Nieuws uit Thailand – 18 november 2012
Slachtoffers van ongelukken in het openbaar vervoer dienen hogere schadevergoedingen te krijgen. En minibusjes moeten aan strengere regels worden gebonden. Dit pleidooi hield de Foundation for Consumers gisteren op een seminar over openbaar vervoer en veiligheid.
De afgelopen 12 maanden vormden ongelukken met minibusjes 33 procent van alle ongelukken in het openbaar vervoer en bij 30 procent waren bussen betrokken. In die busjes worden vaak meer passagiers vervoerd dan toegestaan is. Wanneer dat gebeurt, dienen degenen die geacht worden er toezicht op te houden, disciplinair gestraft te worden, vindt Saree Aongsomwang.
Ze drong er bij het Land Transport Department op aan om alle vervoerders te verplichten een all-risk verzekering af te sluiten. Nu hoeven ze slechts een ‘third-class’-verzekering af te sluiten die schade en verwondingen dekt wanneer het ongeluk aan de chauffeur is te wijten.
Volgens de huidige Car Accident Victims Protection Act hebben slachtoffers recht op een schadevergoeding van maximaal 50.000 baht en wanneer de chauffeur in de fout is gegaan, nog eens 200.000 baht. In enkele gevallen heeft de rechtbank bij dodelijke slachtoffers bedragen tot 700.000 baht toegekend.
– Eén dode, 33 gewonden, vijf beschadigde gebouwen en enkele auto’s was de trieste balans van een bomaanslag gisterochtend in het district Muang (Yala). Een bom verstopt in een motorfiets ontplofte er voor een winkel aan de Soriros Road. De aanslag was bedoeld voor een passerende militaire patrouille. Daarvan werden 5 soldaten in een pickup truck verwond. De overige gewonden en dode waren burgers. De politie heeft beelden van de verdachte.
In het district Kapho (Pattani) werd een defensievrijwilliger doodgeschoten en een ander verwond terwijl ze bij een benzinestation zaten. Ze werden onder vuur genomen door zes mannen die in een pickup truck passeerden.
– Het mooie plannetje van Thailand om samen met Laos, Myanmar, Vietnam en Cambodja een rijstkartel te vormen heeft voorlopig schipbreuk geleden. De andere landen ‘zijn er nog niet klaar voor’. De Asian Development Bank heeft het plan ‘mondiaal onverantwoordelijk’ genoemd.
Doel van de zogeheten Asean Rice Federation had het opdrijven van de rijstprijs met 10 procent per jaar moeten worden, wat Yanyong Phuangrach, permanent secretaris van het ministerie van Handel, in augustus eufemistisch het ‘stabiliseren van de rijstprijzen’ noemde. Tevens zou de voedselvoorziening in de regio worden veiliggesteld.
Informeel zou daarover overeenstemming zijn bereikt, maar nu zegt de Cambodjaanse minister van Handel Cham Praseth dat de bestaande kanalen zich beter voor samenwerking lenen, doelend op de 10 jaar oude Irrawaddy-Chao Praya-Mekong Economic Cooperation Strategy, waarin ook rijst aan de orde komt. Alhoewel formeel geen overeenstemming is bereikt, blijft Thailand naar regionale samenwerking op rijstgebied streven.
– Thaise en Cambodjaanse troepen hebben het bevel gekregen soepeler op te treden wanneer ze op mensen stuiten die illegaal in het grensgebied wonen. De ministers van Defensie van beide landen hebben dat vrijdag bevestigd in Siem Raep, waar de Asean Defence Ministers’s Meeting werd gehouden.
‘We laten de dorpelingen doorgaan met hun boerenbedrijfje en verdrijven ze niet’, zegt minister Tea Banh van Cambodja. Hij vindt het een probleem van de Joint Boundary Commission, een commissie waarin onder leiding van de ministers van Buitenlandse Zaken over grenskwesties wordt onderhandeld.
Specifiek gaat het om een gebied bij Ban Non Makmum (Sa Kaeo) waar Thaise boeren zijn neergestreken en een gebied in Ban Nongchan waar Cambodjaanse boeren zich hebben gevestigd. In oktober besloten premier Yingluck en de Cambodjaanse leider Hun Sen al de boeren toe te staan er te blijven.
In december komt de Joint Working Group weer bijeen. Die is ingesteld naar aanleiding van het vonnis vorig jaar van het Internationale Hof van Justitie in Den Haag, waarbij een gedemilitariseerde zone rond Hindu-tempel Preah Vihear werd ingesteld. Alhoewel met troepen is geschoven, moet die zone er nog steeds komen. Thans wordt gewerkt aan het ruimen van mijnen in het gebied. In december wordt bekeken hoe het daarmee staat.
– Een vader, moeder en hun twee kinderen zijn gisteren dood aangetroffen in hun woning in Songkhla. De man uit Myanmar (50) had zichzelf opgehangen; zijn Thaise vrouw en de twee dochters van 12 en 13 jaar lagen in een plas bloed. Ze hadden zware hoofdwonden. De politie gaat ervan uit dat de man hen in een dronken bui om het leven heeft gebracht waarna hij de hand aan zichzelf sloeg.
