Nieuws uit Thailand – 17 oktober 2013
Niet volgend jaar februari, maar op 11 november doet het Internationale Hof van Justitie in Den Haag al uitspraak in de Preah Vihear zaak.
Minister Surapong Tovichakchaikul (Buitenlandse Zaken), verantwoordelijk voor het foutieve bericht, zegt dat het Hof een andere zaak heeft uitgesteld om ruimte te maken voor het conflict tussen Cambodja en Thailand over de betwiste 4,6 vierkante kilometer bij de Hindu-tempel.
Premier Yingluck heeft voor maandag een spoedvergadering belegd om te overleggen over een ‘mechanisme’ dat na het vonnis wordt ingesteld. Dit ‘mechanisme’ omvat diplomatieke, militaire en politieke maatregelen en een manier om aan het vonnis gehoor te geven, zonder dat deze de relatie tussen Thailand en Cambodja beïnvloeden. Minister Surapong, momenteel in Zuid-Korea, heeft al telefonisch contact gehad met zijn Cambodjaanse counterpart over zo’n ‘mechanisme’.
De Preah Vihear zaak is 2 jaar geleden aangezwengeld door Cambodja. Het heeft het Hof gevraagd het vonnis uit 1962, waarbij de tempel aan Cambodja werd toegekend, nader toe te lichten. Het Hof deed toen geen uitspraak over het omringende gebied. Alleen de tempel en ‘it’s vicinity’ gingen naar Cambodja, maar hoe groot is die ‘vicinity’ wil Cambodja weten. In 2010 is enkele malen aan de grens gevochten, maar sinds de regering Yingluck is aangetreden, is het er rustig.
Het Thaise ministerie houdt rekening met vier scenario’s: Het Hof acht zich niet bevoegd een uitspraak te doen, het gebied gaat naar Cambodja of naar Thailand of het Hof stelt een nieuwe grenslijn vast. De ambassadeur van Thailand in Nederland, hoofd van de delegatie die de zaak voor het Hof voert, zegt dat het niet om een grenskwestie gaat, maar een interpretatie van het vonnis uit 1962. Lijkt me juridische scherpslijperij.
– Bij de crash van een toestel van Lao Airlines gisteren in de rivier Mekong zijn vijf Thais om het leven gekomen. Twee van hen zijn werknemers van een dochterbedrijf van oliegigant PTT Plc; zij waren op weg naar hun werk in Pakse. Ook een Laotiaanse werknemer van het bedrijf behoorde tot de slachtoffers. Alle 44 passagiers en de bemanning van vijf man vonden de dood.
Het toestel, een tweemotorige turboprop, raakte bij de afdaling naar het vliegveld van Pakse van koers als gevolg van het zware stormachtige weer en stortte in de rivier neer bij het dorp Don Khor. Een Chinese tempel is ingericht als crisiscentrum. Onder de passagiers bevonden zich geen Nederlanders.
– Het Department of Special Investigation (de Thaise FBI) heeft de hulp van de Japanse politie ingeroepen voor de oplossing van een moord op een Japanse toeriste in 2007 in het Sukothai Historical Park. Het onderzoek is in juli heropend, nadat het ministerie van Toerisme en Sport had ontdekt dat een mannelijke Japanse toerist destijds in de buurt van de plaats delict door getuigen is gesignaleerd. De politie liet dat spoor liggen. De DSI probeert met Japanse hulp de identiteit van de man te achterhalen en wil diens DNA vergelijken met DNA dat op de broek van het slachtoffer is gevonden.
– De anti-regerings demonstranten in Uruphong gaan niet weg. Ten tweede male is het de politie niet gelukt hen te bewegen om te verkassen. Volgens de politie klagen omwonenden dat de toegang tot hun woning door de tenten van de demonstranten wordt geblokkeerd. Verder wordt het verkeer gehinderd, winkeliers verliezen klanten, de mobiele toiletten stinken en de luidsprekers zorgen voor geluidsoverlast. De protestleiders zeggen daarentegen dat de omwonenden geen bezwaar hebben en graag naar de speeches luisteren.
De demonstranten in Uruphong zijn een afsplitsing van de People’s Democratic Force to Overthrow Thaksinism (Pefot), de groep die vorige week bij het regeringscentrum demonstreerde en haar actie op verzoek van de autoriteiten beëindigde in verband met het bezoek van de Chinese premier. Dissidente Pefot-demonstranten trokken toen naar Uruphong en hebben inmiddels versterking van medestanders gekregen.
