaat dat ook naleven op straffe van een 500 baht boete voor overtreders:
“In A Historic Move, Police Start Enforcing Zebra Crossings
BANGKOK 02-09-2014 — Drivers in Bangkok are now legally required to stop for pedestrians at zebra crosswalks following a new campaign launched by police yesterday.
Police announced last week that from 1 September onward, motorists who failed to stop at zebra crossings in Bangkok will face a fine of 500 baht.
Although the current Traffic Act does require drivers to stop at the crosswalks, the law has not been strictly enforced and many pedestrians in the capital city prefer to use the “pedestrian bridges” over roads to avoid risking their lives with the oncoming traffic.”
Bron:
http://en.khaosod.co.th/detail.php?newsid=1409638672
Morgen Hans,
Ja, inderdaad ben je op de trottoirs niet veilig, voor zover deze aanwezig zijn dan.
Maar een zebrapad geeft mij absoluut geen veilig gevoel om over te steken.
Dat antieke mopje van die neger op een zebrapad: ” Nu zien ze me wel en nu zien ze me niet” gaat hier niet op, want die kamikaze-rijders kijken alleen naar een gaatje waar ze doorheen kunnen scheuren.
Zelfs toen hier de voetganger stoplichten nog werkten.
Er wordt gewoon doorgereden.
Nu, de zebrapaden hier zijn levensgevaarlijk.
De nietwetende tourist geeft dit een vals veilig gevoel.
Wij stoppen soms, maar als het even kan rijden wij door, daar het ook (2x) gebeurd is dat een mafketel om ons heen ging en dat echtpaar op een haartje nog kon ontwijken.
Jij je hele leven behept met een trauma, omdat je mensen vlak voor je neus platgereden ziet.
Ik zeg wel eens dat ik hoop dat die idioten eens een keer zo’n lekkere grote cementwagen tegenkomen.
Ja, ja, ik weet het, dat mag je niet wensen, maar….
LOUISE
Hallo Dick,
De drukte in Bangkok laat het handopsteken redelijk werken.
Maar kom eens hier in Jomtien, b.v. op de thepprasit road wat een vrij brede straat is.
Nou, ze kunnen je tuusen de wielspaken vandaan schrappen.
Af en toe rijdt dat hier alsof ze op Zandvoort zijn en dan zeker als er 2 of 3 farang vrienden achter elkaar rijden en de een nog gestoorder is dan de ander.
Ik heb op deze weg 1 maal de moed vergaard om over te steken.
Halverwege moest ik blijven wachten en dit duurde vrij lang.
Ik ben echt niet snel bang, maar ik had het niet meer buiten dat mijn haar coupe windhoos was..
Dus gewoon draai ik met de auto naar de andere kant.
Met een smalle straat is het redellijk te doen.
LOUISE
Vergeten.
De trap op voor zo’n skywalk is voor mij geen haalbare kaart i.v.m. een slechte rug.