– Bewoners die langs de Chao Phraya en Pasak rivier in Ayuttthaya wonen, gaan de Administrative Court vragen het vrachtvervoer over de rivier te verbieden. De vrachtschepen met hun hekgolven zijn volgens hen verantwoordelijk voor het afbrokkelen van de oevers. Vrijdag stortte over een lengte van 100 meter een rivierdijk van de Pasak in, waardoor één huis werd meegesleurd.
De regering heeft het ministerie van Natural Resources and Environment bevolen een onderzoek te doen naar de oevererosie van beide rivieren. Vooral tambons in het district Bang Ban (Ayutthaya) kampen daar mee. De minister zegt er een dijk te zullen aanleggen. Het onderzoek wordt uitgebreid naar soortgelijke oevers van 25 rivieren.
– Tweehonderd studenten studeren momenteel Thais aan de Yangon University of Foreign Languages in Myanmar. Het taalprogramma werd in 2010 opgezet; volgend jaar studeert de eerste lichting af. Verschillende Thaise bedrijven in Myanmar bieden stage- en/of werkplaatsen aan. Volgens de Thaise ambassadeur zijn de studenten enthousiast over het programma. Sommigen willen hun studie in Thailand voortzetten. Voor de toekomst staat een uitwisselingsprogramma op het verlanglijstje van de universiteit.
Politiek nieuws
– Voormalig geelhemdleider Somsak Kasaisuk neemt volgend weekend deel aan de rally van de anti-regeringsgroep Pitak Siam. Somsak verliet vorig jaar de People’s Alliance for Democracy (PAD, geelhemden) en richtte de New Politics Party op.
Opnieuw bevestigt woordvoerder Watchara Ritthakhanee van Pitak Siam dat de rally zaterdag vreedzaam zal verlopen. Als het tot geweld komt, wordt die onmiddellijk afgeblazen.
De PAD houdt vandaag een rally in Saphan Hin (Phuket). Verschillen geelhemdgroepen uit het Zuiden zouden eraan deelnemen.
Oppositieleider Abhisit zegt dat de regering paniek zaait over de rally van Pitak Siam. Ze zou dat doen om de aandacht af te leiden van het censure debate in het parlement en de motie van wantrouwen waar dat debat in uitmondt. ‘De regering zou er beter aan doen met de demonstranten in gesprek te raken in plaats van de roodhemdbeweging te bewegen om een tegenrally te houden.’
Op donderdag houden roodhemden in Chiang Mai een rally en op zaterdag roodhemden in Nonthaburi, Samut Prakan en Pathum Thani.
– Meldde de krant gisteren dat voormalig politica Sudarat Keyuraphan een van de twee kandidaten is voor het gouverneurschap van Bangkok; vandaag schrijft de krant dat ze al verschillende keren heeft gezegd daarvoor geen belangstelling te hebben. Op haar Facebook-pagina schreef ze eerder dat ze nu bezig is met een missie om de geboorteplaats van Boeddha in Nepal te restaureren. Sudarat is voorzitter van de projectcommissie.
Maar ook hier geldt: zeg nooit, nooit. Van 23 tot 28 november is ze in Nepal en wanneer ze terug is, zal ze haar definitieve beslissing laten weten.
– Geschrokken van de kritiek lijkt het wel, haast premier Yingluck zich te verklaren dat Thailand niet meer dan belangstelling heeft om zich aan te sluiten bij de groep van 11 landen die het Trans-Pacific Economic Partnership (TPP) vormen. In een persverklaring, vandaag tijdens het bezoek van president Obama, zal Yingluck aankondigen te gaan onderhandelen over de vrijhandelsovereenkomst.
Nadat het kabinet dinsdag had besloten dat het geïnteresseerd is, barstte de kritiek direct al los. Wetenschappers en voorvechters van consumentenrechten waarschuwen dat het TPP nadelig is voor consumenten en Thailand’s concurrentiepositie benadeelt. De VS zouden met het TPP de toenemende invloed van China in de regio een halt willen toeroepen. De directeur van de centrale bank wil de instroom van buitenlands kapitaal kunnen blijven reguleren (zie verder Economisch nieuws).
Supachai Panitchpakdi, secretaris-generaal van Unctad, waarschuwt niet te snel aansluiting te zoeken bij het TPP. Hij ziet meer heil in andere gesprekken over handelsliberalisatie zoals Asean+3 (Asean, China, Korea en Japan) en een apart initiatief om de combinatie Asean, India, Australië en Nieuw Zeeland te vormen.
‘Thailand heeft waarschijnlijk weinig politieke ruimte onder het TPP. China noch Japan nemen deel aan de gesprekken over het TPP en er bestaat zorg over de onbalans tussen de grote en kleine leden’, zegt hij. ‘Uiteindelijk bepalen de VS de richting van het TPP.’