De Criminal Court weigerde gisteren de borgtocht van drie Pefot-leiders in te trekken, die worden vervolgd wegens de bezetting van Suvarnabhumi en Don Mueang, eind 2008. De openbare aanklager meende dat ze hun borgtochtvoorwaarden hadden overtreden door deel te nemen aan de Pefot-rally op 4 en 5 augustus in het Lumpini park. Maar de rechtbank was het daar niet mee eens. De rally was vreedzaam en had niet tot verstoringen geleid.
– Het ministerie van Justitie wil 42 nieuwe gevangenissen bouwen, waaronder een aantal EBI’s (extra beveiligde inrichting). Kosten 30 miljard baht. Het voorstel wordt binnenkort voorgelegd aan het kabinet. De gevangenissen komen in het Noordoosten, Songkhla en Nakhon Si Thammarat.
– Omdat de politieke situatie ‘onvriendelijk’ is en de groep niet beschouwd wil worden als een anti-regeringsgroep heeft Green Move Thailand besloten zaterdag niet naar het regeringscentrum te gaan om premier Yingluck een petitie tegen de bouw van de Mae Wong dam te overhandigen.
Meer dan honderdduizend mensen hebben hun handtekening gezet uit protest tegen de dam die in nationaal park Mae Wong is gepland. De petitie zal op een later tijdstip worden overhandigd, wanneer de politieke situatie weer normaal is. Vorige maand kreeg de controversiële bouw aandacht door een protestwandeltocht van tien dagen, die in Bangkok eindigde.
– De gemeentepolitie van Bangkok houdt er rekening mee dat autodieven misbruik gaan maken van de wegsleepregeling. Ze zouden wel eens het idee kunnen krijgen zelf verkeerd geparkeerd staande auto’s weg te slepen. Maar dat mag alleen gebeuren door speciale takelwagens onder begeleiding van een politieagent, aldus de politie.
Vanaf maandag worden op tien drukke wegen in Bangkok verkeerd geparkeerd staande auto’s weggesleept. De komende dagen worden waarschuwingen uitgedeeld. Aan de wegsleep operatie nemen 500 particuliere bedrijven deel en de politie zet 100 eigen voertuigen in. Gegevens van de takelwagens en de chauffeurs zijn door de politie in haar database ingevoerd. Ze krijgen een speciale sticker om aan te geven dat ze geregistreerd zijn.
– Moe Set Wine, die Myanmar in Moskou gaat vertegenwoordigen bij de verkiezing van Miss Universe, is twee dagen in Thailand om zich samen met de Thaise kandidate op het internationaal podium voor te bereiden. Het is dit jaar voor het eerst sinds 1961 dat Myanmar een Miss heeft. Zie de foto op de homepagina.
– Passagiers op interprovinciale bussen en minibusjes zijn vanaf eind dit jaar verplicht een veiligheidsgordel te dragen. De Raad van State is al akkoord gegaan met de nieuwe regeling en nu moet het kabinet nog even het groene licht geven. Overtredingen worden bestraft met een boete van maximaal 5.000 baht.
De 854 bussen van Transport Co zijn al uitgerust met veiligheidsgordels. NakornChai Air Bus heeft ze zelfs al 20 jaar. Transportbedrijven die in gebreke blijven en geen gordels installeren, kunnen stevige boetes verwachten.
De volgende maatregel die het ministerie van Transport in petto heeft om de verkeersveiligheid te vergroten, is de installatie van camera’s, waaronder ook een camera gericht op de chauffeur.
– Op de Mor Long kruising in Bangkok knapte gisteren een waterleiding met een diameter van 80 centimeter. De kruising liep onder water en het verkeer raakte gestremd. De pijp werd kapot getrokken door een graafmachine, die bezig was bij het leggen van ondergrondse elektriciteitsdraden. Als gevolg van de reparatie, die een dag duurt, kunnen sommige gebieden zonder water komen te zitten.
– Het districtshoofd van Mae Chaem is overgeplaatst naar het gemeentehuis van Chiang Mai in afwachting van een onderzoek naar zijn gedrag tijdens een protest van boeren. Hij schoot met zijn pistool in de lucht, volgens eigen zeggen omdat een boer op het raam van het districtskantoor had gebeukt en het protest dreigde te escaleren. De protesterende boeren eisen zijn vertrek. De boeren zetten hun protest voort. Ze eisen een hogere prijs voor hun maïs.
– Erg snel gaat het allemaal niet, maar het Department of Special Investigation heeft nu het kantoor van de procureur-generaal gevraagd de leiding van aannemingsbedrijf PCC Development and Construction wegens fraude te vervolgen. De openbare aanklagers hadden daar eerder geen trek in, maar de DSI zegt over hard bewijs te beschikken.
De zaak betreft de (stilgelegde) bouw van 396 politiebureaus en dienstwoningen. Oppositieleider Abhisit en Suthep Thaugsuban, voormalig vice-premier, zijn ook in de zaak betrokken. De DSI heeft de National Anti-Corruption Commission gevraagd hun rol te onderzoeken. Hoe het precies in elkaar zit, laat ik onvermeld. Te ingewikkeld.
– Zes buitenlanders en twee Thais zijn aangehouden wegens oplichting en mensenhandel. Het gaat om vier verschillende zaken. Een Liberiaan kreeg een Thaise zo gek 5 miljoen baht te investeren in een nep meubelimportbedrijf; twee ‘verliefde’ Kameroeners lichtten een vrouw via internetchats voor 1,2 miljoen baht op; een Liberiaan, Zuid-Koreaan en Kameroener hielden zich bezig met zwart geld en twee Thai hielpen illegale Cambodjanen aan werk in de bouw.
Rubriek
– Verdrinking is de belangrijkste onvoorziene doodsoorzaak van kinderen jonger dan 14 jaar. Het dodental is twee keer zo hoog als het aantal verkeersslachtoffers en 24 keer hoger dan dengue fever. Vorig jaar verdronken 1.049 kinderen oftewel gemiddeld 3 per dag, blijkt uit cijfers van het ministerie van Volksgezondheid. De meesten waren jongens. Slechts 15 procent van de Thaise kinderen kan zwemmen.
Verdrinking is te voorkomen, schrijft Sukhumaporn Laiok in de column Think Box in Bangkok Post. Ouders kunnen hun kinderen op zwemles doen. Voor zwemmen heb je weinig uitrusting nodig en een seizoenslidmaatschap is betrekkelijk goedkoop. Behalve dat het kind leert zwemmen, is het ook nog eens goed voor de gezondheid.
De schrijfster pleit voor schoolzwemmen als onderdeel van het vak lichamelijke oefening. Dat vereist wel investeringen in openbare zwembaden en de beschikbaarheid van professioneel personeel. ‘Ik beschouw dit als een goede investering die zich terugbetaalt in de toekomst’, schrijft Sukhumaporn. (Bron: Bangkok Post, 16 oktober 2013)
Commentaar
– De Golf van Thailand is te ondiep, de kustlijn van de Indische Oceaan is kort en dan is er nog het probleem dat een reële vijand ontbreekt. Als je dit zo leest, vraag je je af: heeft Thailand wel een onderzeebootvloot nodig? Die vraag stelt ook Bangkok Post in haar hoofdredactioneel commentaar van woensdag, om in de kop maar gelijk het antwoord te geven: We don’t need them.
De marine denkt daar echter anders over. Weliswaar ontbreken duikboten, maar er is al een simulator ad 200 miljoen baht aangeschaft en een hoofdkwartier ad 540 miljoen baht is in aanbouw op de marinebasis Sattahip. Het komt volgend jaar klaar.
Dat duikboten ontbreken noemt admiraal Panu Punyavirocha, commandant van het onderzeesquadron (dat alleen op papier bestaat) een ‘technicality’. De aanschaf daarvan is opgenomen in het 10-jarenplan dat de strijdkrachten op verzoek van premier Yingluck aan het opstellen zijn.
Of de aanschaf het groene licht van de regering krijgt, valt te bezien. Onder de vorige regering kreeg de marine toestemming zes tweedehands Duitse onderzeeboten te kopen, maar de Pheu Thai regering haalde daar een vette streep door.
Overigens schaft het leger wel vaker materieel aan dat het niet nodig heeft. De krant noemt vliegtuigdekschip HMTS Chakri Naruebet, dat geen enkele rol in de nationale veiligheid speelt, en ikzelf voeg daar de aanschaf van het luchtschip Aeros 40D Sky Dragon aan toe, dat sinds de aanschaf in 2010 nog nooit dienst heeft gedaan. En dan zwijg ik nog over de aanschaf van de (nep) bomdetectoren.
Economisch nieuws
– De rijstvoorraad neemt in het seizoen 2013-2014 met 24 procent toe tot 15,5 miljoen ton, voorspelt het Amerikaanse ministerie van Landbouw. Aangetrokken door de hoge prijs die ze in het hypotheeksysteem krijgen, planten boeren massaal rijst. De wereldproductie wordt door de Amerikanen geschat op 476,8 miljoen ton, een hoeveelheid die niet eerder is vertoond.
Het ministerie van Handel bestrijdt de cijfers. Ze kunnen niet correct zijn, want geen enkel land verschaft informatie over zijn rijstvoorraden. Volgens staatssecretaris Yanyong Phuangrach bedraagt de regeringsvoorraad thans 10 miljoen ton, waarvan 5 tot 6 miljoen ton al een bestemming heeft. Yanyong benadrukt dat China beloofd heeft om de komende 5 jaar elk jaar 1 miljoen ton te kopen. Volgens hem importeert China jaarlijks 5 tot 6 miljoen ton rijst. [Volgens andere berichten was China tot vorig jaar zelfvoorzienend.]