De Foundation of Consumers wijst erop dat patenten van farmaceutische bedrijven in het TPP 25 jaar geldig zijn in plaats van de huidige 20 jaar. De stichting schat dat de kosten van medicijnen het vijfde jaar na toetreding zullen toenemen met 20 miljard baht per jaar en 120 miljard baht na 30 jaar. Voorzitter Jiraporn Limpananont: ‘We must join together to fight and prevent adoption of this unfair arrangement.’
Economisch nieuws
– De regering moet inzetten op een economisch model dat uitgaat van duurzaamheid. Zo kan Thailand zichzelf beschermen tegen mondiale economische rampspoed. Dit zei Supachai Panitchpakdi, secretaris-generaal van de UN Conference on Trade and Development (Unctad), op de jaarvergadering van de Thai Chamber of Commerce.
Volgens hem komen de problemen op mondiaal niveau voort uit buitensporig gebruik van natuurlijke hulpbronnen; bovendien wordt er op te grote voet geleefd. Wanneer deze trend zich voortzet, zullen de problemen alleen maar ernstiger worden.
De Unctad-chef vindt dat de regering het particuliere bedrijfsleven moet stimuleren om te investeren in de verarmde plattelandsgebieden van Thailand. Daardoor kan de werkgelegenheid er toenemen. Voor stimuleringsmaatregelen, zoals belastingvrijstelling voor bepaalde groepen mensen en lage-renteleningen, zou de regering 10 procent van de begroting moeten uittrekken.
– Het ministerie van Handel gaat de komende maanden 600.000 ton Hom Mali uit de nieuwe oogst (2012-2013) en 500.000 ton witte rijst uit de oude oogst (2011-2012) veilen. Op verzoek van de Thai Rice Exporters Association komen voor de Hom Mali alleen exporteurs in aanmerking die al bestellingen uit het buitenland hebben. Ze moeten ook geassocieerd zijn met een molenaar, die deelneemt aan het hypotheeksysteem. De rijst kan dan snel geleverd worden, zodat kwaliteitsverlies wordt voorkomen, wat vooral bij deze rijstsoort essentieel is. Bovendien bespaart de overheid opslagkosten. De Hom Mali wordt in gedeeltes geveild: 200.000 ton per maand.
– De Bank of Thailand dient het recht te behouden maatregelen te nemen om de instroom van buitenlands kapitaal te reguleren, zegt gouverneur Prasarn Trairatvorakul. Die voorwaarde zal moeten worden ingebouwd wanneer Thailand zich aansluit bij het Trans-Pacific Economic Partnership, een vrijhandelsovereenkomst onder leiding van de VS.
‘De VS staat een vrije kapitaalstroom voor, maar het is belangrijk voor kleine economieën zoals de onze om dat middel te gebruiken, wanneer het nodig is’, benadrukt Prasarn. Hij is nog niet geraadpleegd door de regering over haar voornemen onderhandelingen met de VS te beginnen over toetreding. De bank weet ook niet welke zaken tijdens die onderhandelingen aan de orde komen.
– De centrale bank heeft haar plannen uitgesteld om in haar monetair beleid voortaan ‘headline inflation’ als criterium te gebruiken in plaats van ‘core inflation’. Het ministerie van Financiën heeft op die wijziging aangedrongen.
De kerninflatie is de inflatie met uitzondering van de prijzen van energie en voedsel. De bank geeft er de voorkeur aan om dit percentage te hanteren omdat subsidies op energie en voedsel het andere inflatiepercentage vertekenen. De bevolking zou daardoor misleid kunnen worden. [Eindelijk snap ik de logica achter deze twee inflatiepercentages.]
Waarom het ministerie op de wijziging aandringt, laat zich raden. Dan kunnen gunstiger cijfers worden gepresenteerd. In goed Rotterdams: dan wordt de bevolking besodemieterd, maar dat is niets nieuws bij deze regering.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ik neem altijd de bus van Suvarnabumi airport naar Jomtien. Veilig en voordelig.
Interessante informatie, Eric, maar waar reageer je nu eigenlijk op? Of zie ik iets over het hoofd?
Op het nieuws over de minibusjes annex verkeersveiligheid.
Vroeger nam ik een taxi of een enkele keer een minibusje van en naar Jomtien (en vice versa).
Tegenwoordig neem ik met veel plezier de bus. Veiliger dan zowel de taxi als het minibusje. En zeker gerieflijker dan het minibusje (niet opgepropt, geen mensen die onderweg in- en uitstappen waarna alles opnieuw moet worden ‘ingedeeld’.
En de prijs voor een busrit: 134 baht.
Tevreden?
De bus, dat is het. veilig (nou ja, ook weer nit helemaal , maar wel relatief ten opzichte van andere mogelijkheden). Ik ga dus van Trat (dat is nabij Koh Chang) naar Pattaya per bus. Andersom kan dat niet, want die bus gaat niet vanaf een busstation in Pattaya, maar komt vermoedelijk -een omweg makend- uit Bangkok en rijdt over de grote weg langs Pattaya, waar zoveel bussen rijden, en dat met verscheidene bestemmingen. Hoe pik ik daaruit de bus met bestemming Trat tussen uit?