Handelaren zijn daarentegen sceptisch. Eerder beweerde de regering dat China 1 miljoen ton, verspreid over 5 jaar zou kopen, maar ze hebben geen enkel bewijs gezien dat de verkoop van rijst naar China en andere landen is toegenomen.
Tot vorig jaar was Thailand ’s werelds grootste rijstexporteur, maar in dat jaar zakte de export met 35 procent naar 6,9 miljoen ton en haalden India en Vietnam Thailand in, want hun rijst is stukken goedkoper. De vooruitzichten zijn ook al niet goed. Overvloedige regenval zorgt in India, Vietnam, Thailand en de Filipijnen voor goede oogsten en Indonesië maakte onlangs bekend zelfvoorzienend te zijn. Dat betekent dat de prijs op de wereldmarkt verder zal zakken. ‘Wanneer de regering vasthoudt aan het hypotheeksysteem, zijn grotere verliezen niet te vermijden’, zegt Sermsak Kuonsongtum, directeur van Chaiyporn Rice.
– Bhutan Airlines, de eerste particuliere luchtvaartmaatschappij in Bhutan, heeft donderdag haar maiden vlucht van Paro naar Suvarnabhumi gemaakt. De maatschappij vliegt eenmaal per dag via Kolkata (waar getankt wordt) met een A320-200 single-aisle jet met 144 stoelen naar Bangkok. Op Suvarnabhumi zorgt Thai Airways International voor aircraft engineering, groundhandling en in-flight catering services. Marketing is grotendeels in handen van OMG Experience Co te Bangkok.
Tot nu toe onderhield alleen het staatsbedrijf Drukair een verbinding tussen Bangkok en Paro. De meeste internationale reizigers vliegen via Bangkok naar het koninkrijk in de Himalaya. Thaise toeristen zijn er goed voor 8 procent. Volgend jaar hoopt Bhutan Airlines Kathmandu en Dhaka als bestemming te kunnen toevoegen en daarna Hong Kong en Dubai. Het goedkoopste retourticket Bangkok-Paro kost 22.230 baht.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Ik ben heel benieuwd naar de uitspraak over de grenskwestie bij Preah Vihear. In 1962 hebben de rechters met ruime meerderheid beslist dat de grens, zoals die in het verleden door de Fransen is vastgesteld, als uitgangspunt geldt. Volgens mij zal dat standpunt niet veranderen en dan is Thailand de verliezer.
Beste Jacques,
Als het Hof dezelfde redenering als in 1962 volgt, vrees ik ook deze uitspraak. Maar zou het Hof niet een mooi compromis kunnen bedenken: een gezamenlijk beheer over tempel en omgeving. Het is al meermalen gesuggereerd. Of valt dat buiten de jurisdictie van het Hof?
Ik ben ook voor het compromis Dick.
Maar eerst zal het Hof zich uit moeten spreken over het verzoek van Cambodja. Heeft Thailand niet voldaan aan de opdracht om zich terug te trekken uit de omgeving/nabijheid van de tempel? En dus over de vraag wat wordt tot de omgeving van de tempel gerekend.
Blijkbaar is het voor het Hof niet zo’n ingewikkeld vraagstuk, want ze komen vrij snel (en zonder nader onderzoek) tot een uitspraak.
Mijn inschatting is dat Cambodja in het gelijk gesteld wordt. De ‘vicinity’ van de tempel omvat meer dan alleen het grondgebied van de tempel.
In 1962 heeft Cambodja 5 verzoeken gedaan, waarvan 2 niet zijn behandeld. Zie mijn Preah Vihear dossier. Die 2 hadden betrekking op de grens. De vraag is: waarom zou het Hof nu wel een identiek verzoek behandelen?
Dat vraag ik me ook af, als ze gebonden zijn aan het besluit uit 1962 dan is er weinig te winnen en veel te verliezen voor Thailand. Als het hof meer ruimte heeft kunnen ze kijken waar nu werkelijk de grens liep en aan de had daarvan wat een vandaag te dag een rechtvaardig besluit zou zijn of als dat in de praktijk niet uit te voeren valt, wat een aanvaardbaar compromis is (zoals het terrein als neutraal te bestempellen onder 50-50 beheer van beide landen). Makkelijk zal het zeker niet zijn want grenzen veranderen door de eeuwen heen, dus het is niet een kwestie van “tot begin vorige eeuw lag de grens eeuwen lang daar, dat is dus de grens”…